Skip to main content

Beste, 

Ik heb een Onkyo TX-SR607 receiver en een nieuwe Samsung Qled tv (QE55Q8). Tesamen met de Sony Pascal 835ED speakers, wil ik een mooie geluidservaring beleven én een manier vinden om het geheel makkelijk te kunnen bedienen. Het liefst met 1 AB.

 

Voor m'n kids wil ik ook een PS4 en Wii aansluiten. Voor de Wii heb ik een hdmi converter.

Alles staat bij de Onkyo receiver en alle kabels heb ik in huis, maar hoe sluit ik dit geheel het slimst aan? Is het zinvol om de hdmi aansluitingen op de Onkyo te gebruiken of dient deze dan altijd aan te staan? 

 

Dus hoe sluit ik de tv-ontvanger het beste aan als ik de Onkyo niet altijd aan moet hebben om tv te kijken? Of bestaat er een manier zodat de Onkyo automatisch aan/uit gaat bij het aan/uit schakelen van de tv én alsnog de keuze heeft om het geluid van de tv simpel in te schakelen ipv uitsluitend de Onkyo?

 

Welke voor/nadelen zien jullie?

 

Mvg, 

Dave

Hoi @Desuperdave. Wat een mooie set heb je thuis. Ik begrijp dat je dit graag op de beste manier wilt aansluiten. Ik ken deze versterker niet, maar heb even de handleiding bekeken. Volgens mij kan je het beste alle apparaten d.m.v. een HDMI kabel aansluiten op de versterker. De versterker kan je ook het beste met een HDMI kabel verbinden met jouw Qled tv. Ik weet eerlijk gezegd niet of je de volume kan aanpassen met de afstandsbediening van KPN. 

Wellicht zijn er nog andere forumgebruikers die een betere manier van aansluiten hebben. @PeterG misschien?


Dus hoe sluit ik de tv-ontvanger het beste aan als ik de Onkyo niet altijd aan moet hebben om tv te kijken?

TV aansluiten: TV met hdmi met de ontvanger verbinden en de TV met de HDMI ARC aansluiting met de HDMI OUT/ARC van de Onkyo verbinden. Het tv geluid gaat dan via de HDMI ARC verbinding tussen tv en Onkyo. Is de Onkyo uit dan komt het geluid uit de tv-speakers.
En het geluid van alle overige apparaten op de tv, zoals de WII, gaat ook via HDMI ARC naar de Onkyo.

Voor alleen radio luisteren: TV ontvanger met optische audiokabel met Onkyo verbinden.

Het zijn dan wel 2 verschillende ingangen op de Onkyo, daar ontkom je niet aan. Bij radio luisteren werkt de HDMI CEC controle niet en kan je alleen de ab's van de Onkyo en die van kpn (dan alleen ontvanger) gebruiken.


Thanks Peter! Ik ga het morgen proberen. 

Nu hopen dat de Onkyo ARC common mode ondersteund. Dat ga ik uitzoeken. 

Radio wordt niet gebruikt. Wel komt er een mini Bluetooth receiver op de mini jack headphone aansluiting van de Onkyo, zodat de smartphone erop kan afspelen. 

Ik ben benieuwd.. 


Wel komt er een mini Bluetooth receiver op de mini jack headphone aansluiting van de Onkyo, zodat de smartphone erop kan afspelen. 

De headphone aansluiting is een UITgang. Daar kan niets op afgespeeld worden.

Zo'n BT receiver heeft a.h.g.i. gewoon RCA (tulp) uitgangen voor naar een INgang van je Onkyo. Bv. de AUX of TAPE IN.


Foutje, ik bedoel 1 van deze 2 en volgens mij dan de portable. 

Deze heeft een vaste mini jack en losse usb

 


Ah… die versterker is behoorlijk goed voorzien van aansluitingen:slight_smile: . Ik heb aan de voorkant geen mini jack INgang. Maar heb verloopje voor RCA naar minijack liggen dus zou het wel aan kunnen sluiten, daar niet van.

Ik heb wel aan de voorkant video in en audio in (RCA) en ook die ‘setup mic’ aansluiting. Die laatste nooit gebruikt. Stel de speakers liever zelf in.

RCA = tulp


Het lukt niet en geen signaal. Aangesloten volgens je schema, maar er is geen geluid. Wel via de tv speakers.

Ook heb ik de functie "Dolby Atmos" op de tv ingeschakeld. Dit is de ARC van Samsung.

Moet ik nog iets instellen op de Onkyo oid? 

Het lijkt me onlogisch, maar kan een optische kabel van tv naar kpn ontvanger helpen?

 

Dit is wat er is aangesloten: 

HDMI1 > KPN ontvanger 

HDMI2 > PS3 + Wii (via verdeel adapter) 

HDMI4 ARC > Onkyo HDMI out

 

 


maar kan een optische kabel van tv naar kpn ontvanger helpen?

Dan zijn beide UITgangen. Dus nee.

HDMI1 > KPN ontvanger 

HDMI2 > PS3 + Wii (via verdeel adapter) 

HDMI4 ARC > Onkyo HDMI out

Ziet er goed uit. Waarom niet de PS3 op HDMI2 en de Wii op HDMI3???

En waarom het dan niet werkt met die laatste…. Of heeft de Onkyo misschien een '’andere'’ ARC aansluiting??? (zou erbij moeten staan, of anders zie de handleiding)
Of de HDMI kabel is te oud! En ontbreken die draadjes voor ARC. Minstens HDMI 1.4 kabel (bron).


Wat vreemd dat er geen geluid uit jouw luidsprekers komen. Werkt het bluetooth ontvanger of eventueel een ander apparaat al wel en hoor je dan wel geluid? Heb je wel de juiste ingang geselecteerd op jouw versterker?


En een optische kabel van tv naar de Onkyo? Ik heb keuze tussen de selecties CD of GAME optische ingangen. 

Nou, ik heb net m'n muur geschilderd! Het is een smalle goot waar nu alle kabels precies in passen. Een extra hdmi kabel past echt niet meer. Daarom de PS4 en Wii op een verdeel adaptertje :grin:

Op de Onkyo HDMI aansluiting staat alleen OUT. Dus de handleiding aan 't doorspitten! Ik las andere topics en daar werd gesproken dat de TX-SR607 CEC heeft, dus ben ik er blind vanuit gegaan dat 't moest werken alszijnde ARC.

De kabels, tja ik ben gaan twijfelen. Vorig jaar gekocht bij action. Vrij dik en 4K maar of 4K wil zeggen dat het dan ook ARC ondersteund? De zelftest van de tv, zegt na de tweede test dat de kabel een probleem heeft. Dus nu testen met een andere kabel. 


Als die Onkyo van de laatste 10 jaar is zou ie, onder CEC, toch ook ARC ondersteunen?

De mijne van 2009 (Pioneer) is van nèt voor ARC, maar heeft wel CEC. Derhalve beide verbindingen: HDMI (door CEC werkt de volumeknop van de kpn-ab) EN optisch van TV naar versterker voorr het geluid.

Bij mij dus:

ontvanger via hdmi naar TV
TV met HDMI én optisch naar versterker
en voor radio luisteren met tv uit: ontvanger analoog naar versterker (bij een 5202 dan dus alleen optisch naar 2de optische van versterker)


Hoe oud de Onkyo precies is, geen idee. Maar ik denk idd rond de 10 jaar.

Ik kom steeds dichter bij de oplossing, want het blijkt aan de instellingen van de Onkyo te liggen. De high speed ethernet kabels zijn toch goed! Een volledige Onkyo reset uitgevoerd en in 't menu RIHD ingeschakeld. De functie die oa het CEC signaal doorlaat. Deze stond uit en vandaar dat de zelftest van de tv een probleem in de hdmi kabel vond. 

Het werkt dus. Wanneer de tv aan/uit geschakeld wordt, gaat de Onkyo mee. Ik moet er wel echt nog aan wennen, want ik weet nou niet of ik dit handig vind. Gelukkig kan ik in het menu van de tv met 3 klikken terug naar de tv speakers. Ik kijk dit dus nog ff aan. 

De komende dagen ga ik de functies van de Onkyo nalopen en de AB proberen te koppelen. 

Bedankt voor alle info! 


Wanneer de tv aan/uit geschakeld wordt, gaat de Onkyo mee.

In mijn Pioneer heb ik “follow TV off” uitgezet. Hij gaat dus wel aan met de tv, maar als ik de tv uitzet, om radio te luisteren, blijft de Pioneer aan.