Skip to main content

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Beetje grote teleurstelling dit.

Grijs flets beeld. Kleuren op kanaal 661 zijn beter.

Enige hippe kleuren zijn die achter het NPO logo voorbij komen.. 

 


Kanaal 690 was er vanmiddag nog wel, na een herstart gelukkig weer terug. Miste net Andrea. 

Martin was prachtig met die effecten. 


Beetje grote teleurstelling dit.

Grijs flets beeld. Kleuren op kanaal 661 zijn beter.

Enige hippe kleuren zijn die achter het NPO logo voorbij komen.. 

 

Komt door dat rook in beeld :)

 

Zonder gekheid. Kleuren zijn prima verder hier. Zet wel even alle kunstmatige beeldfuncties uit op je tv. Bijv. bij een samsung ook HDR+ uitzetten! Dat is een kunstmatige HDR maar dat heb je natuurlijk niet nodig nu en maakt het juiste flets.


Zowel 109 en 690 is UHD? Ik zie onder die NPO 1 logo ook UHD staan bij kanaal 109. 


Mooi beeld, echter geluid loopt niet synchroon


Zowel 109 en 690 is UHD? Ik zie onder die NPO 1 logo ook UHD staan bij kanaal 109. 

Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook UHD is. Waarschijnlijk wordt hetzelfde bronsignaal (4K Ultra-HD met HDR) voor kanaal 109 gedownscaled naar HD met HDR maar ja, dan wordt het vervangen van het logo natuurlijk lastig.


Mooi beeld, echter geluid loopt niet synchroon

@PSV1913 op welke kanaal heb je deze issue? Op 109 of 690?


Mooi beeld alleen loopt het geluid een fractie achter. Hopelijk kan dit nog verholpen worden


Ziet er goed uit op een Samsung Q95T hier. HDR effect is fraai, scherpte van bewegende spelers valt wel tegen. De lijnen zijn echter een stuk scherper dan op 661.

 

Het beeld is wel wat neutraler/natuurlijker dan 661. Die lijkt wat opgepimpt te zijn? Daardoor is 690 wat minder spectaculair. Een videofiele voetbal ervaring.

 

 


Na 4 minuten in de wedstrijd snel weggeschakeld van 690 (en 109). Niet om aan te zien. Grauwe deken over het beeld. Ik kijk wel verder op 661. Wat een domper...


mijn familie vindt het beeld op 690geweldig maar wil toch maar kanaal 1 omdat de score  en tijd niet in beeld zijn :-(


Ben tot nu toe nog niet kapot van de kwaliteit. Ik ervaar het beeld als erg donker en vind de glas kwaliteit stukken beter dan 690. In mijn omgeving delen mensen de mening.


Kijk nu op de 5202, in combi met de OLED vindt ik beeld prima, kanaal 690 in UHD is mooi scherp, en goeie kleuren. Ook kanaal 109 ziet er goed uit, maar geloof dat er wat niet helemaal goed gaat op de Play out court, media center, of bij KPN. Beide kanalen is er onder het NPO 1 LOGO EEN UHD vermelding? 

Vanavond hier al eerder opgemerkt dat bij kanaal 109 ook een UHD logo staat in de info regel, terwijl dit bij kanaal 690 niet staat als je van de ene naar de andere zapt. 

Belangrijker is uiteindelijk het kleur rijkere en scherpe beeld, hier prima op het scherm. 

Degenen met flets beeld zou ik aanraden eens wat instellingen aan te passen, waaronder de gamma, en de juiste HDR tussen instellingen.  Ik kijk met HDR automatisch en gamma op -2. 

Geniet ervan zou ik zeggen.


Persoonlijk vindt ik het beeld nou niet echt veel beter dan de gewone NPO 1. Het beeld op de 4K kanalen is veel donkerder en daarnaast loopt het 4K kanaal ook nog eens achter op de normale NPO 1.

Als je dus Nederland gaat kijken kun je beter NPO 1 pakken, anders juichen je buren al voor je een doelpunt ziet 😂

 

Overigens lees ik de verhalen over achterlopen en het beeld ook bij Ziggo klanten. Dit ligt dus aan de NPO.


mijn familie vindt het beeld op 690geweldig maar wil toch maar kanaal 1 omdat de score  en tijd niet in beeld zijn :-(

Hey inderdaad. Nog niet gemist maar ik zie het nu ook :)


Gelukkig dat ik geen voetbal ga kijken maar ik heb echt medelijden met mensen die zich verheugd hadden op 4K Ultra-HD uitzending maar ... man ... man ...wat een erbarmelijk donker flets beeld heeft zowel kanaal 690 als kanaal 109. Veruit het beste beeld wordt nog altijd geleverd op kanaal 661. En ga nu niet vertellen dat dat aan mijn televisie ligt want ik kijk regelmatig 4K HDR titels via Netflix en daarbij is de beeldkwaliteit fantastisch.

Nou… Je hoeft niet echt medelijden te hebben hoor. Ik kan je zeggen dat het er prima uitziet. Alle programma's om de voetbalwedstrijd heen hebben een grijze waas. Dat is ook logisch, want de TV wordt op HDR modus gezet, terwijl de studio programma's en de reclame er om heen geen HDR uitzendingen zijn. Kortom: De kleuren zijn flets en klopt niets van.

Zodra de wedstrijd begint ziet het er ineens prima uit. Maar dat komt omdat hier de HDR-meta dat wel aanwezig is, zodat de TV wel de juiste kleuren produceert.

Het geluid is wel een dingetje. Dat loopt zeker een halve seconde achter op het beeld.


Het lijkt net alsof er een grijze waas overheen zit bij kanaal 690 (4K) op een Samsung Q80T. Toch maar teruggeschakeld naar kanaal 1, daar heb je dat niet.


Beeld op 690 is heel scherp maar alleen die kleuren.... wat zonde.. oja, waar is die balk met de tijd en tussenstand?


De ervaringen lopen nogal uiteen begrijp ik, zowel qua beeld als qua geluid.

 

Wat betreft het geluid dat iets achter lijkt te lopen, is dat op 690 en op 109, of op een van beide? En hoe is dat als je het op 1 bekijkt? Is het geluid dan wel synchroon, of is het dan ook vertraagd? Als het zoals King006 zegt ook bij Ziggo aansluitingen is kan dat inderdaad ook aan de kant van NPO liggen.

Voor degenen die de donkere waas ervaren, zouden jullie deze tip van Tv-fans kunnen proberen en kijken of het daarmee wat helderder wordt?
 

Degenen met flets beeld zou ik aanraden eens wat instellingen aan te passen, waaronder de gamma, en de juiste HDR tussen instellingen.  Ik kijk met HDR automatisch en gamma op -2. 

Geniet ervan zou ik zeggen.

 

 


mijn familie vindt het beeld op 690geweldig maar wil toch maar kanaal 1 omdat de score  en tijd niet in beeld zijn :-(

Dat is wel erg raar dat NPO op de UHD kanaal geen tijd en score laat zien, zowel niet op kanaal 109 en 690. Maar wel op kanaal 1, beetje vreemd van NPO. 


Beeld is werkelijk bedroevend. Geen contrast. De helderheid van het NOS logo wordt nergens anders in het beeld ooit gehaald. Hier klopt niet veel van.

 

En wat betreft aanpassing van Gamma, dat kan juist niet bij HDR en dat wil je ook niet. Een aantal zaken worden dan (terecht) gelockt in je TV zodat je het beeld niet (onbewust) om zeep kan helpen. De keten om beeld weer te geven wordt op slot gezet om te garanderen dat je naar een goed beeld kijkt, dit is o.a. gedaan om te zorgen dat HDR daadwerkelijk een beter beeld oplevert.

Niemand die iets op Netflix in HDR (Dolby Vision) kijkt hoeft met instellingen te zitten rommelen om een goed beeld te krijgen. Tweaken om nu nog een goed beeld te krijgen is een uitermate verontrustend advies, want dat betekend dat het bronsignaal gewoon slecht is en degene die het advies geeft niet helemaal weet waar hij het over heeft.


Het lijkt net alsof er een grijze waas overheen zit bij kanaal 690 (4K) op een Samsung Q80T. Toch maar teruggeschakeld naar kanaal 1, daar heb je dat niet.

Ik denk dat dat aan de instellingen van je tv ligt. Hier niet het geval namelijk. Kleuren ook mooi en helder!

Wel vervelend dat het geluid achter loopt..

En ik had de tijd nog niet gemist maar dat is inderdaad niet te zien.


Dat het geluid achter loopt is hier in ieder geval op 690 en 109. Op 661 loopt het wel synchroon.

 


Ik denk dat dat aan de instellingen van je tv ligt. Hier niet het geval namelijk. Kleuren ook mooi en helder!

Wel vervelend dat het geluid achter loopt..

En ik had de tijd nog niet gemist maar dat is inderdaad niet te zien.

@Hermanus dit is alleen te zien op kanaal 1 HD. 🤔😉


Hier ook een prachtig beeld om 690, gebruikmakend van een Samsung Q95T. Essentieel is wel dat je zaken als ‘intelligente modus’ etc uit zet - dus gewoon op standaard. Dan is er beslist geen grijze waas.