Skip to main content

Heb KPN interactieve TV rechtstreeks aangesloten op Experia box.

Bij bijna iedere opname van een programma ervaren we dat het beeld van een programma even een aantal seconden blijft haperen. Op de achtergrond loopt het wel door, dus als het weer start mis je een stukje. Dit gebeurt steeds maar eenmaal per opname, en wel na een aantal minuten (heb het niet exact gemeten). Is dit te voorkomen? Het gaat om terugkijken binnen enkele dagen na de live uitzending. In een KPN winkel werd me verteld dat ik bij iedere storing gewoon een nieuw kastje aan moet vragen, maar dat lijkt me niet een normale oplossing (het ging overigens om andere storingen die na een software update verbeterd was). Uiteraard heb ik al een aantal malen alles opnieuw opgestart, ook om internet problemen e.d. op te lossen.

Ik heb geprobeerd om de KPN helpdesk te vinden, maar ik krijg enkel de standaard vragen en antwoorden op scherm die niet relevant zijn.

Zijn er suggesties?

Wellicht nog als aanvulling. Het betreft (nagenoeg?) altijd uitzendingen van BBC First en BBC 1 / 2.


Hallo @Mark-eh! Irritant probleem lijkt me. Je geeft aan dat het nagenoeg altijd uitzendingen van BBC first en BBC 1-2 betreft? Je hebt dus geen haperingen bij het opnemen/terugkijken van andere zenders? 

Welke ontvanger gebruik je en hoe is die op dit moment aangesloten op het modem? Heb je al een Frisse start geprobeerd? 

Je kunt onze helpdesk ook telefonisch bereiken. Gratis nummer: 0800-0402


Ontvanger is een Arcadyan, model HMB2260 (productiedatum 2013). Deze is met een UTP (cat 5e)kabel rechtstreeks aangesloten op een Experia Box v10, en met een HDMI kabel met de TV verbonden. 

Nee, ik heb geen frisse start geprobeerd. Ik zal dat alsnog doen.

We nemen niet heel veel op, en nauwelijks van andere zenders. Ik weet dus niet of het met die zenders ook gebeurt. Het gebeurt ook niet iedere keer dat we iets opnemen/terugkijken, vaak genoeg om hinderlijk te zijn, te weinig om een patroon te ontdekken.


De frisse start heeft niet geholpen. Een gisteren opgenomen programma bleek een paar uur later bij het afspelen weer te haperen.

Ik vind het overigens apart dat bij een frisse start het downloaden van de software redelijk lang duurt, en alles weer opgestart is je gelijk het bericht krijgt dat de software verouderd is en dat een nieuwe versie gedownload wordt. Weer een tijdje wachten. Blijkbaar was de start niet zo fris.


@Mark-eh Als de ontvanger steeds nieuwe software ophaalt gaat er iets niet helemaal goed. Als je het goed vindt, kijk ik even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Postcode, huisnummer en klantnummer is voldoende. Hoor graag!


De ontvanger haalt niet steeds opnieuw nieuwe software op. Het gebeurde eenmalig, gelijk nadat de software was gedownload met een Frisse Start. Dus eenmaal downloaden van de software voor de Frisse Start, en daarna gelijk weer omdat het verouderd was. Daarna is dat niet meer gebeurd. 

Gegevens zijn ingevuld. Dank voor het kijken.


Hoi @Mark-eh! Bedankt voor je gegevens. Ik heb meegekeken en zie geen gekke dingen. Verbindingskwaliteit van de ontvanger is goed (99-100%)! Hier kan het dus niet aan liggen. Ik ga het even aan mijn iTV collega's vragen. Wellicht zijn zij hier bekend mee! 

Je hoort nog van me.

EDIT: Nog één aanvulling. Hoe frequent komt het voor, aangezien je aangeeft dat er geen patroon te ontdekken valt. Bijv. 1 op de 4 opnames hapert. 

Heb je een (recent)voorbeeld opname voor me? Opname titel, datum en tijd? Graag de opname niet meteen verwijderen zodat mijn collega's mee kunnen kijken:blush:


Heb geen voorbeelden op dit moment. Zal het wat beter registreren en dan doorgeven. Kan wel een weekje duren...


Geen probleem! Ik hoor het wel. Fijne dag :sunglasses:


Sorry dat dit een hele tijd duurde. Ik denk wel een paar stappen verder te zijn. We hebben niet zoveel programma's opgenomen, maar het volgende valt ons op:

  • Van de 4(?) opgenomen programma's over de laatste 2 weken die we overdag bekeken haperde er niets. 
  • Van de programma's die we 's avonds bekeken haperden er 3 van de 4. Hiervan waren twee opgenomen en de volgende avond teruggekeken: BBC1 - Repair Shop di 8 juni (S5/A7) en di 22 juni (S5/A9). De andere was op Veronica (Border Security) op een zondagavond, die we niet opgenomen hebben, maar met “terugkijken” vanaf het begin bekeken terwijl het einde van het programma nog uitgezonden werd. Het moment van haperen lag soms na 10 minuten en soms pas na een half uur. Daar zat geen lijn in. En als we iets teruggingen en nogmaals keken werd het normaal afgespeeld.

Het lijkt alsof de haperingen optreden op momenten dat waarschijnlijk veel meer bandbreedte gevraagd  wordt omdat meer mensen naar programma's kijken.


@Mark-eh Ik zie nu dat er onderhoud van het netwerk gepland staat in jouw wijk a.s. maandag 28-06-2021 tussen 02.00-06.00uur ‘s nachts. Het is goed om dit in ons achterhoofd te houden. Wat er precies gedaan wordt, kan ik zo niet vinden. Ik heb zojuist meegekeken en alles lijkt goed. Het kan zijn dat als de tv nu aan staat of aangezet wordt, hij software opnieuw gaat installeren nu. Dit was ik! Excuses, dit had ik willen melden, maar huppa daar ging die al. 

Ik heb een ticket voor je ingeschoten. Mijn collega's kijken mee naar de problemen die je ervaart op de ontvanger. Ik kan namelijk geen oorzaak vinden. Zij nemen binnen 2 werkdagen contact met je op. Houd dus je telefoon in de gaten.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst:blush:

 


Hartelijk dank. Ik kreeg al een sms dat er naar gekeken wordt, en dat ik bericht krijg als het opgelost is.