Skip to main content

Hallo mensen,

Ik heb een raar probleem met mijn Arris VIP5202. Aangezien ik bij XS4ALL zit en dit feitelijk KPN apparatuur is en de decoder exact hetzelfde is stel ik de vraag maar hier (XS4ALL heeft geen eigen forum). Ik heb de 4K decoder als een van de eerste mensen vandaag in ontvangst mogen nemen.
 

Toen ik de wizard voltooid had kwam ik erachter dat mijn decoder een HDMI handshake probleem gaf zodra de resolutie op automatisch of hoger dan 1080P gezet wordt. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
 

Standaard staat de decoder op automatisch bij beeldscherminstellingen. Maar als ik het zo laat begint mijn beeld om de zoveel seconden te flikkeren, zie ik ruis op mijn LG OLED televisie en valt het beeld na paar keer flikkeren volledig uit.
 

Zodra ik in de instellingen op 1080P in 50hz forceer blijkt de decoder wel gewoon perfect te werken. De kabel welke ik gebruik is deze:https://www.kabeldirect.nl/hdmi-premium-2-0-with-ethernet-kabel-1-5m.html  

 

HDMI gecertificeerd en werkt perfect op mijn Xbox One X 4K console. De bandbreedte van deze kabel is 18GB. Ruim voldoende voor 4K 60hz. Wanneer ik mijn console op dezelfde kabel aansluit geen HDMI handshake problemen.
 

Dit zou dus moeten betekenen dat ik of een Arris 5202 heb mogen ontvangen dat een hardware probleem heeft of de nieuwste software van het apparaat werkt niet goed. 

 

Waar kan het aanliggen? Nu is het natuurlijk geen grote ramp, aangezien de Nederlandse zenders waarschijnlijk pas over tientallen jaren in 4K (hun kanalen) gaan uitzenden, maar ik wil gewoon dat het werkt en dat het apparaat automatisch in verschillende resoluties kan overschakelen. 

Voor nu kijk ik op 1080P 50hz. Aangezien alle zenders op deze of lagere resolutie uitzenden is het nu niet echt een issue. Netflix en YouTube kijk ik op de Apple tv in 4K, dus daar heb ik het ook niet voor nodig. Tevens blijkt de upscaling van het nieuwe Arris kastje niet echt goed te zijn. Als het op 4K ingesteld staat zijn de kleuren wat flets en is het beeld net wat minder scherp dan op 1080p in 50hz. 

Upscaling kan je sowieso beter aan een televisie overlaten.

Begrijp ik nu goed 1080p 50Hz en UHD 50Hz beide werken via jouw HDMI kabel?

Wat is de refreshrate van jouw televisie?

 

Als je de TV ontvanger alleen gebruikt om IPTV te kijken dan zou je zelfs nog beter 1080i kunnen instellen zodat je alle upscaling van HD zenders aan de televisie overlaat.

TV’s upscalen niet automatisch naar 4k, dat is instelling afhankelijk. En tot 1080P 50hz en 4K 50hz blijkt het inderdaad te werken. Zodra je 60hz of automatisch selecteert dan begint de decorder te flippen. Een OLED televisie kan tot 120hz “refreshen” dus dat is het ook niet. Hoezo is 1080I beter dan 1080P in jouw ogen?


Een OLED televisie kan tot 120hz “refreshen” dus dat is het ook niet. 

De Amerikaanse modellen wel, maar in Europa worden ze veelal met een refreshrate van 100Hz geleverd. Welke LG OLED heb jij? Als de refreshrate een veelvoud van 50Hz is, dan kan je de TV ontvanger beter op 50Hz instellen i.p.v. auto of 60Hz.

 

TV’s upscalen niet automatisch naar 4k, dat is instelling afhankelijk.

Elke zichzelf respecterende 4K televisie zal uiteraard upscalen naar de native resolutie van het scherm als het ontvangen signaal een lagere resolutie heeft.

 

Hoezo is 1080I beter dan 1080P in jouw ogen?

Omdat 1080i het bronsignaal is dat op de TV ontvanger binnenkomt als je naar een HD zender kijkt. Dat betekent dat de TV ontvanger dit signaal één op één kan doorgeven aan de televisie en alle upscaling dus aan de televisie overgelaten wordt.


Wellicht ten overvloede maar het kan altijd info verschaffen: Ook ik zit bij XS4all en heb een VIP5202. Deze is aangesloten op een Philips 55 inch 4K tv. Ik heb nu alle instellingen op de decoder gebruikt: auto, 1080i, 1080p, UHD etc etc. Geen enkel handshake-probleem. Ik gebruik de originele bijgeleverde kabel.


Wellicht ten overvloede maar het kan altijd info verschaffen: Ook ik zit bij XS4all en heb een VIP5202. Deze is aangesloten op een Philips 55 inch 4K tv. Ik heb nu alle instellingen op de decoder gebruikt: auto, 1080i, 1080p, UHD etc etc. Geen enkel handshake-probleem. Ik gebruik de originele bijgeleverde kabel.

Vaak is het een samenspel van factoren waarbij de de hdmi kabel en televisie wel degelijk een rol spelen bij het optreden van dit fenomeen.


Wellicht ten overvloede maar het kan altijd info verschaffen: Ook ik zit bij XS4all en heb een VIP5202. Deze is aangesloten op een Philips 55 inch 4K tv. Ik heb nu alle instellingen op de decoder gebruikt: auto, 1080i, 1080p, UHD etc etc. Geen enkel handshake-probleem. Ik gebruik de originele bijgeleverde kabel.

Dat ding blijkt alleen geschikt te zijn met de kabel die in de doos meegeleverd is. Prima, maar maak dat ding dan niet zo kort. Het is net aan 1 meter. Totaal niet bruikbaar voor veel mensen. En andere HDMI kabels blijken alleen op de Arris problemen te ondervinden… Dat is gewoon apart. Je bent dus overgeleverd aan de Arris kabel, maar de kabel is niet in maten langer dan 1 meter te bestellen. Dus veel mensen hebben daar dus niks aan. Makkelijk op te lossen met software. 


Een OLED televisie kan tot 120hz “refreshen” dus dat is het ook niet. 

De Amerikaanse modellen wel, maar in Europa worden ze veelal met een refreshrate van 100Hz geleverd. Welke LG OLED heb jij? Als de refreshrate een veelvoud van 50Hz is, dan kan je de TV ontvanger beter op 50Hz instellen i.p.v. auto of 60Hz.

 

TV’s upscalen niet automatisch naar 4k, dat is instelling afhankelijk.

Elke zichzelf respecterende 4K televisie zal uiteraard upscalen naar de native resolutie van het scherm als het ontvangen signaal een lagere resolutie heeft.

 

Hoezo is 1080I beter dan 1080P in jouw ogen?

Omdat 1080i het bronsignaal is dat op de TV ontvanger binnenkomt als je naar een HD zender kijkt. Dat betekent dat de TV ontvanger dit signaal één op één kan doorgeven aan de televisie en alle upscaling dus aan de televisie overgelaten wordt.

De Europese OLED's van LG kunnen ook gewoon 120hz aan.

Daarnaast kun je wel een 4K televisie hebben maar dat wilt niet zeggen dat een bron automatisch naar 4K gescaled wordt. Je kunt zelfs op sommige 4K televisies, waaronder die van LG precies zien in welke resolutie je een bron aan het bekijken bent. En dat is zeker niet ten alle tijden 4K upscaled. 
 

 


De Europese OLED's van LG kunnen ook gewoon 120hz aan. Los daarvan gaat de decoder maximaal tot 60hz, dus niet echt relevant. Het valt gewoon binnen de specificaties.

Dat is juist heel relevant immers je moet voor het beste resultaat er altijd voor zorgen dat de refreshrate een veelvoud is van de gekozen frequentie. Als de refreshrate dus 100Hz is, dan kan je beter voor 50Hz kiezen dan voor 60Hz. Het is dus heel interessant om te weten of jouw model LG OLED televisie een refreshrate van 100Hz of van 120Hz heeft.

Bron.

 

Daarnaast kun je wel een 4K televisie hebben maar dat wilt niet zeggen dat een bron automatisch naar 4K gescaled wordt. Je kunt zelfs op sommige 4K televisies, waaronder die van LG precies zien in welke resolutie je bron aan het bekijken bent. En dat is zeker niet ten alle tijden 4K upscaled. 

Ja, ik zie op mijn Sony 4K televisie ook dat de bron een 1080i signaal is omdat ik mijn 4K TV ontvanger zo ingesteld heb, maar dan nog steeds wordt het beeld uiteraard geupscaled naar 4K immers het fysieke scherm heeft nu eenmaal een 4K resolutie. Als er geen upscaling zou plaatsvinden dan zou je dus bijvoorbeeld een gecentreerd beeldje krijgen ter grootte van een kwart van het acherm.


Heb dit topic eens doorgelezen, veel zinvolle maar ook zinloze informatie gezien.

Mijn 2 centjes hierbij :

HDMI = HDMI, dat is een vaststaand protocol wat wereldwijd is ingevoerd, echter menen fabrikanten er zelf aanpassingen aan te moeten doen, zo ook KPN. Een van de zaken die KPN namelijk UIT heeft gezet in hun TV ontvangers is het HDMI-CEC Protocol wat o.a. jouw TV in en uit kan schakelen, maar ook commando’s voor andere software gebaseerde opdrachten kan over sturen. Veel moderne TV’s controleren middels de HDMI met welk apparaat ze communiceren. Zo zie je bi sommige rand apparatuur “ STB Ref ….” als naam van het apparaat verschijnen, dat is een van de instellingen die via HDMI worden gecommuniceerd, zo zijn er velen.

HDMI zit momenteel in versie 2.0 officieel, er wordt al geëxperimenteerd met 2.1 en hoger, maar dat zijn nog beta versies. 

In alle gevallen hoort de Arris VIP5202 met HDMI te communiceren, zelfs al zou jouw TV nog HDMI 1.4 zijn ( wat niet het geval zal zijn ) zou dit nog zonder handshake problemen moeten kunnen.
Recent had ik een soortgelijk probleem met mijn Panasonic, de oplossing was een nieuw mainboard omdat de HDMI poort defect was. 

Probeer dus eens een andere HDMI poort op jouw TV, indien mogelijk.

Als je jouw apparatuur eerst via een AV receiver laat lopen, plug dan de uitgaande kabel van dei AV Receiver eens in een andere HDMI poort van jouw TV, de meeste hebben er ten minste 2.

Laat eens horen of dat gaat en wat het resultaat is….