Skip to main content
Vraag

Audio valt weg op HMB2260 bij afspelen opname of terugkijken

• June 26, 2026
  • 29 reacties
  • 369 keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Even een update.

Wat ik van KPN begrepen heb is dat KPN aan het migreren is naar een andere streaming service voor het afspelen van opnames en terugkijken.
Het lijkt erop dat die per zender andere audio encoding gebruikt die in ieder geval door HMB2260 kastjes niet allemaal vertaald of omgezet kunnen worden, dus krijg je stilte bij optisch stereo digitaal uit wanneer bepaalde streams via die nieuwe service verstuurd wordt.
Dus, op jullie advies, een van mijn HMB2260’s laten vervangen door een VIP 5202. Nou, die heeft ook problemen.
Bij live tv krijg ik om de paar minuten een seconde stilte. 
Het geluidsnivo verschil tussen zenders en tussen opnames is per zender verschillend, heel irritant. Dat is inmiddels een landelijke probleem, er zijn gevallen bekend dat dit bij de KPN app ook aan de hand is. Oftewel, naar mijn mening is dat een issue voor het hele interactieve TV platform waar alle gebruikers last van kunnen hebben, ongeacht hun kastje of app.
En dan heb ik het nog niet over het feit dat ze mij een VIP5202 gestuurd hebben met krassen erop, verfvlekken en een krakende behuizing.
Morgen krijg ik een nieuwe VIP5202, hoop dat die wel in orde is en dat die korte stiltes komen door het exemplaar wat ik nu heb.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Gelukkig heeft de mediabox (Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)) hier geen problemen mee.

Deze kan ook met veel meer dingen overweg.

Maar om die te krijgen, moet je je abonnement omzetten naar KPN tv+, meestal ben je ook goedkoper uit.

Bij bepaalde abonnementen kan je ook de DIW7022 krijgen, dat kan via MIJNKPN.

Na contact met KPN heb ik dus mijn abonnement omgezet naar KPN tv+. Als voormalige XS4all-klant ben ik nu totaal (bij 2 kastjes) 75 cent meer kwijt (18,75 in plaats van 18 euro p.m.). Bestelling is misgegaan, dus 1 week later nog eens gebeld. 1 dag later had ik de TV+ kastjes in huis, eenvoudige installatie, bediening nu ook via BlueTooth afstandbediening. Alles werkt nu prima en ik ben blij dat ik weer normaal TV kan kijken (en luisteren). 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

@GewoonWatHulp 

Heb je toevallig van XS4ALL de FRITZ!Box?

Zo ja, kijk dan wel even hoe je die voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) moet instellen.

Op het forum lees ik veel problemen met deze combinatie, als hij standaard op XS4ALL ingesteld staat.

Zie o.a. hier.    En hier.  (er zijn via Google meer te vinden en je kan altijd gratis 0800-0402 bellen)