Skip to main content

Beste KPN,

Een vraagje met betrekking tot de beeldscherm instellingen. Vandaag heb ik een nieuwe TV ontvanger gekregen. Dit is een ZTE 4K. Werkt prima. Bij de instelling beeldscherminstelling van de ontvanger kan ik uit diverse instellingen kiezen. Maar wat is verstandig te doen. We hebben géén 4K abonnement (is met het huidige zenderaanbod ook nog niet gewenst). Maar wel een 4K TV.

Alvast dank voor de reactie. 
vriendelijke groet,

Olaf

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

We hebben géén 4K abonnement

Zet ‘m dan gewoon op 1080i. Dat is hoe de HD zenders de uitzendstraat bij de omroepen verlaten. De upscaling van de tv zal een beter resultaat geven dan die van de ontvanger (indien ie op UHD@50 staat ingesteld).


Vandaag heb ik een nieuwe TV ontvanger gekregen. Dit is een ZTE 4K. Werkt prima.

ZTE 4K ontvanger? 😳 Heb je die platte witte? Als dat zo is vind ik dat vreemd, 🤔 Want de nieuwe 4K ontvangers zijn de Arris 5202. 


We hebben géén 4K abonnement

Zet ‘m dan gewoon op 1080i. Dat is hoe de HD zenders de uitzendstraat bij de omroepen verlaten. De upscaling van de tv zal een beter resultaat geven dan die van de ontvanger (indien ie op UHD@50 staat ingesteld).

@PeterG  ik stel de laatste tijd de ontvanger op Auto. Want mijn redenering is “dan zal ik wel de beste instelling hebben". Nu weet ik  niet of dat ook werkelijk zo is. Weet jij dat?

Geeft de instelling op 1080i een beter beeld dan instelling Auto?


@Katana321 bij automatisch bepaald de ontvanger de beste kwaliteit, maar een gemiddelde tv is daar veel beter in. Ik zou kiezen voor de 1080i, dat is standaard HD uitzendnorm.


@Katana321 bij automatisch bepaald de ontvanger de beste kwaliteit, maar een gemiddelde tv is daar veel beter in. Ik zou kiezen voor de 1080i, dat is standaard HD uitzendnorm.

Hoe zit dat voor 4K? Zie hieronder:

Ik heb hem gewoon op UHD@60 Hz staan, ik snap alleen die “@” steeds niet. Waarom staat ie daar? Kunnen ze die niet weghalen en dan het zo weergeven: UHD 60Hz.


@Katana321

Ikzelf heb de Arris vip2952 (HD ontvanger) i.c.m. een 4k UHD televisie op 1080p50 staan. Ik vind dat mooier dan 1080i. Dat laatste is hoe het uitgezonden wordt.

Echter: bij automatisch zal een 4k ontvanger zich op een 4k TV instellen op UHD@60. En dat zal toch een minder mooi beeld opleveren want de verversing is in Europa een veelvoud van 25.

En de upscaling van 1080 naar 2160 beeldlijnen doet de TV ook beter dan zeker die 8001.

Dus: zeker als je geen 4k zenders hebt (aanbod is ook flut) dan uitvoer op 1080i of 1080p50. Het één is de uitzending 1 : 1 en het andere is een pure verdubbeling of eigenlijk samenvoeging van de oneven en even lijnen. De verdere upscaling naar 2160 (UHD beeldscherm) lekker aan de TV laten.

@Dennis SchreveDe @ staat voor het Engelse at wat bij betekent. Er staat dus feitelijk UHD bij 60 Hz. Maar hier in Nederland is 50 Hz natuurlijk beter. Anders moet je ontvanger wel erg veel onnodig omrekenwerk verrichten. Aangezien de tv uitzendingen op 50 Hz zijn bij (@ :wink: ) 1080i.


@Dennis Schreve Mijn beste kwaliteit is inderdaad UHD@50hz. Dan is alles zover mogelijk het beste ingesteld.


Goedemorgen 

 

pas nieuwe klant ! 
 

hebben jullie HDR mode uit of op auto staan ? 
 

wat zijn de beste instellingen voor 4K ontvanger ? 


@Peterpiwi 

Heb je ook een 4k UHD televisie?

Dan HDR op auto (werkt dan i.i.g. bij Netflix via de app in de ontvanger)

Beeldresolutie:

HD zenders zitten op het netwerk in 1080i (50)
UHD uiteraard 2160p (50)

Heb je niet de 4k zenders zet 'm dan op 1080i.
Heb je wel de 4k zenders zet 'm dan op auto. (resolutie naar 4k tv dan altijd 2106p; decoder zet zelf HD 1080i om naar 2106p, maar het blijft natuurlijk HD-scherpte)


@Peterpiwi

Heb je ook een 4k UHD televisie?

Dan HDR op auto (werkt dan i.i.g. bij Netflix via de app in de ontvanger)

Beeldresolutie:

HD zenders zitten op het netwerk in 1080i (50)
UHD uiteraard 2160p (50)

Heb je niet de 4k zenders zet 'm dan op 1080i.
Heb je wel de 4k zenders zet 'm dan op auto. (resolutie naar 4k tv dan altijd 2106p; decoder zet zelf HD 1080i om naar 2106p, maar het blijft natuurlijk HD-scherpte)

Ik heb een Sony kd 43XG8399 dus 4K tv 


@Peterpiwi

Heb je ook een 4k UHD televisie?

Dan HDR op auto (werkt dan i.i.g. bij Netflix via de app in de ontvanger)

Beeldresolutie:

HD zenders zitten op het netwerk in 1080i (50)
UHD uiteraard 2160p (50)

Heb je niet de 4k zenders zet 'm dan op 1080i.
Heb je wel de 4k zenders zet 'm dan op auto. (resolutie naar 4k tv dan altijd 2106p; decoder zet zelf HD 1080i om naar 2106p, maar het blijft natuurlijk HD-scherpte)

Bedank voor je bericht 


Nu heb ik het zo staan ik gebruik de apps op de ontvanger weinig en zeker geen HDR dat doet mijn tv zelf beter  bedank voor je informatie !


Dat lijkt me een prima instelling.


Heb een Philips oled 8 serie, 803/12 ,  UHD, en HDR tv. Regelmatig bij zappen of aan zetten, de korte melding in beeld HDR signaal ontvangen. Krijg die meldingen niet meer,HDR wordt niet meer gevonden door de TV en vraag me af wat de beste instelling is . Misschien heb ik iets veranderd in de KPN instellingen ? Zijn er TV programma’s die in HDR worden doorgegeven ? ( Netflix is me duidelijk , indien abonnement ) heb een Arris  vip 5202 kpn box. dank ! 


@Bassie55

Enige met HDR is Netflix en 2 v.d. 4k zenders (indien je dat pakket hebt). Geloof dat alleen Xite het nou net niet heeft.

Overige zenders hebben het niet. Het zou derhalve in je instellingen op “Auto” moeten staan, want HDR met niet-HDR materiaal werkt averechts.

Omdat je het nu niet meer ziet zal het vast nu op “Auto” staan bij de instellingen in de 5202. Dan heb je alleen HDR als de bron het ook écht heeft.


En in mijn geval met mijn tv: waar zet ik beeldschermresolutie op? Ook automatisch of 1080p/50Hz?

UHD accepteert hij niet. 


UHD @ 50 met een 4k tv zou moeten kunnen….

Maar auto is altijd goed. Dan zou ie i.c.m. een 4k/UHD tv sowieso voor UHD @ 50 moeten 'kiezen'.

Veruit de meeste zenders zijn HD en dus 1080i50 op de Mediagateway.

Bij Netflix krijg je alleen 4k/UHD als je het overeenkomstige abonnement bij Netflix hebt.

 


UHD @ 50 met een 4k tv zou moeten kunnen….

Maar auto is altijd goed. Dan zou ie i.c.m. een 4k/UHD tv sowieso voor UHD @ 50 moeten 'kiezen'.

Veruit de meeste zenders zijn HD en dus 1080i50 op de Mediagateway.

Bij Netflix krijg je alleen 4k/UHD als je het overeenkomstige abonnement bij Netflix hebt.

 

Dank voor je antwoord ! Bij instellingen-beeldscherm-resolutie kan ik UHD niet selecteren !!, melding: wordt niet ondersteund door de TV ...wel bij best mogelijke kwaliteit, daar wel UHD ( op 10 max.) etc. Ik blijf het vreemd vinden dat de HDR meldingen op mijn TV zijn verdwenen, ik HDR niet kan kiezen in mijn TV ( blijft lichtgrijs in alle menus ) . Het enige wat ik veranderd heb is het aanleggen van ethernet kabel vanuit de meterkast, Experia box ( zou nog stabieler moeten zijn als mijn wi-fi boosters ) Ook Amazon prime, zogenaamd in HDR een serie ...) geen melding HDR….

Ik zet alles maar op Auto lijkt me en HDR mode AAN. ? :)


HDR mode op Auto. Als ie Auto heeft, maar dat lijkt me wel.

 

Bij instellingen-beeldscherm-resolutie kan ik UHD niet selecteren !!, melding: wordt niet ondersteund door de TV

Mogelijk ondersteunt de TV UHD niet op alle HDMI-ingangen. (!) Ook een goede HDMI kabel is dan wel gewenst. I.i.g. 2.0 High Speed.


Dank PeterG , had net een andere HDMI kabel gepakt ! :)…ps.. en mijn systeem/tv loopt via mijn Sony soundbar. ( hdmi in en out ) Ga deze er maar even tussen uit halen en testen. ( ps AB van KPN werkt uitstekend op mijn Sony soundbar, koppeling ging goed nu ) 

Alle HDMI uitgangen ondersteunen volgens Philips UHD. Ik gebruik alleen 1 (en 2 ) met ARC optie., de meest logische….) Ik test nog even door…..tot later

 


Sluit de ontvanger rechtstreeks aan op de TV. Anders werkt het inderdaad niet (goed).

Voor geluid sluit je de TV middels HDMI ARC aan op je soundbar.
Volgorde dus: ontvanger → hdmi → TV → hdmi arc → soundbar.

Om radio te (kunnen) luisteren met TV uit sluit je de ontvanger óók nog (bv optisch) aan op je soundbar.


Hoi, dank ! 1x hdmi van ontvanger naar tv en 1x optical naar de soundbar , alles perfect. Volume via KPN AB, Ontvanger ingesteld op hdmi, uhd60, uhd en HDR toch op AAN 😉. Mijn tv start op en geeft 2 seconden aan dat er een HDR signaal is..zie foto.  Of het HDR echt is of wordt uitgezonden is een raadsel , maar het beeld is echt geweldig en in het menu van de TV geeft hij HDR aan en alle keuzes die ik kan maken. Helemaal top ! Dank 😊 Erg tevreden over deze Flippen TV, Oled 8 series. 

 


Hi,

 

ik heb een LG 8K oled tv en ik heb nu mijn instellingen aangepast naar UHD@50Hz

HDR Mode staat aan en kwaliteit op UHD.

 

Is dit nu dan goed ingesteld?

 

Groetjes, 

 

Steven


Hallo @Stevensj97 ik zou beeldschermresolutie op AUTO zetten en de HDR-mode ook op AUTO zetten voor een optimale beeldkwaliteit.

In het tv-toestel zelf zou ik qua beeldinstellingen ook zoveel mogelijk op AUTO zetten of laten staan.

Succes.

 


Lg 1080i niet zo mooi 4k veel mooi met hdr aan lg tv