Skip to main content

Ik zag verleden week vrijdag en ook vanmorgen dat het nieuws van BBC London op het HD kanaal nu aanwezig is.

I.p.v. dat irritante beeld dat het nog niet op HD mogelijk is.

 

Mijn buurvrouw, die Ziggo hebben, zeggen dat ze dat niet hebben.

 

Volgens mij was het beeld wel in HD.

Klopt! Viel mij vanmorgen ook op! Eindelijk inderdaad. Ander aanvoersignaal vanaf de BBC, maar dat zijn ze bij Ziggo vergeten, las ik ergens.

 

O nee, dat ging over Caiway...Ziggo zou goed moeten zijn....


Hallo @joop2011 ,

Klopt helemaal. De achtergrond van dit alles is dat in de afgelopen week een hele reeks frequentiewijzigingen zijn doorgevoerd op de Astra2-satelliet. De BBC-zenders op die satelliet worden door de kabelaars (en ook KPN) gebruikt als aanvoersignaal. 

Zelf heb ik afgelopen weekend ook mijn satellietontvanger opnieuw geprogrammeerd voor de Britse zenders. (Ik heb via de Astra 2 ongeveer 100 Britse zenders, gratis en voor niets…...)   

En ja, via de satelliet worden nu alle BBC-zenders in HD doorgegeven. Ook de regionale versies zoals BBC London. De SD-zenders worden binnen een jaar allemaal uitgeschakeld. Ze laten nu alleen nog (tijdelijk) één versie van BBC One en één versie van BBC Two in SD staan voor de klanten die nog steeds geen HD-ontvanger hebben.  

(Als je een beetje het satellietnieuws volgt (en dat doe ik uiteraard), dan wist je vier maanden geleden al dat deze wijzigingen nu doorgevoerd zouden worden. Beetje jammer dat bij Ziggo kennelijk niemand dat volgt.)