Skip to main content
Vraag

Beeld Smart TV app is eerste seconden wazig op Google Streamer

• August 1, 2025
  • 20 reacties
  • 209 keer bekeken

met de update van kpn tv+ (het donker groene achtergrond) is de kwaliteit wel beter geworden echter als je het eerste kanaal opstart is het de 1e 10 seconden een beetje wazig en daarna stelt het beeld weer scherp.

20 reacties

• August 1, 2025

Dat is denk ik variabele bitrate. Iets waar de afgelopen maanden veelvuldig om gevraagd is hier op het forum. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi en welkom ​@Tonvkr! Het is wat drukker op het moment, waardoor we niet eerder bij je topic zijn. Hoe gaat het nu met het opstarten van de Smart TV app?

Dat het scherpstellen van het beeld 10 seconden duurt is wel vrij lang. Gewoonlijk is het hoogstens een seconde, of korter. Het kán met je verbinding te maken hebben: Hoe ben je met internet verbonden en hoe is je internetsnelheid als je een speedtest doet? En ik ben ook benieuwd naar waar je de app gebruikt, is dat thuis of ergens anders?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 5, 2025

dit is mijn speedtest en mijn streamer is via lan verbonden met een tplink 

mvg Ton

Forum|alt.badge.img

Ik zie wel bij het opstarten van de KPN+tv app een piek van 1 Gb-s en een wazig beeld op de gekozen zender, na enige seconden een een prima beeld en geluid.

Forum|alt.badge.img

als aanvulling van het voorgaande±

mrGanesha
Slimmerik
  • August 6, 2025

Hier hetzelfde probleem met de AndroidTV app op de Google TV Streamer. Pas na 10 seconden is het beeld acceptabel genoeg om naar te kijken. Het lijkt erop dat de stream start in een hele lage resolutie en pas na een seconde of 10 overschakelt naar een hogere resolutie.
Dit is pas gekomen na de meest recente update van de app. Daarvoor startte de stream direct in de hoogste resolutie.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Voor alle zekerheid, even een check. Oftewel, deze vraag geldt voor jullie allen: Waar gebruik je de Smart TV app? Doe je dat thuis of elders?

mrGanesha
Slimmerik
  • August 7, 2025

Voor mij betreft het de AndroidTV app. Die gebruik ik thuis, voor zover ik weet kun je die ook niet eens ergens anders gebruiken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 8, 2025

Ik gebruik de app op mijn TCL tv, en de eerste 3-5 seconden is het beeld ook wazig (erg lage resolutie).

Net even op mijn telefoon (S24 ultra) getest en ook daar zie ik dit gebeuren. 

Ik vind dit geen probleem, zeker niet nadat de laatste weken de beeldkwaliteit van de app duidelijk beter is geworden. 

Zoals eerder gezegd is dit variabele bitrate. De stream begint laag en past zich daarna aan aan de bandbreedte van de verbinding. 

mrGanesha
Slimmerik
  • August 8, 2025

Zoals eerder gezegd is dit variabele bitrate. De stream begint laag en past zich daarna aan aan de bandbreedte van de verbinding. 

Nee, dit is zeker geen variabele bit rate. Variabele Bit Rate betekent dat de compressie van de stream zich aanpast aan de kwaliteit van de ongecomprimeerde bron-stream. Heeft niets te maken met beschikbare bandbreedte.

mrGanesha
Slimmerik
  • August 8, 2025

Overigens treedt dit gedrag bij mij sinds gistermiddag niet meer op. Programma’s starten weer direct met een scherp beeld.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 8, 2025

Variabele resolutie of bandbreedte dan. Wat ik bedoelde is dat de app de stream aanpast aan de beschikbare bandbreedte. Wat erg fijn is op mobiele apparaten, je kunt beter even wat lagere beeldkwaliteit hebben dan dat continu bufferen...

Forum|alt.badge.img

Ik gebruik de app vnl als ik te lui ben om over te schakelen van Google tv Streamer naar de  KPN tv+ box.  Het vertraagd en wazig beeld in de eerste seconden kan ook nog aan mijn Denon avc liggen!

Voor mij  geen reden voor klagen, het beeld en geluid is goed.

Forum|alt.badge.img

Vergelijking van ontvangst kanaal 122 op de KPN tv box en google tv. De eerste is uiteraard multicast 7.1 Mb/s en de de tweede is unicast.

KPN tv+

Google TV

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 8, 2025

Ik heb dit via de nog oude app op de Samsung televisie altijd al (Tizen app dus).

Verder ook met de Android-TV app op de Chromecast Google-TV 4k en Nokia streamingbox 8000 (4k).

Ik heb de app ook geïnstalleerd op de Android-TV box van kpn en ook daar is het 5 seconden onscherp. 

Maar na de onscherpte is het gewoon bloedmooi beeld in de app. Niks mis mee.

Het ligt dus niet aan je bandbreedte of apparaat! Het is gewoon hoe de app momenteel werkt.

Misschien kan ​@Kasper QA TV nog het een en ander toelichten. Was eerst was de onscherpte van de Android-TV app nog geen 0,5 seconde en nu zo'n 5 tot 8 seconden. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Kunnen jullie dit voor ons testen? Ik ben benieuwd of het verschil maakt als je Multimedia Tunneling aanzet. Dat kan helpen bij een minder goede beeldkwaliteit. 

Je vindt het in de app bij: Instellingen -> Apparaat instellingen. En daar is het een schuifje om aan te zetten.

mrGanesha
Slimmerik
  • August 16, 2025

De laatste dagen komt het veel minder voor dat een programma met verlaagde resolutie start.

Ik heb niet bijgehouden op welke tijden dat was, ik ga proberen dat bij te houden, misschien dat dat informatie oplevert.

@Alexandra van KPN Ik heb zowel met als zonder multimedia tunneling getest, dat geeft geen verschil.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 16, 2025

Ik heb die 5 seconden lage resolutie alleen als ik de app voor het eerst opstart nadat ik de tv aanzet.

Later op de dag starten de streams meteen op 1080p. (Mijn tv staat de hele dag aan.)

Ik kan er eerlijk gezegd niet mee zitten, de app werkt nu prima en geeft zo'n goed beeld dat ik de tv+ box amper nog aanzet. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 8, 2025

Sinds dit weekeinde is die wazige eerste 5 seconden verholpen. 😊

Blijkbaar is er iets veranderd of gefixt bij KPN.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Er is een update gedaan in de afgelopen dagen ​@Richub, mogelijk heeft 't hier ook invloed op gehad. Goed om te horen!