Skip to main content
Vraag

BBC First reclameblok begint te vroeg? Gesproken tekst aan begin advertenties wordt afgekapt

• June 17, 2026
  • 4 reacties
  • 54 keer bekeken

Al meer dan een jaar valt het mij op dat bij aanvang van een reclameblok er door de zender stiekem tijd wordt gewonnen door de gesproken tekst “Dit programma wordt mogelijk gemaakt ….” In te korten waardoor je veelal “ … wordt mogelijke gemaakt…”. Geen wereldprobleem natuurlijk maar ik heb toch eens navraag gedaan bij de BBC. Zelfs na 4x een vriendelijke herinnering geen antwoord gekregen hetgeen mij doet vermoeden dat me daar of te arrogant is om antwoord te geven of dat ze op deze manier “sneaky” 730 uur zendtijd afsnoepen van adverteerders. Iemand die dit ook is opgevallen en wellicht een idee heeft?

4 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@JJ2000. Het is aan de BBC om hierop te reageren natuurlijk. Ik ben bang dat wij ze ook niet kunnen dwingen daartoe. Heb je wel dit contactformulier gebruikt om met ze in contact te komen? Je kunt ze anders ook eens via Facebook een vraag stellen. Misschien reageren ze daar wat sneller. 

Ik zou zeggen dat het niet in het voordeel is van de BBC om zendtijd van adverteerders weg te nemen. Dat is namelijk deels hun inkomstenbron en dan kun je beter niet adverteerders weg laten lopen omdat ze niet in beeld komen. Maar misschien begrijp ik je verkeerd en kun je nog toelichten wat je precies bedoelt. 

• Auteur
  • Topper
  • June 18, 2026

Jazeker, ik heb dit via het aangewezen contactformulier gedaan en in gewoon vriendelijke bewoordingen. Ook de herinneringen omdat antwoorden uitbleven altijd correct. Het niet reageren doet mij vermoeden dat ik het bijnier juiste eind heb anders is een reactie toch eenvoudig te geven? Het aan het begin van ieder nieuw reclameblok bewust een paar seconden afsnoepen creëert tijd in the long run. Niet bevorderlijk voor de adverteerders dus ik begrijp ook niet waarom die niet ageren.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • June 18, 2026

Die reclameblokken kun je toch ook doorspoelen bij BBC NL (als je terugkijkt of opneemt)?

Dan heb je daar ook geen last meer van.😉

• Auteur
  • Topper
  • June 19, 2026
  1. Zo werkt het niet want een reclameblok start redelijk onverwacht en je krijgt dan het afgebroken stuk te horen.
  2. Natuurlijk “spoel” je de reclames daarna door.
  3. Het blijft voor mij een dingetje dat men bij de BBC gewoon onfatsoenlijk is om niet te antwoorden.