Skip to main content

Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

• May 30, 2021
  • 774 reacties
  • 29793 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

774 reacties

• Deelnemer
  • June 12, 2021

Voor de mensen met een LG OLED. Ook ik had een flets beeld. Nu pakt de tv blijkbaar de calibratie instellingen van de “normale” instellingen (bij mij bioscoop) ook mee met HDR. Met normaal 1080p kijken is dat super mooi en natuurlijk, maar met een 4K HDR uitzending zoals nu niet. Dit kun je aanpassen! Ik heb het beeld op “levendig” gezet. Deze instelling onthoudt hij dan alleen voor HDR beelden! Nu ziet het er super uit! Zorg wel dat HDMI deep color aanstaat. 

doe er je voordeel mee zou ik zeggen👍

Dit en vele andere met aanpassingen van instellingen... Enige wat je doet is het foute signaal maskeren. 'Levendig' doet echt zoveel processing en je kleuren 2x zo hoog zetten. 'Sport' modus vaak ook, want "heel groen gras is mooi!"

Als ook game, bioscoop, filmmakers-modus. bijvoorbeeld slecht beeld geven lijkt er iets mis met het HDR-signaal.

Edit: ik zie nu dat ik mijzelf enigzins moet corrigeren wellicht... Nu ik op de decoder 'hdr mode' op 'auto' zet geeft mijn LG G1 ipv HDR specifiek HLG HDR aan. Helaas is de wedstrijd nu afgelopen om te testen hoe dit eruit ziet. Raar dat de decoder dus blijkbaar niet standaard ook HLG doorgeeft als HDR standaard aan staat.

Blijft vreemd vinden dat NOS-logo wel zoveel anders is dan bron signaal.

Morgen testen of dit verbetering bied... 

Kijk ook op een LG OLED (CX) en ook bij specifiek HLG HDR was het beeld enorm flets/grauw. Enorme hoeveelheid extra detail maar qua kleur was het niet om aan te gluren. En in de herhaling had het gras wéér een andere kleur. Heb uiteindelijk ook ‘levendig’ ingeschakeld (terug naar 661 was het dan qua detail gemis ook niet meer) om het enigszins om aan te gluren te krijgen maar ben met je eens dat deze Samsungnisering van kleuren niet nodig moet zijn. 

TFHFony
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 12, 2021

Misschien een idee (zelf niet getest), maar als je toch van de 4K wil genieten maar je TV maakt een rommeltje van het HDR signaal: Wat gebeurt er als je HDR uit zet op je decoder? Wellicht krijg je dan gewoon de “normale” kleuren en behoud je toch de 4K details?

• Helper
  • June 12, 2021

Gisteravond nog en keer de instellingen doorgelopen:

- decoder van sd naar uhd gezet.

- hdr op automatisch in de decoder

- Sony oled stond gelocked op hdr10 en die op automatisch gezet.

Daarna was de uitzending uit de studio van de nabeschouwing in ieder geval een plaatje. 

• Deelnemer
  • June 12, 2021

Misschien een idee (zelf niet getest), maar als je toch van de 4K wil genieten maar je TV maakt een rommeltje van het HDR signaal: Wat gebeurt er als je HDR uit zet op je decoder? Wellicht krijg je dan gewoon de “normale” kleuren en behoud je toch de 4K details?

De tv maakte geen rommeltje van het HDR signaal, dat lag echt in het aanbod en ja, ook zonder HDR getest. Ook een grauwe bende. Lees op Twitter dat KPN op de hoogte is en het in onderzoek heeft. Er is nog hoop 😀

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Ja, en dan zijn er alweer mensen die gaan wijzen naar de kwaliteit van de TV. 

ONZIN!!!!! Ik lees dat het op LG Oled en Samsun Qled dus ook niet de gewenste 4K - kwaliteit betreft.

Ook bij mij  is Netflix in 4K prima van kwaliteit, kanaal 690 is bedroevend……

Forum|alt.badge.img+2

Ik heb sinds gisteren de Android TV geinstalleerd op m'n Shield. Blij mee. Jammer dat Nederland 1 4K wel te selecteren is, maar niet doet. Als mijn Shield Dolby Vision via Netflix aan kan, dan moet Nederland 1 4K toch ook lukken? Come on. Dat zou het afmaken!!!

• Helper
  • June 12, 2021

Als ik op internet zo lees is het bij geen enkele provider goed .vind het wel vreemd dat het testbeeld wel goed is , en op tweakers lees ik dat bij sommige mensen wel goed is

Laupies
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • June 12, 2021

Gisteravond nog en keer de instellingen doorgelopen:

- decoder van sd naar uhd gezet.

- hdr op automatisch in de decoder

- Sony oled stond gelocked op hdr10 en die op automatisch gezet.

Daarna was de uitzending uit de studio van de nabeschouwing in ieder geval een plaatje. 

Door hdr op automatisch te zetten is de grijze waas wel weg, maar de kleuren blijven bij mij alsnog erg donker. Op 661 is de boel een stuk mooier.

• Nieuwkomer
  • June 12, 2021

Leuk die reclame! Heb speciaal een 4K TV gekocht om het EK in 4K te kunnen ontvangen.

Blijkt dat ik nog een oude ontvanger heb.

VIP2952 V2.

Wanneer kan ik een nieuwe ontvanger krijgen? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2021

@wimski55

Met een klein onderzoekje had je dat kunnen vinden.

Is je aansluiting wel geschikt voor 4k zenders? Als je nog op koper zit moet die minimaal 100 Mb/s aankunnen. Zie Fourstack.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 12, 2021

Het beeld van 690 is goed, alleen ik kan er geen 4K scherpte in ontdekken.
In vergelijking met 693 (Love Nature) dan is dat pas echt 4K.
Maar ik denk dat het met de Nederlandse wedstrijden beter is.
Heeft Turkije wel eens 4K TV?
Dan kon het ook nooit een 4K uitzending zijn.

• Nieuwkomer
  • June 12, 2021

109 en 690 staan op zwart bij mij.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 12, 2021

Nu met de wedstrijd Wales Zwitserland zie je wel de scherpte,  een heel verschil met de reguliere zender.

• Helper
  • June 12, 2021

Kan kloppen, is 1 van de opties😉. Ik heb dat nu niet meer maar wel gehad. Wel geluid, verder zwart! 
ik denk dat een speciale klant met een speciaal abonnement en speciale box en speciale tv met speciale bitrate en speciale instellingen, eventueel, per ongeluk toevallig het beloofde kan zien. Wie-o-wie?

• Helper
  • June 12, 2021

Nu met de wedstrijd Wales Zwitserland zie je wel de scherpte,  een heel verschil met de reguliere zender.

Niet bij mij hoor!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2021

@wimski55

Dat klopt. HD ontvangers (2952 en 2260) kunnen het HEVC gecodeerde signaal van die zenders niet herkennen. Die kennen wel H.264. Dat is de officiële codec voor Full HD uitzendingen, maar dus niet voor 4k uitzendingen.

Voor 109 en 690 is de Arris VIP5202 ontvanger nodig.

Wanneer kan ik een nieuwe ontvanger krijgen? 

Die heb je als bestaande klant alleen als je overgaat naar het Hussel abonnement MET het 4k zenderpakket. En dát zenderpakket vind ik zó oninteressant dat ik dat maandje EK wel doorkom in HD kwaliteit. Dat is ook al heel mooi op de 43 inch 4k/UHD televisie hier.

Net als gisteren geen scorebord en geluid wat een halve seconde achterloopt, heel moeilijk zou dat niet moeten zijn om te fixen neem ik aan. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 12, 2021

Hoor graag jullie bevindingen op de Sony bravias.

Idem, KD-43XD8305: waardeloze beeldkwaliteit, flets, grijze waas.

Als je een BRAVIA hebt, probeer dan eens het volgende:

• KPN kastje
    • HDR op ‘Auto’
  • TV
    • HDR-modus op ‘HDR10’
    • (je zou misschien ‘Auto’ of ‘HLG’ verwachten, maar voor mij doet dat niks...)

Bij mij is die “grijze waas” nu weg. :grinning:

Puur de wedstrijden zien er nu best goed uit op 690. Nabeschouwing, reclames en alle andere zenders zien er niet meer uit. (Dus na de wedstrijd de instellingen weer even terug zetten.  :wink: )

Groeten,

Jaap

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Bij mij is het nu ook beter op kanaal 690. 😄👍🏼

@wjb zin in een potje voetbal kijken? 🤣🙈 Sorry kon het effe niet laten! 😎

• June 12, 2021

Hallo @Japio2001 , jouw advies toegepast, op 5202 decoder HDR-auto, op Sony tv HDR10.

Tevens hdmi-kabel verplaatst naar HDMI-poort 3 en voor 4K-instellingen i.p.v. standaard ‘verbeterde instelling’ aangeklikt.

De HDMI-poorten 3 en 4 bij de Sony zijn speciaal voor 4K/UHD

Perfect beeld nu.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2021

Was Wales - Zwitserland in 4k een betere wedstrijd dan in HD???? :wink: .

Ik heb hier een antenne aangesloten en kijk via de DVB-T2 tuner van de tv. Nét ff mooier dan via NPO 1 HD (1) van ITV. Maar het scheelt een fractie. Als het via de ether 100 % is dan is het via ITV 96 %.

• Helper
  • June 12, 2021

Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)

Dan zijn de kleuren zonder de instellingen van je tv overhoop te halen wel ineens zoals het hoort. 

ik hoop dat het bij jullie ook werkt. 

(maar heb wel het idee dat de andere zenders dan wel wat flets worden)

Dit lost bij mij die grijze waas op! Thanks.

Ik las op Twitter dat de reden dat er geen score te zien is ligt aan waar KPN (en Ziggo) het signaal op pakken, en niet aan de NPO/NOS: 

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Helaas op de 8001 zit die functie er niet op om HDR op “aan” of “uit” of op “auto” te zetten. Deze functie kan toch ook op de 8001 toegepast worden?

Zal het ze in Hilversum nog lukken de klok en scorebord links boven in beeld te krijgen op kan 109&690 voor Nederland morgen gaat spelen?

wjb
Wijsgeer
  • June 12, 2021

Zal het ze in Hilversum nog lukken de klok en scorebord links boven in beeld te krijgen op kan 109&690 voor Nederland morgen gaat spelen?

Ik denk het niet want het lijkt er op dat die klok en scorebord in een latere stap toegevoegd worden en dat zowel KPN als Ziggo het 4K signaal voor die stap "aftappen".