Skip to main content

Sinds kort hebben wij een Sonos Beam Gen 2 toegevoegd aan onze Philips 55PUS8007 televisie met de Arris VIP5205 ontvanger en een Apple TV.

De combinatie werkt in principe prima, maar soms valt het geluid weg van de Sonos soundbar en begint het weer te spelen op de interne speakers van de televisie.

Meestal krijg ik het weer aan de praat door in de Sonos app de TV setup opnieuw af te trappen. Deze klaagt dan in eerste instantie over “interferentie” van een ander HDMI apparaat.

Wanneer ik dan vervolgens de HDMI kabel van de VIP5205 losmaak gaat de TV setup zonder problemen door en werkt het geluid weer via de Sonos soundbar, ook het geluid van de Arris. Ik kan de Apple TV gewoon aangesloten laten dus daarom lijkt het me logisch dat de Arris hier het probleem is.

De optie om automatisch de TV van ingang te wisselen staat uit in de Arris ontvanger, ik kan verder geen HDMI CEC instellingen vinden op de ontvanger. De televisie staat ingesteld om geluid via het “HDMI geluidssysteem” te spelen en de Sonos is daadwerkelijk aangesloten op de ARC aansluiting via de door Sonos meegeleverde HDMI kabel.

Kennen meer mensen dit probleem of mis ik een instelling ergens? Ik overweeg om een HDMI CEC disabler te kopen en deze tussen de verbinding van de Arris te plaatsen.

Je bedoelt de Arris VIP 5202 denk ik.

 

Het probleem kan ook zitten in het Chinese merk Philips.

 

Als het goed is, zo werkt het ook op onze LG, dan stuur ARC of eARC van de tv de soundbar aan en zet deze de soundbar op het juiste ingangskanaal.

De Arris 5202 (KPN tv decoder) decoder heeft hier geen invloed op. 


Sorry, het is de 5202 inderdaad, ik kan dit niet meer aanpassen.

Ja, de TV heeft een speciale ARC poort waarop de Sonos is aangesloten, en de Arris is aangesloten op een normale HDMI poort; maar de site van Sonos zegt dat de soundbar ook met CEC moet werken en dat dit de interferentie kan zijn: https://support.sonos.com/en/article/hdmi-error-in-the-sonos-app

Ik weet niet wie de ODM van de televisie is, maar of deze nu Chinees is of niet zou los moeten staan… De software van deze TV is in ieder geval Android TV.


Hoi @NanoSector, wat gek dat zo het geluid ineens uitvalt. Je geeft aan dat het geluid via HDMI staat op de tv. Heeft die nog meer instellingen? Ik heb zelf ook een Sonos Beam, deze heb ik aangesloten op de ARC van mijn Sony tv. Mijn geluidsinstellingen staan daar op externe apparatuur. Heeft jouw tv nog meer instellingen? Want het is verder goed aangesloten. Je zou ook nog eens kunnen proberen een andere HDMI kabel te proberen.


@Bart_Z Bedankt voor je antwoord! De televisie staat ingesteld op audio uitgang HDMI, maar verder heb ik geen instellingen kunnen ontdekken. Deze instelling verandert ook niet, dat heb ik nagekeken.

Ik moet ook zeggen dat het afgelopen dagen goed is gegaan en ik geen problemen heb gehad, terwijl de Arris wel in gebruik is geweest. Ik kijk het nog even aan, als het probleem terugkomt denk ik dat ik zo’n CEC-blokkade tussenstuk ga installeren.


Sowieso een HDMI cec killer gebruiken. Die zijn nog geen €4 dus het geld is het niet. Steek deze direct achter in de arris en dan met de kabel verder naar de tv.

https://www.bol.com/nl/nl/s/hdmi+cec+killer/