Skip to main content

Ik heb hetzelfde probleem, bij alle opgenomen programma's staat audio discriptie standaard aan en is niet uit te schakelen. Is echt super irritant en maakt de opnemen functie voor Nederlandstalige programma's eigenlijk waardeloos.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Het vreemde is dat, wanneer ik via de app op mijn telefoon terugkijk, er niets aan de hand is.

Je neemt per ongeluk op van de NPO GOS kanalen ​@Jat77 . Dat gebeurt vaak bij plannen via de zoekfunctie in de app op telefoon of tablet. 

Gebruik gewoon de gids en dan 1, 2 en 3.

En niet GOS 191, 192 en 193.

De titel, is die hier nu van toepassing of niet ?
Er worden regelmatig titels veranderd hier door een moderator, te pas EN te onpas, in dit geval valt dat ook te overwegen.

Hallo Kees,

Waarom heb ik dan bij terugkijken via de app geen discriptie?

Dan doe je toch iets verkeerd op de ontvanger ​@Jat77 . Welke is dat.

Alleen op 191, 192 en 193 zit 'voorgelezen ondertiteling'. Via 1, 2 en 3 echt niet. Ook niet met terugkijken. 

NB audio discriptie is wat anders. 

Je neemt per ongeluk op van de NPO GOS kanalen ​@Jat77 . Dat gebeurt vaak bij plannen via de zoekfunctie in de app op telefoon of tablet. 

Gebruik gewoon de gids en dan 1, 2 en 3.

En niet GOS 191, 192 en 193.

Zo doe ik het ook.

Hoi ​@Jat77 .  Dus jij neemt een willekeurig programma op van NPO1, 2 of 3 en dan bij het terugkijken heb je audiodescriptie?  Wat voor ontvanger heb jij? 

Hallo Erwin,

Wij hebben de nieuwste KPN+ TV-box. Het probleem doet zich voor op beide ontvangers.

Groet, Arjen

Ze hebben trouwens de laatste update pas gehad.

Hallo Erwin,

Wij hebben de nieuwste KPN+ TV-box. Het probleem doet zich voor op beide ontvangers.

Groet, Arjen

Tja. Er is per abonnement één opname platform. 

Je doet toch iets verkeerd met plannen. Hier ook TV+ maar nooit voorgelezen ondertiteling bij opnames npo 1, 2 en 3.

Om te plannen zet ontvanger op 1. Daarna GIDS. En dan de bovenste 3 regels doorbladeren. 

PeterG,

Telkens dezelfde opmerking plaatsen helpt niet. Zoals al eerder aangegeven doe ik het op die manier.

Het gaat ook niet om voorgelezen ondertiteling, maar scènes waarin niet gesproken wordt waarbij verteld wordt wat er te zien is: audio discriptie, dus.

​​​​

De audio descriptie (“er loopt nu een man van links naar rechts”) voor de npo gaat via een app op je mobiele telefoon. Die kan je dus niet per ongeluk opnemen.

Van de Britse en Duitse zenders zijn er aparte kanalen met het geluidsspoor van de audio descriptie.

…VOOR VISUELE BEPERKING
(Alleen decoder; GOS=voorgelezen ondertitels; AD=uitleg van beeld; KS/OT=betere verstaanbaarheid spraak en originele taal)
181 BBC One AD
182 BBC Two AD
183 ARD AD
184 ZDF AD
185 NDR AD (met Duits zenderpakket)
186 WDR AD
187 3Sat AD (met Duits zenderpakket)
191 NPO 1 GOS BG/T (4 Mb/s; Hoge kwaliteit SD)(ook online)
192 NPO 2 GOS BG/T (4 Mb/s)(ook online)
193 NPO 3 GOS BG/T (4 Mb/s)(ook online)
195 ARD KS/OT=2K
196 ZDF KS/OT=2K

De kanalen met het gewone standaardgeluid:

26 BBC One
27 BBC Two
45 ARD
46 ZDF
48 WDR

Nou ​@PeterG ik herken het enigzins. Afgelopen zaterdag na het installeren van de laatste update ben ik wie is de mol terug gaan kijken via begin gemist en tot mijn stomme verbazing had ik het ook. Het duurde een kwartiertje en toen was het ineens weer over.

Verrek. Hier ook ​@Joep1965 .

Nou ​@PeterG ik herken het enigzins. Afgelopen zaterdag na het installeren van de laatste update ben ik wie is de mol terug gaan kijken via begin gemist en tot mijn stomme verbazing had ik het ook. Het duurde een kwartiertje en toen was het ineens weer over.

Oh jeetje. Dan is er iets weer niet op orde met de aanlevering vrees ik. We hebben dus wie is de mol van afgelopen zaterdag? Zijn er nog meer voorbeelden? 

@Jat77  ervaar jij dit probleem nog steeds? Zo ja, heb je ook recente voorbeelden?

Wij en onze buren hebben hetzelfde probleem bij een aantal programma's van de VRT, regio Ijzendijke. Vrienden uit Oostburg , eveneens kpn, hebben dit niet. Instellingen tv nagekeken en talkback staat uit. 

Kpn geeft via de vrt niet eens de Gesproken ondertiteling of audio descriptie door. ​@JVV76 

Dit is wat kpn heeft

…VOOR VISUELE BEPERKING
(Alleen decoder; GOS=voorgelezen ondertitels; AD=uitleg van beeld; KS/OT=betere verstaanbaarheid spraak en originele taal)
181 BBC One AD
182 BBC Two AD
183 ARD AD
184 ZDF AD
185 NDR AD (met Duits zenderpakket)
186 WDR AD
187 3Sat AD (met Duits zenderpakket)
191 NPO 1 GOS BG/T (4 Mb/s; Hoge kwaliteit SD)(ook online)
192 NPO 2 GOS BG/T (4 Mb/s)(ook online)
193 NPO 3 GOS BG/T (4 Mb/s)(ook online)
195 ARD KS/OT=2K
196 ZDF KS/OT=2K

Vrt zendt wel soms programma's overdag uit met descriptie. En 's avonds op Ketnet het journaal. 

@PeterG Het spijt mij maar bij ons wordt oa Knokke off sedert deze week met talkback weergegeven op zender 29 ( vrt1). Ook ik geloofde dit eerst niet en dacht dat de buur op Ketnet aan het kijken was. Niets bleek minder waar. Heel vervelend. Reeds telefonisch contact met KPN gehad en zij konden geen oplossing bieden. 

Dit zal de vrt zelf zo uitzenden. 

Kpn geeft maar één geluidsspoor door, uitrraard het hoofdkanaal. Ook alleen Dolby stereo. Als dat verkeerd gaat en het AD geluid erop staat hebben alle kpn klanten dat.

Hoe laat en op welke dag is die uitzending? Dan neem ik 'm eens op. Terugkijken kan helaas niet. 

Ik zie 'm alleen op Ketnet. Net geprogrammeerd voor vanavond. 

Knokke off is dagelijks rond 21u30. Ik had idd ook verwacht/ gehoopt dat dit dan bij alle KPN klanten zo zou zijn. Bij vrienden is dit blijkbaar niet zo. Heb ik wel niet persoonlijk kunnen zien. Behalve bij Knokke off is dit ook het het geval bij Tytgat Chocolat. 

Tytgat 17 april, vrt 1, voor opname klaargezet. 

Die andere is, momenteel, via Ketnet. Daar verwacht ik dus wel AD. Want dat doen ze meestal op dat net na 20 uur.

(Ik had dit eerst in een ander topic geplaatst maar werd hierop gewezen)

Op vrt1 Knokke off opgenomen, maar ik hoor dus audioscriptie. Niet te doen!! Ik zié in mn gids dat dit programma wordt opgenomen en dat er “live” op deze zender niks aan de hand is. Maar als ik dus ditzelfde ga terugkijken in mn opnames, hoor ik audioscriptie. Dit is echt gek! En opnames verknalt.. hoe kan dit? 

Graag meer details. We kunnen er zo niets van vinden hoe en wat, en of dit tijdelijk was b.v.
-TV+ box of oudere type ontvangers (linux)? 
-datum+starttijd van het opgenomen of teruggekeken programma waarmee het probleem was (+ kanaal, maar gaat om VRT in afgelopen dagen, maar de opnames kunnen natuurlijk 1 jaar oud zijn).
-graag je forumprofiel invullen zodat we ook daadwerkelijk in jouw logging kunnen checken wat er eventueel misging.

Indien VRT het zelf een paar uur zo uitzond, tja, dan nemen we dat ook zo op. Maar anders, zoeken we het uit met de gegevens, er was zo 1-2-3 niets van bekend. 

-datum+starttijd van het opgenomen of teruggekeken programma

Op de Vlaamse zenders is terugkijken sowieso niet beschikbaar, TV apps team 😉

Op dit moment is met Flikken Maastricht op VRT 1 zowel live als opgenomen het normale geluid beschikbaar. (15:15)

Reageer