Skip to main content

Dit probleem ervaar ik bij BBC First.

Hoi @dmutsaers, bedoel je dat het beeld en het geluid niet synchroon gaan bij BBC First, na zo'n 10 minuten kijken? Dat is niet op andere zenders? En hoe kijk je het precies, is dat via de tv-ontvanger, via de smart tv app of de app op de telefoon/tablet? Kan je er meer over vertellen zodat ik mee kan denken?


Beste @Jasper 

Dit probleem heb ik al sinds ik ongeveer een jaar geleden ben overgestapt van Ziggo naar KPN. Het doet zich eigenlijk alleen voor op BBC First. Ik kijk via de tv-ontvanger (VIP5202), aangesloten op een Yamaha receiver. Het beeld en geluid zijn sowieso niet synchroon op BBC First bij gebruik van Dolby Digital, wat bij mij de standaardwaarde is op de VIP5202. Als gebruik wordt gemaakt van stereo geluid is het probleem minder aanwezig. Soms loopt de synchronisatie tussen beeld en geluid zover uit elkaar dat het geluid helemaal wegvalt. Vaak is een herstart van de tv-ontvanger dan nodig om weer geluid en beeld te krijgen op BBC First, maar nog steeds is het beeld en geluid NIET synchroon, dat is het nooit bij gebruik van Dolby Digital.


Dank je voor de toelichting, ik ben benieuwd hoe dit gaat als je de Yahama, als test, even loskoppelt en niet gebruikt. Zijn het beeld en geluid dan wel synchroon, en blijft het synchroon, of is het dan hetzelfde als met de Yamaha aangesloten?


Kom hier beetje laat maar toch…

Hoe is je Yamaha aangesloten? Optisch direct vanaf de decoder? Anders?

Bij de optische verbinding is het wel handig om op de versterker geluidsvertraging in te stellen. Dit moet tussen 200 en 300 milliseconden liggen.

Verder: blijft het geluid wel synchroon als je het gewoon via de tv luidsprekers laat lopen? (niet als oplossing maar als controle)