Skip to main content

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Hebben die wellicht al Hussel?


Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Maar wat wil je hiermee zeggen. Kunnen  jouw kennissen wel 4K kijken zonder 4K abonnement ?


Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Maar wat wil je hiermee zeggen. Kunnen ze ook 4K kijken zonder abonnement?

Wel naar kanaal 690 en natuurlijk Netflix.


Opmerkelijk dat je wel zonder 4k-optie (maar met een 4k-ontvanger) naar 690 kunt kijken maar dat bestaande klanten die een 4k-ontvanger willen eerst een Hussel abo met 4k-optie moeten afnemen (en dus met de eis om minimaal 100 Mb/s lijnsnelheid te hebben) om voor één (1) 4k-ontvanger in aanmerking te komen.


Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Maar wat wil je hiermee zeggen. Kunnen ze ook 4K kijken zonder abonnement?

Wel naar kanaal 690 en natuurlijk Netflix.

Dit wilde ik dus graag horen hier. KPN discrimineert dus gewoon. 

Lijkt me dat ze het minstens in 4K beschikbaar moeten gaan stellen voor alle klanten via de Apps. Zal jou niet kunnen schelen want voetbal interesseert jou helemaal niet heb je hier al meerdere keren geschreven. Maar mogelijk het principe wel. 


Lijkt me dat ze het minstens in 4K beschikbaar moeten gaan stellen voor alle klanten via de Apps.

Dat kan natuurlijk helemaal niet. Als dat zou gebeuren dan kijkt er helemaal niemand meer naar het EK want dan is het netwerk van KPN volledig overbelast. Ik hoop dat je het verschil kent tussen IGMP multicasting en unicasting. Live televisie kijken via een TV ontvanger is gebaseerd op IGMP multicasts terwijl de iTV apps gebruik maken van unicasts. Een 4K stream vraagt 26Mbps en bij IGMP multicasting is de netwerkbelasting nergens hoger dan die 26M(ega)bps omdat de TV stream maar één keer verzonden hoeft te worden. Stel dat er 1 miljoen televisies via de app naar 4K zouden kijken, dan hebben we het over een netwerkbelasting van 26T(erra)bps aangezien elke televisie zijn eigen TV stream moet krijgen. Dat gaat 'm dus echt niet worden, niet omdat KPN dat niet zou willen maar omdat het technisch gezien schier onmogelijk is.


Bij mij is kanaal 690 nog niet zichtbaar, bij xs4all, met 100mbit en juiste tv kastje.

Hier het zelfde. Gebeld met de klantenservice, zegt die medewerker dat klanten minimaal 3 decoders moeten hebben. Dat zou hij door gekregen hebben van een collega. Ik heb nog nooit zulke BS gehoord bij XS4ALL. 


Bij mij is kanaal 690 nog niet zichtbaar, bij xs4all, met 100mbit en juiste tv kastje.

Hier het zelfde. Gebeld met de klantenservice, zegt die medewerker dat klanten minimaal 3 decoders moeten hebben. Dat zou hij door gekregen hebben van een collega. Ik heb nog nooit zulke BS gehoord bij XS4ALL. 

Wat een onzin van die "collega".


Lijkt me dat ze het minstens in 4K beschikbaar moeten gaan stellen voor alle klanten via de Apps.

Ik hoop dat je het verschil kent tussen IGMP multicasting en unicasting. 

(Even kort opgezocht). Nee dat wist ik niet, ik ben nog old school en noemde dat tot nu toe “broadcasting.” 

Bedankt, weer heel wat duidelijker geworden voor mij en ik ga me er wat meer in verdiepen. 

Maar dit betekent dus wel dat KPN heel snel als het chip probleem is opgelost zijn STB’s moet vervangen. Anders krijgen we het niet gelijk behandelen van gelijke gevallen. 

We behoeven toch niet allemaal de truuk uit te halen die jij hebt gedaan. :joy:


Maar dit betekent dus wel dat KPN heel snel als het chip probleem is opgelost zijn STB’s moet vervangen. Anders krijgen we het niet gelijk behandelen van gelijke gevallen. 

Dat hebben we nog nooit gehad, ik kan me de tijd nog goed herinneren dat naar HD-"Glas" zenders en Netflix gekeken kon worden op de 2260 maar dat glasabonnees met een 1853 het nakijken hadden. Ik ben bang dat er altijd verschil zal blijven.


Bij mij is kanaal 690 nog niet zichtbaar, bij xs4all, met 100mbit en juiste tv kastje.

Hier het zelfde. Gebeld met de klantenservice, zegt die medewerker dat klanten minimaal 3 decoders moeten hebben. Dat zou hij door gekregen hebben van een collega. Ik heb nog nooit zulke BS gehoord bij XS4ALL. 

@Lennarth en @Ray_mond 

Zorg dat jullie iTV abonnementsnummer ingevuld staat in het verborgen gedeelte van je profiel.

En als er dan een moderator kan kijken welk RC profiel deze accounts hebben en of ze de service KPNEVENT001 hebben dan kunnen we zien of ze het kanaal zouden moeten ontvangen of niet.


Bij mij is kanaal 690 nog niet zichtbaar, bij xs4all, met 100mbit en juiste tv kastje.

Hier het zelfde. Gebeld met de klantenservice, zegt die medewerker dat klanten minimaal 3 decoders moeten hebben. Dat zou hij door gekregen hebben van een collega. Ik heb nog nooit zulke BS gehoord bij XS4ALL. 

@Lennarth en @Ray_mond 

Zorg dat jullie iTV abonnementsnummer ingevuld staat in het verborgen gedeelte van je profiel.

En als er dan een moderator kan kijken welk RC profiel deze accounts hebben en of ze de service KPNEVENT001 hebben dan kunnen we zien of ze het kanaal zouden moeten ontvangen of niet.

Zojuist gedaan. 


Maar dit betekent dus wel dat KPN heel snel als het chip probleem is opgelost zijn STB’s moet vervangen. Anders krijgen we het niet gelijk behandelen van gelijke gevallen. 

Dat hebben we nog nooit gehad, ik kan me.de tijd nog goed herinneren dat naar HD-"Glas" zenders en Netflix gekeken kon worden op de 2260 maar dat glasabonnees met een 1853 het nakijken hadden. Ik ben bang dat er altijd verschil zal blijven.

Wij hebben bewust maar een voor huidige begrippen TV toestel met een kleine breedte, dus 4K zal voor ons wel praktisch onzichtbaar zijn (waarschijnlijk de weergave vorm op 190 wel). Ik ben trouwens ook geen voetbalfanaat. 

Maar ik blijf ongelijke berhandeling zonder dat er een reden wordt aangegeven onjuist vinden. Ik heb hierin in het verleden weliswaar ergere misstanden in meegemaakt. Maar bij dit soort zaken maakt het niet uit wat het betreft. Iedereen moet in Nederland een gelijke behandeling kunnen krijgen. 


Hoi @Ray_mond. Ik heb geprobeerd om jouw profiel erbij te pakken. Helaas is dat niet gelukt. Je neemt geen abonnement af bij KPN en kan daarom niets uitlezen vanuit hier. Ik wil je vragen om opnieuw contact op te nemen met XS4ALL


Ik ben trouwens ook geen voetbalfanaat. 

Ik ben een voetbalhater en bij ons zijn de zenders 109 en 690 dan ook niet opgenomen in onze zenderlijst. Gelukkig wappert er bij ons in de straat ook geen enkel oranje vlaggetje. Het kan wat mij betreft ook niet snel genoeg 12 juli zijn want, als ik het goed begrepen heb, is dan die voetbalellende weer voorbij.


Hoi @Ray_mond. Ik heb geprobeerd om jouw profiel erbij te pakken. Helaas is dat niet gelukt. Je neemt geen abonnement af bij KPN en kan daarom niets uitlezen vanuit hier. Ik wil je vragen om opnieuw contact op te nemen met XS4ALL

Zojuist contact opgenomen. Ik voldoe aan alle eisen wat betreft TV, decoder en minimale bandbreedte. Er moet iets aan gepast worden in mijn profiel, deze staat ingesteld op HD. Er wordt morgen contact opgenomen met de order desk hiervoor. 

Wordt vervolgd.. 


Hoi @Ray_mond. Ik heb geprobeerd om jouw profiel erbij te pakken. Helaas is dat niet gelukt. Je neemt geen abonnement af bij KPN en kan daarom niets uitlezen vanuit hier. Ik wil je vragen om opnieuw contact op te nemen met XS4ALL

Zojuist contact opgenomen. Ik voldoe aan alle eisen wat betreft TV, decoder en minimale bandbreedte. Er moet iets aan gepast worden in mijn profiel, deze staat ingesteld op HD. Er wordt morgen contact opgenomen met de order desk hiervoor. 

Wordt vervolgd.. 

Ik ben zojuist al weer terug gebeld. Aanpassing profiel gaat niet lukken. Dat 3 decoder verhaal kwam weer naar voren. Omdat ik op koper zit moet ik 3 decoders op mijn naam hebben staan. Anders kunnen ze mijn profiel niet aanpassen. Mocht ik dit willen dan gaat me dat 5 euro p/m extra kosten. Ik vind dit zo'n ongelooflijk onzin verhaal dat ik ze vriendelijk heb bedankt. 


Hoi, @Tv-fans 

Jij bent een échte adapt. Met KPN én Ziggo met de Next.

Hoi @Ray_mond 

Dat met 3 decoders is volgens mij geloel.

Heb je al een Arris vip5202 in huis?

Verder heb je mss niet het juiste abonnement? Ik denk zo dat je met hun “alles in 1” ook niet op 4k kunt net als bij kpn.


Hoi, @Tv-fans 

Jij bent een écht adapt. Met KPN én Ziggo met de Next.

Hoi @Ray_mond 

Dat met 3 decoders is volgens mij geloel.

Heb je al een Arris vip5202 in huis?

Ja wat hardware betreft zit ik helemaal goed. 

 

Ik woon alleen, wat moet ik met 3 decoders..

 

Edit: XS4ALL heeft identieke tv pakketten als KPN. Alleen andere logo in het menu. Ik mocht ooit de arris 5202 zonder 4k pakket. Achteraf gezien maar goed ook. 


@Ray_mond

Precies. Ik woon ook alleen maar er staan wel 3 tv's.

Eén met ITV ontvanger
De tweede met Chromecast
De derde met Digitenne ontvanger

Heb je nog het “alles in 1” abonnement bij xs4all? Dan zit daar het probleem; dat kan niet op 4k

Ze mogen op de site wel roepen de "Beste” te zijn, ik vind de info op de site erg vaag en onoverzichtelijk.


@Ray_mond

Precies. Ik woon ook alleen maar er staan wel 3 tv's.

Eén met ITV ontvanger
De tweede met Chromecast
De derde met Digitenne ontvanger

Heb je nog het “alles in 1” abonnement bij xs4all? Dan zit daar het probleem; dat kan niet op 4k

Nee ik heb internet en tv. Vast bellen doe ik al jaren niet meer. 


Nou

Ik heb voor je gezocht maar de website van xs4all is supervaag en onduidelijk. Over het ontvangen van 4k zenders is nérgens iets te vinden. Het enige is dat ze in het pdf-zenderoverzicht voorkomen.

Ze maken géén onderdeel uit van het basispakket, dat is i.i.g. zo.

Nota bene: al bij de verborgen zenders gekeken? Mss staan ze er wel maar verborgen.


Hoi @Ray_mond. Ik heb geprobeerd om jouw profiel erbij te pakken. Helaas is dat niet gelukt. Je neemt geen abonnement af bij KPN en kan daarom niets uitlezen vanuit hier. Ik wil je vragen om opnieuw contact op te nemen met XS4ALL

@Vikash wil jij anders mij intern het abonnementsnummer van @Ray_mond doorgeven? Dan kijk ik even.

En als @Ray_mond het goed vind en zeker weet dat zijn bandbreedte voldoende is, kan ik zijn profiel aanpassen. Ik snap niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan, dit bied verder geen enkel voordeel waar betaald voor zou moeten worden.


Hoi @Ray_mond. Ik heb geprobeerd om jouw profiel erbij te pakken. Helaas is dat niet gelukt. Je neemt geen abonnement af bij KPN en kan daarom niets uitlezen vanuit hier. Ik wil je vragen om opnieuw contact op te nemen met XS4ALL

@Vikash wil jij anders mij intern het abonnementsnummer van @Ray_mond doorgeven? Dan kijk ik even.

En als @Ray_mond het goed vind en zeker weet dat zijn bandbreedte voldoende is, kan ik zijn profiel aanpassen. Ik snap niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan, dit bied verder geen enkel voordeel waar betaald voor zou moeten worden.

Als jij dit kan en ik geen gezeur krijg met XS4ALL dan heb je mijn toestemming. Mijn abonnementsnummer staat in m'n profiel hier op het forum. 


Hoi @Ray_mond. Ik heb geprobeerd om jouw profiel erbij te pakken. Helaas is dat niet gelukt. Je neemt geen abonnement af bij KPN en kan daarom niets uitlezen vanuit hier. Ik wil je vragen om opnieuw contact op te nemen met XS4ALL

@Vikash wil jij anders mij intern het abonnementsnummer van @Ray_mond doorgeven? Dan kijk ik even.

En als @Ray_mond het goed vind en zeker weet dat zijn bandbreedte voldoende is, kan ik zijn profiel aanpassen. Ik snap niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan, dit bied verder geen enkel voordeel waar betaald voor zou moeten worden.

Als jij dit kan en ik geen gezeur krijg met XS4ALL dan heb je mijn toestemming. Mijn abonnementsnummer staat in m'n profiel hier op het forum. 

Ik kan die gegevens niet inzien en ik mag ze ook niet direct van jou krijgen. Allemaal privacy regels en wetgeving ben ik bang. Maar een moderator kan het intern wel aan mij doorgeven omdat dit onder hun taken vallen en mijn team ook gewoon klant incidenten oppakken als de servicedesk er zelf niet uit komt.

Er bestaat wel een kans dat XS4ALL het profiel weer terug zet. Ik weet niet welke processen ze allemaal hebben op dit soort instellingen, maar ik weer dat we voor bepaalde klant problemen ook wel eens dit profiel op iets anders zetten om de klant te helpen. En zoals ik zei: het geeft je echt geen extra voordeel.