Skip to main content

Beeld af en toe op zwart

  • July 6, 2020
  • 36 reacties
  • 2809 keer bekeken

Rogier Hendriks
Topper

KPN,

Ik heb sinds 2 weken digitale tv en super WiFi van KPN. De WiFi is inderdaad super. Dit was ook de reden van overstappen van ziggo naar KPN. Helaas is digitale tv er niet op vooruit gegaan. Alles is door een kpn installateur geïnstalleerd en ingesteld. Top service. Helaas valt het beeld soms uit/gaat op zwart, heel random. Met dezelfde kabels heb in bij ziggo nooit problemen gehad. Niet 1 keer. Ook heb ik Apple TV HD, en heb de netwerkkabels en hdmi kabels omgewisseld om te kijken of het daar aan lag. Zelfde verhaal, zelfde probleem. Terwijl  Apple TV prima probleemloos functioneert en dus ziggo digitale tv (Arris VIP5202) niet. Graag hoor ik hoe dit op te lossen is. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

36 reacties

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Beste @Rogier Hendriks 

Kun jij eens kijken of de HDR functie aanstaat? Zo ja, kun je deze eens uitzetten? En hoe is de TV ontvanger aangesloten? Is dat bekabeld of met een draadloze verbindingsset? Als dat zo is, zou je de TV ontvanger eens bekabeld willen aansluiten? En dan kijken of het beeld dan nog zwart wordt?


Rogier Hendriks
Topper

Hoi Dennis. 
Bedankt voor deze tip. 
Ik heb HDR uitgezet en de ontvanger is via utp aangesloten. 
 

Resultaat is het zelfde. Beeld valt soms weg. Zelfs even zo lang dat de tv echt geen signaal via HDMI ontvangt en aangeeft dat er geen signaal op de HDMI ingang op de tv is. 


Dennis Overbeek
Wijsgeer

Hoi Dennis. 
Bedankt voor deze tip. 
Ik heb HDR uitgezet en de ontvanger is via utp aangesloten. 
 

Resultaat is het zelfde. Beeld valt soms weg. Zelfs even zo lang dat de tv echt geen signaal via HDMI ontvangt en aangeeft dat er geen signaal op de HDMI ingang op de tv is. 

Welke type TV heb je? Ik lees dat je de HDMI-kabel een keer hebt gewisseld? Voldoet de HDMI-kabel aan de volgende eisen: HDMI 2.0, HDCP 2.2 beveiliging (High-bandwidth Digital Content Protection) En heb je eens een andere HDMI-kabel gebruikt?


Rogier Hendriks
Topper

De tv ontvanger is doorgelust via mn Harman set naar de tv. De kabel van de ontvanger naar de stereo is een Highspeed HDMI kabel met ethernet. Van de stereo naar de tv is een maxXter High speed Full HD 3D kabel. TV is een full HD van Philips. 


Dennis Overbeek
Wijsgeer

De tv ontvanger is doorgelust via mn Harman set naar de tv. De kabel van de ontvanger naar de stereo is een Highspeed HDMI kabel met ethernet. Van de stereo naar de tv is een maxXter High speed Full HD 3D kabel. TV is een full HD van Philips. 

Zou je de Harman set er eens tussenuit willen halen? En de TV ontvanger rechtstreeks aan jou TV willen aansluiten? En kijken wat het beeld dan doet. En hoe oud is de Harman set? Kan best zijn dat daar misschien het probleem zit, dat ie niet voldoet aan die HDCP beveiliging. 


Rogier Hendriks
Topper

Yes. Ga ik morgen doen! Maar toch is het gek, dat ik nooit problemen heb gehad met ziggo. Ook Apple TV doet het perfect op de zelfde kabels ook doorgelust via de Harman set. En vanaf de dag dat ik KPN heb, heb ik dit probleem. Mijn inziens kan het niet anders dan dat het probleem in de Arris van KPN zit. Maar goed, morgen nog even jou laatste optie testen… bedankt!


Dennis Overbeek
Wijsgeer

Oké, ik wacht het af, ik zal morgenmiddag weer aanwezig op het Forum. Trusten en slaap lekker. 


Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 7, 2020

Goedemiddag @Rogier Hendriks en welkom op het forum!

 

Goed dat je dit kenbaar maakt want dit is natuurlijk niet hoe het zou moeten werken of wat je van KPN zou mogen verwachten. Net als @Dennis Schreve ben ik in eerste instantie benieuwd of je hetzelfde probleem ervaart wanneer je de Harman set er tussen uit haalt. Op deze manier kunnen we wat zaken uitsluiten en vanuit daar (indien nodig) verder kijken. In ieder geval zien we je bevindingen graag tegemoet :)


  • July 7, 2020

In afwachting van de uitkomst van je test: ik heb ook een soundbar aangesloten, maar ik heb wel de tv direct aangesloten op de KPN-ontvanger en vandaaruit via HDMI-ASC de soundbar op de tv.

Verder heb ik de ontvanger via TOSLink (optisch) nog een keer apart aangesloten op de soundbar, zodat ik radio kan luisteren zonder de tv aan te zetten (gelukkig heb ik daar nog een ontvanger met een display, zodat ik kan zien welke radiozender op staat).


Rogier Hendriks
Topper

Was ik weer! 
Ik heb alles geprobeerd en alle kabels getest. De kabels zijn allemaal in orde. 
Echter, als ik de kpn ontvanger direct aansluit op de tv is er niets aan de hand, maar wanneer in m doorlus valt het beeld soms weg. Er gaat dus iets mis tussen de kon ontvanger en de Harman Kardon. 
Ik kan ook niet anders concluderen dat het aan de combinatie ligt en dat er iets mis gaat bij het signaal van kpn dat door de receiver moet. Nogmaals, hier heb ik nooit last van gehad met ziggo!! Dit is sinds de installatie van de kpn ontvanger. De receiver is een Harman Kardon BDS 270 trouwens. 
 

Dit moet echt zsm opgelost worden. 


  • July 9, 2020

Ik denk toch dat je anders moet gaan denken: de receiver (HDMI-IN) aansluiten op de tv (HDMI-ASC) en niet andersom en de tv (HDMI-IN) aansluiten op de KPN-ontvanger, zoals ik hiervoor ook al aangaf. Heb je dat al geprobeerd? Ik zie dat de receiver een optische aansluiting heeft, die zou je voor radio luisteren kunnen gebruiken.


Rogier Hendriks
Topper

Hallo Henk,

 

Bedankt voor je reactie. Dit heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. Dit zou misschien wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik ga het vanavond testen! Je hoort van me. Dank! 


Rogier Hendriks
Topper

Hallo Henk,

Mijn receiver heeft 3 HDMI ingangen en 1 HDMI ARC uitgang. Mijn tv heeft 3x HDMI ARC poorten. 
 

Ik heb geprobeerd het aan te sluiten zoals je zei, maar dat werkt niet. Of misschien begrijp ik het gewoon niet... 

Receiver:


tv:

De foto’s zijn ondersteboven sorry. Misschien helpt het om deze foto’s te zien. 
 

Ik hoor het graag. 
Rogier


  • July 11, 2020

Ik zie op de tv alleen maar HDMI-ARC, heeft je tv geen HDMI-IN? Daarop zou je de KPN-ontvanger moeten aansluiten dus: 

  1. HDMI KPN-ontvanger > HDMI-IN tv.
  2. HMDI-ARC tv > HDMI-IN receiver.
  3. Eventueel KPN-ontvanger optisch > receiver optisch-IN (voor alleen radio).

Kijk anders ff in het instructieboekje van je tv of je b.v. HDMI 1 ook voor HDMI-IN kunt gebruiken. Dan zou je de receiver op HDMI 2 (ARC) kunnen aansluiten. Denk er wel om dat de tv daarna instelt op de juiste HDMI-poort (bron-knop van je KPN AB óf de AB van je tv zelf), dus b.v. HDMI 1. Ook de receiver moet je instellen op de juiste HDMI-poort, die dus waarop je de HDMI-ARC van je tv op hebt aangesloten. Mijn soundbar selecteert automatisch HDMI-ARC, zodra daar signaal op gedetecteerd wordt en Optisch als de tv uit staat en ik alleen radio wil luisteren. 


  • July 11, 2020

Hallo @Henk2304  en @Rogier Hendriks , een TV-toestel heeft toch alleen maar HDMI-in poorten?

Ik heb mijn tv-decoder van Telfort aangesloten op een HDMI-ARC-ingang op de TV en werkt perfect.

 


  • July 11, 2020

Hallo @Henk2304  en @Rogier Hendriks , een TV-toestel heeft toch alleen maar HDMI-in poorten?

Ik zie op de onderste foto (van de tv) 2 HDMI-ARC poorten. Juist voor het koppelen van geluidsapparatuur hebben moderne tv's ook HDMI-ARC (audio return channel) poorten. Mijn LCD heeft twee HDMI-poorten, bij de ene staat HDMI-IN (1) en bij de tweede HDMI-ARC (2). M'n OLED (waar de soundbar is op aangesloten) heeft er meer van beide.

Ik heb mijn tv-decoder van Telfort aangesloten op een HDMI-ARC-ingang op de TV en werkt perfect.

Mooi, dan kan TS z'n KPN-ontvanger ook aansluiten op de HDMI 1 ARC poort en de HDMI-IN van de receiver op de HDMI 2 ARC van de tv.

 


Rogier Hendriks
Topper

Bedankt voor de reacties. 
Mijn tv heeft alleen HDMI ARC poorten. 
Ik wil graag 1 HDMI poort gebruiken op mijn tv zodat ik alleen van HDMI poort hoef te switchen op mijn receiver als ik bv mijn Apple TV gebruik.  Ander zou ik van poort moeten switchen op mijn receiver én mijn tv toch?

Anyway, Ik ben wel klaar met dat gehannes. Alles werkte perfect vóór KPN. Al mijn apparaten werken prima op alle HDMI kabels, behalve de ARRIS van KPN. De monteur moet maar weer langs komen en het oplossen. 


Rogier Hendriks
Topper

@JanZ_  nog suggesties?


Dennis Overbeek
Wijsgeer

@JanZ_  nog suggesties?

Ik zou bijna denken dat ie problemen heeft met het ARC-systeem van de HDMI, ik zal het mijn forumcollega eens vragen of hij het weet.


wjb
Wijsgeer
  • July 13, 2020

Mijn tv heeft alleen HDMI ARC poorten. 

Dan ben ik wel benieuwd welk merk en type televisie je hebt want veelal zie je maar één hdmi-ARC poort.


Dennis Overbeek
Wijsgeer

Dan ben ik wel benieuwd welk merk en type televisie je hebt want veelal zie je maar één hdmi-ARC poort.

Inderdaad, ben hier ook wel eens benieuwd naar. @Rogier Hendriks welke merk en type TV heb je?


Rogier Hendriks
Topper

@JanZ_  nog suggesties?

Ik zou bijna denken dat ie problemen heeft met het ARC-systeem van de HDMI, ik zal het mijn forumcollega eens vragen of hij het weet.

@Dennis Schreve Dat denk ik dus ook. 


Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • July 14, 2020

Hoi! Ik heb verder ook niet echt nieuwe ideeën eerlijk gezegd. De optie die Henk hieronder aangeeft klinkt het meest logisch. Inderdaad opmerkelijk dat alle 3 HDMI-poorten ARC zijn. Welke merk+type toestel is het? 

 

Ik zie op de tv alleen maar HDMI-ARC, heeft je tv geen HDMI-IN? Daarop zou je de KPN-ontvanger moeten aansluiten dus: 

  1. HDMI KPN-ontvanger > HDMI-IN tv.
  2. HMDI-ARC tv > HDMI-IN receiver.
  3. Eventueel KPN-ontvanger optisch > receiver optisch-IN (voor alleen radio).

Kijk anders ff in het instructieboekje van je tv of je b.v. HDMI 1 ook voor HDMI-IN kunt gebruiken. Dan zou je de receiver op HDMI 2 (ARC) kunnen aansluiten. Denk er wel om dat de tv daarna instelt op de juiste HDMI-poort (bron-knop van je KPN AB óf de AB van je tv zelf), dus b.v. HDMI 1. Ook de receiver moet je instellen op de juiste HDMI-poort, die dus waarop je de HDMI-ARC van je tv op hebt aangesloten. Mijn soundbar selecteert automatisch HDMI-ARC, zodra daar signaal op gedetecteerd wordt en Optisch als de tv uit staat en ik alleen radio wil luisteren. 

 


Rogier Hendriks
Topper

Hoi! Ik heb verder ook niet echt nieuwe ideeën eerlijk gezegd. De optie die Henk hieronder aangeeft klinkt het meest logisch. Inderdaad opmerkelijk dat alle 3 HDMI-poorten ARC zijn. Welke merk+type toestel is het? 

 

 

Hallo  @Paul_ Het is een Philips, Model NO: 42PFK6109/12


Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • July 15, 2020

Geen speciale dingen kunnen. Opmerkelijk dat het alle 3 ARC poorten zijn, maar zou wel gewoon moeten werken zou je zeggen. Ik heb persoonlijk niet zoveel ervaring met het doorlussen van de tv-ontvanger via een receiver, maar blijkbaar kan dat dus voor problemen zorgen. Je kan nog verschillende combinaties van HDMI-poorten proberen, maar dat is maar een gokje. Op dit moment zie ik dan ook helaas geen andere optie dan de tv-ontvanger direct aansluiten op de tv. Het zal ergens zitten in de communicatie/combinatie tussen tv/receiver/tv-ontvanger. Dus je zult dan inderdaad de Apple tv op een 2e HDMI-poort moeten aansluiten van de tv als ik dat zo inschat.

Ik zal deze casus doorzetten naar de developers, maar het is wel zeer specifiek. Daarom verwacht ik niet dat dit probleem snel is verholpen eerlijk gezegd. Een monteur zal hier ook niets aan kunnen veranderen. Jij ziet ook geen andere mogelijkheden @Henk2304, toch?