Skip to main content
Vraag

Beeldkwaliteit ineens verslechterd. Alle zenders lijken op een oude film

• September 6, 2026
  • 16 reacties
  • 198 keer bekeken

Hallo, 

Ik heb opeens vreselijk tv beeld, bij alle zenders, zijn de instellingen veranderd of teruggezet bij een update of zo?

Balen, ik had een tijd geleden na veel uitproberen het beeld naar mijn zin, nu is het net beeld van een oude film.

Is dit bekend bij jullie en hoe op te lossen?

Ik had zelf niks gedaan, opeens bij tv aanzetten dit andere beeld.

Van techniek heb ik geen verstand,  wel modem en ontvanger reset gedaan, maar dat helpt niks

Met vriendelijke groet 

Jet

16 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 6, 2026

Wat jammer dat je beeld niet meer mooi is. We gaan samen eens kijken wat het is.

Hoe is het beeld anders? Donkerder, lichter, ....

Ik ervaar dat overigens niet. 

Welke ontvanger heb je?

HMB2260, VIP2952, VIP5202, DIW7022?

Ervaar je het op álle zenders?

• Auteur
  • Helper
  • September 6, 2026

Hallo Peter,

Ik heb een DIW7022.

Alle zenders ja, t lijkt erop dat na een update zomaar de door mij ingestelde instellingen qua beeld verdwenen zijn.

Lijkt op oudere films, onnatuurlijk beeld , rare kleuren, instellingen beeld heel lelijk nu.

Lastig te omschrijven omdat het niet 1 aspect betreft. Misschien helderheid/contrast/kleuren verhouding?

vr. groeten Jet

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 6, 2026

Wat had je dan verandert in de DIW7022? 

Aangezien je het bij alle zenders ervaart kunnen we je tv ook niet uitsluiten. 

Wat is daarvan merk en model? 

• Auteur
  • Helper
  • September 6, 2026

Ik had de instellingen contrast/ helderheid/kleuren aangepast naar wat ik mooier vond en automatisch beste beeld uitgeschakeld, want dat gaf helemaal niet altijd mooier beeld en wel haperingen. 

Dat stond nu opeens wel weer op automatisch. 

Ik vrees dat ik t zelf weer allemaal opnieuw moet uitzoeken 

Tv is vrij nieuw, Samsung Chrystal UHD 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 6, 2026

Ai. Mogelijk heeft de tv een update gehad waarbij die instellingen weer (terug) gewijzigd zijn. 

Tip. Maak van je favoriete instellingen een foto.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 6, 2026

Inderdaad, dit zijn instellingen van de tv zelf.

Die kan je met de Samsung AB weer goed zetten.

Heeft niets te maken met de Sagemcom DIW7022 in dit geval.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 10, 2026

Hoi Jet! Dit klinkt mij inderdaad ook alsof er iets in de instellingen voor de weergave van je tv is veranderd. Heb je dit nog weten te corrigeren? 

• Auteur
  • Helper
  • October 7, 2026

Hallo,

Door omstandigheden later, maar nog steeds het probleem met lelijke onnatuurlijke kleuren, ws sinds de nieuwe ontvanger die ik tijd terug kreeg, nl. de DIW7022. 

Ik heb een Samsung Chrystal UHD tv (2024) Ik kijk vooral ne npo zenders en België 1 en Canvas. Probleem lijkt te zijn dat die met HD signaal werken en dat geeft conflict met de ontvanger kpn 4k/uhd signaal en dan wordt t geforceerd omgezet. Intussen alle beschreven opties en combinaties uitgeprobeerd. 

Ook andere hdmi kabel getest , andere ingang geen verbetering, hij moet op hdmi2.

sdr+ 1080 , wel/niet automatisch beste resoltie, 4k en hdr+ (dolby werkt niet op Samsung).Ook alle automatische instellingen tv beeld Samsung uitgezet, film modus of Standaard heb ik hem altijd op

Geëxperimenteerd met contrast, licht, etc etc De kleuren blijven onnatuurlijk. Kan ik geen tv ontvanger krijgen die gewoon werkt met HD ?

Of is er nog een andere oplossing?

Ik baal hier enorm van natuurlijk. Werkt Ziggo beter in dit opzicht? Het geforceerd omzetten/aanpassen is niks. En sdr werkt ook niet goed. En o ja, alle stekkers eruit, opnieuw opstarten etc ook al gedaan. Help?

Groetjes van Jet

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2026

Tot nu toe zie ik alleen van jouw klacht over lelijke kleuren. Desalniettemin vervelend natuurlijk. 

Heb je wel de bij de DIW7022 geleverde HDMI 2.1 kabel gebruikt!? Dat is niet onbelangrijk. Oudere kabels voldoen niet. 

En verbind de ontvanger op Samsung op HDMI 1. En niet op de ARC aansluiting. Die is voor een soundbar. 

Hoe zijn andere bronnen op de tv? BRD speler, Playstation. Weergave via de apps in die tv.

• Auteur
  • Helper
  • October 7, 2026

Hallo Peter,

Er staat "ultra high speed hdmi" op de kabel, volgens mij de goede.

Hdmi 1 gaf geen verbetering, tv lijkt ingesteld op hdmi 2, zal de kabel voor de zekerheid nog een keer loskoppelen en nogmaals hdmi 1 proberen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2026

Heb je de mogelijkheid om de box op een andere tv te proberen?

Want of het nou de tv is of de box weten jij en wij nog niet. 

Als het toestel een smart hub heeft kan het ook nog de connectie tussen die box en de tv zijn. Kabel, connectie punten. 

• Auteur
  • Helper
  • October 7, 2026

Peter, nee, ik heb maar 1 tv

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik vind het dan heel lastig om op afstand te bepalen waar het fout gaat en bij welke instelling ​@Jet61.  Het voelt als een probleem met de HDR weergave maar dat weet ik niet zeker. Als ik zo lees heb je de meeste beeldinstellingen nu wel bekeken. Je kan dit artikel nog even doornemen:

Helpt dit niet dan zou ik je willen adviseren om een terugbelafspraak te maken ​@Jet61. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • October 8, 2026

Hallo,

Ik heb een Samsung Chrystal UHD tv (2024) Ik kijk vooral ne npo zenders en België 1 en Canvas. Probleem lijkt te zijn dat die met HD signaal werken en dat geeft conflict met de ontvanger kpn 4k/uhd signaal en dan wordt t geforceerd omgezet. Intussen alle beschreven opties en combinaties uitgeprobeerd. 

99% van de tv zenders is nog steeds HD.

Voor 4K kan je een abonnement bij KPN nemen en dan krijg je 2 of 4 4K zenders erbij.

Als ik alles goed leest, blijf ik mijn mijn eerdere conclusie.

Dit ligt aan de instellingen van de Samsung tv.

Dat kan met een update van Samsung gebeurd zijn.

Zie hier voor de gebruiksaanwijzing van de Samsung tv.

• Auteur
  • Helper
  • October 8, 2026

Remco van kpn, lijkt inderdaad dat het probleem zit in weergave sdr/ hdr, kpn ontvanger zend uit in 4k en de "gewone"zenders hebben dit niet. Ik had gelezen dat je t zou kunnen omzeilen door vastzetten op sdr en 1080 p..Is Kleurruinte YcbCr444 10 bit dan goed?

Maar kan ik geen modem van kpn krijgen die niét in 4k uitzend? Of t modem wat ik eerst had? Het wordt nu hoe dan ook geforceerd bij gewone zenders en de kleuren zijn ook lelijk "geforceerd " , wat ik ook instel.

Tv ook al keer naar fabrieksinstellingen gezet.

Het is wel balen dat de technieken/signalen niet op elkaar afgestemd zijn  en de npo of anderen gaan ook nog niet naar 4k. Geen idee hoe lang dat nog duurt.

Wat kan teruggebeld worden door kpn nog toevoegen dan? Bedankt voor je bericht!

• Auteur
  • Helper
  • October 8, 2026

Bedankt Joop,

Het probleem is denk ik dat de zenders die ik kijk alleen in HD zijn en door kpn ontvanger dan "gedwongen" doorgegeven worden, weet niet goed hoe het te verwoorden. En vastzetten op sdr matched niet met mijn tv die in 4k/uhd is. Dan zou je een andere, nog iets "oudere" tv moeten hebben met bijbehorende tv ontvanger, dus van HD naar HD. Of heb ik dat mis?

Mijn tv is overigens de 43DU7170, maar zal een variant uit dezelfde Serie zijn.

Ik vrees dat er geen oplossing is met mijn huidige apparaten....