Sinds kort hebben wij een Sonos Beam Gen 2 toegevoegd aan onze Philips 55PUS8007 televisie met de Arris VIP5205 ontvanger en een Apple TV.
De combinatie werkt in principe prima, maar soms valt het geluid weg van de Sonos soundbar en begint het weer te spelen op de interne speakers van de televisie.
Meestal krijg ik het weer aan de praat door in de Sonos app de TV setup opnieuw af te trappen. Deze klaagt dan in eerste instantie over “interferentie” van een ander HDMI apparaat.
Wanneer ik dan vervolgens de HDMI kabel van de VIP5205 losmaak gaat de TV setup zonder problemen door en werkt het geluid weer via de Sonos soundbar, ook het geluid van de Arris. Ik kan de Apple TV gewoon aangesloten laten dus daarom lijkt het me logisch dat de Arris hier het probleem is.
De optie om automatisch de TV van ingang te wisselen staat uit in de Arris ontvanger, ik kan verder geen HDMI CEC instellingen vinden op de ontvanger. De televisie staat ingesteld om geluid via het “HDMI geluidssysteem” te spelen en de Sonos is daadwerkelijk aangesloten op de ARC aansluiting via de door Sonos meegeleverde HDMI kabel.
Kennen meer mensen dit probleem of mis ik een instelling ergens? Ik overweeg om een HDMI CEC disabler te kopen en deze tussen de verbinding van de Arris te plaatsen.