Skip to main content
Beantwoord

Bij gebruik afstandsbediening komt er gesproken tekst uit tv

• September 10, 2025
  • 16 reacties
  • 123 keer bekeken

Als ik bv het volume wijzig met de kpn afstandsbediening , word er door een Engelstalige stem herhaald welke instelling ik verander. 

Hoe krijg ik d,ie instelling uit?

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hopelijk lukt het met de Sony wel. 

Ik weet niet welk merk Sony je moeder precies heeft, maar ik vond wel deze uitleg over Talkback aan/uitzetten via Sony: 
De TalkBack-instelling voor de Android TV van Sony is uitgeschakeld of ontbreekt na het uitvoeren van een software-update | Sony NL

Als dat voor de TV van je moeder niet zo werkt, Google dan op “Talkback uitschakelen” en het type TV van je moeder. 
Of zoals Peter al adviseerde: 

Ik duim dat het dan wel lukt!

16 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Dat is de menu instelling voor slechtzienden.

toets 5555 en in beeld zie je uitleg.

Zie ook deze uitleg, met dank aan ​@Arjan van B .

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

Ik weet ondertussen dat het om de instelling Talkback gaat, maar ik kan niet ontdekken hoe ik dat uit kan zetten. Ik lees dat het bij configuratie moet  maar ik vind nergens het sub menu configuratie 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Zie de eerder gegeven link ‘deze uitleg’ Jolieneke1970

of houdt de 5 ingedrukt totdat de instelling verschijnt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

Helaas krijg ik bij 5555 een zender (gek genoeg niet zender 5555..)

De 5 lang indrukken levert ook niks op. De link die je noemt gaat het over kpn tv plus, maar deze tv (van mijn moeder) heeft volgens mij nog geen KPN tv plus, maar Interactieve tv. De menu opties die genoemd worden heeft ze niet allemaal.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

Groeten, Jolien 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

(De tv ontvanger terug naar standaard instellingen zetten en herstarten helpt helaas ook niet )

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Met “een zender” voor 5555 bedoel je neem ik aan dit scherm:

Als 3 seconden de 5 ingedrukt houden niet werkt.

Selecteer het tandwiel en druk op OK

scroll naar beneden naar Toegankelijkheid en klik op OK

Selecteer Algemene instellingen - OK

Daar vind je dan Talkback. Selecteer + OK om uit te zetten.

Toegang via schakelaar staat waarschijnlijk al uit, anders zou je er met 3 seconden de 5 komen.

Welke televisie en welke kpn ontvanger (staat op voorkant) heeft je moeder?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 12, 2025

Hi ​@Jolieneke1970 en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je al wat hulp hebt gehad. Is het met de tips van Peter gelukt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2025

Hi Sanne, nee helaas niet. Bij intoetsen van 5555 gebeurt e rniks en het menu ziet er anders uit dan in alle bijdragen - via de link die Peter deelde-  gezegd wordt. Mijn moeder geen KPN +

Jolien

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2025

@PeterG  ​@Sanne van KPN ik ben nu niet bij mijn moeder dus type tv en ontvanger kan ik nu niet checken. Het is een Sony TV, paar jaar oud. En bij opstarten van de TV ontvanger zie je staan Interactieve TV. Ik weet in elk geval zeker dat het geen KPN + is, want dat heb ik zelf wel.

Dat scherm dat ​@PeterG liet zien bij 5555 kreeg ik ook niet. Ik kwam dan op een zender, 7021 of zo. En bij Toegankelijkheid kan ik niet scrollen naar Algemene instellingen, laat staan naar Talkback. Het menu ziet er gewoon heel anders uit dan bij mijzelf.

Voorlopig maar gewoon even het terugpraten accepteren vrees ik. Mochten jullie nog tips hebben, dan kan ik er komende woensdag weer naar kijken.

groet, Jolien Kok

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 12, 2025

En bij opstarten van de TV ontvanger zie je staan Interactieve TV.

Oh, dan is het niet kpn. Dan is het de televisie van je moeder zelf. Daar moet je Talkback even zoeken in de instellingen. Kan ik i.i.g. niet bij helpen, ik heb geen Sony. Maar NIET met de kpn afstandsbediening dus.

https://www.google.com/search?q=waar+vind+ik+talkback+bij+een+sony+televisie

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 12, 2025

De volume knoppen van de kpn ab bedienen dan rechtstreeks je moeders tv. Waarschijnlijk is het ergens een instelling in de tv die dat terugpraten veroorzaakt. Gebeurt het ook als je het volume wijzigt met de ab van de tv zelf?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

@PeterG  ​@Wartywolfs 

dank, ik het binnenkort proberen met de sony afstands bediening.

mvg jolien

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 13, 2025

Hopelijk lukt het met de Sony wel. 

Ik weet niet welk merk Sony je moeder precies heeft, maar ik vond wel deze uitleg over Talkback aan/uitzetten via Sony: 
De TalkBack-instelling voor de Android TV van Sony is uitgeschakeld of ontbreekt na het uitvoeren van een software-update | Sony NL

Als dat voor de TV van je moeder niet zo werkt, Google dan op “Talkback uitschakelen” en het type TV van je moeder. 
Of zoals Peter al adviseerde: 

Ik duim dat het dan wel lukt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 14, 2025

@Sanne van KPN 

@PeterG 

@Wartywolfs 

Het is gelukt met de sony afstandsbediening 

Bedankt voor jullie hulp!

Jolien 

Sanne van KPN