Skip to main content

Vrijdag wilde ik op interactieve tv een programma terugkijken maar dat lukte niet en ik kreeg de melding om de tv ontvanger opnieuw op te starten. Dat ging probleemloos maar vanaf dat moment heb ik geen beeld en geluid meer van de ontvanger middels hdmi. Wel heb ik de zenderbalk onderin en kan ik in het menu.

Ik heb de geluidsuitgang van de ontvanger altijd rechtstreeks op de geluidsinstallatie aangesloten. Bij radiokanalen heb ik radio ontvangst. Als ik daarbij de tv inschakel verschijnen ook de logos van de zenders.

Inmiddels is de ontvanger diverse malen opnieuw opgestart, ook heb ik de software opnieuw geinstalleerd. De 2 ontvangers zitten elk met een eigen kabel op de eb zonder switsches ed ertussen.

 

Ik heb een tweede ontvanger. Ik heb ontvanger 1 die het probleem geeft (standaard met een Samsung tv) op de plek van nr 2 (standaard met een JVC tv) gezet. Geen probleem, beeld en geluid ok.

Zet ik ontvanger 2 op de plek van nr 1 dan hetzelfde probleem, geen beeld of geluid.

Ik heb vervolgens de ontvanger 1 op een andere hdmi ingang van de tv gezet. Zelfde probleem.

 

Koppel ik de ontvanger 1 met een scart kabel op de tv. Dan wel beeld en geluid.

 

Ik heb op de tweede hdmi ingang van de tv een mediaspeler zitten met daarachter een NAS met een mediabibliotheek. De mediaspeler zit ook met hdmi gekoppeld aan de tv. Dat geeft geen probleem op beide hdmi ingangen.

Ik heb de hdmi kabels van de tv en mediaspeler ook omgewisseld. Geen resultaat.

 

Uit een ander topic op dit forum las ik over de instelling automatisch versus 1080i. Ik heb de ontvanger op 1080i gezet. Ik heb dan 1 a 2 seconden beeld en geluid, daarna weerzwart beeld.

 

Ik had eerst het vermoeden dat het aan de hdmi ontvanger van de samsung tv lag maar daarvan ben ik niet meer zo overtuigd inmiddels. Wat is de oplossing hiervoor?

Zet ik ontvanger 2 op de plek van nr 1 dan hetzelfde probleem, geen beeld of geluid.

Met de 2de ontvanger geeft TV 1 dus hetzelfde probleem. Dan moet het meer in de TV gezocht natuurlijk.

Is de gebruikte HDMI kabel wel minimaal een HDMI 1.4 High Speed?

Koppel ik de ontvanger 1 met een scart kabel op de tv.

Je hebt dus nog een oudere tv (Samsung). Of geen UHD-4k tv natuurlijk.

Probleem lijkt in de HDCP beveiliging op de ontvanger te zitten (dat is gelijk het verschil met dat mediading). Het lijkt erop dat de TV het niet meer herkent.

Ik had eerst het vermoeden dat het aan de hdmi ontvanger van de samsung tv lag maar daarvan ben ik niet meer zo overtuigd inmiddels.


Peter,

dank je.

Betreft inderdaad een oud model samsung, hd voorbereid. Ik kan deze niet updaten, heeft nog geen usb poort.

Zeg je eigenlijk dat ik door de herstart een nieuwe versie van de software in gebruik genomen heb die een andere of hogere hdcp afdwingt dan die de tv niet ondersteunt?

 

Op de hdmi kabel staat wel high speed maar geen versie nummer.


hd voorbereid

Je bedoelt dat ie zelfs nog HDready (dus lage resolutie hd) is? Dan is het wel een oudje inderdaad. Een vriend van me heeft er een uit 2006 en die werkt gewoon heden ten dage.

 

automatisch versus 1080i. Ik heb de ontvanger op 1080i gezet. Ik heb dan 1 a 2 seconden beeld en geluid, daarna weerzwart beeld.

Wat is het resultaat als je de ontvanger op 720p zet? (dat is eigenlijk de resolutie voor HDready schermen)


Het is een model uit 2007 en tot afgelopen vrijdag geen enkel issue mee gehad !

720p heeft geen effect. 

Ik bestel nog een hdmi 1.4 kabel om dat nog uit te sluiten. Anders wordt het denk ik een andere tv. Die hdcp kan ik niet omzeilen?


Het is een model uit 2007 en tot afgelopen vrijdag geen enkel issue mee gehad !

Gefeliciteerd! Maar 14 jaar is toch een hele tijd en het veroudert ook qua software. En de hardware kan uiteindelijk ook maar 'zoveel’ software aan. Die oudjes kunnen niet geüpdate.

Mijn huidige tv, 1½ jaar oud, heeft al enkele updates gehad. Via de utp kabel. Maar ook dat houdt een keertje op. Mijn Philips uit 2013 werkt inmiddels niet meer via internet. HDMI nog wel.

Die hdcp kan ik niet omzeilen?

Nee, wordt al enkele jaren toegepast, maar is onlangs wat aangescherpt. De ene tv kan er wel tegen, de andere niet.

Idee :bulb:

Zet de tv waar ITV het nu alleen via scart doet op de minst gebruikte plek en de tv waarbij het via hdmi wel werkt op de meest gebruikte plek.


Hi Bernard, welkom hier. 

Ik zie dat je al op gang bent geholpen Peter. 

Het is een model uit 2007 en tot afgelopen vrijdag geen enkel issue mee gehad !

Gefeliciteerd! Maar 14 jaar is toch een hele tijd en het veroudert ook qua software. En de hardware kan uiteindelijk ook maar 'zoveel’ software aan. Die oudjes kunnen niet geüpdate.

Mijn huidige tv, 1½ jaar oud, heeft al enkele updates gehad. Via de utp kabel. Maar ook dat houdt een keertje op. Mijn Philips uit 2013 werkt inmiddels niet meer via internet. HDMI nog wel.

Die hdcp kan ik niet omzeilen?

Nee, wordt al enkele jaren toegepast, maar is onlangs wat aangescherpt. De ene tv kan er wel tegen, de andere niet.

Idee :bulb:

Zet de tv waar ITV het nu alleen via scart doet op de minst gebruikte plek en de tv waarbij het via hdmi wel werkt op de meest gebruikte plek.

Helaas niet het antwoord waarop jij had gehoopt, maar ik hoop dat het wel duidelijk is. :relaxed:


Peter, Alex,

een hdmi 1.4 kabel helpt niet. 

Ik heb een aantal artikelen gevonden op internet hoe evtl hdcp te omzeilen is. Ik heb nu een goedkope hdmi splitter gekocht en tussen de ontvanger en de tv in de hdmi kabel geplaatst. Dit is inderdaad de oplossing. De splitter elimineert hdcp en geeft naar de tv een signaal door dat deze prima kan verwerken. De ontvanger ziet op de ingang van de splitter dus voldoende nivo hdcp beveiliging.

Zal waarschijnlijk alleen maar uitstel zijn tot weer iets nieuws bedacht wordt maar heb ik rustig de tijd een andere tv uit te zoeken!

 


Dank voor deze terugkoppeling.Â