Skip to main content
Beantwoord

Automatisch vervolgseizoen opnemen beschikbaar maken

• July 11, 2025
  • 15 reacties
  • 143 keer bekeken

Evelien Stijger Martens
Deelnemer

Hoihoi, 

Ik ben doorgestuurd naar deze community  omdat ik iets wel een aardig idee vond, vooral omdat ik dit bij een andere provider wel had.

Als ik nu een seizoen opneem dan moet ik het volgende seizoen weer opnieuw instellen en mis dan vaak het begin, omdat ik het toevallig tegen kom ergens online.

Ik lees de gids bijna nooit, omdat er maar weinig is dat ik erg interessant vind, dus ben niet op de hoogte.

Het zou dus fijn zijn als volgende seizoenen automatisch op gaan nemen, of de optie in ieder geval in te stellen is.

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Evelien Stijger Martens, het inplannen van een volgend seizoen gaat niet automatisch inderdaad. Of dat in het verleden gebeurde durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik geloof Henk daarbij. Ik kan me het gemak ervan ook wel voorstellen, dus ik ga je wens doorgeven. Dan kan bekeken worden of het mogelijk is om dat in de toekomst aan te passen.

15 reacties

• July 11, 2025

Dat word vaker gevraagd. Al jaren volgens mij. En dat heeft KPN nog steeds niet geïmplementeerd. 

Evelien Stijger Martens
Deelnemer

Dat is dan wel erg jammer.

• July 11, 2025

Dat word vaker gevraagd. Al jaren volgens mij. En dat heeft KPN nog steeds niet geïmplementeerd. 

Sterker, ooit was dit standaard maar een aantal jaren geleden is het afgeschaft. Eens in de zoveel tijd komt een dergelijk verzoek weer voorbij maar kpn heeft het nog steeds niet weer heringevoerd. Iets met licentie rechten dacht ik. Ik verwacht ook niet dat het (snel) weer ingevoerd wordt. 

Evelien Stijger Martens
Deelnemer

Jammer

• July 12, 2025

Jammer

Ja, vind ik ook. Het was indertijd best wel handig. Je hoefde niet per se op te letten of een bepaalde serie na een bepaalde tijd weer hervat werd, dat deed kpn voor je. 

• July 12, 2025

Iets met licentie rechten dacht ik.

Licentie? Voor wat?

Heeft misschien iemand hier patent op ofzo en moet KPN er voor betalen om het te mogen gebruiken?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 12, 2025

Sterker, ooit was dit standaard maar een aantal jaren geleden is het afgeschaft.

---

Maar, als ik het mij goed herinner had het ‘oude’ systeem (dus vóór het huidige systeem van seizoensopname) ook een nadeel: Als toen een aflevering op een andere tijd werd uitgezonden, dan werd die aflevering niet opgenomen. En dat is met het huidige systeem wel zo. Ik was daarom met de introductie van seizoensopname blij.

Maar idd zou het fijn zijn als een nieuw seizoen automatisch wel opgenomen zou worden. Of dat je als gebruiker daar op de een of andere manier een melding van krijgt.

Evelien Stijger Martens
Deelnemer

Ik vind dat zo'n beetje het enige voordeel van mijn kude provider, maar mis het hier wel.

Kom ik weer ergens tegen dat The great British menu begonnen is, maar zijn ze al bij aflevering 9 en dat kan ik weer niet terugkijken.

Of ik moet iets terug lijken voor het verdwijnd, want uitzendingen die geweest zijn opslaan kan dan ook weer niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 12, 2025

Ik houd de opgenomen serie via opgeslagen in de gaten.

Als je een serie opent staat er ook 'gepland’ boven. Als daar binnen een komende 7 dagen ineens “wel weinig afleveringen” staan is dat voor mij een trigger om te checken of er een nieuwe serie komt.

Maar helaas, als dat dan nog weken duurt moet je het zelf in de gaten houden.

Ziggo heeft dat inderdaad handiger. KPN heeft tegenwoordig dezelfde gids leverancier dus zou het hier ook geïmplementeerd kunnen worden.

Evelien Stijger Martens
Deelnemer

Wij hadden Trinet, een van de voordelen daar. Maar dasr kon je weer niet oonrmen en de opname tegeijk kijken wat wel eens verwarrende situaties opleverde. Of ik keek iets tot de helft life en bewaarde de andere dag erna en dan kon je de oobame niet vooruitspoelen, dus de tv aan laten staan totdat hij was waar ik was. 

Ook niet erg gunstig en de projs was niets beter, maar dit mis ik echt wel.

• July 13, 2025

Sterker, ooit was dit standaard maar een aantal jaren geleden is het afgeschaft.

---

Maar, als ik het mij goed herinner had het ‘oude’ systeem (dus vóór het huidige systeem van seizoensopname) ook een nadeel: Als toen een aflevering op een andere tijd werd uitgezonden, dan werd die aflevering niet opgenomen. 

Nee, hoor net als nu werden toen ook al de gids tijden aangehouden. Opnames werden en worden feitelijk ook niet gemaakt. Alles wordt centraal op servers opgeslagen en in jouw opnamelijjst staan alleen verwijzingen (pointers) naar die centraal opgeslagen programma's, die na een jaar gewist worden. Bedoel jij wellicht het PDC-systeem van de destijds gangbare videorecorder? Dat heeft kpn nooit gehad. Ziggo (of hoe dat toen mocht heten) wel. Maar alleen bij analoge tv. Ook bij hen werkte dat digitaal niet. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 13, 2025

@Henk2304 Dan heb ik het mis.

Maar is het echt zo dat bij kpn ooit automatisch een nieuw seizoen van een serie werd opgenomen? Al zo lang als ik mij kan herinneren moest ik altijd de opname van een nieuw seizoen programmeren. Maar misschien heb ik het mis.

(beetje off-topic: Ik weet in elk geval dat er zelfs een tijd was dat je het vorige seizoen bij Geplande Opnames moest verwijderen omdat het anders niet goed ging.) 

• July 14, 2025

Ja, in de eerste jaren van de toen nieuwe ontvangers zonder harde schijf, waarmee cloud opslag geïntroduceerd werd, werden nieuwe seizoenen standaard opgenomen. Ik vond dat bijzonder handig (!) en was dan ook nogal teleurgesteld toen kpn dat weer afschafte, ook al vanwege inderdaad de perikelen rond het handmatig uit de opname lijst moeten verwijderen van beëindigde seizoenen. Ik heb in die tijd (en soms nog wel) een paar keer de nieuwe seizoenstart van een serie gemist 😱. 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 15, 2025

Hoi ​@Evelien Stijger Martens, het inplannen van een volgend seizoen gaat niet automatisch inderdaad. Of dat in het verleden gebeurde durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik geloof Henk daarbij. Ik kan me het gemak ervan ook wel voorstellen, dus ik ga je wens doorgeven. Dan kan bekeken worden of het mogelijk is om dat in de toekomst aan te passen.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Goed nieuws! Er is een nieuwe update voor de KPN TV+ launcher. Deze update maakt het opnemen en zoeken makkelijker en beter.

Nieuw: je kunt nu alle seizoenen van een serie tegelijk opnemen. Je hoeft dus niet steeds opnieuw een opname aan te zetten bij een nieuw seizoen.

KPN TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.201.2