Skip to main content

Bij het aangaan van een abonnement bij KPN, heeft mijn zus de Arris VIP 5202 ontvangen. Deze ontvanger heeft Bluetooth.

M’n zus luistert ook graag radio en de Spray muziekzenders. Dat kan nu alleen als de TV ook aanstaat. Is niet echt ‘groen’ en soms ook ronduit onhandig. Daarom de volgende vraag:

Is het mogelijk een Bluetooth speaker met de Arris VIP 5202 te verbinden? Dan weet ik een mooi kerstcadeau voor haar 😉

Nee,helaas.Maar het is wel mogelijk om de luidspreker met Toslink te verbinden en dan kan de tv uit.


Die Bluetooth is alleen voor de meegeleverde afstandsbediening.


🙁 Domper, maar viel eigenlijk ook wel te verwachten. En gezien de ‘kwaliteit’ van de ontvangers, misschien ook maar beter.


Hi @Berteman, hier nog even wat meer informatie over het aansluiten van apparatuur op je tv-ontvanger, mochten jullie daar mee aan de slag willen gaan: randapparatuur aansluiten op KPN tv-ontvanger :slight_smile:


Bedankt allemaal voor de reactie. Jammer dat de meest eenvoudige manier niet mogelijk blijkt. En aangezien de USB-poort ook om zeep is geholpen, is een Bluetooth USB adapter ook geen mogelijkheid 😖

Maar wellicht heeft een meelezer nog een idee?

Mijn zus woont in een  appartement. Vanuit de keuken en de loggia, is het niet goed mogelijk televisie te kijken maar dat hoeft ook niet. Zus wil daar graag wel radio en muziek luisteren. Een compacte en makkelijk verplaatsbare  speaker is daarvoor voldoende. Draadloos heeft de voorkeur om valpartijen te voorkomen. 

Het is mogelijk een Bluetooth speakertje met de televisie te verbinden maar daarvoor moet dan (vanzelfsprekend) de TV aan:  om die uren aan te laten staan, zonder dat er naar gekeken wordt is natuurlijk zonde en lijkt me ook niet passen in de groene ambities. 

Zelf heb ik geen tv ontvangers van kpn. Ik kan dus niet goed inschatten wat er mogelijk is met adapters of andere externe apparatuur, dat met de ontvanger  werkt. Iets als dit bijvoorbeeld:

https://www.onlinekabelshop.nl/nedis-bluetooth-audio-transmitter-toslink

Hopelijk kan een forumlid ons verder op weg helpen. Bedankt alvast  🙏 


Hallo @Berteman , die adapter gewoon proberen, werkt het niet weer terugsturen in de originele verpakking.


Ik ga ervan uit dat je zus een mobiele telefoon heeft.

Daar kan ze een app van een Radio Zender, Spotify, etc. opzetten.

En met Bluetooth van de telefoon de speaker bedienen.


@JanD 

De adapter heb ik besteld en ga die proberen. Niet geschoten is altijd mis en mocht die niet werken, dan kan die inderdaad weer retour. Is wel stevig aan de prijs, maar soit… ze is binnenkort ook jarig.

@joop2011 

M’n zus heeft een mobiele telefoon. Een eenvoudige seniorenmobiel  (die ze eigenlijk alleen gebruikt wanneer ze onderweg is) en helaas kunnen daar geen Apps op geïnstalleerd worden. Vanwege een fysieke beperking is het gebruik van smartphone vrijwel niet mogelijk anders was dat een goed alternatief geweest. 
 

Het blijft natuurlijk jammer dat de mogelijkheden van de ontvangers zo ontzettend beperkt zijn. Ik kan me zo voorstellen dat slechthorenden een hoofdtelefoon willen gebruiken of hun hoortoestellen koppelen. En met een toetsenbord is zoeken in content net even makkelijker dan met een afstandsbediening die voor een heel ander doel is ontwikkeld. 


Omvormer werkt wel.

USB kan in STB gezien deze wel netjes spanning leverd.

En dan toslink kabeltje tussen STB en deze Bleutooth adapter.

Dan is de rest vraag hoe koppel je deze met een speaker... want als dat via de USB gaat als cliënt dan word het hem weer niet..

Maargoed dat kan de enige limiterende factor zijn


Omvormer werkt wel.

USB kan in STB gezien deze wel netjes spanning leverd.

En dan toslink kabeltje tussen STB en deze Bleutooth adapter.

 

Het is levert en bluetooth:wink::laughing::joy:

Gelukkig ben je geen Nederlands docent:laughing:


Omvormer werkt wel.

USB kan in STB gezien deze wel netjes spanning leverd.

En dan toslink kabeltje tussen STB en deze Bleutooth adapter.

 

Het is levert en bluetooth:wink::laughing::joy:

Ja Nederlands docent.. blue is ook heel Nederlands... 

Dat snap ik alleen de vraag is hoe gaat de BT authenticatie indien van toepassing.

De audio komt binnen op toslink en stuurt dit via BT naar gekoppelde apparaten

De vraag is met welk van de twee moet je de koppeling tot stand brengen, Het is niet of je even in de interface van je BT speaker deze opzoekt en verbind, Of even in interface van deze adapter kijkt.

Waar is WPS als je het nodig hebt.


@LaurensZalm

WPS? Ik ben weliswaar geen monteur, noch docent Nederlands, maar voor zover ik weet is WPS bedoeld voor het verbinden van een apparaat met een router.

Een Bluetooth luidspreker wordt niet verbonden met een router maar met een “zender”. Dat kan een laptop, telefoon, tablet, televisie of wat voor apparatuur dan ook. WPS is daarvoor niet nodig, evenmin USB want Bluetooth is draadloos.

Ik heb ooit een JBL Charge 3 gewonnen. En die kan ik zonder authenticeren verbinden met m’n iPhone, iPad, MacBook, HP floptap, Televisie, VU+ STB en JBL Soundbar verbinden, dus ik vraag me af waarom ik die dan op een Arris (via de adapter) zou moeten authenticeren?

Zó bijzonder is de Arris nu ook weer niet. 

.

 


Het zijn van een Nederlands docent is gelukkig niet benodigd om klanten goed te kunnen helpen Martijn :wink:

De adapter heb ik besteld en ga die proberen. Niet geschoten is altijd mis en mocht die niet werken, dan kan die inderdaad weer retour.  

Zou je je bevindingen hier willen delen? Ik denk dat we allemaal wel benieuwd zijn of dit lukt!


@LaurensZalm

WPS? Ik ben weliswaar geen monteur, noch docent Nederlands, maar voor zover ik weet is WPS bedoeld voor het verbinden van een apparaat met een router.

Een Bluetooth luidspreker wordt niet verbonden met een router maar met een “zender”. Dat kan een laptop, telefoon, tablet, televisie of wat voor apparatuur dan ook. Daar is ook geen USB voor nodig. Bluetooth is draadloos.

Ik heb ooit een JBL Charge 3 gewonnen. En die kan ik zonder authenticeren verbinden met m’n iPhone, iPad, MacBook, HP floptap, Televisie, VU+ STB, en JBL Soundbar verbinden, dus ik vraag me af waarom ik die dan op een Arris (via de adapter) zou moeten authenticeren?

Zó bijzonder is de Arris nu ook weer niet.

.

 

Dat is ook zo maar doelde dan ook op het feit dat er niet zoiets simpels is als WPS voor BT.

Dus dat je dit ten alle tijde d.m.v andere vorm van authenticatie dient te doen.

 

Maar je moet de JBL charge 3 wel even aantikken ( Authenticeren) in BT apparaten in je telefoon... met welke ga je hier wat aantikken.

Met aan ene zijnde een apparaat zonder interface ( deze adapter ) en andere zijde een BT speaker zonder interface.. 

 


Het zijn van een Nederlands docent is gelukkig niet benodigd om klanten goed te kunnen helpen Martijn :wink:

De adapter heb ik besteld en ga die proberen. Niet geschoten is altijd mis en mocht die niet werken, dan kan die inderdaad weer retour.  

 

Gelukkig ook maar.Anders zouden hier heel wat minder helpers zijn:wink:


Het zijn van een Nederlands docent is gelukkig niet benodigd om klanten goed te kunnen helpen Martijn :wink:

De adapter heb ik besteld en ga die proberen. Niet geschoten is altijd mis en mocht die niet werken, dan kan die inderdaad weer retour.  

Zou je je bevindingen hier willen delen? Ik denk dat we allemaal wel benieuwd zijn of dit lukt!

Uiteraard laat ik weten of het lukt. En ook als het onverhoopt niet lukt 😉


@LaurensZalm

WPS? Ik ben weliswaar geen monteur, noch docent Nederlands, maar voor zover ik weet is WPS bedoeld voor het verbinden van een apparaat met een router.

Een Bluetooth luidspreker wordt niet verbonden met een router maar met een “zender”. Dat kan een laptop, telefoon, tablet, televisie of wat voor apparatuur dan ook. Daar is ook geen USB voor nodig. Bluetooth is draadloos.

Ik heb ooit een JBL Charge 3 gewonnen. En die kan ik zonder authenticeren verbinden met m’n iPhone, iPad, MacBook, HP floptap, Televisie, VU+ STB, en JBL Soundbar verbinden, dus ik vraag me af waarom ik die dan op een Arris (via de adapter) zou moeten authenticeren?

Zó bijzonder is de Arris nu ook weer niet.

.

 

Dat is ook zo maar doelde dan ook op het feit dat er niet zoiets simpels is als WPS voor BT.

Dus dat je dit ten alle tijde d.m.v andere vorm van authenticatie dient te doen.

 

Maar je moet de JBL charge 3 wel even aantikken ( Authenticeren) in BT apparaten in je telefoon... met welke ga je hier wat aantikken.

Met aan ene zijnde een apparaat zonder interface ( deze adapter ) en andere zijde een BT speaker zonder interface.. 

 

Ik begrijp nu wat je bedoelt.

Ik verwacht niet, dat de software van de Arris de adapter herkend en in het menu, de interface, de speaker valt te selecteren. 

Maar, noch de JBL Soundbar, noch de JBL Charge 3 hebben een ‘interface’, maar koppelen werkt probleemloos door op beide apparaten de Bluetooth knop in te drukken. Als de koppeling tot stand is gebracht klinkt ter bevestiging een Windowsachtig geluidje.

We gaan zien of het lukt. 


@LaurensZalm

WPS? Ik ben weliswaar geen monteur, noch docent Nederlands, maar voor zover ik weet is WPS bedoeld voor het verbinden van een apparaat met een router.

Een Bluetooth luidspreker wordt niet verbonden met een router maar met een “zender”. Dat kan een laptop, telefoon, tablet, televisie of wat voor apparatuur dan ook. Daar is ook geen USB voor nodig. Bluetooth is draadloos.

Ik heb ooit een JBL Charge 3 gewonnen. En die kan ik zonder authenticeren verbinden met m’n iPhone, iPad, MacBook, HP floptap, Televisie, VU+ STB, en JBL Soundbar verbinden, dus ik vraag me af waarom ik die dan op een Arris (via de adapter) zou moeten authenticeren?

Zó bijzonder is de Arris nu ook weer niet.

.

 

Dat is ook zo maar doelde dan ook op het feit dat er niet zoiets simpels is als WPS voor BT.

Dus dat je dit ten alle tijde d.m.v andere vorm van authenticatie dient te doen.

 

Maar je moet de JBL charge 3 wel even aantikken ( Authenticeren) in BT apparaten in je telefoon... met welke ga je hier wat aantikken.

Met aan ene zijnde een apparaat zonder interface ( deze adapter ) en andere zijde een BT speaker zonder interface.. 

 

Ik begrijp nu wat je bedoelt.

Ik verwacht niet, dat de software van de Arris de adapter herkend en in het menu, de interface, de speaker valt te selecteren. 

Maar, noch de JBL Soundbar, noch de JBL Charge 3 hebben een ‘interface’, maar koppelen werkt probleemloos door op beide apparaten de Bluetooth knop in te drukken. Als de koppeling tot stand is gebracht klinkt ter bevestiging een Windowsachtig geluidje.

We gaan zien of het lukt. 

Time Will tell.... sooner or later....Time Will tell


Ik ben niet slechthorend, maar heb mijn hoofdtelefoon ( een BT koptelefoon van JBL ) met BT gekoppeld met de Samsung tv. Die laatste heeft geeneens een analoge koptelefoon-aansluiting (mini-jack) meer.
Moderne hoortoestellen hebben ook BT tegenwoordig.

Ik weet geen enkele settopbox die geluid via BT ondersteund. Noch bij IPTV providers, noch bij DVB-C providers. Dat moet nog 'verzonnen’ worden.

Vooralsnog is een losse BT transmitter, die dan met optical op tv of ontvanger gaat, een prima alternatief met hetzelfde resultaat. Voeding kan deze dan krijgen via de usb van diezelfde ontvanger.


 

Ik weet geen enkele settopbox die geluid via BT ondersteund. Noch bij IPTV providers, noch bij DVB-C providers. Dat moet nog 'verzonnen’ worden.

 

 

@PeterG ik denk dat het met vraag en aanbod te maken heeft.

Zelf zou ik het nooit gebruiken, maar ik kan me wel veel gebruikers voorstellen. 


 

Ik weet geen enkele settopbox die geluid via BT ondersteund. Noch bij IPTV providers, noch bij DVB-C providers. Dat moet nog 'verzonnen’ worden.

 

 

@PeterG ik denk dat het met vraag en aanbod te maken heeft.

Zelf zou ik het nooit gebruiken, maar ik kan me wel veel gebruikers voorstellen. 

Geluid via Bluetooth is al ‘verzonnen’.  Dat schrijft @PeterG zelf ook:

Ik ben niet slechthorend, maar heb mijn hoofdtelefoon ( een BT koptelefoon van JBL ) met BT gekoppeld met de Samsung tv. Die laatste heeft geeneens een analoge koptelefoon-aansluiting (mini-jack) meer.
Moderne hoortoestellen hebben ook BT tegenwoordig.

Ik weet geen enkele settopbox die geluid via BT ondersteund. Noch bij IPTV providers, noch bij DVB-C providers. Dat moet nog 'verzonnen’ worden.

Dat de settopboxen van de IPTV-aanbieders en kabelaars, geen extra functionaliteiten bieden is omdat de ‘kastjes’ zo goedkoop mogelijk geproduceerd moeten worden, volgens de voorgeschreven specificaties.

Om de settopboxen zo voordelig mogelijk te produceren, worden vaak al bestaande ‘doosjes’ en moederbordjes gebruikt: eventuele ‘ongewenste’ aansluitingen worden dan softwarematig uitgeschakeld of beperkt in het gebruik.

Een andere reden om de bruikleenkastjes en huurboxjes zo eenvoudig (en beperkt) mogelijk te houden, is het vermijden van tal van uiteenlopende ondersteuningsvragen van gebruikers aan klantenservices en helpdesks.

Extra mogelijkheden vergroten ook de kans op problemen. Dat is bijvoorbeeld merkbaar met de vaak slechte performance van Videoland en YouTube op de kpn-ontvangers.


het zal ongetwijfeld ook met de energiefootprint te maken hebben die ze zo laag mogelijk willen, iedere Chip op een PCB vindt beetje stroom wel lekker. Er zijn voor iedere chip en functie wel use-cases te bedenken.

Maar iedereen wil ook klein en compact

Laag energieverbruik

Niet complex.

Je kan ook een 19inch 2U rackmount systeem bij je TV ophangen en hierop aansluiten en installeren wat je wilt voor TV met toetsenbord en alles erbij maar is dat realistisch ?

 

wat ik bedoel te zeggen die setupboxjes zijn altijd een compromis van een hoop factoren, en grote factoren zijn gewoon formaat en Functionaliteits behoeften

en BT voor audio oid is er daar geen van, hoewel zoals ook aangegeven er wel degelijk use-cases voor zijn


het zal ongetwijfeld ook met de energiefootprint te maken hebben die ze zo laag mogelijk willen, iedere Chip op een PCB vindt beetje stroom wel lekker. Er zijn voor iedere chip en functie wel use-cases te bedenken.

Maar iedereen wil ook klein en compact

Laag energieverbruik

Niet complex.

Een goede (en betere) manier om de energiefootprint te beperken:

Met een Apple TV kan zoveel meer dan de brakke bakjes. Netflix, YouTube, Videoland, doen het gewoon, zonder dat daarna een ‘frisse start’ of wat voor gedoe dan ook nodig is. Streamen van muziek, het bekijken van je vakantiefoto’s….Heb je aan één niet complex, klein en compact ‘kastje’ genoeg.

Je kan ook een 19inch 2U rackmount systeem bij je TV ophangen en hierop aansluiten en installeren wat je wilt voor TV met toetsenbord en alles erbij maar is dat realistisch ?

Dat is inderdaad weinig realistisch maar ook helemaal niet nodig. Op een moderne TV is een toetsenbord te koppelen. Draadloos. Via Bluetooth 😱

En het kan nog gekker: in de logeerkamer heb ik een oude Philips TV. Die is niet meer ‘smart’ maar een USB toetsenbord werkt er nog steeds op, en met een Apple TV weer helemaal bij de tijd.


het zal ongetwijfeld ook met de energiefootprint te maken hebben die ze zo laag mogelijk willen, iedere Chip op een PCB vindt beetje stroom wel lekker. Er zijn voor iedere chip en functie wel use-cases te bedenken.

Maar iedereen wil ook klein en compact

Laag energieverbruik

Niet complex.

Een goede (en betere) manier om de energiefootprint te beperken:

 

en tevens een goede manier om gevoelige authenticatie gegens op een plek te krijgen waar je er als achterliggende partij niks mee kan...


Als de achterliggende partij (wie?) niets kan met ‘gevoelige authenticatie gegens’, (welke?) wat is dan precies het probleem? 

Maar volgens mij ging dit over de energiefootprint… Of toch ook weer niet. Het ging over de vele (on)mogelijkheden van de Arris V(ery) I(nsufficient) P(roduct) 5202.