Skip to main content

Ik kijk sinds 2 maanden KPN interactieve TV via een nieuwe glasvezelverbinding, een nieuwe KPN Box 12 en een nieuwe Samsung Smart TV, aangesloten via HDMI. Regelmatig, maar niet altijd, toont het beeld veel te veel schaduw en vlekken in zwarte gedeelten. Zwart haar wordt een zwarte vlek zonder details en gezichten in de schemering worden grotendeels zwart. Dit gebeurt alleen met de KPN iTV ontvanger en nooit op b.v. Viaplay of Netflix of HBO die rechtstreeks via internet binnenkomen op de TV. 

Ik heb de HDMI-ingang van de TV, de KPN TV-ontvanger en de HDMI-kabel al verwisseld, maakt geen verschil. Een laptop aangesloten op de HDMI van de TV heeft het probleem niet. 

Ik kom er niet achter of het probleem zit in de TV of het KPN-signaal. 

Wie herkent dit probleem?

@csprangers kan je kijken of in je KPN tv ontvanger bij instellingen HDR aan of uit staat. Het kan helpen om HDR uit te zetten. 


Bedankt.

Dat blijkt inderdaad het probleem op te lossen. Ik hoor nu van de technische service van Samsung dat zij regelmatig de HDR moeten uitschakelen bij dit type KPN TV-ontvanger, terwijl een vorig type dit probleem niet heeft. Wel vreemd dat KPN in juli'22 dit type oplevert met HDR aan en geen melding maakt van dit probleem.  HDR is geen exotische functie op een twijfelachtig Chinees TV-merk, toch?