Skip to main content

Hoi.  
 

Sinds vandaag heb ik geen scherp beeld meer op de smart tv app. Ik zie dit fenomeen op elke zender.

Is er een storing gaande?

In de bijlage heb ik een voorbeeld geplaatst. 
 

Kleine update. Ik heb mijn chromecast tv aangesloten en daar is de kwaliteit wel goed. 

Ik heb de app draaien op de LG C9 oled. En deze is aangesloten via een netwerkkabel. Het lijkt dus in de smart tv app te zitten. 

Hallo,

 

Hier hetzelfde probleem. Normaal springt hij bij mij na 2 seconden op een zender automatisch over naar vloeiend lopend beeld, maar sinds enkele dagen gebeurd dit niet meer en blijft de kwaliteit en ververssnelheid ontzettend slecht. Dit is voornamelijk irritant met het kijken van sport…


Precies dat. De kwaliteit is zo gecomprimeerd dat er allerlei artifacts zichtbaar zijn rondom de randen van teksten.

Ik heb de app al opnieuw geïnstalleerd. Maar zonder succes. App versie 2.10.29. Van 2 juni 2022. Dus daar ligt het ook niet aan. Lijkt fout te gaan bij kpn zelf. 
 

De app versie op mijn chromecast tv is 2.10.40. 


Bij jou ook op een LG @Pim van den Brandt ?

Via de Android-TV/ Google-TV app is het hier ook wel goed inderdaad. Scherp en vloeiend. 

En via de Samsung hier (Tizen systeem) eerst 2 à 3 seconden heel onscherp, daarna beter maar ook niet erg vloeiend met het voetbal op Veronica. 


Bij jou ook op een LG @Pim van den Brandt ?

Via de Android-TV/ Google-TV app is het hier ook wel goed inderdaad. Scherp en vloeiend. 

En via de Samsung hier (Tizen systeem) eerst 2 à 3 seconden heel onscherp, daarna beter maar ook niet erg vloeiend met het voetbal op Veronica. 

Bij mij een Samsung TV. Probleem nogsteeds niet verholpen.


Afgezien van het feit dat de beeldkwaliteit van de app sowieso onvoldoende is voor de grote huiskamer televisie is het hier wel goed via de Samsung app. 

Via de Android-TV app wel ietsje mooier dan de Samsung (Tizen).

Maar ik vind het gewoon überhaupt te matig. Via de decoder stuk mooier. 

Nota bene 

Zelf zou ik nu kiezen voor een televisie met Android-TV. Maar voor nu de Samsung uit 2019 voorzien van een streaming apparaat met Android-TV. 


Maar ik vind het gewoon überhaupt te matig. Via de decoder stuk mooier. 

Dat is ook logisch als je de bitrates vergelijkt.

Onderstaand de bitrate via de TV ontvanger (in dit geval TV+ Box) van een HD stream in de best mogelijke kwaliteit.

Die is strak 14,2Mbps.

 

Onderstaand de bitrate via de smart-TV app.

Dit is gemiddeld een kleine 4,2Mbps en dan kan het natuurlijk niet anders dan dat de beeldkwaliteit minder is.

 

Ter vergelijk ook nog even de TV+ Box in unicast mode.

Dit is gemiddeld zo'n 6,2Mbps en ook dat resulteert uiteraard in een lagere beeldkwaliteit dan die 14,2Mbps in multicast mode maar is wel net beter dan via de smart-TV app.


Het kan zo zijn. Dat de kwaliteit via de app misschien lager hoeft te betekenen dat de beeld kwaliteit gelijk is aan SD. En niet HD. Hier de verschillen tussen de app van Chromecast TV. 
Zie dat de randen om de O van Op mooi rond is  

En de kpn app op mijn LG. Waar de randen blokkerig zijn. Ik heb altijd de bovenste kwaliteit gehad. Tot drie dagen geleden.

 


Het lijkt er inderdaad op dat de bitrate van de smart-TV app lager is dan voorheen. Ik meet nu immers maar 4,2Mbps terwijl dat voorheen 6,2Mbps was, de bitrate die nu op de TV+ Box bij unicast geboden wordt. Ik meet dat overigens met de smart-TV app op een TV+ Box en dat is dus dezelfde app als op een Chromecast Google TV. Blijkbaar ligt de bitrate van de op een LG zelfs nog lager.


Hmm….

Er waren best veel klachten over hakkelend beeld via LG. Zou daarom (hopelijk tijdelijk) de kwaliteit lager gezet zijn? ( wjb ?)

Zelf heb ik Tizen (Samsung) en Android-TV ( 2 x).

Ook in Tizen vind ik het duidelijk minder dan via de Android-TV app.

TV+ ‘app’ is top. Live tenminste.


Er waren best veel klachten over hakkelend beeld via LG. Zou daarom (hopelijk tijdelijk) de kwaliteit lager gezet zijn? ( wjb ?)

Niet alleen de app op de LG lijkt een lagere bitrate te ontvangen maar dat lijkt ook te gelden ook de smart-TV app op Android TV (van 6,2Mbps naar 4,2Mbps) en de TV+ Box in unicast (van 8,2Mbps naar 6,2Mbps). Het lijkt erdus op dat het online TV platform over de hele breedte sinds kort lagere bitrates levert. Dat zou overigens best te maken kunnen hebben met het voorkomen van hakkelende beelden en als dat zo is dat betekent dat dat de capaciteit van het online TV platform nu al tegen zijn grenzen aanloopt..

 

TV+ ‘app’ is top. Live tenminste.

In multicast mode met de optie "Automatisch beste kwaliteit" op aan.


 

wjb schrijft: In multicast mode met de optie "Automatisch beste kwaliteit" op aan.

Uiteraard 🙂. v10 hier dus wel via utp kabel.


Zou KPN ( @Sanne_M, @Denise_ @Alexandra ) hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven?

Wanneer kan dit probleem opgelost worden?
Voor mij is het beeld vergelijkbaar met een home video. Van het weekend heb ik nog een film gekeken op Dvd welke beter van kwaliteit was dan dat KPN nu levert via de smart tv app. 


@HetLevenIsBeterMetTijntje We zien meer meldingen over de beeldkwaliteit van de Smart TV app op Samsung TV's binnenkomen, dus we hebben het SmartTV app team gevraagd hoe dit zit. Zodra er reactie is laat ik het hier weten! 


Het lijkt op de Samsung wel of het 1280 X 720 kwaliteit is. 


De bitrate van de smart-TV app op Android TV lijkt weer terug te zijn op zo'n 6,2Mbps.

Dit was een paar dagen terug nog maar 4,2Mbps (link).


De bitrate van de smart-TV app op Android TV lijkt weer terug te zijn op zo'n 6,2Mbps.

Op de LG smart tv app is het nog steeds bagger helaas. Hopelijk is het snel opgelost. 


Er zijn geen aanpassingen gedaan, zowel vanuit de app (cliënt) als vanuit de backends niet. We zien ook geen andere profiel opvragingen in die dagen of anders dan ervoor over de gehele breedte van de smarttv apps. Het blijft adaptive bitstreaming, dus dan komt het cdn wellicht in beeld (netwerk distributie). Speelt dit probleem nu nog steeds bij meer mensen of is het sinds de melding van @wjb op 27 april bij anderen ook weer als vanouds? 


Speelt dit probleem nu nog steeds bij meer mensen of is het sinds de melding van @wjb op 27 april bij anderen ook weer als vanouds? 

Dit speelt bij mij helaas nog steeds. De compressie is voornamelijk goed te zien in de overgangen van wit en donkere kleuren, maar ook in gezichten. In plaats van een egaal verloop zijn gezichten op de lg smart tv app vlekkerig. 

Het NPO logo tijdens een reclame. Naar mijn weten is het NPO vierkantje wit. 

hieronder het verschil van de NPO kabelkrant. Boven de smarttv app (tv aangesloten middels netwerkkabel), onder de Google tv app (Google tv middels WiFi)

 


Hier ook.

Vanmiddag tijdens npo1 zakt het weg tot minder dan sd kwaliteit. Ca 14:40 .

Samsung tv. FttH. XGS-PON en v10. Met kabel. 

Via de Android-TV box van Nokia en die van kpn zelf ( en dan de Android-TV app) lijkt het wel stabiel. 


Sinds gisteren heb ik weer normaal beeld. Ik weet niet wat het app team heeft gedaan, maar het heeft gewerkt. Er is nog zeer lichte compressie, maar die alleen zichtbaar als je met je neus op het scherm zit. 

Dank aan diegene die het probleem hebben onder handen hebben genomen.


Fijn dat het nu beter gaat @HetLevenIsBeterMetTijntje en bedankt voor het terugkoppelen!

@PeterG Bij jou zakte de kwaliteit ook weg zei je, hoe gaat dat nu? 
@Pim van den Brandt Ik ben benieuwd of het bij jou ook beter gaat. 🤞


Heb de app niet gebruikt de laatste dagen. Er zitten twee kpn ontvangers op de tv aangesloten 😉

Zal hem vanavond met de eerste helft ajax - AZ gebruiken. 


Het beeld ziet er weer prima uit. Nu met Excelcior - Feyenoord ook al dik half uur op maximaal niveau. En niet weggezakt.

7 mei; 14:45


Dank voor het laten weten Peter! 😄