Skip to main content

Arris VIP5205 vervangen voor TV+ Box, kan ik terug naar de Arris?

• July 13, 2026
  • 20 reacties
  • 209 keer bekeken

Ik had 2 stuks Arris VIP5202, maar heb nu 2x de DIW7022 toegestuurd gekregen.

Mooi apparaat, maar werkt niet zoals ik het wil. Je kunt namelijk de afstandsbediening van de Samsung tv's niet (goed) gebruiken. De knoppen voor de kanalen (zappen) werken niet en ook het kanalen overzicht, zoals ik gewend ben van de Samsung, doet het niet meer. Deze is ontzettend handig om zenders op timer te zetten en automatisch over te laten schakelen. Ook duurt het overschakelen van zender naar zender langer dan met de oude kastjes. Volgens Google komt dat doordat de tv zenders van de DIW7022 werken middels een app en daardoor niet rechtstreeks kunnen aangestuurd via bijv. CEC/anynet.

Opnieuw programmeren van de afstandsbediening gaat ook niet omdat de nieuwe kastjes geen infrarood ontvanger hebben, maar uitsluitend via Bluetooth werken. 

Dit is voor mijn vrouw, die een herseninfarct gehad heeft, en eindelijk de (simpele/vereenvoudigde) Samsung afstandsbediening onder de knie heeft, een echte ramp. Om van zender te wisselen moet je nu 3-4 handelingen uitvoeren op de Samsung afstandsbediening voor hetzelfde resultaat. 

Ze zal ook niet makkelijk wennen aan de kpn afstandsbediening ben ik bang, dus zal ze regelmatig gefrustreerd raken......

Ik wil graag mijn oude apparatuur terug, hoe doe ik dat? 

Kan ik gewoon met de nieuwe ontvangers naar een kpn winkel gaan om ze om te ruilen? 

Admin: Afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

20 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Je eerste kennismaking met TV+ is niet heel positief lees ik.

Helaas ondersteunt Samsung zelf de zapknoppen niet met externe apparaten. Ik heb het ook getest met NLZIET. Zowel op de Sagemcom als m'n eigen Nokia streamingbox 8000. Aangesloten op een Sony tv werkt dat wel.

Maar verder kan alles met de Samsung afstandsbediening. Via hdmi cec. Ook in de gids van de ontvanger de timer functie. (OK ingedrukt houden).

Ik wil graag mijn oude apparatuur terug, hoe doe ik dat? 

Dat kan helaas niet. Kpn is het oude systeem en decoders aan het uitfaseren. Er zijn al jaren geen nieuwe meer. Kennelijk zijn de gereviseerde Arris VIP5202 ook op, want ik lees veel berichten dat klanten TV+ krijgen.

Kan ik gewoon met de nieuwe ontvangers naar een kpn winkel gaan om ze om te ruilen? 

Nee, dus. Feitelijk heeft kpn sinds 23 januari 2023 alleen nog TV+ nieuw. 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • July 13, 2026

Je kunt helaas geen oude ontvangers terug krijgen van KPN. 

Heb je onlangs  jou KPN abonnement verlengd? 

Als je KPN abonnement verlengd dan krijg je automatische gloednieuwe KPN TV kastjes. 

En die werken helaas via bluetooth. 

In de shop van KPN zijn er wel afstandsbedieningen verkrijgbaar voor ouderen en voor mensen met beperking die wel op de nieuwe KPN TV kastjes werken. 

Vraag erna in de fysieke KPN winkel. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Antwoord op je vraag: Nee.

Je kan niet meer terug.

Vanaf de Arris VIP 5202 werkt de ab via BleuTooth.

Er is op de Sagemcom DIW7022 wel een mogelijkheid om via IR te werken.

Via CEC werkt zo wie zo ook goed.

Je moet zowel op de DIW7022 als op de tv CEC aanzetten.

P.S.

Ook bij de concurrenten werkt het via BleuTooth.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

​@PeterG 

Bedankt voor je reactie en uitleg. 

Is in feite hetzelfde wat ik omschreven had. 

De zapknoppen van samsung werken wél met de Arris VIP5202 en is makkelijker te bedienen voor mijn vrouw. Vooral omdat wij 2 Samsung tv's hebben met exact dezelfde afstandsbedieningen.

Ik kan evt. aan 2 stuks Arris kastjes komen en zal die dan maar aanmelden bij kpn als dat mogelijk is. 

Heb gemerkt dat ze op afstand precies kunnen zien wat er is aangesloten op hun (tv) netwerk.

Had namelijk destijds zelf een 2ehands Arris gekocht en aangesloten en dat werkte 3 weken totdat de 2e werd geblokkeerd en ik contact met kpn moest opnemen. Kreeg uitleg dat ik als ik een 2e tv wilde aansluiten ik tóch het abonnement moest aanpassen en voor een 2e tv moest gaan betalen..... was bij ziggo nooit het geval…

Kon gewoon 5 stuks CI+modules aanmelden en tv kijken. 

Maar ja... zit nu bij kpn.....

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

@Frans123 

Bedankt. Zal naar de kpn winkel gaan en kijken wat mogelijk is. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

@joop2011 

Bedankt voor je reactie. De Samsung afstandsbediening krijg ik wél aan de praat door inderdaad CEC aan te zetten maar dan nog werken de "zapknoppen" niet. Om te zappen moet je een paar keer op de ronde cursor toetsen drukken voordat je van zender kunt veranderen. En dat werkt frustrerend voor mijn vrouw (en mijzelf).

Andere toetsen doen het wel, zoals volume, terug, nummers en kleuren etc.

Maar makkelijk is anders.…

De apps van de Sagemcom/KPN accepteren blijkbaar niet de "zapcommandos" van andere afstandsbedieningen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Ik kan evt. aan 2 stuks Arris kastjes komen en zal die dan maar aanmelden bij kpn als dat mogelijk is. 

Dat zal niet werken. Ze zijn niet gekoppeld (serie nummers) aan je abonnement. Zeker niet kopen. Dat is illegaal en zonde van het geld.

Zelf gebruik ik de zapknoppen zelden. Ik kijk in de gids wat er is en stem dan direct af op de zender. Net als wat ik 40 jaar geleden al deed met de AVRO bode.

De apps van de Sagemcom/KPN accepteren blijkbaar niet de "zapcommandos" van andere afstandsbedieningen.

Ligt niet aan kpn zoals ik al uitlegde. Hier uitgebreid getest, ook met andere Android-TV en Google-TV kastjes.

Met een Sony tv werkt het wel. Samsung geeft die commando's gewoon niet via HDMI CEC. 

Met apps IN de Samsung kan het wel. Als je dan de app KPN iTV gebruikt kun je wel zappen. Met extern aangesloten apparaten niet. Met een Samsung. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

@PeterG 

Bedankt voor de tip. Maar zoals gezegd is het voor mijn wel te doen, maar niet voor mijn vrouw ná d'r herseninfarct. Nieuwe dingen aanleren is heel moeilijk. 

Heb geen zin om afstandsbedieningen door te kamer te zien vliegen uit frustratie....

Ik ga gewoon straks naar de kpn winkel en leg uit wat het probleem is. 

Moeten zij maar oplossen. En anders ga ik wel terug naar ziggo of zo.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Moeten zij maar oplossen. En anders ga ik wel terug naar ziggo of zo.

Dat moet ze helemaal wat nieuws aanleren. 

De Next Mini ondersteunt ook helemaal geen hdmi cec. Moet ze dus leren omgaan met de Next Mini afstandsbediening. 

Ligt niet aan kpn zoals ik al uitlegde. Hiet uitgebreid getest, ook met andere Android-TV en Google-TV kastjes.

Met een Sony tv werkt het wel. Samsung geeft die commando's gewoon niet via HDMI CEC. 

Met apps IN de Samsung kan het wel. Als je dan de app KPN iTV gebruikt kun je wel zappen. Met extern aangesloten apparaten niet. Met een Samsung. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Is deze senioren afstandsbediening voor de Sagemcom een mogelijkheid voor je vrouw?

Daarnaast kun jij de witte afstandsbediening blijven gebruiken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

@PeterG 

Zou een mogelijkheid zijn, maar mist functies die ze afgelopen jaren wél onder de knie heeft gekregen.

Zoals pauze, vooruit- en terugspoelen, wisselen van 2 kanalen met de terug- knop, de netflix knop en navigeren door netflix, enz. enz. 

Heb ik veel tijd in moeten steken, om dat aan te leren.... gaat (ging) tot nu toe heel goed zonder frustratie. 

Jij en iedereen hartelijk bedankt voor alle tips, maar ga toch even naar de kpn winkel als ze straks open zijn om te kijken of we de Arris (terug) kunnen krijgen. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Jij en iedereen hartelijk bedankt voor alle tips, maar ga toch even naar de kpn winkel als ze straks open zijn om te kijken of we de Arris (terug) kunnen krijgen. 

Dat wordt helaas een vergeefse reis ​@Spookretep , eenmaal over naar de TV+ is definitief en kan niet meer teruggedraaid worden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Hoi ​@JanD , ​@Spookretep 

Er is één keer eerder één Sagemcom gewisseld voor een Arris VIP5202 in een vergelijkbare situatie. Nee heb je, ja kun je krijgen. 

Maar ja. Toen waren er nog volop 5202's. 

Waarom zijn jullie eigenlijk van interactieve TV naar TV+, ​@Spookretep ?

En als ze de Samsung afstandsbediening gebruikt is dat de Netflix app in de Samsung en niet in de kpn box. Netflix werkt dus nu nog hetzelfde. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

Heb zojuist gebeld met KPN klantenservice ipv naar de winkel te gaan. 

Omruilen is inderdaad onmogelijk tenzij ik de contractovername (van kleinzakelijk hussel naar consument) stopzet.

Dan blijf ik dus mijn oude (interactieve tv) abonnement behouden mét arris apparatuur ipv over te stappen naar een tv+ abonnement.

Heb aangegeven dat 1 kastje van mijzelf is en die hoef ik dus niet terug te sturen en kan ik gebruiken tot deze geblokkeerd wordt. 

Mét een kanttekening dat deze Arris kastjes uiteindelijk toch volledig uitgefaseerd gaan worden, omdat ze er van af willen. (Met andere woorden: Iedereen moet naar een tv+ abonnement) 

Uiteindelijk gaan dus de Arris kastjes tóch omgewisseld worden voor Sagemcom kastjes.…

Ziggo is inderdaad geen optie zoals aangehaald door ​@PeterG omdat ik de CI+modules niet meer kan gebruiken, maar de Next Mini's zal krijgen. 

Zit dus niets anders op dan mijn vrouw "alles" weer opnieuw aan te leren.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

Met vriendelijke groeten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

KPN tv ontvangers zijn altijd in bruikleen en altijd eigendom van KPN.

Als je er 1 gekocht hebt via Marktplaats, mag je blij zijn dat hij werkt.

Normaal werken ze niet.

Is het geen optie om de KPN ab van de Sagemcom DIW7022 te gebruiken.

Je kan daarmee het volume en source op de tv ook mee regelen.

Het is een mediabox, dus ook streamingdiensten kan je erop gebruiken.

Ze worden niet uitgefaseerd omdat KPN ervan wilt, maar omdat ze verouderd zijn.

Dus niet meer met de moderne technieken overweg kunnen.

En ze zijn heel erg traag in vergelijking met de nieuwe ontvangers.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Heb aangegeven dat 1 kastje van mijzelf is en die hoef ik dus niet terug te sturen en kan ik gebruiken tot deze geblokkeerd wordt. 

Dat klopt dus niet ​@Spookretep , modems en tv-decoders zijn altijd uitsluitend in bruikleen gegeven door KPN en moeten bij einde abo weer retour KPN en kunnen legaal dus nooit je eigendom zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

@JanD 

Dat zei de aardige juffrouw van kpn ook tegen mij. Maar ik mag hem houden totdat hij geblokkeerd wordt. Dan moet ik het ondanks dat ik het niet van hun heb ontvangen, maar voor 7.50 gekocht heb op markplaats, alsnog "terug"sturen. Het heeft z'n geld hoe dan ook opgebracht, maar ze hadden me destijds wel een nieuwe moeten toesturen, wat ze ook toegaf. Vandaar deze coulance regeling.…

Dus vingers gekruist en hopen dat het nog lang gaat duren voor het geblokkeerd wordt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Je betaald gewoon maandelijks ook voor die gekochte box. 

September '24:

https://www.kpn.com/extra-tv-ontvanger

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2026

Klopt, heb ik ook aangegeven. Alleen een paar weken mee gratis kunnen kijken zoals eerder aangegeven. Tot het geblokkeerd werd....

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 14, 2026

@JanD 

Dat zei de aardige juffrouw van kpn ook tegen mij. Maar ik mag hem houden totdat hij geblokkeerd wordt. Dan moet ik het ondanks dat ik het niet van hun heb ontvangen, maar voor 7.50 gekocht heb op markplaats, alsnog "terug"sturen. Het heeft z'n geld hoe dan ook opgebracht, maar ze hadden me destijds wel een nieuwe moeten toesturen, wat ze ook toegaf. Vandaar deze coulance regeling.…

Dus vingers gekruist en hopen dat het nog lang gaat duren voor het geblokkeerd wordt. 

Zoals ik al dacht, ilegaal.

Dan heb je geluk dat hij nog werkt.