Skip to main content
Vraag

Blijft mijn tweede tv-ontvanger werken met de TV+ Box?

• July 10, 2026
  • 17 reacties
  • 92 keer bekeken

Ik ben momenteel in het bezit van het normale kastje, eentje voor beneden en eentje voor boven.

Een familielid van mij attendeerde mij op de tv+ BOX, heb daar geluisterd en ik was om.

Vanmorgen gebeld met de klantenservice, vreselijk wat een kennis zat daar, gesprek maar beƫindigd.

Zonet via internet geprobeerd om de box te bestellen, maar kwam iets tegen waar ik wat over moest vragen en wel dit: blijft het extra kastje boven nog wel werken bij aanschaf van de tv+ Box.

Weer bellen, krijg je charlie de AI clown, die begrijpt eigenlijk niets, maar ik zou een link krijgen, sloeg nergens op.

Weer gebeld, kreeg ik een medewerkster die even moest overleggen en daarna viel mijn mond zo ver open, ik was perplex.

Ik kon beter een soundbar kopen, de tv+ box gaf alleen maar problemen en ik bespaarde ook nog 6 euro in de maand.

Ik weet niet wat voor niveau de helpdesk van jullie heeft, bijna een halve dag bezig geweest en ik weet nu minder dan dat wilde weten.

Ik moet er nog bij vertellen dat het kastje beneden een probleem geeft, als ik de tv uitdoe omdat ik een radiozender wil luisteren via externe boxen, dan gaat het kastje ook uit, dat is sinds kort, maar heel lastig

17 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2026

Een familielid van mij attendeerde mij op de tv+ BOX, heb daar geluisterd en ik was om.

Geluisterd? Dat was dan zeker de Soundbox.Ā 

Je moet dan 2 TV+ kastjes hebben. Het is niet mogelijk om interactieve tv kastjes en TV+ kastjes door elkaar te hebben.Ā 

De ƩƩn bevalt de Soundbox prima. De ander heeft liever een soundbar. (En bespaart € 6 extra maandhuur op de Soundbox)

TV+ = € 12,75

1 Ɨ Soundbox en 1 Ɨ standaard box= €12; totaal 24,75

Met 2 standaard boxen alleen € 6 extra voor de 2-de box € 6; totaal € 18,75

*per abonnement één Soundbox 

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

De wanorde in mijn hoofd wordt alleen maar groter, dus nogmaals een uitleg hoe ik het nu heb.

Ik heb beneden een tv staan met een kastje en daar is een externe versterker met boxen op aan geslote. Dit kastje geeft dus problemen en is waarschijnlijk aan vervanging toe en daarom dacht ik aan de de Soundbox.

De andere vraag is dan of het kastje dat boven staat bij een 2e tv dan nog wel werkt.

Als dat niet zo is dan vind ik het een wanvertoning van KPN.

Op internet zie ik staan: Heb je meerdere ontvangersin huis? Je kunt ƩƩm 0f meerdere boxen inruilen of combineren met een extraTV+box vor 6 euro per maand (lang leve AI)

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

Beste ​@Koosr1946Ā je maakt nu gebruik van het ā€˜oude’ tv-systeem.

Het nieuwe tv -systeem heet TV+.

Je kunt in jouw geval uitsluitend beide kastjes vervangen door de kastjes van het TV+systeem.

Combi oud-nieuw is niet mogelijk.

Je kunt dit ook in de lokale KPN-winkel regelen.

Ā 

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

PeterG schreef hierboven:

TV+ = € 12,75

1 Ɨ Soundbox en 1 Ɨ standaard box= €12; totaal 24,75

Met 2 standaard boxen alleen € 6 extra voor de 2-de box € 6; totaal € 18,75

*per abonnement één Soundbox 

Klopt dit dan wel:Ā 1 Ɨ Soundbox en 1 Ɨ standaard box= €12; totaal 24,75

Mijn laatste vraag:

Ik wil over na TV+, wat gaat me dat extra kosten met 2 tv's

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2026

Ik dacht het toch duidelijk uitgelegd te hebben.Ā 

Maar. Wil je beneden de versterker ook blijven gebruiken voorĀ kpn? Geluid tv zenders; radio?

Zo ja, dan dus geen Soundbox voor beneden; het geluid kan dan alleen uit de Soundbox komen. Die kan niet op je versterker aangesloten.Ā 

Je zult voor beide kastjes van "Interactieve tv" naar "TV+" moeten. ƉƩn kan niet.Ā 

Voor de prijsstelling zie mijn eerdere bericht.

Ik wil over na TV+, wat gaat me dat extra kosten met 2 tv's

Dat staat er dus in. Met 2 standaard TV+ boxen gelijk aan nu. Tv abonnement inclusief standaard box 12,75 + ƩƩn extra box Ć  € 6.

TV+ met Soundbox € 18,75 + extra standaard box Ć  € 6 = 24,75. 6 euro meer dan nu.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

Je hebt nu (waarschijnlijk) een Arris VIP5202 beneden staan?

Heb je daar de externe versterker rechtstreeks op aangesloten (dus niet via de tv)? MetĀ een optische kabel of een analoge 3,5mm naar tulpstekker?

Omdat sinds kort de tv ontvanger ook uitgaat als je de tv uitzet, vermoed ik dat er iets is gewijzigd inĀ de HDMI CEC instellingen in je tv en mogelijk de tv ontvanger.

NB. Vóórdat je overstapt is het goed om te weten dat de nieuwe TV+ ontvanger alleen een optische geluidsuitgang heeft, geen analoge uitgang meer. En de Soundbox heeft helemaal geen aparte geluidsuitgang meer.

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

Wij willen graag de versterkers met beide boxen verwijderen vanwege de grote hoeveelheid kabels.

Omdat de DIW7022 beneden problemen geeft, was dat voor ons een reden om dan de Soundbox te bestellen.

Bij de 2e TV gewoon geluid door de tv speaker.

We zijn aardig op leeftijd, we hoeven dat extra gedoe allemaal niet meer. dat is waarschijnlijk ook de reden dat de conversatie wat stroef gaat.

Beneden TV met Soundbox

Boven TV met geluid uit TV-speaker

Niets meer niets minder

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2026

Bestel dan TV+ met SoundboxĀ 

En ƩƩn extra standaard ontvanger voor boven.

Dit gaat je wel 6 euro per maand meer kosten dan nu.

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

Bedankt voor je geduld, maar die DIW7022 moet dus wel vervangen worden door iets anders?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

Wij willen graag de versterkers met beide boxen verwijderen vanwege de grote hoeveelheid kabels.

Omdat de DIW7022 beneden problemen geeft, was dat voor ons een reden om dan de Soundbox te bestellen.

Bij de 2e TV gewoon geluid door de tv speaker.

We zijn aardig op leeftijd, we hoeven dat extra gedoe allemaal niet meer. dat is waarschijnlijk ook de reden dat de conversatie wat stroef gaat.

Beneden TV met Soundbox

Boven TV met geluid uit TV-speaker

Niets meer niets minder

Ā 

Persoonlijk zou ik kiezen voor een goede Soundbar met Subwoofer.

Dan heb je echt een veel en veel beter geluid.

Ā 

En dat is logisch, de KPN Soundbox heeft goede luidspreker van Bose, maar het kastje is wel heel erg klein om een echt mooi geluid te kunnen produceren en kost € 6,-- per maand extra.

Ā 

Bedankt voor je geduld, maar die DIW7022 moet dus wel vervangen worden door iets anders?

Nee, dat is momenteel de nieuwste KPN tv ontvanger.

De Sagemcom DIW7022 en werkt goed. Geluid en beeld.

Ā 

Het beste kan je 2 stuks Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gebruiken.

Als de versterker geen toslink (digitale fiber audio) heeft, dan kan je een Toslink converter naar 3,5 mm en tulp kopen.

zie o.a. hier.

Ā 

Correctie van jouw bereking:

KPN tv € 12,75 per maand inclusief 1 x Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

KPN Soundbox i.p.v. de DIW7022 = € 6,-- per maand extra

Extra DIW7022 is € 6,-- per maand.

Totaal (dat klopte wel) € 24,75 per maand.

Ā 

En met 2 x DIW7022 totaal € 18,75 per maand.

Losse Soundbar met subwoofer vanaf ongeveer € 250Ā (eenmalig)

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

(Per maand?? Typo waarschijnlijk)

Al met al heb je deze Soundbar er binnen 3½ jaar uit tov de huur van een Soundbox.

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

Sorry Joop2011, hier gaat het helemaal niet over, een soundbar zal NOOIT op kunnen tegen de versterker met boxen die ik nu gebruik.

Ik mag het misschien niet zeggen, maar deze reacties maken het allemaal zo onoverzichtelijk.

Sluit deze discussie maar heel snel!!!!!!

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

En een Soundbox dan al helemaal niet. Dan heb je de keuze: ofwel genoegen nemen met (vƩƩl) slechtere geluidskwaliteit, of besluiten je niet meer te ergeren aan je kabels en externe boxen.

(Of kabels uit het zicht wegwerken in een kabelgoot kan misschien ook nog.šŸ˜‰)

Update wat betreft uitgaan van de TV+ box als je de tv uitzet: waarschijnlijk heb je in de TV+ box nu de instelling ā€œAutomatisch standbyā€ aanstaan in de HDMI CEC instellingen. Als je dat uitzet zou dat je probleem moeten verhelpen. Zie ook hier:

Ā 

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

wij zijn op leeftijd en eigenlijk ook op zoek naar iets kleiners, het is ook een beetje vooruit kijken.

De storing was er ineens, ik zit nooit in de instellingen te kijken, als het werkt is het goed.

Maar om alles even op een rijtje te zetten: ik kan de DIW beneden gewoon in ruilen voor de soundbox en dan moet alles weer werken zoals het was, alleen 6 euro in de maand meer.

Ik begrijp niet waarom hierboven gezegd wordt dat:

Je kunt in jouw geval uitsluitend beide kastjes vervangen door de kastjes van het TV+systeem.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2026

Ik begrijp niet waarom hierboven gezegd wordt dat:

Je hebt nergens vermeld dat je al TV+ hebt. Ik heb 't tenminste niet gelezen. Nu dus al TV+ met 2 kastjes DIW7022 dus. Dan is het inderdaad een kwestie van ƩƩn kastje switchen naar de Soundbox. Je gaat dan wel € 6 per maand meer betalen.Ā 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

Het zou kunnen dat deze instelling is omgezet bij een software update van het tv kastje. Zou niet moeten gebeuren zolang je ā€˜m niet terugzet naar fabrieksinstellingen, maar lijkt soms toch te gebeuren.

Wat betreft die opmerking: ik en blijkbaar anderen gingen, op basis van je startbericht, ervan uit dat je nog oudereĀ (Arris of HMB) ontvangers in huis had. Blijkbaar was het ons niet helemaal duidelijk dat je al TV+ ontvangers had staan. Klein misverstand, is nu duidelijk.šŸ™‚

• Auteur
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

Oeps, mijn eerste zin in deze conversatie was:Ā  Ik ben momenteel in het bezit van het normale kastje, eentje voor beneden en eentje voor boven.

Ik was helemaal niet op de hoogte van het bestaan van TV+

Ik wilde gewoon van de externe versterker af, maar omdat ik een 2e tv heb wist ik niet of dat gewoon zo zou kunnen blijven wat de DIW7002 betreft.

Ā