Skip to main content

Sinds enkele maanden heb ik last van audio dropouts.

 

Ik heb glasvezel 100 MB, alleen internet en de  Experia Box 12B.

 

Het doet zich voor zowel met het TV-geluid als via de music-streamer.

Alles is bekabeld.

In ieder geval de radio ’s morgens 6.00 – 9.00 uur en de TV ’s avonds 18.00 -20.00 uur.

In beide gevallen alleen tijdens nieuwsuitzendingen en reclameblokken, nooit tijdens muziek, films of andere uitzendingen.

 

Ik heb:

UTP-kabels gechecked en gewisseld;

Router gereset;

Glasvezel-aansluiting gereset;

Switch gewisseld.

Dat bracht geen verbetering.

 

Contact gehad met KPN. Signaal is doorgemeten en was goed.

 

Versterker (Anthem MRX-740) omgewisseld via Hobo-Hifi maar nog steeds doet het zich voor.

 

Het lijkt wel dat het iets minder is geworden tijdens de Mei-vakantie maar 10 mei rond 19.00 uur (Joost Klein-nieuws!) viel het overgrote deel van de Kruidvat-reclame weg.

 

Kan dit te maken hebben met deze router of toch overbelasting/kwaliteit van het netwerk?

We wonen in het buitengebied.

 

Het heeft zich eerder nooit voorgedaan en de hardware (TV, versterker, streamer) zijn niet veranderd. Op het forum kom ik audio dropouts vaker tegen maar eigenlijk altijd in combinatie met een TV-ontvanger en dat is hier dus niet het geval.

 

Hoi @Gemma12345, welkom op onze community!
In de meeste gevallen moet de belasting van het netwerk hier niet zo'n grote rol spelen maar bij sneller internet buitengebied zou dat nog wel een rol kunnen spelen.
Om dat uit te sluiten zou je eens kunnen kijken of de verbinding ook wegvalt als je het 4G modem ontkoppelt of uitschakelt rond die tijd, zodat je stream alleen de internetkabel gebruikt. Tenzij die verbinding niet snel genoeg is voor je stream natuurlijk.

Heb je hierover ook al eens met ons gebeld op 0800-0402? Mijn collega's kunnen dan even meekijken!


Dag Thomas,

Ik weet niet wat je bedoeld met 4G-modem.

We hebben hier glasvezel, 100Mb.

Met vriendelijke groet,

Gemma


Ik heb glasvezel 100 MB, alleen internet en de  Experia Box 12B.

Je vermeldt dat je geen KPN TV afneemt. Hoe en waarmee ervaar je de audiodips? Met een internetradio?


Ik ervaar de audiodips met het luisteren naar de radio (niet wanneer is luister via Qobuz, streamingsdienst) via een Bluesound Note muziekstreamer en bij het Tv-kijken Samsung TV en TV-app’s (de de Anthem-versterker). Het TV-beeld is altijd stabiel.


Tv-kijken Samsung TV

Met welke dienst kijk je TV? NLZIET? Of heb je nog kabeltelevisie…

En wat die Bluesound Note betreft, daar is meer over te vinden. Niet zo'n stabiel apparaat lijkt me.

https://forum.kpn.com/search?q=bluesound+note 


NPO en Videoland.

We hadden nooit last met dezelfde setting qua apparatuur.

Daar is niets in veranderd.

Het enige dat is veranderd is de router (van Experia V10 naar 12B) en van Youfone naar KPN.

Niet beter te weten gaat Youfone ook via het KPN-netwerk.

 

 


Niet beter te weten gaat Youfone ook via het KPN-netwerk.

Het fysieke netwerk. Op de achtergrond hebben ze andere POP's onder andere.

Geef in de Box12 2,4 en 5 eens verschillende SSID en WPA gegevens. Opdat je die 2 kan scheiden. Vaak gaat het via alleen 2,4 Ghz wifi beter.

Ik vermoed dat er nu steeds geswitcht wordt van 2,4 naar 5 v.v.


En ik moet dit snappen als gebruiker?


Tja….

Inloggen Box 12. Via https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/  .

Ga naar de instellingen voor wifi. Wijzig de bij 2,4 Ghz of 5 Ghz de naam voor de SSID en het wachtwoord (WPA).

Vervolgens de apparaten alleen met de SSID van de 2,4 Ghz verbinden.

Snappen? Ik snap niks van zo'n internetradio. Onlangs nog eentje geprobeerd, maar gauw weer teruggebracht. Voor mij niet nodig ook. Als ik het via internet doe is het via laptop of smartphone via BT naar een BT speaker / soundbar.


Maar het probleem doet zich voor in een bekabelde omgeving. Heeft dit dan zin?


Je gebruikt toch een draadloze speaker? BT, zeg je zelf.


Nee, een bekabeld high resolutie streamingsapparaat van Bluesound in combinatie met een bekabelde Anthem versterker. 
alles is bekabeld in de setting, inclusief de speakers. 


Dan is 't wel heel vreemd. Met de streams doet kpn namelijk … helemaal niks. Die gaan gewoon door het modem heen.


Precies.

En het doet zich ook voor bij de TV.

Daarom kijk ik naar de gemeenschappelijke deler van deze 2 bronnen en dat zijn:

versterker

router

glasvezel.

De versterker heb ik dus vervangen met helaas nog steeds audio dropouts.

Blijft in mijn beleving alleen router en/of glasvezel over als aanstichters.

 


Kun je hierover eens met ons bellen op 0800-0402 @Gemma12345? Dan lezen mijn collega's de lijn ook even uit. Het liefst op het moment dat je de storing ervaart of zo snel mogelijk daarna


Dat zal ik doen al zal dat niet altijd binnen jullie bereikbare tijden vallen.

Het signaal is overigens op 11 april ook al doorgemeten en toen was er niets mis mee.

 

Feit is wel dat het zich pas voor is gaan doen nadat we deze Router hebben gekregen (maart 2024).

Die is vannacht ge-update maar ook vanmorgen was er weer sprake van een drop-out.

Na overleg met mijn audio-leverancier gaf hij aan dat het wellicht toch ook aan de router zou kunnen liggen. Kan die niet worden omgeruild?


In beide gevallen alleen tijdens nieuwsuitzendingen en reclameblokken, nooit tijdens muziek, films of andere uitzendingen.

(...) viel het overgrote deel van de Kruidvat-reclame weg

Wat fijn dat je graag ongestoord naar de reclame wilt luisteren…

Is het altijd hetzelfde station waar je dan naar luistert? Bijvoorbeeld Sky radio?

Ik heb glasvezel 100 MB, alleen internet en de  Experia Box 12B.

Is het zowel via live npo als de live kanalen bij videoland? ? En het geluid? Ook via dezelfde speakers?

NB met de draadloze speaker had ik in een ander topic moeten zijn. Sorry daarvoor. 


Sorry, dit vind ik een ongepaste reactie op een probleem dat ik ondervind met mijn internet verbinding. 

Het met drop-outs moeten luisteren naar een nieuwsuitzending is geen kwaliteit. 
De suggestie van ongestoord naar reclame te kunnen luisteren is onprofessioneel!


De radio-zenders zijn o.a. NPO radio 2, NPO soul&jazz, Radio 10, radio Paradise Mellow mix.

Op de vraag hoe ik TV kijk, heb ik al eerder gereageerd. 
 

in een vorige reactie heb ik gevraagd om de router om te mogen ruilen. Dat had ik graag een reactie op gehad. 


Kun je hierover eens met ons bellen op 0800-0402 @Gemma12345? Dan lezen mijn collega's de lijn ook even uit. Het liefst op het moment dat je de storing ervaart of zo snel mogelijk daarna

Dag Thomas,

Ook nog uitgesloten (op advies van de geluidsadviseur) dat het niet aan het zogenaamde HDMI-protocol kan liggen door TV volledig uit te zetten en alleen radio-streamer met versterker aan te zetten.

Toch deed het zich vanmorgen meteen voor.

Direct contact opgenomen.

Erg lastig is het dan dat ik het hele verhaal weer moet vertellen, terwijl dit best complex is, en de persoon in kwestie het niet goed begrijpt.

Medewerkster heeft doorgemeten: geen problemen aangetroffen.

Dan blijft op dit moment de router als mogelijke boosdoener over.

Ik heb gevraagd of deze omgeruild kan worden.

Dat schijnt dus niet te kunnen ?

Ik heb alles aan de klantzijde geprobeerd om het probleem te tackelen maar zonder resultaat.

Wat kan ik nog meer doen?

 


We kunnen een modem alleen omruilen als deze aantoonbaar defect is en dat lijkt hier niet het geval. Ik kan hierin ook niet meer betekenen dan mijn telefonische collega's.

Gebruik je verder nog netwerkapparatuur zoals switches, routers of bijvoorbeeld een Draadloze verbindingsset?
Een paar andere dingen die ik me kan bedenken is dat een apparaat ergens in huis storing veroorzaakt rond de tijden die je noemt. Denk aan een apparaat dat een backup maakt bijvoorbeeld.


Reageer