Skip to main content

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

661 gebruik ik normaliter @Glasvezel 

690 blijft aan de donkere kant in vergelijk met 661 tja kinderschoenen en wat is de kip en wat het ei. NPO zorgt feitelijk voor doorgifte en KPN schijnt er ook iets mee te doen maar wat is niemand duidelijk. Behalve de juiste TV juiste pakket @4k en arris 

@carrieon welke merk en type tv ontvanger heb je? De 5202 of de 8001? Op de 5202 kun je de HDR-functie ook uitschakelen:

Instellingen → Beeldscherm → HDR

ik heb de 5202 sinds vorige week en een nwe samsung 2021 4k 


661 gebruik ik normaliter @Glasvezel 

690 blijft aan de donkere kant in vergelijk met 661 tja kinderschoenen en wat is de kip en wat het ei. NPO zorgt feitelijk voor doorgifte en KPN schijnt er ook iets mee te doen maar wat is niemand duidelijk. Behalve de juiste TV juiste pakket @4k en arris 

@carrieon welke merk en type tv ontvanger heb je? De 5202 of de 8001? Op de 5202 kun je de HDR-functie ook uitschakelen:

Instellingen → Beeldscherm → HDR

ik heb de 5202 sinds vorige week en een nwe samsung 2021 4k 

HDR functie staat op auto 


@Jeroen-bart Engelen zouden jullie eens kunnen kijken waarom het beeld bij sommige tv’s vrij donker blijven? Ik heb van alles geprobeerd om het lichter te krijgen. Mogen we bij de volgende update ook de functie op de ZTE ZXV8001 hebben om de HDR op “AUTO” / “AAN” / “UIT” te zetten? Ook al zijn deze 4K ontvangers wat ouder, maar het zou een hoop leed weg nemen.

Er zullen vast geen speciale ontwikkelingen meer gedaan worden voor de 8001, deze TV ontvanger zal na de 1853 waarschijnlijk als eerste het veld moeten ruimen.

Overigens is het nog maar de vraag of die HDR optie enig soelaas zou bieden. Op de 5202 heeft die optie bij mij in ieder geval geen enkele invloed op de beeldkwaliteit op mijn Sony televisie. Hoe ik hem ook instel, de kwaliteit blijft ronduit slecht.

Belachelijk! Het zijn best goede ontvangers, dat die 1853 te oud zijn snap ik.


Hoi @wjb en anderen,
 

Er zullen vast geen speciale ontwikkelingen meer gedaan worden voor de 8001, deze TV ontvanger zal na de 1853 waarschijnlijk als eerste het veld moeten ruimen.

Jammer hoor.
Mooi model die 8001, een beetje de gestroomlijnde onder de vierkanten.


ik heb de 5202 sinds vorige week en een nwe samsung 2021 4k 

HDR functie staat op auto 

Zou je de HDR eens uit willen zetten? Heb je dan lichter beeld? De Samsung van het jaar 2018 (geloof ik) is het beeld prima! Genoeg licht, helemaal niet donker. Ik heb het gevoel dat het per type tv gaat, lijkt me niet handig denk ik dan.


Uiteindelijk heb ik gisteren toch maar telefonisch het 4K abonnement afgesloten en vandaag is (heel netjes, zo snel!) de nieuwe Arris STB geleverd. Zojuist heb ik hem aangesloten, maar kanaal 690 kent ie nog niet. Mijn internetsnelheid kan het hem niet zijn met glasvezel 200/200 volgens mij. Moet ik wachten tot het 4K abonnement geactiveerd is? Dat gebeurt donderdag las ik in de mail.

 

Overigens is direct al zichtbaar dat kanaal 109 wat grijzer is dan 661. Toch heb ik het idee dat109 scherper is.

Hallo @ReinierVdP 

Er draait elke twee uur een applicatie welke checkt of er nieuwe klanten zijn die in aanmerking komen voor het EK 4K pakket. Voorwaarden zijn voldoende snelheid, maar ook een bruikbare iTV ontvanger. Deze applicatie ziet alleen aangesloten ontvangers, dus omdat jij die van jouw blijkbaar net hebt aangesloten zul je even moeten wachten tot de applicatie dit ziet.

Als het goed draait deze applicatie weer net iets voor 22:00, dus als je over een paar minuten nog steeds geen EK 4K kanaal ziet, vul dan je iTV abonnementsnummer in op je profiel en dan een moderator vragen deze intern aan mij door te geven zodat ik voor je kan kijken waarom jij dit kanaal niet ziet.

Interessant! Hier nog steeds geen 690. Abonnummentsnummer staat in mijn profiel. Zou een mod deze door kunnen geven?


Belachelijk! Het zijn best goede ontvangers, dat die 1853 te oud zijn snap ik.

Maar ja, ze zijn Chinees en dat mocht van meneer Trump niet meer. Vandaar dat ZTE ook bij KPN volledig aan de kant is komen te staan. Na de V10 een Experia Boxen meer van ZTE en ook na de ZXV8001 geen TV ontvangers meer van ZTE.

Arcadyan is een Taiwanees bedrijf, volgens China een provincie van China maar volgens de "wereldorde" een zelfstandig land.


@Jeroen-bart Engelen zouden jullie eens kunnen kijken waarom het beeld bij sommige tv’s vrij donker blijven? Ik heb van alles geprobeerd om het lichter te krijgen. Mogen we bij de volgende update ook de functie op de ZTE ZXV8001 hebben om de HDR op “AUTO” / “AAN” / “UIT” te zetten? Ook al zijn deze 4K ontvangers wat ouder, maar het zou een hoop leed weg nemen.

Hoi @Dennis Schreve 

Ik weet dat er meerdere collega’s deze discussies volgen. Het hele EK in 4K is een experiment waar veel mensen intern in geïnteresseerd zijn. Dus ik ga ervan uit dat ze deze suggesties allemaal wel zien.

Wat ik begrijp (en ik ben geen video engineer) is dat wij weinig aan de video stream kunnen doen. Het komt zo van de NPO. Ik weet dat ze sommige dingen kunnen aanpassen d.m.v. een re-encoding, maar dat heeft volgens mij ook weer kwaliteitsverlies tot gevolg.

En voor je STB suggestie, de moderators geven hier dat soort suggesties door als het goed is. En het is beter dit via deze weg te bewandelen, omdat het STB team anders van alle kanten suggesties krijgt en dat is niet handig voor het overzicht.

En voor zover ik weet worden alle suggesties altijd netjes gemeld. We hebben een goede relatie met de collega’s van het forum :blush:


Interessant! Hier nog steeds geen 690. Abonnummentsnummer staat in mijn profiel. Zou een mod deze door kunnen geven?

@ReinierVdP is kanaal 690 niet “verborgen”? Heb je eens gekeken bij de verborgen zenders? Want het is gewoon raar dat je kanaal 690 niet hebt. :thinking:


als ik naar het kanaal Live nature kijk ( ook 4 K)  is het beeld schitterend.

Wat is het verschil tussen dit kanaal en 690? Techniek?


Interessant! Hier nog steeds geen 690. Abonnummentsnummer staat in mijn profiel. Zou een mod deze door kunnen geven?

@ReinierVdP is kanaal 690 niet “verborgen”? Heb je eens gekeken bij de verborgen zenders? Want het is gewoon raar dat je kanaal 690 niet hebt. :thinking:

Nee, staat niet verborgen zie ik. Wel 20 andere zenders, zoals Ziggo Sports, maar dat is denk ik omdat ik daar geen abonnement op heb.


Kan iemand bij KPN even het licht aan doen a.u.b. op kanaal 109 en 690? Het is vandaag weer drama! :sob:

Zelfs in beeldmodus 'Sport' is het beeld nog vrij donker hier...

Dat zal nooit goed komen denk tv ontvanger en jou tv kan het aan HDR maar word helaas niet goed gebruikt en helaas loop Nederland hier ver in achter   Niet eens alle zenders zijn HD  dus hoe moeten ze dan 4K en HDR uit zenden ! 


ik heb de 5202 sinds vorige week en een nwe samsung 2021 4k 

HDR functie staat op auto 

Zou je de HDR eens uit willen zetten? Heb je dan lichter beeld? De Samsung van het jaar 2018 (geloof ik) is het beeld prima! Genoeg licht, helemaal niet donker. Ik heb het gevoel dat het per type tv gaat, lijkt me niet handig denk ik dan.

ik kreeg gisterenavond na 2200 uur een software-update ? beeld was meteen lichter bizar 


Vanochtend toch maar even weer gekeken en: kanaal 690 is beschikbaar! Heeft even iets langer geduurd dus, maar gelukt!


Tot nu toe heb alleen zo nu en dan ff gekeken op de LG OLED met de 8001. Beeld (met HDR) en geluid altijd prima. Gisteravond heb ik ook maar eens naar de LG LCD met de 5202 gekeken en ook daar geen problemen. Op beide ontvangers en met verschillende soorten tv (OLED vs LCD, wel beiden van LG) dus goed beeld en geluid. 


Mbt xs4all en een 200Mbit DSL abo kan ik melden dat met aanvragen en vervolgens aansluiten van de 3e ontvanger inderdaad kanaal 690 beschikbaar komt. 3e ontvanger is maandelijks op te zeggen, dus dat is te doen.

Alleen erg jammer dat dit alles een matig beeld oplevert, het contrast is gewoon laag. Alsof de zendende en ontvangende kant allebei een andere gamma-curve gebruiken. Een groot deel van het dynamisch bereik wordt gewoon niet gebruikt.

Elke video-engineer moet toch onderweg direct zien op zijn video-analyser dat er geen dynamiek in het signaal zit? Op een schaal van 0-100 wordt nu maar 10% gebruikt lijkt het wel. Alleen het NOS logo tikt de 100% aan.


Uiteindelijk heb ik gisteren toch maar telefonisch het 4K abonnement afgesloten en vandaag is (heel netjes, zo snel!) de nieuwe Arris STB geleverd. Zojuist heb ik hem aangesloten, maar kanaal 690 kent ie nog niet. Mijn internetsnelheid kan het hem niet zijn met glasvezel 200/200 volgens mij. Moet ik wachten tot het 4K abonnement geactiveerd is? Dat gebeurt donderdag las ik in de mail.

 

Overigens is direct al zichtbaar dat kanaal 109 wat grijzer is dan 661. Toch heb ik het idee dat109 scherper is.

Hallo @ReinierVdP 

Er draait elke twee uur een applicatie welke checkt of er nieuwe klanten zijn die in aanmerking komen voor het EK 4K pakket. Voorwaarden zijn voldoende snelheid, maar ook een bruikbare iTV ontvanger. Deze applicatie ziet alleen aangesloten ontvangers, dus omdat jij die van jouw blijkbaar net hebt aangesloten zul je even moeten wachten tot de applicatie dit ziet.

Als het goed draait deze applicatie weer net iets voor 22:00, dus als je over een paar minuten nog steeds geen EK 4K kanaal ziet, vul dan je iTV abonnementsnummer in op je profiel en dan een moderator vragen deze intern aan mij door te geven zodat ik voor je kan kijken waarom jij dit kanaal niet ziet.

Interessant! Hier nog steeds geen 690. Abonnummentsnummer staat in mijn profiel. Zou een mod deze door kunnen geven?

Goed dat je een seintje geeft! Ik heb je gegevens erbij gepakt en zie dat je onlangs het 4K abonnement hebt aangevraagd. Dit is vanaf morgen 17 juni klaar voor gebruik, zo staat het ook in de bevestiging 🙂 Je ontvangt een SMS zo gauw de wijziging morgen helemaal afgerond is. Trek gerust aan de bel mocht het daarna niet lukken.


Alleen erg jammer dat dit alles een matig beeld oplevert, het contrast is gewoon laag. Alsof de zendende en ontvangende kant allebei een andere gamma-curve gebruiken. Een groot deel van het dynamisch bereik wordt gewoon niet gebruikt.

Elke video-engineer moet toch onderweg direct zien op zijn video-analyser dat er geen dynamiek in het signaal zit? Op een schaal van 0-100 wordt nu maar 10% gebruikt lijkt het wel. Alleen het NOS logo tikt de 100% aan.

Ga naar de instellingen van je TV en zet de HDR op Intens of hoe jouw merk het maar noemt en zet de HDR op de 5202 op auto, dan heb je een briljant beeld.
 

 


Alleen erg jammer dat dit alles een matig beeld oplevert, het contrast is gewoon laag. Alsof de zendende en ontvangende kant allebei een andere gamma-curve gebruiken. Een groot deel van het dynamisch bereik wordt gewoon niet gebruikt.

Elke video-engineer moet toch onderweg direct zien op zijn video-analyser dat er geen dynamiek in het signaal zit? Op een schaal van 0-100 wordt nu maar 10% gebruikt lijkt het wel. Alleen het NOS logo tikt de 100% aan.

Ga naar de instellingen van je TV en zet de HDR op Intens of hoe jouw merk het maar noemt en zet de HDR op de 5202 op auto, dan heb je een briljant beeld.
 

 

Dat geldt niet voor de combinatie Samsung UHD 40 NU7190 en een Arris vip5202. HDR op aut zetten op de 5202 geeft een vreselijk donker beeld. Op HDR uit is het beter maar nog helemaal niet mooi


Dat geldt niet voor de combinatie Samsung UHD 40 NU7190 en een Arris vip5202. HDR op aut zetten op de 5202 geeft een vreselijk donker beeld. Op HDR uit is het beter maar nog helemaal niet mooi

Heeft de Samsung geen HDR instellingen?
Dan heeft hij waarschijnlijk de eerste versie van HDR en daar kan je niets mee instellen, HDR10 of 10+ moet je hebben dan kun je van alles instellen.
HDR10(+) vindt je alleen op de toestellen van 2019/2020 en later


Alleen erg jammer dat dit alles een matig beeld oplevert, het contrast is gewoon laag. Alsof de zendende en ontvangende kant allebei een andere gamma-curve gebruiken. Een groot deel van het dynamisch bereik wordt gewoon niet gebruikt.

Elke video-engineer moet toch onderweg direct zien op zijn video-analyser dat er geen dynamiek in het signaal zit? Op een schaal van 0-100 wordt nu maar 10% gebruikt lijkt het wel. Alleen het NOS logo tikt de 100% aan.

Ga naar de instellingen van je TV en zet de HDR op Intens of hoe jouw merk het maar noemt en zet de HDR op de 5202 op auto, dan heb je een briljant beeld.
 

 


Dan ben je dus niet de oorzaak aan het wegnemen maar de gevolgen aan het maskeren. Ik vind het prima dat jij en anderen daar tevreden mee zijn, maar ik verwacht van een tv-provider gewoon openheid over wat je precies aangeleverd krijgt en niet dat je zelf maar wat moet gaan tweaken aan je tv. Zelf geven ze dat advies ook niet (meer)!

Maar goed, het heet ook een experiment dus dan is veel mogelijk en dat maken we nu allemaal live mee.

Ik heb de vergelijking al eerder gemaakt, maar werkelijk niemand hoeft zijn toestel aan te passen om Netflix materiaal in Dolby Vision van het scherm te laten spatten.

En alles wat je nu moet aanpassen aan je tv zorgt er vaak ook weer voor dat de andere zenders er juist weer slechter uit gaan zien.


Ik heb de vergelijking al eerder gemaakt, maar werkelijk niemand hoeft zijn toestel aan te passen om Netflix materiaal in Dolby Vision van het scherm te laten spatten.

En alles wat je nu moet aanpassen aan je tv zorgt er vaak ook weer voor dat de andere zenders er juist weer slechter uit gaan zien.

En dan voor het geluid Dolby Atmos (net als bij het Songfestival): zijn we qua beeld en geluid in één keer helemaal klaar… :hugging:  Zal helaas nog wel een paar jaar duren ...:thinking:


als ik naar het kanaal Live nature kijk ( ook 4 K)  is het beeld schitterend.

Wat is het verschil tussen dit kanaal en 690? Techniek?

LoveNature in UHD is zonder het HLG-HDR signaal. En NPO1 UHD is het HLG constant toegevoegd, ook tijdens de reguliere  niet UHD uitzendingen.

Mischien dat dit constante toegevoegde HLG-HDR signaal wel eens de problemen zou kunnen veroorzaken. Had beter geweest om gewoon alleen tijdens de wedstrijden zelf een UHD signaal met HLG door te geven, dan dit 24 uur op de zender te zetten? 

We hadden een Insight UHD inclusief goed HLG signaal, dat waren nog eens mooie 4K beelden.

Helaas is KPN nu al maanden niet in staat om Insight UHD  weer met HLG door te geven, terwijl via de sateliet Insight UHD nog steeds met het perfecte plaatje inclusief HLG beschikbaar is. 


@ReinierVdP

Interessant! Hier nog steeds geen 690. Abonnummentsnummer staat in mijn profiel. Zou een mod deze door kunnen geven?

In je profiel staat de Arris vip 2952 vermeld. Die kan geen 4k aan.


Zonder verdere instellingen te hebben veranderd met HDR “uit” nu op 690 een mooi beeld !