Skip to main content

Ik heb al vaker gereageerd op meerdere onderwerpen op dit forum maar ik krijg het idee dat KPN het niet serieus neemt, vandaar ook even een eigen vraag ingeschoten..

Maar sinds het begin van de nieuwe DIW7022 kastjes hebben wij audio problemen in de huiskamer.

TV is véél te zacht, wij moeten ons audio systeem echt op 100% zetten om het verstaanbaar te hebben, en dan moet iedereen in huis stil zijn om er nog naar te kunnen luisteren. Als we daarna muziek willen luisteren klappen echt de ramen eruit vanwege het enorme geluidsverschil.

TV is Philips, kastje doet de audio afhandeling, connectie gaat via HDMI ARC, audio is Sony 5.1 600Watt

Daarnaast hebben we ook nog lipsync problemen op alle streamingdiensten (netflix, Disney, HBOMax, ViaPlay en Amazon) en het geluid loopt achter, dus alle instellingen in de DIW7022 zijn nutteloos aangezien het audiovertragingen betreft, maar het audio is al te laat.

we hebben nog twee kastje in het huis, deze geven geen problemen.

1 Woonkamer staat op 4K en kabel, rechtstreeks op de router, en dolby 5.1 audio (HDMI ARC). Deze geeft audio problemen (volume verschil enorm 50%) met lipsync problemen op alle streaming diensten.

1 Slaapkamer op 1080p op kabel en Stereo audio. Geen audio problemen en geen lipsync problemen op alle streaming diensten.

1 Slaapkamer op 1080p wifi. stereo audio. Geen audio problemen en geen lipsync problemen op alle streaming diensten.

Het is zo enorm vervelend dat we het hele kastje maar niet meer gebruiken en alles buiten het kastje om doen.

Dus we hebben nu de tv app op de tv geinstalleerd en dan doet de audio (lees Volume) het goed, alleen is het niet 5.1 Dolby. Maar daar valt beter mee te leven dan een niet goed werkend kastje. En als we strewaming over de TV laten gaan zijn de lipsync problemen ook met de noorderzon vertrokken.

Ik vind dit zo enorm slechte diensverlening van KPN, men moet wel direct betalen voor die apparaten in de huiskamer, maar wanneer het goed gaat werken is totaal onduidelijk. Onze huiskamer is geen proeftuin voor bedrijven, maar een privé omgeving waar we willen genieten van de dingen die het gewoon doen zonder gezeur. We kopen immers een TV omdat men garandeerd dat die het doet, en niet dat die pas gaat werken nadat er genoeg mensen over hebben geklaagd dat het alleen maar zwart beeld geeft.

KPN ga hier nu eens serieus aan de slag en los het op. Men kan wel binnen no time alle kastje uitrollen zonder een goede testomgeving te hebben getoetst, en in de tussentijd onbeschoft herinneringen sturen over oude apparatuur waarbij nooit is meegegeven wat er mee moest gebeuren (zat ook nooit bij de levering van de nieuwe kastje), terwijl die oude kastje wel goed werkten (en overzichtelijk waren, wat de nieuwe ook niet zijn trouwens). Het is een beetje de omgekeerde wereld zo, wij zijn toch de klant en KPN toch de leverancier? Wij nemen toch af? Dus het product zou toch af fabriek goed moeten werken?

Schiet mij maar weer in de kerstboom, de wereld en de mensen zijn een proefobject geworden,m aar moeten er wel de volle mep voor betalen.

 

Heb je de box ZELF op zijn hardst gezet voordat je de afstandsbediening instelde op TV / Sony systeem?

Indien niet. Druk op de Google assistant knop en spreek in “volume maximaal”.


Regel het volume op de tv of versterker.

Niet op de DIW7022, daarop moet je het volume op max zetten.

 

600 watt klink mooi, maar in theorie heb je aan 10 watt voldoende.

En om 10 watt 2 keer zo hard te willen horen, heb je 100 watt nodig.


Als het 600 watt RMS (luidspreker vermogen) is dan is het een discotheek. Geen blije buren dan.

Ik ging uit van het totaal verbruiks vermogen van het apparaat via 230 volt. En dan is 600 watt nog gigantisch.


Als het 600 watt RMS (luidspreker vermogen) is dan is het een discotheek. Geen blije buren dan.

Mijn Sony BDV-E380 (oud beestje) heeft een luidspreker vermogen van 1000 watt en ik hoor mijn buren niet klagen. 😉


Als het 600 watt RMS (luidspreker vermogen) is dan is het een discotheek. Geen blije buren dan.

Mijn Sony BDV-E380 (oud beestje) heeft een luidspreker vermogen van 1000 watt en ik hoor mijn buren niet klagen. 😉

 

Het vermogen zegt niets over hoe hard je hem zet (volume knop hoog of laag).

En ook het rendement van de luidspreker is belangrijk.😉

Onze soundbar is 350 watt (exclusief de basbox) en volume hebben we meestal tussen de 16 en 20 staan en dat is bij deze soundbar een mooi volume dat de buren zeker niet horen. 😊


Ik heb momenteel nog zowel Ziggo via de kabel en KPN via de TV+ box. Het geluid via de KPN is inderdaad wat zachter. Geluid staat bij op passthrough wegens geluid sync issues en dat werkt met de laaste update prima. Maar idd wat zachter 


@PeterG 

Dank voor je tip

Heb je de box ZELF op zijn hardst gezet voordat je de afstandsbediening instelde op TV / Sony systeem?

Indien niet. Druk op de Google assistant knop en spreek in “volume maximaal”.

Maar helaas. Inmiddels weer gedaan, maar werkt niet, nog steeds een erg groot verschil tussen de TV icm de kpn app en KPN kastje.

Leuk ook dat mensen reageren op mijn 600Watt systeem, maar daarmee is alleen maar gezegd dat de 600Watt er wel degelijk uitkomen als we gebruik maken van de TV icm de app en bluetooth audio, maar niet icm de DIW7022. En of dit genoeg is of niet en hoe men het zo moeten gebruiken, doet er ook niet toe. Feit is het enorme verschil tussen 1: de oude arris en 2 de nieuwe DIW terwijl de rest niet is verandert.

Dus er is maar 1 ding verandert in dit huis en en het valt op dat……. Geluid is vele malen zachter en niet lipsync ter vegelijking met de vorige situatie. Waar ligt dat dan aan?

 

Het lijkt ook wel alsof na de laatste update de lipsync issues tijdens tv kijken zijn teruggekomen, dan wel verergert.

@joop2011 

Bij ons moet die minimaal op 60, dank voor je vergelijk.

 

Ik trek de stekker weer uit de DIW en wacht weer op de oplossing van KPN. Want op de philips tv werkt het wel.

Na de laatste update deed ook het beeld raar (alleen maar zwart beeld en wel geluid, zijn wel gelijk de lipsunc issues opgelost 😉 ), dus moest ik weer de DIW opnieuw opsterten….ZUCHT.

Dank een ieder voor de tips.


@Vit303 

 

Hey, grappig genoeg had ik dit dus ook.

Die nieuwe arris kastje heeft dus van Android TV de muzieksysteem, dus als je het volume verandert met je KPN afstandbediening ging hij de geluid van de ARRIS veranderen inplaats van mijn Soundbar. In de instellingen van jouw KPN Interactieve TV kan je dit ook veranderen, wat voor mij werkte was de afstandbediening linken met de link-code voor je TV in de Handleiding.


Het nieuwe kastje is helemaal niet van Arris @seann .


@PeterG Oh sorry, had de ontvangers door de war gehaald.


@seann 

Je moet het geluid op de DIW7022 op maximaal zetten.

Het geluid moet je op de tv of soundbar of versterker regelen.

 

En versterker verbruikt niet meer energie als de volume knop hoger staat.

Het heeft ook te maken met de sterkte van het ingangssignaal.

Als het geluid goed is, dan maakt het niets uit hoe hoog het volume staat.

 

Ik heb de DIW7022 nog niet (had hem gisteren moeten hebben.

Maar bij ons is via de Arris VIP 2952 het volume op 16 en via streaming diensten op de tv staat het volume op 21. 


Het geluid van de Sagemcom DIW7022 is, op maximaal, wat zachter dan van de Arris VIP2952, Joop.

Mijn versterker gaat van -80 dB naar +20 dB.

Arris met radio: -46 dB

Sagemcom met radio: -40 dB (dan zet ik ‘m dus 6 dB harder dan met de Arris)


Goedemorgen @Vit303, een beetje volumeverschil kan wel kloppen maar dat zou niet zo extréém moeten zijn. Heb je de TV ontvanger wel op maximaal staan?
We hebben hier ook een handig artikel over: 


@Thomas Zoals ik hierboven ook al gemeld had heb ik hem inderdaad al op maximaal volume gezet.

Dit heeft geen verschil gegeven.

Wat mij dan ook verbaasd is waarom het bij twee kpn producten (DIW7022 en de Android TV app) het verschil dan ook zo enorm is.

En als bijzaak, waarom hebben alle streaming diensten lipsync issues (geluid loopt 2-3 seconden achter) op de DIW7022 en niet op de android tv app?

Schiet mij maar in de kerstboom.

Ik hoop dat KPN hier iets gaat doen, want hier kunnen we niet mee leven. Ik zit nu ook met twee verschillende sustemen in huis en dat was nou net niet de bedoeling.

Woonkamer doen we dus alles met de tv, en de slaapkamers doen we alles via de DIW kastjes, werkt allemaal niet zoals we verwacht hadden helaas.


Ook hier veel te zacht geluid. In de stand passtrough zijn de zenders 1 t/m 11 het volume goed en de rest veel te zacht. Als van deze eerste 11 zenders naar uitgesteld kijken overgaat dan valt ook het volume weer terug naar het zachte niveau. Ook bij het afspelen van opgenomen programma’s is het geluid te zacht. Op dit moment het geluid weer op automatisch dus alles te zacht weergegeven omdat anders het verschil tussen live en uitgesteld, regionale zender en opgenomen programma kijken t.o.v. de eerste 11 kanalen te groot is. Het geluid is nu net voldoende hoorbaar maar moet duidelijk in volume omhoog. Configuratie TV+box via HDMI gekoppeld op een Philips tv op de HDMI-arc ingang, de tv optisch gekoppeld aan een Sonos Playbar. Gezien het feit dat de eerste zenders via passtrough wel een juist volume geven denk ik dat de hardware configuratie goed is en het in firmware of appware van de tv-box moet zitten.


Nog even ter aanvulling bij de regionale zenders in mijn geval 502 heb ik ook het lipsync probleem


Volume instelling via Google assistent “volume maximaal” uitgevoerd en is nu goed. Vreemd dat dit de enige optie is om het volume op de tv-box te regelen, ik had hiervoor minimaal bij instellingen ook een mogelijkheid verwacht. Lipsync bij mij voor met name de regionale zender is nog wel een probleem.


ik had hiervoor minimaal bij instellingen ook een mogelijkheid verwacht. 

Die is er ook maar die is veel omslachtiger dan via Google assistent.

Instellingen> apparaat> afstandsbedieningen en accessoires> kpn afstandsbediening> bedien je tv met de kpn afstandsbediening

In dit menu de optie uit selecteren. Met deze optie uit kun je het volume van de box zelf regelen.


Ik heb de DIW7022 nu ook.

Audio is zachter, maar niet veel te zacht.

Ongeveer op het niveau van onze LG tv als daar met de app's kijkt.

Dus op 20 of 21, voorheen met de Arris 2952 op 16.

Wij hebben er geen problemen mee. 

 

Zie ook hier, waar KPN momenteel mee bezig is.

 

Zie hier voor de wensenlijst opgesteld door @wjb