Skip to main content

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Wel raar dat het nu opeens wel haarscherp is allemaal zat hem Gewoon in de uitzending aangezien Ziggo ook geen goed beeld had


Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)

Dan zijn de kleuren zonder de instellingen van je tv overhoop te halen wel ineens zoals het hoort. 

Dat staat hij sowieso al.


Als ik dit lees ben ik maar blij dat KPN dit allemaal niet beschikbaar stelt aan door KPN minder gekwalificeerde mensen zoals ik en alleen aan een select gezelschap. Het lijkt  best moeilijk te zijn om een KPN product te gebruiiken. 


Door de HDR mode op Auto te zetten, is het beeld op mijn SONY UHD tv nu wel beter. Maar ik vind het beeld van Love Nature HD  mooier. Zie ook niet zoveel verschil tussen 661 en 690. De studio beelden zijn wel wat meer in detail en  de kleuren zijn wat natuurlijker.

Heb ook de nieuwste Apple TV met Apple TV+ abo. 4K beeld daarvan is nog veel beter, ook nog beter dan wat Netflix biedt. Bitrate van Apple TV+ is een stuk hoger dan bij Netflix en Amazon Prime.


Vanavond eerste wedstrijd EK  op kanaal 690 gekeken - NPO 1

Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met kanaal 661 valt mij op dat het 4K kanaal een bleek c.a. bleker van kleur is.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik ben teruggeschakeld naar 661

Idem dito, kanalen 109 en 690 zijn bleker en donkerder. Terug naar 661 (helaas)!

Gisteren en eergisteren wél helder (test)beeld.


690 is bij ons geen succes geweest. Lijkt wel alsof er een grijze filter over het beeld zit, kon het verschil voornamelijk zien bij de kleur van het gras. 661 was een stuk meer levendiger. Heb een Sony kd49 4k hdr tv. HDR settings staan zowel op tv en op de ontvanger op auto. Hoor graag jullie bevindingen op de Sony bravias.


Hoor graag jullie bevindingen op de Sony bravias.

Idem, KD-43XD8305: waardeloze beeldkwaliteit, flets, grijze waas.

 


Hoor graag jullie bevindingen op de Sony bravias.

Idem, KD-43XD8305: waardeloze beeldkwaliteit, flets, grijze waas.

 

Je maakt me verdrietig dat ik een inwoner van Nedrland ben en er blijkbaar geen alternatieven beschikbaar zijn. 


Hoor graag jullie bevindingen op de Sony bravias.

Idem, KD-43XD8305: waardeloze beeldkwaliteit, flets, grijze waas.

 

Idem op KD-43XE8005: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend beeld. Wel scherp, maar fletse kleuren (uitgezonderd NOS logo).


Wat een aanfluiting van de NOS en NPO. Donker en grijs beeld. 
 

Dan liever gewoon SDR in UHD.


Heb een SONY KD-49XF8505 uit 2018. Na het aanpassen van de HDR instelling naar Auto heb ik niet meer die fletse kleuren / grijze waas. Vind het UHD beeld niet slecht, maar ook niet spectaculair.

De Apple TV heb ik met een vrij dure HDMI kabel van Belkin aangesloten. De KPN ontvanger met de kabel die in het installatiepakket zat. Daar zou ook nog wat verschil in kunnen zitten. En live UHD is altijd mindere beeldkwaliteit dan niet live. 
Lees dit artikel ook maar eens: https://www.totaaltv.nl/nieuws/mag-espn-kanaal-met-betere-beeldkwaliteit-ultra-hd-noemen/

Gaat over ESPN, maar ik denk dat het bij NPO1 UHD niet veel anders is.


Tja, dank voor de reacties. Vind het erg jammer.. ik zie wel duidelijk dat het UHD is op 690.

Het zal wel aan de NPO liggen dan, want love nature ziet er wel gewoon goed uit in HDR. Denk daarom ook niet dat het aan de hdmi kabel ligt.

Morgen maar proberen HDR uit te zetten en de wedstrijden dan maar gewoon in 4k zien:confounded:

 


Wedstrijd via 690 op een LG C9 gekeken, beeld was qua kleuren en scherpheid gewoon heel goed. 
Geluid was beetje irritant als je er erg op ging letten, en hoop dat ze het scoreboard er vanaf morgen gewoon bijzetten. 


Tja, dank voor de reacties. Vind het erg jammer.. ik zie wel duidelijk dat het UHD is op 690.

Het zal wel aan de NPO liggen dan, want love nature ziet er wel gewoon goed uit in HDR. Denk daarom ook niet dat het aan de hdmi kabel ligt.

Morgen maar proberen HDR uit te zetten en de wedstrijden dan maar gewoon in 4k zien:confounded:

 

Nogmaals: Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)


Love Nature is niet in HDR


Vanavond eerste wedstrijd EK  op kanaal 690 gekeken - NPO 1

Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met kanaal 661 valt mij op dat het 4K kanaal een bleek c.a. bleker van kleur is.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik ben teruggeschakeld naar 661

Idem dito, kanalen 109 en 690 zijn bleker en donkerder. Terug naar 661 (helaas)!

Gisteren en eergisteren wél helder (test)beeld.

 

Ikzelf ben daar helemaal mee eens. het is niet wat ik verwacht had ook terug naar HD 661 misschien straks wel goed. Jammer. 🤔.


Nogmaals: Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)

Nogmaals, dat geeft geen verbetering.


Hoge verwachtingen van dat 4K maar gisteren na 5 minuten kijken al overgeschakeld op 109. Als het dit is ga ik daar geen abo voor afsluiten.


Hoge verwachtingen van dat 4K maar gisteren na 5 minuten kijken al overgeschakeld op 109. Als het dit is ga ik daar geen abo voor afsluiten.

Wat was er mis met kanaal 690?

Waarom dan naar 109 en niet naar 661 of 1?

 

Overigens lijkt de contentprovider weinig geleerd te hebben van de 4K test tijdens de WK van 2018, ook toen was het beeld niet om aan te zien. Het lijkt echt een herhaling van zetten.


Hoge verwachtingen van dat 4K maar gisteren na 5 minuten kijken al overgeschakeld op 109. Als het dit is ga ik daar geen abo voor afsluiten.

Wat was er mis met kanaal 690?

Waarom dan naar 109 en niet naar 661 of 1?

 

Overigens lijkt de contentprovider weinig geleerd te hebben van de 4K test tijdens de WK van 2018, ook toen was het beeld niet om aan te zien. Het lijkt echt een herhaling van zetten.

Niets mis alleen geen verbetering van de bestaande NPO 1 kanalen, waar je dat wel verwacht.

Verder gekeken via laptop op 109 omdat 661 daar niet beschikbaar is. :wink:


Verder gekeken via laptop op 109 omdat 661 daar niet beschikbaar is. :wink:

Maar 109 is ook niet beschikbaar op de laptop.

 

En als de kleuren van kanaal 690 wel goed waren dan had je toch echt een grote verbetering moeten kunnen ervaren. Ik neem aan dat je op de TV ontvanger de beeldkwaliteit op Automatisch of UHD@50 hebt staan, klopt dat?


Verder gekeken via laptop op 109 omdat 661 daar niet beschikbaar is. :wink:

Maar 109 is ook niet beschikbaar op de laptop.

 

En als de kleuren van kanaal 690 wel goed waren dan had je toch echt een grote verbetering moeten kunnen ervaren. Ik neem aan dat je op de TV ontvanger de beeldkwaliteit op Automatisch of UHD@50 hebt staan, klopt dat?

Ja instellingen staan goed. Wat ik zeg, ik zie geen verbetering. In ieder geval niet tijdens een voetbalwedstrijd, misschien met andere uitzendingen wel.


Ik gebruik de VP5202 beeldkwaliteit op Automatisch icm Sony KD65AG9 en beide kanalen 109&690werken goed maar missen alleen de klok en scorebord links boven in beeld terwijl deze op het gewone HD kanaal wel word weergegeven, beeld van ver is flets, gras is b.v. heel licht groen, maar de close up beelden zijn super scherp, o,a de opening met het vuurwerk prachtig, geen haperingen waargenomen op kanaal 690 met 100Mb glas aansluiting en alles bekabeld aangesloten met originele kabels.

Het gemis van het scorebord links boven in beeld is wel vervelend.


Hoor graag jullie bevindingen op de Sony bravias.

Idem, KD-43XD8305: waardeloze beeldkwaliteit, flets, grijze waas.

 

Idem op KD-43XE8005: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend beeld. Wel scherp, maar fletse kleuren (uitgezonderd NOS logo).

 

EK verder maar lekker kijken via de App. Die is nu eindelijk ook beschikbaar voor Android toestellen. Lekker synchroniseren met de Hue lampen. 1 bak mooie felle kleuren! 😃


Zou het nog goedkomen voordat Nederland gaat spelen? 

Ik neem aan nu deze klachten zowel bij Ziggo als KPN veelvuldig worden geuit, dat ze in Hilversum nu crisis overleg hebben over deze technische aanfluiting.