Skip to main content

Even een vraag… momenteel heb ik een Ziggo Next box om TV te kijken, deze kan via WiFi of UTP-verbinding maken.

 

Binnenkort gaan we over op KPN Glasvezel, met FritzBox Binteractieve TV, incl. opnemen]. Het installatiepakket is al binnen. Ik zie dat hier een Arris VIP5202 TV-receiver aanwezig is. Kan deze - net als de Ziggo Next - ook via WiFi verbinding maken met de FritzBox, of is hiervoor een UTP-kabel nodig?

Via WiFi zou namelijk wel een stukje makkelijker zijn (zodat kabels niet doorgetrokken hoeven te worden, en WCD te vervangen).

En de coax-kabel is er niet zie ik… (maar ja, da's ook meer kabel-internet gerelateerd :grinning: )

Hoi @kiddingguy2020 ,

Er is in de 5202 geen wifi ingebouwd.


Hoi @kiddingguy2020 ,

Er is in de 5202 geen wifi ingebouwd.

Aha. Dus kabeltje doortrekken.

Weet je zo of de monteur dit doet, incl. aansluiten op een WCD met coax/UTP? (die laatste moet ik dat nog wel even regelen, of heeft de monteur ook zoiets bij zich?


Aha. Dus kabeltje doortrekken.

Weet je zo of de monteur dit doet, incl. aansluiten op een WCD met coax/UTP? (die laatste moet ik dat nog wel even regelen, of heeft de monteur ook zoiets bij zich?

De meeste monteurs hebben moca bij zich voor 50 euro per stuk,Bedoel je dat?

 


 

Ik zat hier aan te denken. Vanuit de meterkast via de huidige COAX-goot ook een UTP-kabel trekken, en deze samen verbinden/laten komen via zo'n WCD.


Ik weet niet of de kabelgoot in jouw muur dik genoeg daarvoor is,Maar de monteur kan dat ter plekke nakijken.

@NHendriks :hebben jullie zo´n ding?

Ik denk dat wat jij wil wel een uitdaging word eerlijk gezegd..


Aha. Dus kabeltje doortrekken.

Weet je zo of de monteur dit doet, incl. aansluiten op een WCD met coax/UTP? (die laatste moet ik dat nog wel even regelen, of heeft de monteur ook zoiets bij zich?

De meeste monteurs hebben moca bij zich voor 50 euro per stuk,Bedoel je dat?

 

Hoe precies werkt zo'n MOCA, en kan deze ook op/in een stekkerdoos aangesloten worden?. Er is namelijk maar één stopcontact in de meterkast, maar wel meerdere apparaten die stroom nodig hebben vanuit de meterkast sbijv. tado e.d.].


Ik weet niet of de kabelgoot in jouw muur dik genoeg daarvoor is,Maar de monteur kan dat ter plekke nakijken.

@NHendriks :hebben jullie zo´n ding?

Ik denk dat wat jij wil wel een uitdaging word eerlijk gezegd..

Zo'n ding niet… zou ik moeten aanschaffen. Op zich het probleem niet.


Je sluit de ene moca aan de begin van de coaxkabel aan en de andere aan het einde,Dan heb je dus een soort van UPT kabel,De adapter kan prima in een stekkerdoos.


 

Ik zat hier aan te denken. Vanuit de meterkast via de huidige COAX-goot ook een UTP-kabel trekken, en deze samen verbinden/laten komen via zo'n WCD.

Er bestaan gecombineerde utp en coax kabels. Twee kabels die aan elkaar vast zitten.

https://www.kabelshop.nl/Technetix-Netwerk-en-coax-kabel-Technetix-20-meter-Cat6-Wit-19012509-i16063-t22142.html

Die zou je heel mooi naar zo'n wandcontactdoos kunnen leggen. Maar ik denk dat de monteurs van KPN die niet hebben. Zelf aanschaffen dus. Dan neem ik aan dat de monteurs van KPN die wel vakkundig aan kunnen sluiten. 

Zo maak je je huis mooi Ziggo én KPN proof. Zo af en toe switchen tussen die 2 word zo een stuk makkelijker. 


Heel even terug naar de basics. De Next Box gebruikt coax voor het DVB-signaal (het lineair tv kijken) en UTP of wifi voor alle overige OTT-content. Bij KPN wordt er enkel gebruik gemaakt van UTP, het lineair televisiekijken verloopt via IPTV en alle andere OTT-content op de manier hoe die provider dat aanbiedt.

Omdat live-tv kijken een live multicast UDP-stream is zit hier geen foutcorrectie op en is er op klantlocatie ook geen buffering aanwezig waardoor ieder signaalverlies gezien kan worden. Netflix loopt bijvoorbeeld nog eventjes door als er een instabiele verbinding is door het bufferen, live tv niet. Vandaar dat de ontvanger ook geen ingebouwde wifi heeft. Alle providers die leveren over het netwerk van KPN zullen een soortgelijke constructie vereisen. Ziggo is in dit geval door de aard van hun netwerk ‘een vreemde eend in de bijt’ wat in-home bekabeling betreft. 

De kans bestaat inderdaad dat er een UTP bijgetrokken kan worden door de leiding waar nu coax doorheen loopt, het is echter volledig afhankelijk welk formaat leidingen er gebruikt zijn en wat de dikte is van de coax kabel. Er moet over de hele route fysiek genoeg ruimte zijn voor een extra kabel. Soms kan het makkelijker zijn om de coax te verwijderen en beide kabels tegelijk door te trekken. De monteur zal hier uiteraard in mee denken. Als we die coax eerst moeten verwijderen om 'm vervolgens samen met een UTP-kabel terug door te trekken bestaat de kans dat hier wel kosten voor gerekend worden omdat dit dan onder meerwerk valt. Zo'n wandcontactdoos zoals je laat zien hebben wij niet. Wij hebben enkel een met een enkele RJ45-aansluiting maar niet met coax. Zelf kies ik er liever voor om de coax in zijn geheel te verwijderen en een UTP hier aan vast te maken met een kabelvlieter maar dat heeft meer met de mogelijke afwerkingen en tijd te maken. De coax-kabel en wandcontactdoos laat ik uiteraard achter zodat die indien nodig weer gebruikt kan worden. De KPN monteur heeft alles bij om dit aan te leggen behalve dus een gelijksoortige aansluitdoos zoals je liet zien.

De optie van MoCa die @martijn197108 aandraagt is ook een optie om te gebruiken maar wel een stuk kostbaarder. Deze apparaten maken van een netwerksignaal wat over UTP gaat een signaal dat geschikt is om over coax heen te gaan. Je zou deze bijvoorbeeld ook aan een splitter kunnen aansluiten om om meerdere plekken in huis een tv aan te kunnen sluiten. Let wel, er zijn minimaal twee Moca's nodig omdat aan de andere kant van de kabel er ook een gezet moet worden. Daarna kan het gemakkelijk uitgebreid worden indien gewenst. Moca's kunnen gewoon in een stekkerdoos gestoken worden. De monteur heeft deze ook bij indien je deze wilt gebruiken.


Je sluit de ene moca aan de begin van de coaxkabel aan en de andere aan het einde,Dan heb je dus een soort van UPT kabel,De adapter kan prima in een stekkerdoos.

Thx.

In de meterkast komt de kabelverbinding binnen, en splitst zich tussen Internet & TV. Hier zo ik dan zo'n MOCA tussen kunnen zetten.

Vanuit de woonkamer heeft de WCD alleen een coax-aansluiting (nog maar), die van analoge radio is er niet meer.

Wellicht dat ik hier in de woonkamer dan zoiets kan doen?

Dus één MOCA-unit en deze kabel dus?

 


Je sluit de ene moca aan de begin van de coaxkabel aan en de andere aan het einde,Dan heb je dus een soort van UPT kabel,De adapter kan prima in een stekkerdoos.

\

Dus één MOCA-unit en deze kabel dus?

 

Nee, 2 moca´s en die kabel heb je niet nodig.


Heel even terug naar de basics. De Next Box gebruikt coax voor het DVB-signaal (het lineair tv kijken) en UTP of wifi voor alle overige OTT-content. Bij KPN wordt er enkel gebruik gemaakt van UTP, het lineair televisiekijken verloopt via IPTV en alle andere OTT-content op de manier hoe die provider dat aanbiedt.

Omdat live-tv kijken een live multicast UDP-stream is zit hier geen foutcorrectie op en is er op klantlocatie ook geen buffering aanwezig waardoor ieder signaalverlies gezien kan worden. Netflix loopt bijvoorbeeld nog eventjes door als er een instabiele verbinding is door het bufferen, live tv niet. Vandaar dat de ontvanger ook geen ingebouwde wifi heeft. Alle providers die leveren over het netwerk van KPN zullen een soortgelijke constructie vereisen. Ziggo is in dit geval door de aard van hun netwerk ‘een vreemde eend in de bijt’ wat in-home bekabeling betreft. 

De kans bestaat inderdaad dat er een UTP bijgetrokken kan worden door de leiding waar nu coax doorheen loopt, het is echter volledig afhankelijk welk formaat leidingen er gebruikt zijn en wat de dikte is van de coax kabel. Er moet over de hele route fysiek genoeg ruimte zijn voor een extra kabel. Soms kan het makkelijker zijn om de coax te verwijderen en beide kabels tegelijk door te trekken. De monteur zal hier uiteraard in mee denken. Als we die coax eerst moeten verwijderen om 'm vervolgens samen met een UTP-kabel terug door te trekken bestaat de kans dat hier wel kosten voor gerekend worden omdat dit dan onder meerwerk valt. Zo'n wandcontactdoos zoals je laat zien hebben wij niet. Wij hebben enkel een met een enkele RJ45-aansluiting maar niet met coax. Zelf kies ik er liever voor om de coax in zijn geheel te verwijderen en een UTP hier aan vast te maken met een kabelvlieter maar dat heeft meer met de mogelijke afwerkingen en tijd te maken. De coax-kabel en wandcontactdoos laat ik uiteraard achter zodat die indien nodig weer gebruikt kan worden. De KPN monteur heeft alles bij om dit aan te leggen behalve dus een gelijksoortige aansluitdoos zoals je liet zien.

De optie van MoCa die @martijn197108 aandraagt is ook een optie om te gebruiken maar wel een stuk kostbaarder. Deze apparaten maken van een netwerksignaal wat over UTP gaat een signaal dat geschikt is om over coax heen te gaan. Je zou deze bijvoorbeeld ook aan een splitter kunnen aansluiten om om meerdere plekken in huis een tv aan te kunnen sluiten. Let wel, er zijn minimaal twee Moca's nodig omdat aan de andere kant van de kabel er ook een gezet moet worden. Daarna kan het gemakkelijk uitgebreid worden indien gewenst. Moca's kunnen gewoon in een stekkerdoos gestoken worden. De monteur heeft deze ook bij indien je deze wilt gebruiken.

 

Top!! Bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Heeft de KPN-monteur ook een wandcontactdoor puur voor alleen de UTP-aansluiting? (zie onderstaand)

Dan kan inderdaad de leiding (alleen) gebruikt worden voor de UTP-kabel.

 

PS En mocht er t.z.t. weer Ziggo komen (bij ons of iemand anders), moet de Ziggo monteur deze handeling maar “ongedaan” maken door de UTP weer te vervangen door coax (of wellicht dat Ziggo tegen die tijd ook het ‘KPN’/UTP-protocol heeft omarmd).

 

 

 


Bij ziggo hebben ze al de next mini ter test,Het zal niet lang meer duren voordat die in gebruik word genomen.

De next mini werkt op upt of wifi dus zonder coax.


Bij ziggo hebben ze al de next mini ter test,Het zal niet lang meer duren voordat die in gebruik word genomen.

De next mini werkt op upt of wifi dus zonder coax.

Nog handiger. Kan de UTP-aansluiting blijven; alleen kastje/receiver vervangen van Arris naar Next mini :smile:


Top!! Bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Heeft de KPN-monteur ook een wandcontactdoor puur voor alleen de UTP-aansluiting? (zie onderstaand)

Dan kan inderdaad de leiding (alleen) gebruikt worden voor de UTP-kabel.

 

PS En mocht er t.z.t. weer Ziggo komen (bij ons of iemand anders), moet de Ziggo monteur deze handeling maar “ongedaan” maken door de UTP weer te vervangen door coax (of wellicht dat Ziggo tegen die tijd ook het ‘KPN’/UTP-protocol heeft omarmd).

 

 

 

Wij hebben inderdaad een soortgelijk product. Voordeel van UTP: je kan er een switch (let dan wel op dat IGMP Snooping ondersteund wordt) op aansluiten en als er bij de tv bijvoorbeeld een Xbox of Playstation staat kan deze ook mooi bekabeld aangesloten worden. Het is voor nu misschien even een gedoe maar uiteindelijk in gebruik weer iets gemakkelijker :)

 

De kans is inderdaad aanwezig dat Ziggo op termijn ook richting IPTV gaat om van DVB af te stappen, kijkend naar dat er nu die Nextbox Mini getest wordt. Meer dan speculeren kunnen we in ieder geval niet.


Ziggo is nu al bezig met het testen van tv ontvangers die enkel een utp aansluiting hebben. Dus coax is bij Ziggo over een paar jaar misschien ook niet meer nodig.


(...)

 

Wij hebben inderdaad een soortgelijk product.

(...).

Als in wandcontactdoos bedoel je?


Als in wandcontactdoos bedoel je?

Yes!


Even een vraag… momenteel heb ik een Ziggo Next box om TV te kijken, deze kan via WiFi of UTP-verbinding maken.

 

Binnenkort gaan we over op KPN Glasvezel, met FritzBox Binteractieve TV, incl. opnemen]. Het installatiepakket is al binnen. Ik zie dat hier een Arris VIP5202 TV-receiver aanwezig is. Kan deze - net als de Ziggo Next - ook via WiFi verbinding maken met de FritzBox, of is hiervoor een UTP-kabel nodig?

Via WiFi zou namelijk wel een stukje makkelijker zijn (zodat kabels niet doorgetrokken hoeven te worden, en WCD te vervangen).

En de coax-kabel is er niet zie ik… (maar ja, da's ook meer kabel-internet gerelateerd :grinning: )

Het kan een stuk makkelijker.

Ik heb zelf bij het ISRA-punt in mijn meterkast een Fritz!Box staan, waarop een DVS is aangesloten. Een tweede DVS zit bij mijn Arris VIP5202 tv-ontvanger, en voila: prima beeld en geluid.

Piet.


Via wifi kan wel 

Ik heb dit tijdens de voetbal met een tv buiten gehad 

Via de fritzbox 7590 naar een Fritz 3000 repeater de vip5202 op de 3000 aangesloten werkte toen perfect 

Uiteraard raad ik altijd een utp kabel van cat5e of hoger 100% koper aan

Het is mogelijk maar zou het voor een vaste opstelling niet aanraden 


Via wifi kan wel 

Ik heb dit tijdens de voetbal met een tv buiten gehad 

Via de fritzbox 7590 naar een Fritz 3000 repeater de vip5202 op de 3000 aangesloten werkte toen perfect 

Uiteraard raad ik altijd een utp kabel van cat5e of hoger 100% koper aan

Het is mogelijk maar zou het voor een vaste opstelling niet aanraden 

Wanneer de UTP-kabel door de monteur via de kabelgoot waar nu de coax inzit getrokken kan worden (coax-kabel eruit) is het ook OK.

Met een afdekplaatje - en aansluiting - als UTP-einde is het prima. En UTP vervolgens direct naar het Arris-kastje.


Eventueel - zoals @NHendriks zegt - een switch erna voor bekabelde, meer steady, verbinding voor andere apparaten (XBOX, PS, AppleTV, Denon/Sonos apparaten, is het natuurlijk helemaal prima.

Ik bespreek de switch-optie wel eerst even met de monteur.


Via wifi kan wel 

Ik heb dit tijdens de voetbal met een tv buiten gehad 

Via de fritzbox 7590 naar een Fritz 3000 repeater de vip5202 op de 3000 aangesloten werkte toen perfect 

Uiteraard raad ik altijd een utp kabel van cat5e of hoger 100% koper aan

Het is mogelijk maar zou het voor een vaste opstelling niet aanraden 

Wanneer de UTP-kabel door de monteur via de kabelgoot waar nu de coax inzit getrokken kan worden (coax-kabel eruit) is het ook OK.

Met een afdekplaatje - en aansluiting - als UTP-einde is het prima. En UTP vervolgens direct naar het Arris-kastje.


Eventueel - zoals @NHendriks zegt - een switch erna voor bekabelde, meer steady, verbinding voor andere apparaten (XBOX, PS, AppleTV, Denon/Sonos apparaten, is het natuurlijk helemaal prima.

Ik bespreek de switch-optie wel eerst even met de monteur.

Jazeker is dat een oplossing en het beste via utp kabel 

Ik wou alleen duidelijk maken dat het via wifi wel kan 

Maar niet de beste oplossing is 

Deze switch kun je prima gebruiken 

Type niet beschikbaar bij KPN maar diverse (web) winkels wel Let vooral op het type met E op het eind 


Via wifi kan wel 

Ik heb dit tijdens de voetbal met een tv buiten gehad 

Via de fritzbox 7590 naar een Fritz 3000 repeater de vip5202 op de 3000 aangesloten werkte toen perfect 

Uiteraard raad ik altijd een utp kabel van cat5e of hoger 100% koper aan

Het is mogelijk maar zou het voor een vaste opstelling niet aanraden 

Wanneer de UTP-kabel door de monteur via de kabelgoot waar nu de coax inzit getrokken kan worden (coax-kabel eruit) is het ook OK.

Met een afdekplaatje - en aansluiting - als UTP-einde is het prima. En UTP vervolgens direct naar het Arris-kastje.


Eventueel - zoals @NHendriks zegt - een switch erna voor bekabelde, meer steady, verbinding voor andere apparaten (XBOX, PS, AppleTV, Denon/Sonos apparaten, is het natuurlijk helemaal prima.

Ik bespreek de switch-optie wel eerst even met de monteur.

Jazeker is dat een oplossing en het beste via utp kabel 

Ik wou alleen duidelijk maken dat het via wifi wel kan 

Maar niet de beste oplossing is 

Deze switch kun je prima gebruiken 

Type niet beschikbaar bij KPN maar diverse (web) winkels wel Let vooral op het type met E op het eind 

 

Bedankt 👍! De “Netgear ProSAFE GS105E - Netwerk Switch - Smart Managed - 5 Poorten” is besteld, incl. verschillende UTP-kabels; CAT6, afgeschermd, gevlochten materiaal.