Skip to main content

Dit onderwerp is al eerder aangesneden, maar imho nog niet naar tevredenheid beantwoord.

 

Omdat ik nu een tijdelijke externe versterker gebruik waar ik het volume niet op afstand kan regelen is het heel irritant dat diverse zenders te hard zijn tov bv NPO.

Ik kom oorspronkelijk uit de broadcastindustrie en zou een norm qua uisturing moeten zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat externe bronnen voor KPN niet voldoen aan deze norm.

Toch zou het technisch mogelijk moeten zijn op per feed digitaal het audio te kunnen levelen.

Calibratie is een grondbeginsel!

Welke KPN tv ontvanger heb je?

 

Heb je Dolby aanstaan op de KPN tv decoder?

Zo ja, dan klopt het dat het geluid sterk verschillend kan zijn bij zenders met en zenders zonder Dolby digital. 

 

Geluid is, helaas, zo wie zo nooit 100% hetzelfde op de zenders.

Dat is, helaas, ook nooit zo geweest.

Maar meestal was het verschil niet te groot, maar met en zonder Dolby is het wel een groot verschil. 


Tenzijn KPN bewust iets met de niveaus doet van de aangeleverde signalen zou ik willen beweren dat dit een aangelegenheid is voor de betreffende zenders.


Hallo @SiR-ROUND op de meeste tv-toestellen kun je de geluidsinstellingen zo aanpassen dat er voor iedere zender in de basis ongeveer een gelijk volume niveau is, heb ik bij mijn Sony ook zo ingesteld.

 


 

Thx!

 

Ik stuur via optisch uit de tv naar de DD versterker.

Ik wil niks aanpassen aan het dynamisch bereik.

Er zit wel volume offset op m'n Bravia maar ik merk geen verschil, maar dat is meer iets voor tussen de diverse inputs.

De bron, in dit geval de Arris wisselt qua niveau op HDMI1.

Tov andere inputs maakt me niet zoveel uit.

Tijdens zappen of overgaan naar bv Fox is het niveau echt te hard. Alle reguliere Nederlandse zenders, zoals publieke en de bekende commerciële kloppen gewoon met elkaar. Het zijn de losse extra zenders.


Welke KPN tv ontvanger heb je?

 

Heb je Dolby aanstaan op de KPN tv decoder?

Zo ja, dan klopt het dat het geluid sterk verschillend kan zijn bij zenders met en zenders zonder Dolby digital. 

 

Geluid is, helaas, zo wie zo nooit 100% hetzelfde op de zenders.

Dat is, helaas, ook nooit zo geweest.

Maar meestal was het verschil niet te groot, maar met en zonder Dolby is het wel een groot verschil. 

Ik denk dat je gelijk hebt qua DD en Pro Logic. Mijn versterker schakelt automatisch.

Ik zit te zoeken of ik dat niveau onafhankelijk van elkaar kan aanpassen, maar ik ben er nog niet uit.

Maar nu wel.op de goede weg. Thx!

 


Dankzij de adviezen een oplossing gevonden!

 

 

In het ontvanger menu kan je het niveau voor stereo only kanalen -4 en -8 dB terugbrengen.

Foto is van HDMI, maar je hebt eventueel ook de optie via optisch. 

Op -8dB nu acceptabel. Het zou nog iets meer mogen zijn, maar je wordt niet meer van je stoel geblazen. 👍🏻👍🏻👍🏻 Dank allen! ☺️

 

Excuses KPN! 😘