Skip to main content
Vraag

Audio valt weg op HMB2260 bij afspelen opname of terugkijken

  • June 26, 2026
  • 12 reacties
  • 93 keer bekeken

Hallo, Heeft iemand anders er ook last van dat audio sinds vandaag niet werkt bij opnames of terugkijken, met stereo audio via de optische uitgang van een KPN HMB2260 set top box? Audio van live TV werkt wel namelijk! Resetten en verwisselen van de HMB2260 of herstarten Box 12 helpt niet.

Tot nu toe nooit een probleem mee gehad, dit heeft al jaren heel goed gewerkt maar sinds vandaag valt audio weg bij het afspelen of terugkijken…

 

Ben benieuwd,,,

12 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • June 26, 2026

Hallo ​@JBS, welkom bij de community.

Dat klinkt als een soortgelijk probleem als deze:

De HMB ontvanger is intussen redelijk antiek. Je kunt ‘m via klantenservice laten omruilen voor een recenter model Arris 5202, of je kunt ervoor kiezen over te gaan naar een TV+ ontvanger. Dat laatste is wel even wennen.


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2026

Ja. Hij heeft jaren goed gewerkt. Maar resultaten uit het verleden... etcetera. Het ding is wel 14 jaar oud of zelfs ouder. Gaat een keertje stuk.

Neem contact op met kpn om 'm om te ruilen voor een jonger exemplaar: Arris VIP5202. 

Het terugbelverzoek werkt het beste. Dan kun je al aangegeven dat je Arcadyan stuk is. 


  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 26, 2026

Het vermoeden, na contact met KPN, is dat dit niet ligt aan de HMB’s, ik heb er 2 en deze vertonen allebei op hetzelfde moment dit issue. Omwisselen loste dit niet op, resetten ook niet.


  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2026

Zag vanochtend dat mijn D/A converter bij live TV 24bit/48khz stereo herkent en afspeelt, bij terugkijken en opnames herkent die 16bit/48kHz, maar het lijkt niet stereo te zijn.


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Bel gratis 0800-0402 of maak een terugbelverzoek (scrolt iets naar beneden) of X of Facebook en vraag om een nieuwe KPN tv ontvanger.

De Arcadyan HMB 2260 is ondertussen antiek.


  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2026

Bel gratis 0800-0402 of maak een terugbelverzoek (scrolt iets naar beneden) of X of Facebook en vraag om een nieuwe KPN tv ontvanger.

De Arcadyan HMB 2260 is ondertussen antiek.

Omdat dit ook een software issue kan zijn ben ik benieuwd of dit bij de nieuwere KPN Tv doosjes ook zo is. De modernere kastjes hebben geen infrarood meer, en infrarood gebruik ik voor aansturing via domotica.


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2026

Het vermoeden, na contact met KPN, is dat dit niet ligt aan de HMB’s, ik heb er 2 en deze vertonen allebei op hetzelfde moment dit issue. Omwisselen loste dit niet op, resetten ook niet.

Ik wordt soms zo moe van die klantenservice in Paramaribo. Die kennen het product niet eens. 

Allebei je HMB2260 ontvangers zijn voorbij de houdbaarheidsdatum, zullen we maar zeggen. 

Heb je wel geluid gewoon via de tv zelf?


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Bel gratis 0800-0402 of maak een terugbelverzoek (scrolt iets naar beneden) of X of Facebook en vraag om een nieuwe KPN tv ontvanger.

De Arcadyan HMB 2260 is ondertussen antiek.

Omdat dit ook een software issue kan zijn ben ik benieuwd of dit bij de nieuwere KPN Tv doosjes ook zo is. De modernere kastjes hebben geen infrarood meer, en infrarood gebruik ik voor aansturing via domotica.

 

De nieuwe KPN ontvanger die je ontvangt (na bellen met de klantenservice) is de Arris VIP 5202.

Die is veel en veel moderner en sneller.

KPN tv ontvangers die op infrarood werken, die zijn er niet meer (geld ook voor de concurrenten).


  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2026

Dank je Joop en Peter.

Ja, ik snap dat n HMB een heel antiek oud doosje is en dat jullie vinden dat ik m beter kan vervangen.  

Daarom stel ik juist deze vraag op dit forum, want als dit bij een VIP5202 ook zo is dan is het niet zinvol om die HMB om te wisselen voor een VIP5202.

 


  • June 27, 2026

Dank je Joop en Peter.

Ja, ik snap dat n HMB een heel antiek oud doosje is en dat jullie vinden dat ik m beter kan vervangen.  

Daarom stel ik juist deze vraag op dit forum, want als dit bij een VIP5202 ook zo is dan is het niet zinvol om die HMB om te wisselen voor een VIP5202.

 

KPN doet hier heel moeilijk over, ik heb ooit het advies van een door mij gewaardeerde superuser hier gekregen (die helaas overleden is), om dan maar een 4K abonnement te nemen. Hebben we lang aangehouden, maar eigenlijk is er maar 1 zender die functioneert, hij schreef dat niemand je daartoe verplichte, maar ik hoopte dat er meer zou komen. 
Kan wat geharewar geven , dat hadden wij namelijk, (ik onthoud je de ellende, voegt toch niets toe). Maar na lang volhouden kregen we dan toch de apparatuur die nu alweer een tijdje uitstekend functioneert.


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

@dommeke 

Dat was in het verleden inderdaad zo, maar toen was de Arcadyan nog aardig goed.

 

Nu is de Arcadyan HMB 2260 echt een blok antiek van 14 jaar oud en heel erg traag vergeleken met de Arris VIP 5202 of de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Als je belt of een terugbelafspraak maakt (zie eerdere reactie), dan word deze zonder problemen omgeruild. 

 

Voor de Arris VIP 5202 kan je met hetzelfde abonnement omruilen.

Voor de Android mediabox Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) moet je of in je abonnement via MIJNKPN iets aanpassen of het gehele abonnement omzetten naar KPN TV+, meestal ben je in het 2de geval goedkoper uit.

 


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Dank je Joop en Peter.

Ja, ik snap dat n HMB een heel antiek oud doosje is en dat jullie vinden dat ik m beter kan vervangen.  

Daarom stel ik juist deze vraag op dit forum, want als dit bij een VIP5202 ook zo is dan is het niet zinvol om die HMB om te wisselen voor een VIP5202.

 

 

De Arris VIP 5202 en de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zijn veel sneller, moderner, etc.

 

Ik denk dat het probleem in de software van de Arcadyan HMB 2260 zit.

Hij is echt oud, traag, etc.