Skip to main content

Hallo allemaal, 

Samen met mijn zus ben ik bezig met een projectje. Een kamer in een B&B in de jaren ‘60 stijl, maar dan met alles erop, eraan en erin. 

We hebben een nog werkende televisie uit 1965. Deze heeft (uiteraard) alleen een ingang voor een toen gebruikelijke dak antenne (en met een verloop blokje iets wat lijkt op coax).

Is het mogelijk om op dit toestel met de huidige techniek nog televisie te kijken?  Dat zou erg verrassend zijn.

Hallo @Berteman ,

Totaal geen ervaring mee. 

Ik kom op het Ziggo-forum een artikel tegen waarin gesproken wordt over een RF-modulator. Deze zette Scart om in RF-signalen. 

Geen idee verder, maar lees dit topic eens: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Heel-oude-tv-aansluiten/td-p/1042499/page/2


Als je een oude TV hebt die alleen zenders kan zoeken op de UHF/VHF band waar vroeger de analoge TV zenders op te zien waren dan zou je eventueel eens kunnen kijken naar dit kastje. Deze zou audio -en videosignalen converteren in antennesignalen ( VHF / UHF. Zover ik het goed lees:

https://www.allekabels.nl/antenne/112/1284322/modulator.html

Dan zou je alleen nog een kabeltje nodig hebben vanaf de modulator naar de TV:

https://www.allekabels.nl/f-connector-kabel/120/244/f-connector-naar-iec-kabel.html


Je zou een hele oude video recorder op de kop kunnen tikken. Zou zeker van voor 1990 moeten zijn. Sindsdien zijn ze zonder RF modulator geleverd. Ze zaten in de UHF band kanaal 36 tot 46.

Verder moet de tv over de UHF band beschikken. Een tv uit 1965 😯 zal mogelijk alleen nog VHF hebben. Er was maar één zender die via de VHF band te krijgen was. Een RF modulator voor VHF ga je alleen op deze aarde niet vinden. 

Toen Nederland 2 kwam waren er zelfs even UHF -> VHF adapters te krijgen. 

Tevens had ie inderdaad geen standaard coax aansluiting. 

Informeer eens bij http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum.html of https://www.rotterdamsradiomuseum.nl/ naar mogelijkheden. 


Old memories 😀

De Commodore64 (met rf-modulator) aansluiten op tv-antenne en dus als tv-zender te gebruiken.

De oplossing van @Sebas14 zou moeten werken.
Alleen dan wel hopen dat de tv een coax-aansluiting heeft en niet die platte lintantennekabel met twee van die stekers. Deze kabels zaten bij ons aan de tv-antenne en dan praat ik over eind 60/begin 70.


 . .de tv een coax-aansluiting heeft en niet die platte lintantennekabel met twee van die stekers.

Dat is eenvoudig op te lossen met een antenne trafootje 300 - 75 Ohm.
Die heb ik nog wel evt.
Maar een TV uit ‘65 zou idd geen UHF kunnen hebben, kijk daar eerst eens naar.
Ik heb ook nog “2e net kastje”, zo noemde men dat toen, is een UHF naar VHF omzetter.
Maar ik ben bang dat mijn kastje niet meer werkt, voor de sier ook leuk.

Het is technisch ook wel mogelijk om een video aansluiting te maken op een TV, met een optocoupler er tussen voor de galvanische scheiding.

En, maar, als je een oude TV vaak gaat gebruiken dan is de kans op mankementen wel groot.

Aanvulling : Ik zocht op het www met : “video modulator VHF”
En zo kwam ik op : https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=68862

 


Als de tv inderdaad uit 1965 stamt zal er waarschijnlijk wel een UHF-ontvanger inzitten. Immers, in 1964 begon Nederland 2 met uitzenden op de UHF-band.

De verbinding tussen antenne en tv vond meestal plaats met een coaxkabel, waar bij de tv een splitter zorgde voor aparte antennestekkers voor VHF en UHF.

Om de tv ook werkend te krijgen zal inderdaad een analoog RF-signaal voor VHF of UHF beschikbaar moeten zijn. 

Piet.


Als de tv inderdaad uit 1965 stamt zal er waarschijnlijk wel een UHF-ontvanger inzitten. Immers, in 1964 begon Nederland 2 met uitzenden op de UHF-band.

Toen al, aha, nog wel in Z/W.
Maar, de UHF band werd alleen in Lopik gebruikt, of althans in veel gebieden cq via andere steunzenders was het beiden in band III (3) te doen, kanaal 5 - 12 , rond 200MHz, wat nu in gebruik is voor DAB-radio

En waarom Lopik kanaal 4 en 27 had ? Daar was een combi antenne voor nodig, de lopco.

De verbinding tussen antenne en tv vond meestal plaats met een coaxkabel, waar bij de tv een splitter zorgde voor aparte antennestekkers voor VHF en UHF.

Kan, In den beginne was het 2 aparte antennes met eigen kabel en ingangen.

Einde klets / ter info, allemaal nutteloze kennis nu :-/


Als de tv inderdaad uit 1965 stamt zal er waarschijnlijk wel een UHF-ontvanger inzitten. Immers, in 1964 begon Nederland 2 met uitzenden op de UHF-band.

Toen al, aha, nog wel in Z/W.
Maar, de UHF band werd alleen in Lopik gebruikt, of althans in veel gebieden cq via andere steunzenders was het beiden in band III (3) te doen, kanaal 5 - 12 , rond 200MHz, wat nu in gebruik is voor DAB-radio

En waarom Lopik kanaal 4 en 27 had ? Daar was een combi antenne voor nodig, de lopco.

De verbinding tussen antenne en tv vond meestal plaats met een coaxkabel, waar bij de tv een splitter zorgde voor aparte antennestekkers voor VHF en UHF.

Kan, In den beginne was het 2 aparte antennes met eigen kabel en ingangen.

Einde klets / ter info, allemaal nutteloze kennis nu :-/

Nog een beetje 'klets':

Nederland 2 heeft in het hele land altijd alleen op UHF gezeten.

Nederland 1 zat in die tijd vanuit Lopik in VHF-band 1 (kanaal 4), en vanuit de overige zenders in VHF-band 3 (kanalen 5 (Roermond), 6 (Smilde), 7 (Markelo en Goes) en 10 (Den Oever).

Piet.

 


Nederland 2 heeft in het hele land altijd alleen op UHF gezeten.\

O !  is dat zo ?
De kleine harkjes heb ik nooit gezien / zijn me nooit opgevallen buiten “lopik”.
Wel de band III antennes die ik hier en daar nog steeds zie af en toe ( oud, horizontaal, niet voor DAB )

Kan er nog iemand een oude kanalenlijst opduikelen ?

( NB : Het hele voorgaande bericht aanhalen is wat overbodig. )

 


Even gezocht tussen deze onovertroffen fotoreeksen :

https://radio-tv-nederland.nl/historie/smilde/ombouw/foto/hoogersmilde_foto_3.html

Daar zie ik zo snel alleen band III antennes naar beneden komen.
Een kanalen lijst heb ik nog niet gevonden, maar nu ga ik eerst weer eens wat anders doen.


Bedankt allemaal voor het meedenken!

Het is gelukt! Maar er is besloten, de televisie toch niet aan te sluiten. Het duurt namelijk nogal een tijdje voordat de televisie voldoende is opgewarmd om beeld te geven. De kans dat de televisie dan herhaaldelijk wordt uit- en aangezet geeft grote kans op defecten en omdat lampen, buizen en andere onderdelen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, is reparatie steeds moeilijker. 


@Berteman

Leuk project.

Mag ik vragen waarom je 1965 hebt gekozen?

Wij hadden in dat jaar nog geen tv (veel mensen nog niet). 

 

Buizen gaan inderdaad niet super lang mee.

Maar bij repartie was meestal de gloeidraad van de buis defect en dat kon je met het blote oog zien.

Waren wel leuk om te repareren.

 

En ter informatie, in 1967 of 1968 kregen wij tv met Ned. 1 en Ned. 2 en van de antenne naar de tv was een platte kabel (dus niet een ronde coax kabel). Die kabel moest je per meter een aantal slagen geven. Die platte kabel had een impedantie van 300 ohm, coax kabel voor tv heeft een impedantie van 75 ohm. 

Sommigen hadden (in Amersfoort woonde ik destijds) ook Duitsland. Hadden een platte antennen op een mast van 3 tot 5 meter boven het dak.


Bedankt allemaal voor het meedenken!

Het is gelukt! Maar er is besloten, de televisie toch niet aan te sluiten. Het duurt namelijk nogal een tijdje voordat de televisie voldoende is opgewarmd om beeld te geven. De kans dat de televisie dan herhaaldelijk wordt uit- en aangezet geeft grote kans op defecten en omdat lampen, buizen en andere onderdelen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, is reparatie steeds moeilijker. 

Mag ik vragen met welke oplossing je de TV aan de praat hebt gekregen? Ik heb ook nog zo’n oude Tv staan (uit de jaren ‘50 zelfs) en die wil ik ook aansluiten op het huidige net.