Skip to main content

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Hmm nadat het beeld stil viel hadden ze even het normale signaal erop gezet. Nu weer UHD. 

Op 690 lijken de kleuren nu wel ietsjes beter geworden...(ook echt nog niet perfect, maar stuk beter) 109 is bij mij nog die waas. 


Het 4k beeld op 690 is niet goed, er zit een soort grijze waas over het beeld. Wit is niet wit maar meer grijs, ook zijn de kleuren slechter dan op 1. Bij mijn kastje van de kpn, de ZXV8001 is het volgens mij ook niet mogelijk de hdr uit te schakelen? Zijn er mensen die echt een goed beeld hebben met dit kastje? Is dit een verouderd model oid?

Ik heb dezelfde maar echt prima beeld!

 


Qua stabiliteit is het allemaal nog wel erg broos, al neem ik aan dat dat vooral aan de NPO is om te verbeteren.

Zoals @MauMaus aangeeft, had zowel 690 als 109 ruim een minuut een freeze. Klok en geluid liepen wel door, en op reguliere NPO 1 was niks aan hand. Rond 22.15 uur was er op 690 ook een paar keer een merkwaardig heen en weer geschakel tussen het normale sdr-signaal van reguliere NPO 1 en het uhd-signaal, getuige de wisselende logo's die in beeld kwamen en het kwaliteitsverschil van de beelden. Ook nog keer een volledig groen beeld voor paar seconden.


Het 4k beeld op 690 is niet goed, er zit een soort grijze waas over het beeld. Wit is niet wit maar meer grijs, ook zijn de kleuren slechter dan op 1. Bij mijn kastje van de kpn, de ZXV8001 is het volgens mij ook niet mogelijk de hdr uit te schakelen? Zijn er mensen die echt een goed beeld hebben met dit kastje? Is dit een verouderd model oid?

Ik heb dezelfde maar echt prima beeld!

 

Oke, dan zal het de tv zijn. Apart is dat ik het alleen bij dit specifieke 4k kanaal heb. De andere 4k kanalen en netflix geven wel een prima beeld. Ik kijk trouwens op een sony bravia tv. Klopt het wel dat je de hdr instelling bij je kpn kastje niet kan wijzigen?


Bij mij is kanaal 690 echt veel te donker, daarbij valt me op de scorebalk heel erg licht is en het beeld verder echt te donker. Lijkt me echt een kwestie van meer contrast aan de kant van KPN. Als ik Netflix kijk in 4K is het beeld onwaarschijnlijk goed.

Philips OLED  805 KPN 4K ontvanger internetsnelheid 200mBit glasvezel 


Qua stabiliteit is het allemaal nog wel erg broos, al neem ik aan dat dat vooral aan de NPO is om te verbeteren.

Zoals @MauMaus aangeeft, had zowel 690 als 109 ruim een minuut een freeze. Klok en geluid liepen wel door, en op reguliere NPO 1 was niks aan hand. Rond 22.15 uur was er op 690 ook een paar keer een merkwaardig heen en weer geschakel tussen het normale sdr-signaal van reguliere NPO 1 en het uhd-signaal, getuige de wisselende logo's die in beeld kwamen en het kwaliteitsverschil van de beelden. Ook nog keer een volledig groen beeld voor paar seconden.

Hier ook zichtbaar. Zullen wel aan het sleutelen zijn. Overwerk op de zaterdag avond :)


Misschien hadden ze het beter een beta (test) versie kunnen noemen

Ik hoop dat het morgen met NL beter is


Het 4k beeld op 690 is niet goed, er zit een soort grijze waas over het beeld. Wit is niet wit maar meer grijs, ook zijn de kleuren slechter dan op 1. Bij mijn kastje van de kpn, de ZXV8001 is het volgens mij ook niet mogelijk de hdr uit te schakelen? Zijn er mensen die echt een goed beeld hebben met dit kastje? Is dit een verouderd model oid?

Ik heb dezelfde maar echt prima beeld!

 

Oke, dan zal het de tv zijn. Apart is dat ik het alleen bij dit specifieke 4k kanaal heb. De andere 4k kanalen en netflix geven wel een prima beeld. Ik kijk trouwens op een sony bravia tv. Klopt het wel dat je de hdr instelling bij je kpn kastje niet kan wijzigen?

Ik heb een LG oled maar dat zal niet veel verschil geven denk ik. Voor zover ik weet kan je dat niet wijzigen nee..


Tja, dank voor de reacties. Vind het erg jammer.. ik zie wel duidelijk dat het UHD is op 690.

Het zal wel aan de NPO liggen dan, want love nature ziet er wel gewoon goed uit in HDR. Denk daarom ook niet dat het aan de hdmi kabel ligt.

Morgen maar proberen HDR uit te zetten en de wedstrijden dan maar gewoon in 4k zien:confounded:

 

Nogmaals: Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)

Bedankt, dit hielp bij mij! 👍


Haha, wel grappig dat ze nu het scorebord hebben toegevoegd en aan het spelen waren met de positie van het NOS logo.


@M.J.B. Visser Dat ligt niet aan KPN. Ook bij andere providers is dit zo. Naar verwachting wordt dit binnen enkele dagen gefixt door de NPO. 


Het beeld op NPO1 UHD is nog steeds knudde. Wat een blamage voor de NPO. Maanden kunnen ze zich voorbereiden en dan krijgen we toch een misbaksel uit de Hilversumse keuken.


Uitzendingen EK Voetbal via NPO1 4K heeft nog last van kinderziektes (mediamagazine.nl)


Het beeld op NPO1 UHD is nog steeds knudde. Wat een blamage voor de NPO. Maanden kunnen ze zich voorbereiden en dan krijgen we toch een misbaksel uit de Hilversumse keuken.

Sterker nog, bij het WK in 2018 was er precies hetzelfde probleem met de 4K test waar de abonnees met een ZXV8001 destijds aan deel konden nemen. Ze hebben dus drie jaar de tijd gehad om van dat debacle te leren en blijkbaar hebben ze dat verzuimd te doen.


Ik heb gisteravond even gekeken naar kanaal 109 maar snel terug gezapt naar NPO1. Het beeld op kanaal 109 was zeer slecht, donker en kleurloos. Alsof men vergeten was de stadion lichten aan te doen. Het zag er niet uit. Vanavond kanaal 690 proberen.


Het beeld op NPO1 UHD is nog steeds knudde. Wat een blamage voor de NPO. Maanden kunnen ze zich voorbereiden en dan krijgen we toch een misbaksel uit de Hilversumse keuken.

Sterker nog, bij het WK in 2018 was er precies hetzelfde probleem met de 4K test waar de abonnees met een ZXV8001 destijds aan deel konden nemen. Ze hebben dus drie jaar de tijd gehad om van dat debacle te leren en blijkbaar hebben ze dat verzuimd te doen.

Zouden de issues dan vooral spelen bij mensen met de ZTE-decoder? Dat zou in ieder geval sommige meldingen kunnen verklaren.

Mijn voorlopige mening over 690 en de uhd-beelden:

Hier de VIP5205 en oled-tv en ik moet zeggen dat kanaal 690 wel degelijk een aanzienlijke verbetering oplevert. Je ziet details op de grasmat, die allemaal overgaan in een grote, vage, groene blubber op kanaal 1. Daarnaast zie je bijv ook dat de witte lijnen bij 690 gewoon strak en recht blijven tijdens panning shots; bij kanaal 1 zie je dan al meteen kartelranden ontstaan. En toen Eriksen nog speelde, kwam ie een keer wat dichter in beeld bij camera langs de zijlijn. Had toen net geschakeld naar kanaal 1, oei zeg! Wat een pixelhoofd. Dat was op 690 ongetwijfeld heel anders.

Kanaal 690 en dus de uhd-zender is gewoon zoals het eigenlijk altijd zou moeten zijn. Terugschakelen naar het reguliere NPO 1 is dan wel lichtelijk pijnlijk om te zien.

Qua hdr is het wmb ook niet verkeerd, maar voetbalwedstrijden zijn daar misschien niet de beste showcase voor en lastige is ook dat er talloze verschillende tv's gebruikt worden die lang niet allemaal in staat zijn hdr tot zijn recht te laten komen. Als backlight bij een goedkopere lcd-tv vol aan gaat, kan dat zomaar tot fletser beeld leiden. Sowieso helpen die ips-panelen van goedkopere tv's ook al niet, met hun niet al te hoge contrast.

Na de goal van Zwitserland zag je overigens dat de juichende, elkaar feliciterende spelers wat dichter in beeld kwamen via camera langs de zijlijn. Oei, dat was me een partij ghosting en oogde als 480p. Was gewoon op 690. Volgens mij besloot de regisseur toen heel snel om gauw naar andere camera te schakelen. Geen idee hoe het kon dat die beelden van paar seconden zo lelijk waren, maar misschien ook wel dat niet elk stadion identieke apparatuur en infrastructuur heeft. 

Dit soort voorbeelden, samen met alle (stabiliteits) issues vanuit de productie/studiokant maken dat het allemaal nog wel wat beter kan. Maar laat onverlet dat de uhd-zender stukken beter is en dat echt eens hoog tijd wordt dat dit vaker terugkomt en meer de standaard wordt. 


Het beeld op NPO1 UHD is nog steeds knudde. Wat een blamage voor de NPO. Maanden kunnen ze zich voorbereiden en dan krijgen we toch een misbaksel uit de Hilversumse keuken.

Sterker nog, bij het WK in 2018 was er precies hetzelfde probleem met de 4K test waar de abonnees met een ZXV8001 destijds aan deel konden nemen. Ze hebben dus drie jaar de tijd gehad om van dat debacle te leren en blijkbaar hebben ze dat verzuimd te doen.

Zouden de issues dan vooral spelen bij mensen met de ZTE-decoder? Dat zou in ieder geval sommige meldingen kunnen verklaren.

Nee, ook op de 5202 spelen exact dezelfde issues. Het is een samenspel tussen TV ontvanger en televisie die dit issue veroorzaakt. Mijn Sony KD-43XD8305 ondersteunt zowel HLG als HDR10 en toch is het beeld rampzalig slecht, echt niet om aan te zien. En dat terwijl ander HDR bronnen, zoals de Netflix app op onze 5202, een perfect beeld geven.


Het 4 k beeld op kanaal 690 ziet er niet uit?, ik heb een goede tv die uhd en hdr kan ontvangen , maar dit beeld van kanaal 690, lijkt of er een mist over ligt, jammer!


Het beeld op NPO1 UHD is nog steeds knudde. Wat een blamage voor de NPO. Maanden kunnen ze zich voorbereiden en dan krijgen we toch een misbaksel uit de Hilversumse keuken.

Sterker nog, bij het WK in 2018 was er precies hetzelfde probleem met de 4K test waar de abonnees met een ZXV8001 destijds aan deel konden nemen. Ze hebben dus drie jaar de tijd gehad om van dat debacle te leren en blijkbaar hebben ze dat verzuimd te doen.

Zouden de issues dan vooral spelen bij mensen met de ZTE-decoder? Dat zou in ieder geval sommige meldingen kunnen verklaren.

Nee, ook op de 5202 spelen exact dezelfde issues. Het is een samenspel tussen TV ontvanger en televisie die dit issue veroorzaakt. Mijn Sony KD-43XD8305 ondersteunt zowel HLG als HDR10 en toch is het beeld rampzalig slecht, echt niet om aan te zien. En dat terwijl ander HDR bronnen, zoals de Netflix app op onze 5202, een perfect beeld geven.

Ja vreemd. En jammer natuurlijk. Nou is het bij sommigen ook een kwestie van spelen met de tv-beeldinstellingen en soms simpelweg andere hdr-modus kiezen om het e.e.a. te verbeteren, maar goed, dat zal jij allang geprobeerd hebben.


Voorlopig komt de tekst uit de begin post van KPN nog niet echt van pas “We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal”

 

Dat geluidsspoor. Is dat al Dolby 5.1? Want daarover lees ik niets meer?

 

En wanneer komt KPN met een reactie op de vele klachten? Neem toch aan, dat KPN in contact staat met NPO?


Nou is het bij sommigen ook een kwestie van spelen met de tv-beeldinstellingen en soms simpelweg andere hdr-modus kiezen om het e.e.a. te verbeteren, maar goed, dat zal jij allang geprobeerd hebben.

Inderdaad, HDR mode op 5202 staat op "automatisch" en op de Sony zowel "Auto", HDR10 als HLG geprobeerd. Kies ik voor HDR10 of HLG dan zijn de kleuren van de "gewone" zenders weer verminkt dus dat is helemaal geen optie.

Nu maakt het ons ook niets uit, wij kijken toch geen voetbal.


IK heb inderdaad ook in mijn instellingen gekeken, hdr ook nog uitgeschakend toen weer ingeschakeld, ligt niet aan mijn tv want ik heb ook bij netflix heel goed beeld, en als ik via mijn apple tv kijk dan is het nog veel beter zeker de hdr uitzendingen, en ook heb ik glasvezel verbinding dus daar kan het niet aan liggen, dus 4 k kijken ek voetbal zit er hellaas niet niet in denk ik, dus KPN, los het op want dit is echt geen kijken.
 

gr Marian


... dus KPN, los het op want dit is echt geen kijken.

De vraag is of het wel KPN is die het op moet lossen. Het lijkt er op dat het probleem hogerop bij NPO gezocht moet worden immers abonnees van Ziggo ervaren precies dezelfde problematiek.


Oke, maar het blijft balen!, dan maar via glasvezel  661 blijven kijken,en NPO niets betalen  voor deze uhd waardeloos beeld uitzendingen!


Sinds gisterenavond een duideljke verbetering te zien op kanaal 690. Het sprankelijke ontbreekt nog.

Ik heb goede hoop dat het in de komende dagen nog beter wordt.