Skip to main content

Bij mijn nieuwe TV, Philips 65OLED908 gebruik ik nu de TV app van KPN.

Regelmatig stottert het beeld (dus ook geluid) en de tijd dat het beeld stil staat varieert van 0,1 tot wel 1 sec.
Als het beeld weer door gaat, sluit dat precies aan bij het stopmoment (er is dus geen verspringen).

De experiabox12 is rechtstreeks met kabel verbonden met de TV en ook de Wifi is ingesteld.

Internetsnelheid via een TV app gemeten is 120Mb/s down en 160Mb/s up
In de woning wordt tijdens TV kijken geen zware andere applicaties gebruikt, alleen de TV

Netflix en andere apps spelen prima af, zonder dit gestotter

 

Ik heb Philips Technische Dienst het probleem voorgelegd en dit resulteerde in meerdere acties:

Experiabox12 terug naar fabrieksinstellingen en weer online brengen:

Onze nieuwe TV naar fabrieksinstellingen en laten opstarten met de nieuwste software via een ZIPfile die door Philips werd toegestuurd..

 

Voorheen werkte ik met het KPN 7022 kastje zonder dit probleem.
Zou het de TV kunnen zijn?

Gaarne advies

Het helpt denk ik niks, maar wie weet: ik zag gisteravond bij iemand dat NPO 2 (en alléén NPO 2) in een TV+ Box met videomodus op multicast ook enorm stotterde. (Dus niet de app. En ik denk dat op die TV+ Box wél delen van de uitzending ontbraken, dus wél verspringen. Het was trouwens een herhaling van een oud tv programma, met sport op de andere zenders, dus ik denk niet enorm veel kijkers.)

Opnieuw starten van modem en TV+ Box hielp niet. Andere zenders dus wel oké. En ook oké in unicast, en dat hebben we toen voorlopig maar zo laten staan, ondanks de wat mindere beeldkwaliteit.

Heeft de app ook keuze voor multicast/unicast? (Als jij geen verspringen zag, dan denk ik dat je hoe dan ook al unicast gebruikt.) En vooral: is het op alle zenders?


WIFI kan het probleem veroorzaken.

Als je zowel de tv als de DIW7022 met vaste kabel verbind, is de kans het groots dat het beeld soepel loopt.

 

P.S.

Via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) heb je zo wie zo een mooier beeld.😉


De app heeft geen keuze voormulti /unicast.
Ja het is op alle zenders.

De 7022 had ik juist ingeleverd omdat ik op de app van mijn nieuwe TV over ging.
Is 7022 beeld echt beter dan de KPN app?

En nog iets wat soms gebeurt als de TV stottert, dan springt bij opnieuw doorlopen van beeld de ondertiteling er in, wat ook irritant is als je die niet nodig hebt.


 

De 7022 had ik juist ingeleverd omdat ik op de app van mijn nieuwe TV over ging.
Is 7022 beeld echt beter dan de KPN app?

 

Ja, zeker weten.

 

Via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Eerste 10 kanalen (en nog een paar) Stream 14,2 Mb/s

Overige kanalen en opnames en terugkijken 7,5 Mb/s

 

De KPN app voor de Smart tv is de stream bij HD 5 Mb/s

En dat verschil kan je duidelijk zien. 

 

Verder heeft de Sagemcom DIW7022 voor live kijken Multicast.

Dat houd in dat het overige internet verkeer geen invloed heeft.

Wat ik wel adviseer (maar dat geld zowel voor tv als DIW7022) om een UTP kabel van de de KPN modem / router te doen. (bij voorkeur hier niets tussen).


De 7022, één stuks, hoort bij je abonnement. Die hoor je te houden. 

Gebruik op zo'n grote tv, vanaf 43", het beste de 7022 ontvanger. Zeker met 65". Met streams van 14,2 Mbps zijn die streams uitstekend voor dat formaat. 

De streams van de app, 6 mbps, zijn bedoeld voor kleinere formaten. Kpn adviseert 'm ook pas voor tweede of derde tv. 

De app heeft een wat krappe buffer waardoor je dat effect krijgt. Na ongeveer 20 seconden pauzeren loopt het programma beter door.

!! Bekabeld werkt de app beter dan via wifi.

De experiabox12 is rechtstreeks met kabel verbonden met de TV en ook de Wifi is ingesteld.

Controleer even of de tv daadwerkelijk bekabeld verbinding maakt. Bij een tv moet je handmatig switchen tussen bekabeld of wi-fi namelijk.


Ben onder de indruk van je onderbouwde  reactie en raak nu helemaal overtuigd dat via de app kijken een slechte keus is.

Ik ga morgen aan de slag met opnieuw de installatie van een 7022.

Dank voor je reactie,

Peter


Een 7022 kastje aangesloten via HDMI 1, waarbij ik nu mijn TV als monitor gebruik.
Inderdaad iets beter beeld zelfs en geen stotterend beeld meer.

Met dank voor adviezen

Dit item kan gesloten worden

Peter


Reageer