Skip to main content
Beantwoord

Audio Philips Ambilight uit 2012 koppelen aan KPN TV+ Box

• July 19, 2026
  • 16 reacties
  • 188 keer bekeken

Vorige TV Box had plug-in audioingang die rechtstreeks met 2x tulpmale aan de versterker was verbonden waardoor TV en radio via de speakerboxen beluisterd kon worden.

Bij de nieuwe TV+ Box zit deze ingang niet.

Heb via een optical audio kabel (Toslink 3mm) en een Digital Audio Converter (ACON2508BK) en 2x2 tulpmale de versterker de TV+ Box verbonden met de versterker maar komt geen geluid uit.

Ook de 2×2 tulpmale rechtstreeks via de tv aangesloten op de versterker (Marantz PM5005) ook dan geen geluid.

Bijgevoegd foto van TV (Philips Ambilight 2012).

Smurfie

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Smurfie ,

In dit artikel staat een uitleg hoe je de KPN TV+-box kunt aansluiten op jouw versterker: 

Uit dat artikel: 

Aansluiten audiosysteem via optische aansluiting

De TV+ box heeft een optische audio aansluiting. Het is dus fijn als jouw audiosysteem ook een optische audio ingang heeft. Dat heet S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface Format). Dat audiosysteem kan een versterker zijn, of, wat velen tegenwoordig gebruiken, een soundbar.

Het fijne aan de optische verbinding is dat deze te gebruiken is buiten de tv om. Ook eventueel surround geluid (Dolby Digital 5.1) gaat er door.

Wil je de optische uitgang gebruiken moet je hem eerst aanzetten, hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Aanvulling: 

Bij een heel oude versterker of een high end eindversterker kan het voorkomen dat er geen optische ingang is. Dan kun je bij KPN deze audioconverter kopen. Je moet alleen zelf zorgen voor een simpel audiokabeltje: standaard aan beide kanten een rode en witte tulp.

16 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 19, 2026

Hallo ​@Smurfie ,

In dit artikel staat een uitleg hoe je de KPN TV+-box kunt aansluiten op jouw versterker: 

Uit dat artikel: 

Aansluiten audiosysteem via optische aansluiting

De TV+ box heeft een optische audio aansluiting. Het is dus fijn als jouw audiosysteem ook een optische audio ingang heeft. Dat heet S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface Format). Dat audiosysteem kan een versterker zijn, of, wat velen tegenwoordig gebruiken, een soundbar.

Het fijne aan de optische verbinding is dat deze te gebruiken is buiten de tv om. Ook eventueel surround geluid (Dolby Digital 5.1) gaat er door.

Wil je de optische uitgang gebruiken moet je hem eerst aanzetten, hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Aanvulling: 

Bij een heel oude versterker of een high end eindversterker kan het voorkomen dat er geen optische ingang is. Dan kun je bij KPN deze audioconverter kopen. Je moet alleen zelf zorgen voor een simpel audiokabeltje: standaard aan beide kanten een rode en witte tulp.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2026

Bedankt voor je snelle reactie Noordzee!

Mijn Marantz versterker heeft geen optische audio ingang S/PDIF

Zou dit via een tussenstuk alsnog te realiseren zijn?

Smurfie

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 19, 2026

Klopt. Uit hetzelfde artikel: 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2026

Bedankt voor je snelle reactie Noordzee!

Mijn Marantz versterker heeft geen optische audio ingang S/PDIF.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2026

Heb het al via een optical converter geprobeerd (zie foto) maar geen geluid

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 19, 2026

Ik kan niet beoordelen of die convertor hetzelfde doet als de convertor van de KPN-website.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/?campaignid=so:c=merk-community

Die omvormer van KPN zet het digitale optical signaal van de tv-ontvanger om naar een stereo R/L analoog signaal.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 19, 2026

Heb het al via een optical converter geprobeerd (zie foto) maar geen geluid

Deze werkt verkeert om.

Audio (analoog) in en Toslink (fiber audio uit).

Die ​@Noordzee aanbied is goed.

Wil je Nedis, zie dan deze.

Nedis ACON2510BK

Ik denk dat het deze is via Bol.com

Persoonlijk zou ik voor de KPN versie gaan.

Vergeet niet om de Toslink (fiber audio) in de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) aan te zetten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2026

Super bedankt Joop2012🙏

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 19, 2026

De converter die jij hebt is verkeerd om.

Als je goed kijkt is digitaal de uitgang (OUT). De analoog de ingangen. Dat gaat niet werken. 

Koop juist een optical (IN) -> analog (OUT) converter. Zoals bijvoorbeeld die bij kpn.

(Ik stop met typen want zie dat ​@joop2011 het al heeft uitgelegd 😁.)

Wel belangrijk. Zet de audio uitgang dan wel op stereo (PCM), anders heb je bij tv zenders geen geluid. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 19, 2026

Ik kan niet beoordelen of die convertor hetzelfde doet als de convertor van de KPN-website.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/?campaignid=so:c=merk-community

Die omvormer van KPN zet het digitale optical signaal van de tv-ontvanger om naar een stereo R/L analoog signaal.

Jouw converter werkt kennelijk anders. 

Conclusie, koop deze converter (zie ook mijn eerste reactie) en het gaat allemaal lukken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2026

Beste PeterG,

Toch nog een vraag: is glasvezel hierbij noodzakelijk?

Heb nog ADSL van KPN.

Groet Smurfie

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 19, 2026

Heb nog ADSL van KPN.

Nee, dat maakt niets uit. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 19, 2026

Beste PeterG,

Heb nog ADSL van KPN.

Groet Smurfie

Hoe je internet je huis binnen komt, vóór het modem, maakt niet uit. Glasvezel, DSL, coax,... met paard & wagen…

OVERIGENS NOG WELKOM op deze community!! Zie dat je aanmelding vandaag is.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 19, 2026

Beste PeterG,

Heb nog ADSL van KPN.

Groet Smurfie

De optische uitgang op de Sagemcom DIW7022 is een audio fiber uitgang. Eigenlijk is dat een plastic fiber, maar werkt voor audio perfect.

Als het beeld goed is, dan is het geen enkel probleem of je koper of glasvezel hebt.

Glasvezel FTTH is natuurlijk wel sneller en stabieler.😉

Je hebt nog ADSL?

Geen DSL?

Ik hoop wel DSL, dan heb je een betere download snelheid.

En hopen dat je snel KPN glasvezel (FTTH) krijgt.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Smurfie, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht is! Kom je er uit zo?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2026

Hoi ​@Smurfie, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht is! Kom je er uit zo?

Alles werkt, bedankt voor je belangstelling!

Groet Smurfie