Skip to main content

Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

• May 30, 2021
  • 774 reacties
  • 29793 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

774 reacties

marcellux
Helper
  • Helper
  • June 10, 2021

tevreden over de kwaliteit maar een vervelend iets is dat als je de ontvanger op ‘automatisch’. zet hij 1080i ook naar 4K gaat opwaarderen terwijl automatisch voor mij betekent dat de KPN ontvanger het beeld doorgeeft zoals het binnenkomt. ( dus 1080i voor het gewone signaal) Misschien iets om aan te passen omdat ik liever heb dat de TV het beeld naar 4K doet en ik dus standaard 1080i heb ingesteld op de ontvanger. Nu krijg ik de zender dus in 1080i @Kpn 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Kan inderdaad zijn dat het is gedaan zodat je kunt controleren en eventueel kalibreren.

Kan ook zijn dat de NPO nog een test aan het doen is. Daar zijn we voor gewaarschuwd dat, in de periode tot het EK daadwerkelijk start, het kan zijn dat ze nog wat tests doen.

Edit: blijkt een beetje van allebei :)

Marcellux, dat neem ik ook even mee richting onze iTV mensen.

TFHFony
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 10, 2021

Kan inderdaad zijn dat het is gedaan zodat je kunt controleren en eventueel kalibreren.

Kan ook zijn dat de NPO nog een test aan het doen is. Daar zijn we voor gewaarschuwd dat, in de periode tot het EK daadwerkelijk start, het kan zijn dat ze nog wat tests doen.

Edit: blijkt een beetje van allebei :)

Marcellux, dat neem ik ook even mee richting onze iTV mensen.

Ik zet net even 109 aan, en wat een verschrikkelijk beeld is dat! Flets, geen dynamiek, zo plat als het maar zijn kan. Nu is de herhaling van Op1.

Ik begrijp ook niet waarom dit zo uitgezonden wordt, de hele gamma curve is anders, en dat gaat nu helemaal fout.

Graag uitleg als die beschikbaar is. Daarbij graag zo veel mogelijk technische details vermelden.

@Paul_

Het beeld valt een beetje tegen moet ik zeggen en dan heb ik het vooral over de kleur. Het lijkt wel of er een grijze waas overheen zit. Het NPO 1 Glas kanaal is veel kleurrijker en helderder.

Ik weet niet of meer mensen dit ervaren.

Natuurlijk valt het “HDR” beeld tegen op 109/690! Dit om precies dezelfde reden als het HDR debacle van vorig jaar: 

https://tweakers.net/nieuws/164198/kpn-wil-forceren-hdr-weergave-op-televisies-ongedaan-maken.html

https://tweakers.net/nieuws/164034/kpn-draait-forceren-van-hdr-in-tv-ontvanger-niet-terug.html

https://tweakers.net/nieuws/166030/kpn-test-hdr-als-optie-voor-tv-ontvangers-na-eerder-forceren-van-hdr-modus.html

Het verbaast bij dat er zo veel onkunde is bij KPN op dit vlak.

De normale uitzendingen op NPO1 zijn van zichzelf NIET in HDR. Door de TV in HDR modus te forceren klopt er niets meer van de kleuren. Dat speelde vorig jaar al met bovenstaande blunder waarbij KPN geen idee leek te hebben en speelt dus nu weer.

Alleen bij de voetbalwedstrijden waar daadwerkelijk HDR meta-informatie aan de stream is toegevoegd zal het beeld prima zijn met een breder kleurgamma. Alle andere uitzendingen welke niet HDR zijn zullen allemaal veel fletser weergegeven worden.

Het is echt zo simpel… Een uitzending wordt niet HDR omdat de TV op HDR-modus geforceerd wordt.

Ray_mond
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 10, 2021

Bij 109;

Als ik HDR in de decoder op aan zet is het HDR10. Zet ik HDR is de decoder op auto dan is het HDR (HLG).

Dat klopt neem ik aan..

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 10, 2021

Heb 2 decoders, een 8001en een 5202. 

De 5202 laat beide zenders in HLG zien, tv gaat netjes in HLG modus. Via een OLED tv. 

De 8001 via een Panasonic GX900 LED tvgeeft probleempje: kanaal 109 wil geen HLG weergeven terwijl op kanaal 690 de tv wel degelijk in HLG modus gaat. Vreemd een zender correct en de andere niet, ook een reboot van de 8001 maakt geen verschil. Op 109 geeft info button een knipperend flikkerende inforegel. Op de 5202 word deze correct weergegeven. 

Klachten over matige beeld bij de huidige uitzendingen zijn hierboven al meerdere keren verklaard. Het is echt wachten tot vrijdagavond de start met de originele 4K beelden   met het oorspronkelijke HLG signaal.

TFHFony
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 10, 2021

Bij 109;

Als ik HDR in de decoder op aan zet is het HDR10. Zet ik HDR is de decoder op auto dan is het HDR (HLG).

Dat klopt neem ik aan..

Dat laatste is goed, want het wordt in HLG uitgezonden. Als KPN bij hun geforceerde HDR stand dit ook nog eens forceert op HDR10, dan hebben ze nog een bug te fixen in hun decoder firmware.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 11, 2021

Dus alleen het kanaal uitzenden tijdens de wedstrijd uitzendingen.

Hoi, @Jack van Dijk .

Zelf zou ik naar de gewone NPO 1 kijken behalve wanneer de wedstrijd begint. Helaas heb ik geen 4k-ontvanger.

Ik ga niet naar Hussel 4k om zo'n ontvanger te bemachtigen. Dan ben ik duurder uit en na het EK zit ik weer met dat oninteressante 4k zenderpakket. Wat ik na 6 maanden wel uit kan zetten, maar dan heb ik hetzelfde als nu met hogere kosten (en een ontvanger zonder display; lastig met alleen radio overdag). En een 4k ontvanger waar ik hoegenaamd niets aan heb. Want voor Netflix e.d. heb ik 't via de tv zelf al.

Trouweklantkpn
Nieuwkomer

Ik lees verschillende verhalen over wat ik moet hebben.  Ik heb het volgende:

• Hussel abo
  • 50 mb internet
  • Glasvezel upgrade 
  • Zojuist omwissel aangevraagd voor het nieuwste 4K kastje

Kan ik hiermee het EK in 4K kijken? Of moet ik eerst mijn internetsnelheid upgraden naar 100 MB?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 11, 2021

Of moet ik eerst mijn internetsnelheid upgraden naar 100 MB?

Nee, de lijnsnelheid van glasvezel (1000 Mb/s) is al ruim voldoende. Snelheid afgenomen abonnement doet niet ter zake.

Zojuist omwissel aangevraagd voor het nieuwste 4K kastje

Kon je dat doen zonder het 4k zenderpakket te gaan afnemen?

• June 11, 2021

Ik lees verschillende verhalen over wat ik moet hebben.  Ik heb het volgende:

• Hussel abo
  • 50 mb internet
  • Glasvezel upgrade 
  • Zojuist omwissel aangevraagd voor het nieuwste 4K kastje

Kan ik hiermee het EK in 4K kijken? Of moet ik eerst mijn internetsnelheid upgraden naar 100 MB?

Hallo @Trouweklantkpn , de enigste voorwaarde is dat jouw lijnsnelheid geschikt is voor 100Mbit/s of hoger. Zelf hoef je geen 100Mbit/s-abo te hebben en je hebt ook geen glasvezelverbinding nodig en ook geen 4K-upgrade van €2,50 per maand, alleen nog een geschikte decoder om van voetbal in hoge kwaliteit te kunnen genieten met een Hussel-abo.

Trouweklantkpn
Nieuwkomer

Of moet ik eerst mijn internetsnelheid upgraden naar 100 MB?

Nee, de lijnsnelheid van glasvezel (1000 Mb/s) is al ruim voldoende. Snelheid afgenomen abonnement doet niet ter zake.

Zojuist omwissel aangevraagd voor het nieuwste 4K kastje

Kon je dat doen zonder het 4k zenderpakket te gaan afnemen?

Ik moest wel een 4k abonnement nemen van 2,50 per maand. Maar die zet ik dan na een maand weer uit.

• Deelnemer
  • June 11, 2021

Wat is dit nu voor een rare actie van KPN voor alle ITV klanten, het EK in 4K?? Als trouwe klant (>10 jaar) van KPN ben ik nog steeds in het bezit van de evenoude ITV ontvanger en nooit een upgrade naar de nieuwste versie ontvangen. Omdat ik ook wel gebruik wilde maken van deze “geweldige” actie, toch maar even de klantenservice gebeld die mij vertelde dat de nieuwe kastjes pas vanaf augustus weer beschikbaar zijn??? Nou KPN bedankt voor …. niets!!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 11, 2021

10 jaar? Heb je dan nog de Motorola vip1853, @Fred Band ?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Right, ik heb even gesproken met een der iTV mensen hierover. De kleuren zoals ze nu zijn, zijn een gevolg van upscalen en downscalen. We krijgen de stream binnen en die upscalen we en die gaat naar het 690 kanaal. Die versie doen we vervolgens weer downscalen en die gaat naar 109. Gesimplificeerd gezegd, upscalen creëert meer pixels waardoor het systeem ook denkt dat er meer kleur is. Die creëert vervolgens een groter kleurverloopt. Als die versie dan weer gedownscaled wordt, dan gaan er weer pixels tussenuit, en vermindert ook het kleurverloop. Waardoor de kleuren er dus minder mooi kunnen uitzien. Let op: dit is alleen buiten de wedstrijden zo. Tijdens de wedstrijden hebben we andere streams waar dit up- en downscalen niet nodig is. De grijze waas die genoemd werd zal dan ook minder worden. Of hij helemaal verdwijnt durf ik niet helemaal te zeggen.

We horen dan ook graag, na de wedstrijd van vanavond, hoe jullie dat vonden qua kleur. Zowel ten opzichte van het beeld op 690/109 nu als ten opzichte van regulier tv kijken.

In het algemeen zien we wel dat het beste beeld er is als je de instellingen van je tv zoveel mogelijk op standaard of basis zet zodat tv en ontvanger elkaar niet dwars gaan zitten. Kijk eventueel of je een Game beeldinstelling hebt. Deze doet het minst met het beeld qua bewerking omdat het bij gamen belangrijk is dat beeld zo snel mogelijk wordt weergegeven. 

tevreden over de kwaliteit maar een vervelend iets is dat als je de ontvanger op ‘automatisch’. zet hij 1080i ook naar 4K gaat opwaarderen terwijl automatisch voor mij betekent dat de KPN ontvanger het beeld doorgeeft zoals het binnenkomt. ( dus 1080i voor het gewone signaal) Misschien iets om aan te passen omdat ik liever heb dat de TV het beeld naar 4K doet en ik dus standaard 1080i heb ingesteld op de ontvanger. Nu krijg ik de zender dus in 1080i @Kpn 

Wat dit aangaat. Bij automatisch zetten we de tv ontvanger in als bepaler van wat het beste beeld is. Dat betekent, als je UHD hebt ingesteld als maximale kwaliteit, de ontvanger dus ook het upscalen doet omdat dat dan je beste beeld is. Verschil tussen hoe de ontvanger de upscaling doet versus je tv is vaak een kwestie van smaak. Het is niet iets wat op de planning staat om veranderd te worden, maar ik neem het nog wel even mee als feedback richting de firmware ontwikkelaars. Maar, mocht hierin iets veranderen, dan zal dat in ieder geval niet tijdens het EK zijn. Dus als je de wedstrijden in 4K wilt zien, dan zul je (in ieder geval tijdens de wedstrijden) de instelling op automatisch moeten zetten.  

Heb 2 decoders, een 8001en een 5202. 

De 5202 laat beide zenders in HLG zien, tv gaat netjes in HLG modus. Via een OLED tv. 

De 8001 via een Panasonic GX900 LED tv geeft probleempje: kanaal 109 wil geen HLG weergeven terwijl op kanaal 690 de tv wel degelijk in HLG modus gaat. Vreemd een zender correct en de andere niet, ook een reboot van de 8001 maakt geen verschil. Op 109 geeft info button een knipperend flikkerende inforegel. Op de 5202 word deze correct weergegeven. 

Dit is een combinatie van hoe de stream bij ons aangeleverd wordt versus hoe de chipsets van de beide ontvangers dingen doen, en wellicht ook nog wat invloed van je tv. Kunnen we ook niets aan doen op dit moment. 

Bij 109;

Dat klopt neem ik aan..

Dat laatste is goed, want het wordt in HLG uitgezonden. Als KPN bij hun geforceerde HDR stand dit ook nog eens forceert op HDR10, dan hebben ze nog een bug te fixen in hun decoder firmware.

Dit forceren van HDR10 komt niet vanuit de ontvanger, zou ook gewoon de HLG moeten zijn. De beeldinstellingen en dergelijke van je tv hebben echter ook invloed, dus we denken dat het daardoor bij HDR op aan HDR10 wordt. Je kunt experimenteren met de instellingen van je tv zelf, of hem op auto laten staan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Wat is dit nu voor een rare actie van KPN voor alle ITV klanten, het EK in 4K?? Als trouwe klant (>10 jaar) van KPN ben ik nog steeds in het bezit van de evenoude ITV ontvanger en nooit een upgrade naar de nieuwste versie ontvangen. Omdat ik ook wel gebruik wilde maken van deze “geweldige” actie, toch maar even de klantenservice gebeld die mij vertelde dat de nieuwe kastjes pas vanaf augustus weer beschikbaar zijn??? Nou KPN bedankt voor …. niets!!

Hallo @Fred Band, welkom hier. Als je op dit moment geen Arris 5202 of ZTE 8001 hebt, dan is het alleen mogelijk om een Arris te krijgen door het 4K pakket af te nemen. Daarvoor moet wel de bandbreedte op jouw adres voldoende zijn. 

Heb je op dit moment alleen maar Motorola 1853's in huis, dan kun je via deze servicetool ze omruilen voor nieuwere modellen. Je krijgt dan Arris 2952 of Arcadyan 2260.

• Deelnemer
  • June 11, 2021

10 jaar? Heb je dan nog de Motorola vip1853, @Fred Band ?

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 11, 2021

@Erik_ blijft toch wel erg vreemd dat kanaal 109 geen HLG signaal herkent/weergeeft en kanaal 690 het wel correct ontvangt bij de 8001 ontvanger op een en hetzelfde apparaat. 

Maar thanks dat je er aandacht aan besteedt hebt. 

Een nieuwe herstart, c.q. nieuwe software laden brengt op de 8001 ook geen verbetering. 

Trouwens in de info regel staat nu bij mijn op kanaal 109 NPO1 met dik UHD, terwijl dit de HD zender zou zijn. Druk je nog keer voor de programma info is het wel correct te zien door het HD embleem.

Op kanaal 690 is geen UHD te bekennen in de inforegel,  alleen bij 2e keer drukken zie dat dit in 4K is met het witte embleem. 

• Deelnemer
  • June 11, 2021

Kanaal 109 schakelt heel even naar HLG en dan weer terug - kennelijk een bekende bug op de 8001 zo begrijp ik. 690 lijkt het beter te doen. 

Ik vind de zwarttonen te zwart, de schaduwen lopen dicht. Ben benieuwd hoe dat tijdens een wedstrijd is. (8001 en LG OLED55C7V)

• Nieuwkomer
  • June 11, 2021

Als ik het dus goed begrijp is 690 het beste en daarna 109 en dan 1? 690 geeft bij mij ook 4k ala ik druk op ‘geel’

de game truc werkt bij mijn sony kd55. Betere kleur. 

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Ik heb ook nog de 8001, alleen als ik 690 ga kijken dan gaat de HDR aan. Maar dan wordt het beeld heel donker! 🤔 op de 5202 heb ik nog niet gekeken, maar helaas is het bij de 8001 de HDR niet uit te zetten om weer helder en licht beeld te krijgen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • June 11, 2021

Het is nu een half uur voor de aftrap. Het beeld op kanaal 690 is niet om aan te zien. Alsof er eenwaas over hangt.

Ik heb een Samsung 4K UDH tv met een KPN  tv ontvanger 5202

Admin: samengevoegd met verzameltopic

• Deelnemer
  • June 11, 2021

De AV sync  zit er verschrikkelijk naast op 690. 109 is iets beter. kanaal is is spot-on. (openingsceremonie)

wjb
Wijsgeer
  • June 11, 2021

Gelukkig dat ik geen voetbal ga kijken maar ik heb echt medelijden met mensen die zich verheugd hadden op 4K Ultra-HD uitzending maar ... man ... man ...wat een erbarmelijk donker flets beeld heeft zowel kanaal 690 als kanaal 109. Veruit het beste beeld wordt nog altijd geleverd op kanaal 661. En ga nu niet vertellen dat dat aan mijn televisie ligt want ik kijk regelmatig 4K HDR titels via Netflix en daarbij is de beeldkwaliteit fantastisch.

• Deelnemer
  • June 11, 2021

Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Hebben die wellicht al Hussel?

Nee hetzelfde oude abonnement als ik, zonder probleem decoders omgeruild!

• Deelnemer
  • June 11, 2021

Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Maar wat wil je hiermee zeggen. Kunnen  jouw kennissen wel 4K kijken zonder 4K abonnement ?

Ja die 2 aparte kanalen zijn beschikbaar.