Skip to main content
Beantwoord

Behoud ik mijn opnames bij een overstap naar KPN TV+

• September 11, 2026
  • 20 reacties
  • 292 keer bekeken

Als oud XS4All klant hebben wij nog steeds de Arcadyan HMB2260 kastjes.
Deze zijn inmiddels zwaar verouderd en beginnen de laatste weken veel kuren te vertonen.
Vooruit spoelen gaat in willekeurige stappen ipv bv 8,16, 32 sec.
Het geluid valt soms weg en na vooruit spoelen duurt het vaak secondes voor eht geluid weer terugkomt.
Ook loopt het geluid soms niet synchroon met het beeld.
En soms hangt de boel gewoon vast.
Fabriek reset heeft niet echt geholpen.

Een vaak voorkomend probleem lees ik hier

Mijn huidige abonnement is:
- internet XS4ALL Internet Compact
- interactieve tv TV Basis met extra ontvanger.

Ik ben bij een KPN winkel geweest voor een oplossing.
Die adviseren overstappen op TV+.
Op zich geen slecht plan. Dan heb ik weer een up to date ontvanger.
Ze hadden twee opties. Gebruikmaken van een aanbod. Dan wordt mijn huidige abonnement gestopt en krijg ik een nieuw KPN abonnement met nieuw klantnummer. En ga ik iets minder betalen per maand.
De andere optie is om mijn huidige abonnement aan te passen en de TV optie aan te passen naar TV+. De kosten blijven dan vrijwel hetzelfde.

Maar wij hebben best nog veel programma's opgenomen om terug te kijken.
Bij een nieuw abonnement zijn de opgenomen programma's sowieso weg.
Maar wat gebeurd er als je alleen aanpast naar TV+ binnen je huidige abonnement?
In de winkel vertelden ze dat de opnames gekoppeld zijn aan het abonnementsnummer. En dat veranderd niet en zouden de programma's behouden moeten blijven.
Maar 100% zekerheid durfden ze niet te geven.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Remunj62 ,

Jouw opnames blijven behouden bij een overstap naar KPN TV+.

20 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 11, 2026

Hallo ​@Remunj62 ,

Jouw opnames blijven behouden bij een overstap naar KPN TV+.

• Topper
  • September 11, 2026

Binnen hetzelfde klantnummer blijven de opnames bewaard inderdaad.

Echter vreemde gedachtegang van de medewerker w.b. geheel nieuw abonnement afsluiten. Je gaat dan namelijk geen korting krijgen dus de bedragen zijn gelijk met als je overstapt naar huidige abonnementsvorm zonder opzegging.

Een andere oplossing is om, door de klantenservice, de 2260's te laten vervangen door 5202 ontvangers. Nadeel is dat elke ontvanger dan apart omgeruild moet worden.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 11, 2026

Je zit nu bij XS4ALL begrijp ik.

De opnames van XS4ALL staan op de zelfde server van KPN (via Google kan je dit vinden)

Je krijgt van KPN met het KPN tv+ abonnement de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Dat is wel even wennen, want dit is een Android mediabox.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 11, 2026

Je kunt zelfs binnen je xs4all abonnement naar tv+.

Of je kunt volledig overstappen naar de kpn propositie. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2026

Dank jullie wel voor de bevestigingen.

Dan denk ik dat we de overstap naar TV+ maar gaan maken.

Aanvullend vraagje. We hebben nu een Bose Solo 5 soundbar op de TV aangesloten. Met de Bose afstandsbediening kunnen we zo de TV, soundbar en TV ontvanger bedienen. Werkt dat ook met de TV+ ontvanger? Of wordt dat gehannes met 2 afstandbedieningen?

• Topper
  • September 11, 2026

Die afstandsbediening werkt met infrarood en dat heeft de TV+ niet ingebouwd. Er is wel een oplossing met een losse USB IR ontvanger (Flirc) echter heb ik daar geen ervaring mee.

Dan is de 5202 ontvanger handiger want die heeft gewoon standaard infrarood.

Forum|alt.badge.img+4

Ik zou de 5202 vragen en wegblijven TV+!

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2026

En wat zou de reden daarvoor zijn?

Wat is het voordeel. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

Omdat het bij jouw niet goed werkt, wil dat niet zeggen dat het bij een ander ook niet goed werkt.

Of andersom.

Ik zou juist de Arris VIP 5202 niet adviseren, lees ik ook steeds meer problemen over.

Deze werkt op LInux en kan je dus zo wie zo niet gebruiken als je ook streamingdiensten wilt gebruiken die er niet standaard op staan.

Na de vele updates en omdat binnenkort Android TV versie 14 erop wordt gezet, adviseer ik om de Android mediabox Sagemcom DIW7022 te nemen.

Als je glasvezel hebt, werkt hij goed.

Met DSL kan je hem het beste gebruiken in combinatie met de Experiabox V10

Met Glasvezel is de Box 12 ook prima (de KPN modem (router).

Kijk alleen naar de berichten op het forum van het laatste half jaar.

Omdat er heel erg veel updates zijn geweest op de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 12, 2026

Aanvullend vraagje. We hebben nu een Bose Solo 5 soundbar op de TV aangesloten. Met de Bose afstandsbediening kunnen we zo de TV, soundbar en TV ontvanger bedienen. Werkt dat ook met de TV+ ontvanger? Of wordt dat gehannes met 2 afstandbedieningen?

Graag gedaan ​@Remunj62 👍

Wat betreft de Bose soundbar; De Arris 5202 werkt dan beter. Met de TV+-ontvanger is het niet onmogelijk maar wel omslachtiger. De Arris heeft namelijk een infrarood aansluiting aan boord en de TV+-ontvanger niet. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

Heb je de Bose op de tv (op HDMI 2 eARC) aangesloten of op de Arris ontvanger?

P.S.

Zowel de Arris VIP 5202 als de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+) hebben beide geen analoge uitgang.

Alleen optisch (Toslink)

Met een adapter kan je van Toslink naar analoge audio.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2026

De soundbar is optisch verbonden met de tv.

Ik had hier wel ergens gelezen dat je het dan wel via de ontvanger kan bedienen. Die dan het volume regelt. Kan even niet meer vinden waar, maar dat zal wel goedkomen.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

De soundbar is optisch verbonden met de tv.

Ik had hier wel ergens gelezen dat je het dan wel via de ontvanger kan bedienen. Die dan het volume regelt. Kan even niet meer vinden waar, maar dat zal wel goedkomen.

Als de Soundbar HDMI heeft en de tv HDMI 2 eARC is, kan je overwegen om de Toslink kabel door een HDMI kabel te vervangen.

In de tv zet je dan geluid op externe luidsprekers.

Forum|alt.badge.img+4

Omdat het bij jouw niet goed werkt, wil dat niet zeggen dat het bij een ander ook niet goed werkt.

Of andersom.

Ik zou juist de Arris VIP 5202 niet adviseren, lees ik ook steeds meer problemen over.

Deze werkt op LInux en kan je dus zo wie zo niet gebruiken als je ook streamingdiensten wilt gebruiken die er niet standaard op staan.

Na de vele updates en omdat binnenkort Android TV versie 14 erop wordt gezet, adviseer ik om de Android mediabox Sagemcom DIW7022 te nemen.

Als je glasvezel hebt, werkt hij goed.

Met DSL kan je hem het beste gebruiken in combinatie met de Experiabox V10

Met Glasvezel is de Box 12 ook prima (de KPN modem (router).

Kijk alleen naar de berichten op het forum van het laatste half jaar.

Omdat er heel erg veel updates zijn geweest op de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Ik weet dat je een fanatieke fan bent @Joop. Maar na 2 jaar problemen vanaf dag 1, en alle ervaringen die wij hebben blijkt dat het niet zo is dat je gegarandeerd een goed systeem krijgt bij overstap. Voorbeelden te over, nog steeds. Zelfs na verhuizing, nieuwe systemen etc.

En als de TS alleen tv kijkt en zo simpel mogelijk wil houden is de 5202 de beste keus!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Remunj62. Welkom op de KPN Community! Je wordt van alle kanten voorzien van tips en adviezen merk ik. Mooi om te zien! 

Maar heb je daar ook iets aan? Weet je al wat je gaat doen? Je weet in ieder geval al dat de opnames behouden blijven :)

@joop2011 benoemd een belangrijk punt voor eventueel een overstap naar TV+: Als je de Bose soundbar via HDMI aansluit op je tv, dan hoef je alleen maar de KPN afstandsbediening te gebruiken. Dan kan de Bose in de lade. Maar als ik snel de specificaties erbij zoek, dan zit er geen HDMI ingang op jouw soundbar. Dan is er nog geen man overboord, want je kunt dan de KPN afstandsbediening (naast de TV) ook afstemmen op de Bose soundbar.

Wat hieronder staat is trouwens niet correct. Je hoeft je contract niet op te zeggen en over te gaan op een nieuw klantnummer. Dat is niet de juiste werkwijze. Je kunt wel van beide opties gebruik maken (en dus alle opnames behouden).

Ze hadden twee opties. Gebruikmaken van een aanbod. Dan wordt mijn huidige abonnement gestopt en krijg ik een nieuw KPN abonnement met nieuw klantnummer. En ga ik iets minder betalen per maand.
De andere optie is om mijn huidige abonnement aan te passen en de TV optie aan te passen naar TV+. De kosten blijven dan vrijwel hetzelfde.

Kortom: goed dat je hier om advies hebt gevraagd, want zo kun je op basis daarvan een weloverwogen keuze maken voor wat voor jou het beste werkt. Laat maar weten of je nog met vragen zit of er al eruit bent!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 15, 2026

@Martijn en Lies 

Zie deze topic.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

@Arjan van KPN 

We hebben inderdaad al de nodige info gekregen die ons gerust stellen om over te stappen naar TV+

Ik begrijp wel dat ik wel het opnemen pakket aan moet zetten want anders zijn de opnames alsnog weg.

Maar opnemen willen we zeker blijven behouden.

En met de soundbar zal het ook wel goed komen.

Ik zal ook nog wat draadjes gaan lezen over de DIW7022. 

Wij hebben nu een Fritz!Box 7590 modem. Ik neem aan dat dat verder niets uitmaakt?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 15, 2026

I.v.m. de Fritzbox zie ook deze topic.

Als je meer topics over de Sagemcom DIW7022 gaat lezen, lees dan alleen de topics van het laatste half jaar.

Hij was te vroeg gelanceerd door KPN, maar met de vele updates draait hij nu best aardig.

P.S.

Ik had met de Arris VIP 2952 meer problemen dan met de DIW7022

Maar dat is geheel persoonlijk.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

@Arjan van KPN 

We hebben inderdaad al de nodige info gekregen die ons gerust stellen om over te stappen naar TV+

Ik begrijp wel dat ik wel het opnemen pakket aan moet zetten want anders zijn de opnames alsnog weg.

Maar opnemen willen we zeker blijven behouden.

En met de soundbar zal het ook wel goed komen.

Ik zal ook nog wat draadjes gaan lezen over de DIW7022. 

Wij hebben nu een Fritz!Box 7590 modem. Ik neem aan dat dat verder niets uitmaakt?

Essentieel detail inderdaad. Wél het opnemen pakket behouden/weer aanzetten. Maar gelukkig is het tegenwoordig zo dat opnames niet gelijk verloren zijn wanneer per ongeluk dit pakket niet aan wordt gezet. Die komen weer keurig tevoorschijn, zodra het Opnemen Pakket alsnog wordt geactiveerd.

En het is geen enkel probleem dat je een FRITZ!Box-router gebruikt. Dat gaat prima samen met de TV+ box. 

Ik heb al een mooie overzichtspagina voor je gevonden waar je eventueel kunt lezen wat er allemaal mogelijk is met de TV+ box.  Mocht je nog vragen hebben, laat het dan vooral weten! Ook bij het aansluiten en gebruik van je soundbar en KPN afstandsbediening.