Skip to main content

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Ik heb de HDR uitgezet van de 5202, en heb nu gewoon normaal beeld. 

Ook als ik HDR uit zet op de 5202 blijft het beeld slecht. Geen enkele instelling geeft een acceptabel beeld op 690 en 109. Ook het aanpassen van instellingen op de Sony heeft geen enkele invloed op de beeldkwaliteit. Ik heb de instellingen van uit (5202) - uit (Sony) tot Auto (5202) en Auto (Sony) en alles wat daartussen zit geprobeerd maar niets geeft een acceptabel beeld. Voor nu geeft dit voor ons ook niets, wij kijken toch geen voetbal maar ik hoop wel dat NPO en KPN hier iets van kan leren zodat de volgende keer bij een echt interessante sport 4K HDR wel goed functioneert.


Voor de tweede dag op rij ziet de avondwedstrijd er fantastisch uit. Goede helderheid, mooie kleuren. Hopelijk morgen ook met het Nederlands elftal!


@Misha Savin bedankt voor je uitvoerige uitleg! Dit gaan we bij de betreffende collega's voorleggen. Aan alle anderen ook (wederom) bedankt voor het doorgeven van jullie feedback, heel nuttig! 

 

@Robin2333 fijn! :-)


Nou vandaag is de scorebalk minder prominent maar het beeld nog net een tikkie te donker… we komen er wel! Met de finale is het goed!

de camera die aan de lijn zit en over het veld zweeft is volgens mij geen 4K camera!!


Ik heb het gevoel dat met name de Sony gebruikers veel last hebben van dat fletse beeld. Ook hier een Sony KD-43XD8305 (2016).

Exact. Op mijn Sony KD49XE8077 uit 2018 krijg ik het niet voor mekaar om het hdr signaal goed werkend te krijgen. TV herkend het signaal wel als hdr maar geeft de kleuren niet goed weer, maakt niet uit wat voor instellingen.


Ik heb het gevoel dat met name de Sony gebruikers veel last hebben van dat fletse beeld. Ook hier een Sony KD-43XD8305 (2016).

Exact. Op mijn Sony KD49XE8077 uit 2018 krijg ik het niet voor mekaar om het hdr signaal goed werkend te krijgen. TV herkend het signaal wel als hdr maar geeft de kleuren niet goed weer, maakt niet uit wat voor instellingen.


ik heb 1 tv die hdr10 kan maar bij hdr aan op de vip 5202 is het beeld gewoon donkerder

met alle zenders ondervind ik dat

maar ja kan ook een instelling zijn van de philips tv

ik bedoel dan ook als ik alleen de instelling veranderd op de vip 5202

 


Ik zou graag nog willen toevoegen aan mijn uitleg dat het probleem hem volgens mij zit in de compressie van het beeld, of in ieder geval hoe het mij bereikt. Ik merk gewoon dat er of onvoldoende bandbreedte ergens is, of dat er gewoon ergens flinke compressie plaatsvindt waardoor het 4K beeld gewoon erg blocky (pixelig, blokkerig) wordt. Je ziet gewoon dat het niet schone 4K is, wat erg raar is voor een direct TV signaal. Het ziet er gewoon niet uit zoals ik gewend ben dat 4K er hoort uit te zien! Dat moet gewoon indrukwekkend zijn, zonder concessies of pixelerige/gecomprimeerde personages. Bij vlagen merk je wel op dat het 4K is... Dit is natuurlijk niet hoe het hoort te zijn...

Ik snap dat het een live 4K stream is, maar alsnog: de blockyness van het beeld is gewoon te groot, en 4K eigenlijk bijna niet waardig. Soms is de scherpte er helemaal niet (ook bij 4K camera's). Verder vind ik het opmerkelijk dat glasvezel klanten (zoals ik) en klanten met een retesnelle internetsnelheid toch te maken hebben met zulke compressie, terwijl ze met de snelheid die zij hebben bij wijze van spreken in 8K zouden kunnen kijken.

Waar ik op doel is: als je een USB stick met een 4K video (het liefst in HEVC formaat) in je tv stopt, en je speelt hem af, dán krijg je echte 4K, waarbij al die dingen die ik heb opgenoemd er gewoon niet zijn en elke pixel er gewoon staat. Wat ik heb komt daar echt niet bij in de buurt. Het is een beetje zoals een Audi met een Lamborghini vergelijken.

 

Afijn, mijn punt is dat ik gewoon had verwacht dat ik prachtig en indrukwekkend 4K zou zien, wat overeen zou komen met mijn eerdere ervaringen, en waar eigenlijk praktisch geen compressie in zou zitten (omdat het een direct TV signaal is, en geen YouTube video). Maar wat ik daadwerkelijk krijg is 4K dat nog een stuk slechter is dan een 4K video op YouTube, en dat klopt echt niet. Wellicht dat mensen niet echt bekend zijn met hoe 4K eruit hoort te zien, maar zeker, absoluut niet zo (kenners zullen mij begrijpen (ik hoop dat ze er zijn hier..)).

 

Ten slotte zou het fijn zijn (als het mogelijk is) dat klanten die geen HDR televisie hebben toch gewoon kunnen genieten van de 4K beelden, zónder inkomend HDR signaal, of in ieder geval een sterke optie om dat volledig uit te zetten, zodat de kleuren gewoon goed zijn.


Ten slotte zou het fijn zijn (als het mogelijk is) dat klanten die geen HDR televisie hebben toch gewoon kunnen genieten van de 4K beelden, zónder inkomend HDR signaal, of in ieder geval een sterke optie om dat volledig uit te zetten, zodat de kleuren gewoon goed zijn.

@Misha Savin als je een Arris 5202 hebt, dan kun je HDR uitzetten via menu → instellingen → beeldinstellingen. 


Gisteravond tijdens de late wedstrijd zo rond het einde zag je het beeld minder grijs worden en de kleuren beter. Meer mensen dit opgevallen


Gisteravond tijdens de late wedstrijd zo rond het einde zag je het beeld minder grijs worden en de kleuren beter. Meer mensen dit opgevallen

Dit idee heb ik al vaker gehad.. mijn theorie: de camera(mensen) hebben moeite met de belichting tijdens zondsonderdang. Als de zon eenmaal onder is en alles kunstmatig verlicht wordt is het makkelijker af te regelen.


Het lijkt nu alsof het kijken door een zonnebril minder is geworden. Heb dan wel de HDR uitgezet en kijk dan alleen 4 k


Dit idee heb ik al vaker gehad.. mijn theorie: de camera(mensen) hebben moeite met de belichting tijdens zondsonderdang. Als de zon eenmaal onder is en alles kunstmatig verlicht wordt is het makkelijker af te regelen.

Ze gebruiken niet meer de cameras uit de tijd van Charlie Chaplin hoor, plus dat het echt wel professionals zijn die er achter staan. In Turkeye kunnen ze via de Sataliet op Astra 4 perfect EK voetbal in 3D zien. 


Nog altijd is de 4K-beleving bij KPN van het EK een hele grote, dode mus waarmee we blij zijn gemaakt.

Het is wel duidelijk dat de beeldkwaliteit 4 keer K is.

Wat mij inmiddels opvalt is dat de studiobeelden acceptabel zijn qua kwaliteit, maar zodra de camera’s in het stadion gaan draaien het beeld verschiet naar de grijze grauwsluier…… Het lijkt wel of er een knop wordt omgezet……


Hier ook een levenloos beeld op de Sony uir 2020. Geen enkele instelling maakt het echt lekker maar HDR uit op de Arris lijkt het beste. Als ik op TV HDR 10+ aanzet dan krijg ik een te donker beel met overdreven kleuren. Echt overdreven. 661 kijkt nog het beste. AL is die nu (DEN-BEL) ook eigenlijk te licht en flets. Alle overige zenders Glas (NPO2, 3 etc) zijn allen beter dan 661 en 690 (laatste alleen qua kleur, scherpte is prima)


Hier ook een levenloos beeld op de Sony uir 2020. Geen enkele instelling maakt het echt lekker maar HDR uit op de Arris lijkt het beste. Als ik op TV HDR 10+ aanzet dan krijg ik een te donker beel met overdreven kleuren. Echt overdreven. 661 kijkt nog het beste. AL is die nu (DEN-BEL) ook eigenlijk te licht en flets. Alle overige zenders Glas (NPO2, 3 etc) zijn allen beter dan 661 en 690 (laatste alleen qua kleur, scherpte is prima)

Eens.

Scherpte op 690 is prima. Nu alleen iemand vinden die het lichtknopje weet te vinden.


Ik  spreek even vanuit mijzelf meer als klant dan als moderator. Ik ben geen groot voetbalfan maar wil vanavond wel meejuichen om te winnen. Het blijft toch een Nederlands feestje. :wink: Ik had hier tot enkele minuten ook last van de grijze waas op 690. Ik heb dat op kunnen lossen door niet alleen de TV ontvanger bij UHD instellingen op auto te zetten, maar mijn Samsung TV heeft sport modus. Ik ben bij “Instellingen” van het televisie toestel zelf naar “Geavanceerde instellingen” gegaan en vond daar “Sport modus”. Nadat ik die aan had gedaan was opgelost. 


Ik zou graag nog willen toevoegen aan mijn uitleg dat het probleem hem volgens mij zit in de compressie van het beeld, of in ieder geval hoe het mij bereikt. Ik merk gewoon dat er of onvoldoende bandbreedte ergens is, of dat er gewoon ergens flinke compressie plaatsvindt waardoor het 4K beeld gewoon erg blocky (pixelig, blokkerig) wordt. Je ziet gewoon dat het niet schone 4K is, wat erg raar is voor een direct TV signaal. Het ziet er gewoon niet uit zoals ik gewend ben dat 4K er hoort uit te zien! Dat moet gewoon indrukwekkend zijn, zonder concessies of pixelerige/gecomprimeerde personages. Bij vlagen merk je wel op dat het 4K is... Dit is natuurlijk niet hoe het hoort te zijn...

Verder vind ik het opmerkelijk dat glasvezel klanten (zoals ik) en klanten met een retesnelle internetsnelheid toch te maken hebben met zulke compressie, terwijl ze met de snelheid die zij hebben bij wijze van spreken in 8K zouden kunnen kijken.

Waar ik op doel is: als je een USB stick met een 4K video (het liefst in HEVC formaat) in je tv stopt, en je speelt hem af, dán krijg je echte 4K, waarbij al die dingen die ik heb opgenoemd er gewoon niet zijn en elke pixel er gewoon staat. Wat ik heb komt daar echt niet bij in de buurt. Het is een beetje zoals een Audi met een Lamborghini vergelijken.

 

 

Sorry maar wat je hier schrijft en in je post klopt feitelijk totaal niet, en ik kan het weten want ik heb gewerkt in de tv wereld :wink:

Even versimpeld de feiten: 

Een camera spuugt een native beeld signaal uit van ongeveer 1-5 gigabit qua bitrate naar de regie wagen. Dit geeft een enorme datastroom.
Vanuit daar moet het geschakelde programma aangeboden worden, dit gaat doorgaans over private fiber netwerken en/of de feed wordt de lucht ingestraald richting een satelliet. 
De feed kan vervolgens opgepikt worden door bijvoorbeeld een eind regie van NPO 1, NPO 2 of NPO 3.
Dat noem je in vak jargon de MCR (master control room).
Vanuit de MCR moet de feed vervolgens naar een distributeurs (KPN, Ziggo) en vervolgens gaat het naar een eind klant.

Echter, op verschillende momenten tijdens het transport, krijgt het beeld een na bewerking of compressie, waarom?
Omdat het totaal zinloos is om native een 1-5 gigabit traffic aan te gaan bieden. Echt totale overkill , het verschil in kwaliteit tussen de native versie en de versie waarin het beeld een compressie heeft gehad is over het algemeen klein of prima genoeg voor 99% van de kijkers.

Compressie is niet per definitie slecht, als het bron signaal van goede kwaliteit is, kan het gecompreste signaal ook van prima of acceptabele kwaliteit zijn (mits je encoder goed geconfigureerd staat).

 

Kort gezegd; stellen dat het raar is dat er compressie plaatsvind op live tv signaal geeft eigenlijk alleen maar aan dat je geen idee hebt hoe een uitzendstraat werkt :wink:

 

  

Gisteravond tijdens de late wedstrijd zo rond het einde zag je het beeld minder grijs worden en de kleuren beter. Meer mensen dit opgevallen

Dit idee heb ik al vaker gehad.. mijn theorie: de camera(mensen) hebben moeite met de belichting tijdens zondsonderdang. Als de zon eenmaal onder is en alles kunstmatig verlicht wordt is het makkelijker af te regelen.

 

Nee, bij live tv maken zijn de camera mensen niet verantwoordelijk voor de belichting en kleur.
Dat wordt centraal gedaan in de regie wagen door een mannetje/vrouw. Deze functie heet “shader”.
Deze persoon zorgt ervoor dat alle beelden qua kleuren en belichting van camera’s op elkaar lijken zodat eventuele schakelingen tussen camera’s niet te groot is.
Het is praktisch gezien onmogelijk om de camera mensen onderling deze instellingen continu op elkaar af te stemmen.

 

Stel als de helft van het veld verlicht is door de zon en de helft zit in schaduw, Wat doe je dan? Of het beeld fikt uit of het is te donker. Het is aan de shader om daar een goede middenweg in te vinden.

Persoonlijk denk ik dat er nog wat getweaked moet worden aan de encoder instellingen, de stream een iets hogere bitrate mee moet krijgen van KPN (Indien er voldoende netwerk capaciteit is op het transport netwerk) en de shader moet beter zijn best doen om de onderlinge verschillen te verkleinen.
 Wellicht worden de onderlinge camera verschillen uitvergroot onder HDR waardoor het beeld soms veel donkerde is dan bij bijvoorbeeld non HDR uitzendingen.

 

Joost mag het weten, ik ben vooral erg nieuwsgierig naar de conclusies vanuit KPN en de NPO wat nou echt de root cause is.


Ik  spreek even vanuit mijzelf meer als klant dan als moderator. Ik ben geen groot voetbalfan maar wil vanavond wel meejuichen om te winnen. Het blijft toch een Nederlands feestje. :wink: Ik had hier tot enkele minuten ook last van de grijze waas op 690. Ik heb dat op kunnen lossen door niet alleen de TV ontvanger bij UHD instellingen op auto te zetten, maar mijn Samsung TV heeft sport modus. Ik ben bij “Instellingen” van het televisie toestel zelf naar “Geavanceerde instellingen” gegaan en vond daar “Sport modus”. Nadat ik die aan had gedaan was opgelost. 

Niet 'opgelost', maar verbloemd. Ik weet dit klinkt heel kinderachtig van mij, maar het is echt een groot verschil en zorgt er niet voor dat het echte probleem wordt opgelost helaas. 


Zou Nederland winnen van Oostenrijk? Ik hoop het wel! Lekker kijken op kanaal 690 HDR + 4K. 😊


Wederom dank voor feedback van de afgelopen paar dagen. Heb de boel opnieuw verzameld en doorgezet :)

 

Hoi @Erik_ 

Is er nog iets mogelijk aan die 3 seconden verschil tussen 1 en 109? Kanaal 109 loopt iets achter in beeld en geluid. Of dat bij 690 ook zo is weet ik niet.

Dat is waarschijnlijk onmogelijk :wink:  KPN zet kanaal 690 namelijk om voor kanaal 109. Dus daar zit die vertraging in.

Dat vermoeden had ik, maar dacht vraag het toch maar even 😄

Dit klopt, @Ray_mond

 

In combinatie met Arris 5202 en mijn UHD BenQ Beamer,  welke ook HLG sinds een hardware update doet, is het in HLG ook niet al te kleurrijk beeld, veel te flets. Schakel ik de Beamer terug op HDR10 zien de kleuren er veel frisser en kleurrijker uIt.  Kijk hier het UHD 690 kanaal. Zoals sommigen beamen om eens de HDR uit te zetten in het menu van de 5202 brengt niet echt een verschil. 

Mijn ZTE 8001 geeft trouwens op 2 tv's (Philips OLED854 en Panasonix  GX900) en ook op de Beamer geen HDR door op kanaal 109, wel gewoon op kanaal 690. HIer nog geen verklaring voor kunnen ontdekken. Op zich geen groot probleem, doch wel erg eigenaardig.

Dit zal dan iets te maken hebben met samenwerking tussen de ZTE en jouw apparaten. We kunnen daar, verwacht ik, dan niet echt iets aan doen. Maar ik geef het wel even door.

  

@Jeroen-bart Engelen zouden jullie eens kunnen kijken waarom het beeld bij sommige tv’s vrij donker blijven? Ik heb van alles geprobeerd om het lichter te krijgen. Mogen we bij de volgende update ook de functie op de ZTE ZXV8001 hebben om de HDR op “AUTO” / “AAN” / “UIT” te zetten? Ook al zijn deze 4K ontvangers wat ouder, maar het zou een hoop leed weg nemen.

Hoi @Dennis Schreve 

Ik weet dat er meerdere collega’s deze discussies volgen. Het hele EK in 4K is een experiment waar veel mensen intern in geïnteresseerd zijn. Dus ik ga ervan uit dat ze deze suggesties allemaal wel zien.

Wat ik begrijp (en ik ben geen video engineer) is dat wij weinig aan de video stream kunnen doen. Het komt zo van de NPO. Ik weet dat ze sommige dingen kunnen aanpassen d.m.v. een re-encoding, maar dat heeft volgens mij ook weer kwaliteitsverlies tot gevolg.

En voor je STB suggestie, de moderators geven hier dat soort suggesties door als het goed is. En het is beter dit via deze weg te bewandelen, omdat het STB team anders van alle kanten suggesties krijgt en dat is niet handig voor het overzicht.

En voor zover ik weet worden alle suggesties altijd netjes gemeld. We hebben een goede relatie met de collega’s van het forum :blush:

Alle feedback die hier gegeven wordt verzamelen we en geven we rechtstreeks door aan het team dat zich hier mee bezig houdt, en ook met de NPO regelmatig overleg heeft. 

Wat betreft functionaliteit van de ZTE, dat valt onder het team dat zich met de software ontwikkeling bezighoudt. Ook die voorzien we van feedback. Maar ik verwacht geen grote ontwikkelingen meer rondom deze ontvanger.

 


Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan op dat moment niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 


Waarom switch het beeld elke keer op 690. Linksboven blijft dan vast zitten.


Zit ik de wedstrijd van Oranje te kijken op 109. Verspringt dat beeld constant, spelers en arbiter verdwijnen voor de helft (hoop niet dat het pijn doet 😁) en je krijgt een soort picture in picture. Niet te kijken zo. Op 1 nog niet gemerkt.


Iemand last van beeld storing op 690 en 109? Beeld begint te flikkeren en daarna een soort van picture in picture beeld? Om de paar minuten gebeurt dat.

 

Ah! Ik ben niet de enige dus.


Vandaag hier heel slecht! De onderkant van de scheids beweegt bij de penalty en de bovenkant blijft staan. Kleuren en helderheid goed maar beeld niet stabiel.

Philips 805