Skip to main content

Via de KPN decoder een HDMI kabel naar tv HDMI 1 en vanuit de dvd speler een HDMI kabel naar HDMI 2 

De nieuwe tv en dvd speler hebben beide geen start aansluiting. Met een start aansluiting speelt een dvd speler direct zelfstandig af. Nu moet via het menu van de tv gekozen worden voor HDMI 1 of 2.

Dit is tocht een stap terug.

Wellicht weet dit forum een oplossing.

 

Philips 48OLED807/12

Sony DVD speler DVPSR760

Kunt u daarvoor niet gewoon de source knop op de afstandsbediening voor gebruiken? Dan hoeft u het menu niet te openen. 


Gebruikt wordt de kpn afstandsbediening. De tv en is geplaatst bij een zelfstandig wonende 94 jarige man. Hij was gewend aan het automatisch starten van zijn oude dvd en tv. Nu moet er via de afstandsbediening van de tv gekozen (niet de kpn afstandsbediening) worden via menu-bronnen-HDMI 1 of 2 om dan de dvd in beeld te krijgen. Dus eerst alleen een dvd inleggen. Speelt automatisch af. Tv door weer gewoon door op bv 1 te drukken.


Zoals met scart werkt alleen als alle apparaten HDMI CEC ondersteunen. 

Dus de televisie, de dvd speler (is dat niet feitelijk een bluray speler met hdmi?) en ook de tv ontvanger. Alleen de allernieuwste van kpn, KPN TV+ DIW7022, heeft dat.

Heeft meneer alleen een tv en dvd speler met HDMI CEC zal hij voor de tv ontvanger handmatig de bron moeten kiezen op de tv als een dvd is gekeken. 

Ondersteunt de tv geen HDMI CEC dan voor alle externe apparaten. 


Bedankt voor je reactie.

De tv en dvd zijn splinternieuw. De tv heeft oa HDMI aansluitingen zoals:HDMI ARC en HDMI E-ARC.

Kpn via HDMI E-ARC aangesloten. De dvd HDMI ARC.

 

 


Zie mijn eerste bericht met de tv en dvd vermelding 


Prima aangesloten. Alleen gebruik je de (e) arc functie niet. Dat is voor naar een versterker of soundbar. Dat is niet erg.

Nu zou bij aanzetten van de dvd speler de tv naar die ingang moeten switchen. 

Met de tv ontvanger kan dat niet. Maar het bronkeuze knopje voor de tv zit op de kpn afstandsbediening. 

Zelf werd ik altijd kregel van die schakel functie, ook al in de scart tijd. Toen kon je het niet uitzetten. Nu heb ik die hdmi functie uit staan…

Als je een plaat wilt draaien gaat de versterker ook niet vanzelf op phono. 


Ik ga voor de dvd dan een gewone HDMI ingang gebruiken. De bron/source knop is denkelijk in de u vorm pijltje rechts knop. (Staat nergens vermeld).


De bron knop (source) heeft het symbooltje wat ie al jaren heeft.

 


De knop heb ik in al de jaren van mijn KPN nog nooit gebruikt. Vandaar mijn onwetenheid.

Maar ook na de verschillende HDMI aansluitingen en de bronknop te hebben uitgeprobeerd moet ik naar het tv menu om van de bron ( HDMI aansluiting ) te wisselen. De bronknop doet niets. De KPN afstandsbediening werkt goed. De tv afstandsbediening is dan ook verder niet nodig. (Alles zo eenvoudig als maar mogelijk is)
Voor de 94 jarige is het schakelen met de tv afstandsbediening en dan wisselen van  HDMI te ingewikkeld. Hij gebruikt de dvd om van zijn muziek collectie te genieten. Als hij via de tv afstandsbediening van bron moet wisselen gaat het fout. 
 


Haha, de source knop met dat symbool zit er al 20 jaar of langer….

De bronknop doet niets.

Euh, heb je de kpn afstandsbediening überhaupt wel ingesteld voor je televisie??? (merk)


Ja, met code 401. Extra gedaan. De afstandsbediening was ook voor een vorige Philips tv al ingesteld. Maar toch opnieuw gedaan. De instelling voor de Philips 48OLED807/12 bij KPN was 401. De leverancier zei vandaag dat de tv ook een CMC instelling moet hebben. 
Hieronder de aansluitingen. Kijk bij aansluitingen HDMC-CEC. Op de tv is er geen aansluiting hiervoor te vinden. Misschien werkt dit alleen met de Philips afstandsbediening. Trouwens de door jouw getoonde afstandsbediening is een nieuw model. Wij hebben nog een C3 model.

• Aantal HDMI-aansluitingen: 4
• Aantal USB-aansluitingen: 3
• Draadloze verbinding: Wi-Fi 802.11ac, 2x2, dual band,
Bluetooth 5.0
• HDMI-functies: 4K, Audio Return Channel
• HDMI ARC: Ja voor alle poorten
• HDMI2.1-functies:Max.48Gbpsgegevenssnelheid,eARCop
HDMI 2, eARC/VRR/ALLM ondersteund
• HDCP 2,3: Ja op alle HDMI
• Andere aansluitingen: Common Interface Plus (CI+),
Ethernet-LAN RJ-45, Digitale audio-uitgang (optisch),
Hoofdtelefoonuitgang, Serviceaansluiting, Satellietaansluiting •

EasyLink (HDMI-CEC): Passthrough van afstandsbedieningen, Audiobediening, Stand-by, Afspelen met één druk op de knop


Euh, welke afstandsbediening heb je? Model 4 werkt niet m.b.t. ingangskeuze van een jonge Philips tv. Mijn moeder gebruikt voor ingangskeuze de Philips afstandsbediening. 

 


Tja, dat zal je altijd zien. Hij heeft nummer 4😩

Kan ik een andere afstandsbediening bij kpn aanvragen?


Dat kan via 

https://www.kpn.com/televisie/installeren/afstandsbediening/kapot/afstandsbediening-aanvragen.htm

Log in met zijn MijnKPN KPN ID.

Anders

Het gratis nummer van kpn is 0800 0402
Je kunt ook het gewone nummer bellen: 06 1200 1200 (gebruikelijke kosten)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.

Nieuwe (nr. 3) voor Philips instellen. code 326

Houdt bron knop en ok enkele seconden ingedrukt totdat rode led brandt. Dan code intoetsen.


Oké, bedankt voor je informatie en tips.