Skip to main content

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Hoi Allemaal,

Volgens mij geniet iedereen nu van een puntgaaf en helder kleuren op het scherm voetbal.
Nog geen klacht gezien. :smile:


Hoi Allemaal,

Volgens mij geniet iedereen nu van een puntgaaf en helder kleuren op het scherm voetbal.
Nog geen klacht gezien. :smile:

Lekker bezig @genetic:confounded:


Hoi Allemaal,

Volgens mij geniet iedereen nu van een puntgaaf en helder kleuren op het scherm voetbal.
Nog geen klacht gezien. :smile:


Al ben je best een troll op veel momenten… Bij deze dan de eerste klacht van de middag:

Helaas is het bron signaal nog steeds niet wat HDR moet zijn. Scherpte is er vanaf dag één. Ook zijn de kleuren zeker beter dan dag één, maar lijkt het er vooral op dat men iets compenseert in het signaal en dat men niet het probleem zelf kan oplossen helaas.


Sorry hoor.
Een goede tv een goede verbinding zorgt bij mij voor perfect beeld, dat het bij andere niet zo is, kan ik niet helpen.


Hoi Allemaal,

Volgens mij geniet iedereen nu van een puntgaaf en helder kleuren op het scherm voetbal.
Nog geen klacht gezien. :smile:

Lekker bezig @genetic:confounded:

Ook voetbal aan het kijken @wjb  ?
O nee was jou spelletje niet als hater, was ik vergeten

 


Hoi Allemaal,

Volgens mij geniet iedereen nu van een puntgaaf en helder kleuren op het scherm voetbal.
Nog geen klacht gezien. :smile:

Lekker bezig @genetic:confounded:

Ook voetbal aan het kijken @wjb  ?
O nee was jou spelletje niet als hater, was ik vergeten

Precies, maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet begaan ben bij al die mensen die wel graag voetbal in 4K zouden willen kijken en nu van een koude kermis thuiskomen omdat de beeldkwaliteit sterk te wensen overlaat. Voor die mensen is het best vervelend als er telkens iemand tussendoor komt die niets anders roept dan dat alles geweldig en fantastisch is. Ik hoop dat je dat kunt begrijpen.


Hoi @wjb 

Ik kan niets zien bij de anderen.
Alleen op mijn tv.
Dus kan ik alleen maar lezen over hun ontevredenheid.
Net zoals zei alleen maar kunnen lezen over mijn tevredenheid.

Ik heb al sinds ik bij KPN ben nergens geen problemen mee.
Niet met mijn tv’s niet met mijn laptops, niet met mijn desktop's noch met mijn Hue verlichting ook niet met mijn Sonos.
En als ik eens ergens tegen aan loop lossen ze het snel op.
 
Maar goed als je wel mag klagen, en niet mag schrijven dat je tevreden bent.
Maar gelukkig kun je hier alles op het gebied van KPN en wat ze leveren kwijt.
Dat snap je toch wel @wjb 


Wat is het warm hè?!:sun_with_face:

 


Wat is het warm hè?!:sun_with_face:

Ik heb airco, maar buiten kun je wel stellen dat het heel warm is @Marcia_ .


Zojuist 4K gekregen van KPN, en ook aangezet door KPN (EK wedstrijd):

Ten eerste: als je geen HDR televisie hebt is het beeld per definitie vrij grijs, ook al zet je HDR modus uit in de instellingen

Ten tweede: de 4K die we krijgen ziet er toch wel vrij beroerd uit. Tuurlijk, het is scherper dan gewoon HD, maar het is zo noisy (veel ruis, over het algemeen gewoon slechte kwaliteit), helemaal bij bepaalde camera hoeken. Bij de standaard camera hoek voor een voetbalwedstrijd zie je duidelijk dat het scherper is dan Full-HD, maar het is gewoon géén 4K. En bij close-ups lijkt het gewoon soms ge-upscalede Full-HD.

YouTube levert veel betere beelden op! En 4K, helemaal vanuit een native signaal moet er gewoon indrukwekkend uitzien! Dit is gewoon.. ja, ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet noemen?

Onbegrijpelijk hoe een native 4K signaal via High Speed HDMI kabels, CAT 6 UTP kabels er zo slecht uitziet. Echt ver beneden verwachting.

 

Ik ben benieuwd waardoor dit komt. Zijn er wat bollebozen die hierop commentaar kunnen leveren?

Wij hebben de VIP5202 box, met een Sony Bravia 4K KD-65X8507C tv uit 2015, en gigabit internet via glasvezel (met overal cat. 6 kabels).


Die ruis waar je het over hebt, en die ik zelf ook waarneem, komt alleen voor bij herhalingen van spelmomenten. Ook lijkt er wel wat verschil te zitten tussen de hoofdcamera, die met het compete overzicht, en de camera's langs de zijlijn. Denk dat we het meer moeten zoeken in de eindregie(niet van de NOS, maar ter plekke). Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de beeldkwaliteit, afgezien dat sommige wedstrijden een wat over gesatureerd beeld gaven(Nederland-Oekraïne en Duitsland-Frankrijk gisteravond)

Ben overigens een klant van Kpn, maar ik kijk via Ziggo. 


Zojuist 4K gekregen van KPN, en ook aangezet door KPN (EK wedstrijd):

Ten eerste: als je geen HDR televisie hebt is het beeld per definitie vrij grijs, ook al zet je HDR modus uit in de instellingen

Ten tweede: de 4K die we krijgen ziet er toch wel vrij beroerd uit. Tuurlijk, het is scherper dan gewoon HD, maar het is zo noisy (veel ruis, over het algemeen gewoon slechte kwaliteit), helemaal bij bepaalde camera hoeken. Bij de standaard camera hoek voor een voetbalwedstrijd zie je duidelijk dat het scherper is dan Full-HD, maar het is gewoon géén 4K. En bij close-ups lijkt het gewoon soms ge-upscalede Full-HD.

YouTube levert veel betere beelden op! En 4K, helemaal vanuit een native signaal moet er gewoon indrukwekkend uitzien! Dit is gewoon.. ja, ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet noemen?

Onbegrijpelijk hoe een native 4K signaal via High Speed HDMI kabels, CAT 6 UTP kabels er zo slecht uitziet. Echt ver beneden verwachting.

 

Ik ben benieuwd waardoor dit komt. Zijn er wat bollebozen die hierop commentaar kunnen leveren?

Wij hebben de VIP5202 box, met een Sony Bravia 4K KD-65X8507C tv uit 2015, en gigabit internet via glasvezel (met overal cat. 6 kabels).

Duidelijk verhaal Misha, ben benieuwd hoe er op wordt gereageerd. Ik merk dat ik wellicht snel tevreden ben omdat het beeld in vergelijking met de eerste dagen verbeterd is. Ook ik constateer dat het 4 K beeld van b.v love nature vele malen mooier, scherper is zonder enige aanpassing aan de instellingen.


Hoi Allemaal,

Volgens mij geniet iedereen nu van een puntgaaf en helder kleuren op het scherm voetbal.
Nog geen klacht gezien. :smile:

Hier nog steeds super donker beeld op 690 en 109 ! Lijk net dat je met je zonnebril kijk zo beeld heb ik hier in HDR  


Zojuist 4K gekregen van KPN, en ook aangezet door KPN (EK wedstrijd):

Ten eerste: als je geen HDR televisie hebt is het beeld per definitie vrij grijs, ook al zet je HDR modus uit in de instellingen

Ten tweede: de 4K die we krijgen ziet er toch wel vrij beroerd uit. Tuurlijk, het is scherper dan gewoon HD, maar het is zo noisy (veel ruis, over het algemeen gewoon slechte kwaliteit), helemaal bij bepaalde camera hoeken. Bij de standaard camera hoek voor een voetbalwedstrijd zie je duidelijk dat het scherper is dan Full-HD, maar het is gewoon géén 4K. En bij close-ups lijkt het gewoon soms ge-upscalede Full-HD.

YouTube levert veel betere beelden op! En 4K, helemaal vanuit een native signaal moet er gewoon indrukwekkend uitzien! Dit is gewoon.. ja, ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet noemen?

Onbegrijpelijk hoe een native 4K signaal via High Speed HDMI kabels, CAT 6 UTP kabels er zo slecht uitziet. Echt ver beneden verwachting.

 

Ik ben benieuwd waardoor dit komt. Zijn er wat bollebozen die hierop commentaar kunnen leveren?

Wij hebben de VIP5202 box, met een Sony Bravia 4K KD-65X8507C tv uit 2015, en gigabit internet via glasvezel (met overal cat. 6 kabels).

Heel herkenbaar wat u omschrijf ! Hier ook sony oled tv uit 2020 HDR beeld is hier zeer donker net dat je met je zonnebril zit te kijken 👀 


Ik heb het gevoel dat met name de Sony gebruikers veel last hebben van dat fletse beeld. Ook hier een Sony KD-43XD8305 (2016).


Ik heb het gevoel dat met name de Sony gebruikers veel last hebben van dat fletse beeld. Ook hier een Sony KD-43XD8305 (2016).

Die indruk krijg ik inderdaad ook ! Hoe zou dat kunnen ? Kan het te maken hebben met de laaste update van sony 


Ik heb het gevoel dat met name de Sony gebruikers veel last hebben van dat fletse beeld. Ook hier een Sony KD-43XD8305 (2016).

Die indruk krijg ik inderdaad ook ! Hoe zou dat kunnen ? Kan het te maken hebben met de laaste update van sony 

Ik heb geen flauw idee. Jouw en mijn Sony zouden zowel HLG als HDR10 prima moeten kunnen ondersteunen. Ik heb ook geen enkele andere bron waarbij deze problematiek optreedt dus is mijn vermoeden dat er toch echt iets structureel mis gaat in de aanlevering van de 4K HDR stream.


Ik heb het gevoel dat met name de Sony gebruikers veel last hebben van dat fletse beeld. Ook hier een Sony KD-43XD8305 (2016).

Die indruk krijg ik inderdaad ook ! Hoe zou dat kunnen ? Kan het te maken hebben met de laaste update van sony 

Ik heb geen flauw idee. Jouw en mijn Sony zouden zowel HLG als HDR10 prima moeten kunnen ondersteunen. Ik heb ook geen enkele andere bron waarbij deze problematiek optreedt dus is mijn vermoeden dat er toch echt iets structureel mis gaat in de aanlevering van de 4K HDR stream.

Deze heb ik Sony OLED KE-55A8 erg mooi beeld bij Disney plus soms ook wel is donkere beelden met HDR hoor denk dat er ook van uit sony dingen mis gaan ! Me tv is ingesteld door http://www.isf-calibratie.nl HDR hebben ze ook piek fijn afgesteld dus denk toch dat van uit npo en sony samen wat mis ga 


Lees net bij sony forum dat er veel problemen bij sony tv,s zijn met HDR naar laaste update vooral bij Netflix en Disney plus !  Ik ervaar dat ook helaas ! Ook bij de ps4 pro HDR niet zo mooi ! Veder heb ik super mooi beeld met Sony oled  zeker in 4K met me Apple TV 📺 


Hoi Allemaal,

 

Lees net bij sony forum dat er veel problemen bij sony tv,s zijn met HDR naar laaste update vooral bij Netflix en Disney plus !  Ik ervaar dat ook helaas ! Ook bij de ps4 pro HDR niet zo mooi !

Zoals eerder geschreven' Alles begint met een goede televisie.
En die heb ik eentje.
O ja, en een goede verbinding.
Heb ik ook.
 


Lees net bij sony forum dat er veel problemen bij sony tv,s zijn met HDR naar laaste update vooral bij Netflix en Disney plus !  Ik ervaar dat ook helaas ! Ook bij de ps4 pro HDR niet zo mooi !

Dat kan ik dan weer niet beamen, andere HDR bronnen zoals Netflix geven fantastisch beeld ook na de laatste update die een week of twee terug geïnstalleerd is.

Ik kan (helaas) geen vergelijk maken tussen kanaal 690 en bijvoorbeeld kanaal 693 (Love Nature 4K) omdat ik geen 4K abonnement van KPN heb.


Zoals eerder geschreven' Alles begint met een goede televisie.
En die heb ik eentje.
O ja, en een goede verbinding.
Heb ik ook.

Die heb ik allebei ook. 


Hoi Allemaal,

 

Lees net bij sony forum dat er veel problemen bij sony tv,s zijn met HDR naar laaste update vooral bij Netflix en Disney plus !  Ik ervaar dat ook helaas ! Ook bij de ps4 pro HDR niet zo mooi !

Zoals eerder geschreven' Alles begint met een goede televisie.
En die heb ik eentje.
O ja, en een goede verbinding.
Heb ik ook.
 

Heb zeer goede tv hoor en alles bekabeld aangesloten dus daar ligt het bij mijn zeker niet aan 


Hoi Allemaal,

 

Lees net bij sony forum dat er veel problemen bij sony tv,s zijn met HDR naar laaste update vooral bij Netflix en Disney plus !  Ik ervaar dat ook helaas ! Ook bij de ps4 pro HDR niet zo mooi !

Zoals eerder geschreven' Alles begint met een goede televisie.
En die heb ik eentje.
O ja, en een goede verbinding.
Heb ik ook.
 

En me tv is zeer goed afgesteld door erkend iemand ! HD / 4K en HDR ze hebben alles zeer goed afgesteld maar goed ik geef mijn mening en mijn ervaringen. Maar snap best dat niet iedereen met me eens is ! 
 

hier is en blijf beeld op 690 erg donker en op 109 ook 


Ik heb het gevoel dat met name de Sony gebruikers veel last hebben van dat fletse beeld. Ook hier een Sony KD-43XD8305 (2016).

Ik heb de HDR uitgezet van de 5202, en heb nu gewoon normaal beeld. Maar wel in 4K, ik denk dat die HDR één grote fiasco is geworden van vele tv’s. Op mijn Samsung samen met de 8001 is echt een fiasco, dus lig ik maar op bed met de airco aan voetbal te kijken. 😁😉