Skip to main content

Ik wil mijn bedrade koptelefoon gebruiken voor het TV geluid. Mijn Samsung TV  type UE32T5300CW heeft geen 3,5 jacketplug aansluiting en wel tulp audio, tulp video en optisch audio.

De mediabox is aangesloten op mijn HIFI maar dat geeft alleen een erg zwakke mono geluid door.

Graag advies hoe ik eea kan realiseren. 

Hallo @pisces ,

Je kunt gebruik maken van een omvormer: 

https://www.bol.com/nl/nl/p/digitaal-naar-analoog-audioconverter-toslink-met-audio-jack-ingang/9300000033104257/?Referrer=&gbraid=0AAAAAD5OnmPmYjKAVqu8vSxwQi7tLxMhq&gclid=EAIaIQobChMIk7Sons_Z8wIVy513Ch04nADyEAQYAiABEgJ5l_D_BwE

Ook een extra kabeltje nodig tussen de omvormer en de TV:

https://www.bol.com/nl/nl/p/valueline-toslink-digitale-optische-audiokabel-1-meter/9200000033233827/?bltgh=s4Arap2rLtOzr2XbIf5LeA.2_19.23.ProductImage


De mediabox is aangesloten op mijn HIFI maar dat geeft alleen een erg zwakke mono geluid door.

Er komt gewoon prima stereo geluid uit de mini jack uitgang. Als je mono hebt is het kabeltje niet goed.

Om je draad-koptelefoon op de tv aan te sluiten kan je zo'n converter gebruiken. Probleem is wel dat je dan, nog steeds, geen volume regelaar hebt. Die heeft zo'n converter niet. Tenzij je een draadloze koptelefoon met losse zender bedoeld.
Anders moet er nog een draadje met volumeregelaar tussen.

Toen ik switchte naar de Samsung en ontdekte dat er geen mini jack aansluiting voor een (draadloze FM) koptelefoon op zat heb ik een Bluetooth koptelefoon gekocht. Die werkt prima op de Samsung TV.


Probleem is wel dat je dan, nog steeds, geen volume regelaar hebt. Die heeft zo'n converter niet. Tenzij je een draadloze koptelefoon met losse zender bedoeld.

 

Ik heb ook zo’n oude bedrade koptelefoon met een 3,5 plug-aansluiting. Daar zit een volumeknopje aan de zijkant van de koptelefoon. 


Tja, @Noordzee . Ik heb nooit een bedrade koptelefoon met volumeknopje gehad. Geen simpele en ook de dure niet.

Wel de draadloze met volumeknopje. Maar die heeft weer een zender die met mini jack aangesloten moet worden.

Aangezien dat met m'n woonkamer tv niet gaat een BlueTooth koptelefoon gekocht. Die ondersteunt de tv wel. En kan ik het volume zelfs met de afst.bed. van de tv regelen. En dus ook die van kpn. Makkelijk.

De oude draadloze koptelefoon en de '’oude'’ tv zijn naar de slaapkamer verhuisd. En voorzien van Chromecast om tv te kunnen kijken.


Dag @pisces Kun je uit de voeten met de tips van Noordzee en PeterG? We lezen het graag! 


Hoe krijg ik mijn Bluetooth koptelefoon connected met mijn Samsung tv.

 


Hi @Elliende , welkom op het forum. Ik heb nog niet eerder gereageerd omdat ik momenteel niet in de buurt ben van m'n samsung om de stappen (in het menu van de televisie) precies te volgen.

Al gegoogled?
https://www.google.com/search?q=bluetooth+koptelefoon+op+samsung+tv

Is het al gelukt overigens?


Ik heb een xs4all tv kastje en wil een Sennheiser koptelefoon aansluiten maar mijn kastje heeft geen jackin. Hoe los ik dit op?


Heb je dan al de Arris vip5202, @RenévdWe ?

Die heeft inderdaad alleen optical out. Een ouderwetse draadloze koptelefoon kan er niet zomaar op dan. Daarvoor is dan deze adapter nodig.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/?pos=1225

Zelf heb ik gekozen voor een BlueTooth koptelefoon, maar dan via mijn televisie. Daarop kunnen BT speakers verbonden, dus ook BT koptelefoon.


Dank Peter. BT vind ik vervelend omdat je dan zelf steeds de tv om moet zetten. Via jack blijft tv geluid gewoon aan en je kunt een koptelefoon gebruiken. Dure grap overigens zo’n adapter. 


Hoi, @RenévdWe .

Éénmalige uitgave! En hij is vast elders nog wel wat minder duur te vinden. Voor het gemak link ik vaak naar de kpn consumentenwebshop.

Deze heeft zowel analoge tulp als een jack uitgang. Er zijn er ook met alleen analoge tulp uitgang, dus let er even op dat je er dan wel een kiest met ook jack uitgang.


Dank. Je weet toevallig geen oplossing voor het handmatig switchen bij een BT koptelefoon? Ik moet dan steeds op mijn Samsung tv naar de instellingen en dan handmatig op BT zetten. Dan pak je hem ook niet zo snel. Bij jackin is dat natuurlijk niet nodig. 


Als ik de BT koptelefoon aanzet vraagt de tv altijd een bevestiging. Daarna komt het geluid alleen uit de koptelefoon. 

Als ik de koptelefoon weer uitzet komt het geluid weer uit de televisie. 

Samsung heeft geen jack meer voor een gewone al dan niet draadloze koptelefoon. 

En de allernieuwste ontvangers ook niet. Er heeft trouwens nooit een koptelefoon uitgang op gezeten, die zijn regelbaar. Het is (was) een vaste audio-uitgang.