Skip to main content

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Hoi @Joeri_Joeri, wat wjb zegt klopt helemaal :slight_smile: Als je een 4K-ontvanger hebt én de minimale snelheid van 100 Mbit/s is beschikbaar kan je beide zenders kijken.  

Als je al zo'n ontvanger hebt is het niet nodig om het 4K-pakket toe te voegen.

@Jasper 

Goedemorgen, zoals te lezen is ben ik (nog) XS4ALL klant en heb hier gedeeld dat je als klant van XS4ALL die op koper zit volgens hun 3 decoders op je adres moet hebben staan om überhaupt 4k te kunnen ontvangen aldus hun technische KS. Nu vraag ik mij af wat KPN daarvan vind, zijn die systemen dan niet identiek of wat anders? Want in mijn ogen is het een kul verhaal omdat ik nergens lees dat dit bij jullie ook een vereiste is. 


Daar kan ik weinig over zeggen @Ray_mond, zoals Bart_Z en ik op de vorige pagina al aangaven hebben wij geen inzicht in de systemen van XS4ALL. Hoe zij dat precies ingericht hebben is voor ons daardoor niet bekend. Zij zijn de enige die je daar meer over kunnen vertellen.


M.b.t. de onduidelijkheid over wel/geen 690 e.d.

  1. Als je glasvezel of minimaal 100 Mb/s DSL hebt én een 4k-ontvanger kunt je 690 (4k HDR) ontvangen; daarvoor is het 4k-pakket niet nodig.
  2. Als je geen glasvezel hebt en minder dan 100 Mb/s DSL maar wel een 4k-ontvanger kun je 109 (HD HDR) ontvangen.
  3. Als je geen 4k-ontvanger hebt maar wel glasvezel of minimaal 100 Mb/s DSL kunt je één HD-ontvanger omruilen voor een 4k-ontvanger als je tenminste Hussel hebt én telefonisch het 4k-pakket bestelt. Als je nog geen Hussel hebt zul je moeten upgraden.
  4. Als je geen 4k-ontvanger hebt, geen glasvezel en minder dan 100 Mb/s DSL kun je het EK bekijken op de normale NPO-zenders (1 e.v.).

Dit is alleen voor kpn klanten, voor Xs4All kan ik daar niets over zeggen (anders dan overstappen :kissing_smiling_eyes::innocent: ).


Hoi @Joeri_Joeri, wat wjb zegt klopt helemaal :slight_smile: Als je een 4K-ontvanger hebt én de minimale snelheid van 100 Mbit/s is beschikbaar kan je beide zenders kijken.  

Als je al zo'n ontvanger hebt is het niet nodig om het 4K-pakket toe te voegen.

@Jasper

Goedemorgen, zoals te lezen is ben ik (nog) XS4ALL klant en heb hier gedeeld dat je als klant van XS4ALL die op koper zit volgens hun 3 decoders op je adres moet hebben staan om überhaupt 4k te kunnen ontvangen aldus hun technische KS. Nu vraag ik mij af wat KPN daarvan vind, zijn die systemen dan niet identiek of wat anders? Want in mijn ogen is het een kul verhaal omdat ik nergens lees dat dit bij jullie ook een vereiste is. 

Hoi @Ray_mond 

Ik weet niet hoe het met alles van XS4ALL is, maar de TV dienst van XS4ALL heeft sinds dag 1 op de systemen van KPN gedraaid. Het enige wat XS4ALL zelf had was een app en een TV website. Ik geloof dat beiden ondertussen misschien al vervangen zijn door KPN versies? Of in ieder geval dat de KPN versies ook bruikbaar zijn voor XS4ALL klanten. XS4ALL heeft wel een compleet eigen klanten administratie. En de reden dat de moderators niet bij XS4ALL klanten kunnen heeft met wetgeving te maken volgens mij. Zij werken voor het merk “KPN” en mogen dus geen toegang tot de gegevens van een merk dat diensten levert via de infrastructuur van KPN. 
Ik daarentegen werk op een zogenoemde Wholesale afdeling. Dat wil zeggen dat wij niet specifiek voor 1 merk werken, maar de infra van KPN voor alle merken beheren. Ik kan wel bij de (technische iTV) XS4ALL klant gegevens. Wij doen ook klant incidenten voor XS4ALL als de servicedesk medewerkers er daar niet uit komen.

De strikte scheiding van bepaalde dingen is bepaald door wetgeving, maar ook door afspraken met XS4ALL zelf gok ik.

Maar als je iemand bij XS4ALL kan vinden die jou wilt helpen, dan kunnen die mij ook intern mailen. Of een ticket aanmaken voor mijn team.


Ik heb een uurtje geleden weer gebeld en deze persoon vond het ook raar. Dus die heeft een en ander geprobeerd maar liep ook tegen die blokkade aan van 3 stb bij koper voor 4k. Het sr? Profiel staat op 300? ( Weet niet of ik dat goed heb onthouden?) en moet minimaal 705? zijn. 

 

Ik vind het prima zo. Als het allemaal zo ingewikkeld moet terwijl op hun eigen site er wat anders staat zie ik dit als onwill vanuit XS4ALL. Ik wil iedereen bedanken voor hun wil om te helpen maar ik ben er klaar mee. 

 


Het enige wat XS4ALL zelf had was een app en een TV website. Ik geloof dat beiden ondertussen misschien al vervangen zijn door KPN versies? Of in ieder geval dat de KPN versies ook bruikbaar zijn voor XS4ALL klanten.


@Jeroen-bart Engelen  XS4ALL klanten kunnen tegenwoordig inloggen op de smart tv app van KPN (online tv kan nog niet, dit is nog voorbehouden aan televisie.xs4all.nl en de XS4ALL televisie app).
De software voor ontvangers wijkt tot op heden nog wel iets af, zoals het XS4ALL logo in het tv menu en geen KPN waves in de overige menuschermen. Ook het bestellen van zenderpakketten kan niet via de tv ontvangers.

Deze migraties moeten allemaal hun weg nog vinden denk ik. 


@Ray_mond,

Kun je XS4ALL niet verwijzen naar dit forum topic en dan vooral de reactie van Jeroen-bart Engelen? Wellicht dat ze het dan wel intern doorzetten :grinning:  Of heeft XS4ALL geen sociale media? Wellicht helpen hun wel?


Ik heb een uurtje geleden weer gebeld en deze persoon vond het ook raar. Dus die heeft een en ander geprobeerd maar liep ook tegen die blokkade aan van 3 stb bij koper voor 4k. Het sr? Profiel staat op 300? ( Weet niet of ik dat goed heb onthouden?) en moet minimaal 705? zijn. 

 

Ik vind het prima zo. Als het allemaal zo ingewikkeld moet terwijl op hun eigen site er wat anders staat zie ik dit als onwill vanuit XS4ALL. Ik wil iedereen bedanken voor hun wil om te helpen maar ik ben er klaar mee. 

 

RC300 en RC705 zijn inderdaad namen van profielen (een hoger nummer is overigens niet automatisch een “beter” profiel :slight_smile: )

Maar ze zouden je profiel gewoon moeten kunnen aanpassen. Ik heb het idee dat ze gewoon niet snappen wat je wilt en waarom.

Maar een collega van mij die dit forum ook leest zag de problemen en gaat kijken of hij iemand van XS4ALL kan bereiken. Heel misschien kunnen we toch iets doen. Maar geen belofte….


Ik heb een uurtje geleden weer gebeld en deze persoon vond het ook raar. Dus die heeft een en ander geprobeerd maar liep ook tegen die blokkade aan van 3 stb bij koper voor 4k. Het sr? Profiel staat op 300? ( Weet niet of ik dat goed heb onthouden?) en moet minimaal 705? zijn. 

 

Ik vind het prima zo. Als het allemaal zo ingewikkeld moet terwijl op hun eigen site er wat anders staat zie ik dit als onwill vanuit XS4ALL. Ik wil iedereen bedanken voor hun wil om te helpen maar ik ben er klaar mee. 

 

RC300 en RC705 zijn inderdaad namen van profielen (een hoger nummer is overigens niet automatisch een “beter” profiel :slight_smile: )

Maar ze zouden je profiel gewoon moeten kunnen aanpassen. Ik heb het idee dat ze gewoon niet snappen wat je wilt en waarom.

Maar een collega van mij die dit forum ook leest zag de problemen en gaat kijken of hij iemand van XS4ALL kan bereiken. Heel misschien kunnen we toch iets doen. Maar geen belofte….

Dat is erg aardig @Jeroen-bart Engelen.  Maar ik pin mij er dan ook niet op vast ;)

 

Bijkomend dingetje is wel dat ik even de powerline adapter zal moeten verwijderen waar de tv decoder nu op is aangesloten, had ik nog niet aan gedacht. Maar dat is niet veel werk en ook al even getest vanmorgen, maar dat maakte nog geen verschil. 

 

Hij kon dat RC profiel wel lager zetten zei de medewerker vanmorgen, maar niet hoger. 


Hi all. De kanalen 109 en 690 staan live, en hoe klinkt het geluid nu @stfn & @Henk2304? Zou 5.1 moeten zijn namelijk. 


@Paul_ 

Het beeld valt een beetje tegen moet ik zeggen en dan heb ik het vooral over de kleur. Het lijkt wel of er een grijze waas overheen zit. Het NPO 1 Glas kanaal is veel kleurrijker en helderder.

Ik weet niet of meer mensen dit ervaren.


Hi all. De kanalen 109 en 690 staan live, en hoe klinkt het geluid nu @stfn & @Henk2304? Zou 5.1 moeten zijn namelijk. 

Daar lijkt iets gefixed te zijn. De audio is vandaag beter en wat mij betreft prima.. Wanneer verwachten we de eerste 4k uitzending te zien ipv een geupscalede versie? Echt pas tijdens de openingswedstrijd? of ook de presentatie om het evenement heen?

 


Hi all. De kanalen 109 en 690 staan live, en hoe klinkt het geluid nu @stfn & @Henk2304? Zou 5.1 moeten zijn namelijk. 

Daar lijkt iets gefixed te zijn. De audio is vandaag beter en wat mij betreft prima.. Wanneer verwachten we de eerste 4k uitzending te zien ipv een geupscalede versie? Echt pas tijdens de openingswedstrijd? of ook de presentatie om het evenement heen?

 

Echt alleen de wedstrijden. De rest is upscaled.


Hi all. De kanalen 109 en 690 staan live, en hoe klinkt het geluid nu @stfn & @Henk2304? Zou 5.1 moeten zijn namelijk. 

Ja ze doen 't mét HLG HDR. 't geluid is goed, net als op 1 zelf (dat is ook Dolby 5.1 toch), maar haalt 't niet bij Dolby Atmos (zoals bij het Songfestival); wellicht duidelijker hoorbaar bij échte Dolby 5.1 uitzendingen (EK?) . Nu is Op1 (herh.) erop en daarmee kan ik het geluid qua 5.1 niet beoordelen. M'n soundbar geeft op 1, 109 en 690 alleen "Dolby Audio” aan (bij een stereo uitzending is dat "PCM” en bij het songfestival was dat "Dolby Atmos”). 

De invloed van HDR is op 690 veel duidelijker dan op 109. 


Ik zet net even 109 aan, en wat een verschrikkelijk beeld is dat! Flets, geen dynamiek, zo plat als het maar zijn kan. Nu is de herhaling van Op1.

Ik begrijp ook niet waarom dit zo uitgezonden wordt, de hele gamma curve is anders, en dat gaat nu helemaal fout.

 

Graag uitleg als die beschikbaar is. Daarbij graag zo veel mogelijk technische details vermelden.


Bij mij ziet 109 (HDR) er net zo uit als 1 (geen HDR), geen zichtbaar verschil dus (8001 met LG OLED). Zoals ik al aangaf is 690 (nu nog upscaled 4k) een ander verhaal: HDR werkt daar veel duidelijker dan bij 109. Ik heb de 8001 op UHD@50Hz staan.

Bij de 5202 (met LG LCD) is er wel een licht waarneembaar verschil tussen 1 en 109 (iets beter), maar ook daar is 690 duidelijk beter.


Interessant dat het bij jou vergelijkbaar is.

 

Hier dus totaal niet. Tv geeft netjes aan dat het signaal hlg hdr is, en alles is goed/neutraal ingesteld. Mensen zijn gewoon lijkbleek.

 

Ik moet de kleurverzadiging van 50 (neutraal) naar 65-70 ophogen om het ergens op te laten lijken.

 

Ik kijk naar een oled van een maandje oud. Hiervoor ook al 4 jaar naar een oled gekeken. Ik weet hoe goed beeld er uit moet zien.


Bij mij ziet 109 (HDR) er net zo uit als 1 (geen HDR), geen zichtbaar verschil dus (8001 met LG OLED). Zoals ik al aangaf is 690 (nu nog upscaled 4k) een ander verhaal: HDR werkt daar veel duidelijker dan bij 109.

De zenders 109 en 690 zijn niet om aan te zien op onze Sony KD-43XD8305, de kleuren zijn flets, het beeld heeft veel minder contrast en er hangt een waas overheen.

Kanaal 661 geeft een vele malen mooier beeld.


Ik zou zeggen, KPN zet eens een kanaal op zodat we black- en whitelevels kunnen checken. Grayscale mag ook, pak ik mijn analyser er bij als het helpt.


@Skynet, wat is het merk en type van je tv? En hoe is die aangesloten op de tv ontvanger?

Dan kan ik dit (en jouw melding, wjb) meenemen richting de iTV mensen. 


Edit: gegevens in pb verzonden.

Meldt maar terug aan je collega's, geen probleem.


Kanaal 690 staat vermeld als NPO1 4K in de EPG. KPN zou hier beter NPO1 4K HDR van kunnen maken, aangezien het nu verwarrend werkt. Alsof je moet kiezen tussen een 4K of HDR kanaal. 

 

Het opgeschaalde signaal wat nu op 690 uitgezonden wordt ziet er overigens slecht uit. Het veel is veel minder levendig qua kleur en te donker. Opschaling kan dus beter niet toegepast worden (om verwarring te voorkomen). Dus alleen het kanaal uitzenden tijdens de wedstrijd uitzendingen. Zoals bij de Songfestival Atmos test.


Hoi Allemaal,

Ook mooi.:wink:
 

 


Hoi Allemaal,

Ook mooi.:wink:
 

 

HIer het zelfde probleem, zo nu en dan dit beeld te zien tijdens de uitzending.. Iemand een idee waarom dit getoond word?


Lijkt me duidelijk. Kan je het videosignaal controleren. Blacklevel, whitelevel, greyscale, primaire en secundaire kleuren.

 

Voor de nerds!

 

Black en whitelevel ziet er op het testbeeld goed uit. (Geen clipping) maar het helderheidsnivo van 100IRE is veel en veel te laag waardoor het beeld erg donker is. Mijn TV heeft zelf een grijs menu met witte letters. Het wit in mijn tv menu is zo veel helderder dan het helderste witte vlakje rechts in het testbeeld (100IRE). Beeld is dus te donker.

 

En je ziet een beetje edge-enhancement. En dat wil je niet. Ik kijk overigens op kanaal 109. 690 heb ik (nog) niet.

 

Respect voor KPN dat ze dit zo doorgeven!

Mijn toestel geeft aan dat hij een HLG HDR signaal binnenkrijgt.