Skip to main content

hoe koppel ik mijn bose 123 audio aan mijn nieuwe decoder arris vip2505

Vandaag mijn oude decoder HDMI HBN2260, voorzien van AUDIO L/R ingang losgekoppeld van mij Panasonic TV en 321 BOSE audio en vervangen door de nieuwe ARRIS VIP5202.

Op de ARRIS VIP5202 mis ik een ingang AUDIO L/R om daarin de plug van mijn 321 BOSE in te pluggen.

is er een ander manier om mijn 321BOSE van signaal te voorzien en (allen) radio te luisteren?


@voogie

Dat kan alleen als er een optische ingang (toslink) op zit.

Je moet wel in alle gevallen de ab van de bose gebruiken voor volume etc. 

Voor radio zenders etc. de AB van de KPN tv decoder (Arris VIP 5202)

 

Het beste is, om de BOSE te koppelen aan de tv.

Het enige nadeel is dan dat de tv bij radio ook aan moet.

 

Er bestaan adapters voor fiber (toslink) naar audio.

Zie o.a. hier. 


@voogie

Dat kan alleen als er een optische ingang (toslink) op zit.

Je moet wel in alle gevallen de ab van de bose gebruiken voor volume etc. 

Voor radio zenders etc. de AB van de KPN tv decoder (Arris VIP 5202)

 

Het beste is, om de BOSE te koppelen aan de tv.

Het enige nadeel is dan dat de tv bij radio ook aan moet.

 

Er bestaan adapters voor fiber (toslink) naar audio.

Zie o.a. hier. 

 

@voogie Er zit op jouw Bose321 een optische ingang. Dus je kunt prima doen wat @joop2011 voorstelt, dus aansluiten met een optisch kabeltje zoals deze: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1507973/toslink-optische-kabel-2m/?pos=1018. 

Je kunt op die manier radio luisteren zonder dat je de tv aan moet laten. Ideaal.

*Edit


Veel dank voor ook jouw antwoord katana321.

is mij gelukt en werkt weer als vanouds.


Bose321  aangesloten aan kpn box met optische kabel met 3 tulp geen geluid op mijn bose luidsprekerboxen tv instellen op Optische luidspreker nog geen geluid

Op boxen

Optische kabel aangesloten op tv  met 3tulp op bose 321 versterker geen geluid op boxen tv ingesteld op Optische luidspreker geen geluid op boxen

Op aanraden van monteur een toslink tussen stuk gekocht alles aangesloten lukt ook niet

Wat moet ik nog meer doen 

 

 

 

 


Bose321box


Je hebt er deze converter tussen @RickAntoi ?

De Bose 321 heeft als het goed is een optische ingang, waardoor alleen een optisch audiokabeltje nodig is.

https://www.bose.com/en_us/support/articles/HC16/productCodes/321_series2/article.html

Meestal is de CBL/SAT knop direct ingesteld voor de optische ingang.

Eventueel meer uitleg.

Zowel direct op de 321 als via de converter zet dan de audio van de TV+ box nog op PCM stereo. Standaard geeft ie op alle zenders Dolby (stereo of 5.1) maar Dolby geluid kan de converter en de 321 niet meer overweg.

tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - geluids indelingen


Krijg je bij de converter de snoeren erbij die op de afbeelding staan dus de optische kabel 

aansluiten aan de Bose321 en hoe wordt de converter aangesloten op de kpn box

 

Graag wat uitleg hierover


Ja. De optische kabel krijg je erbij. 

In de 5202 zet je bij de geluid instellingen onder tabje optical de instelling op 'stereo'. Met Dolby werkt de convertor niet. 

Voor het analoge kabeltje moet je zelf zorgen. 

Maar de Bose-3-2-1 heeft al een optical audio ingang. Je hoeft dus alleen een optisch kabeltje te kopen. Niet die hele convertor. Wel de 5202 op stereo zetten. Want ook de Bose-3-2-1 werkt niet met Dolby geluid. 


Ik heb geen arris vp5202 maar een kpn box

Diw7022

Heb optische kabel aangesloten op kpn box en aangesloten op bose 321 geen geluid

Heb optische kabel aangesloten op tv en aangesloten op bose 321 geen geluid

Heb optische kabel met tulpjes aangesloten op kpn box en tulpen in Bose321  geen geluid

Heb optische kabel aangesloten op kpn box en aangesloten op Bose321 en hdmi kabel met tulpjes aangesloten op Bose321  geen geluid 

Weet het nu niet meer wat ik moet doen


Persoonlijk zou ik de soundbar via de HDMI eARC van de tv aansluiten.

 

P.S.

De Toslink (audio fiber) op de DIW7022 moet je wel aanzetten, standaard staat deze uit. 

 

Tip voor volgende keer.

Maak een eigen nieuwe topic voor zoiets als dit aan. 😉


Heb optische kabel aangesloten op kpn box en aangesloten op bose 321 geen geluid

Heb optische kabel aangesloten op tv en aangesloten op bose 321 geen geluid

Wat zei ik nou…

Je moet het geluid ook op 'stereo'  zetten in de DIW7022!! De Bose-3-2-1 herkent geen Dolby geluid.

De optische ingang van de Bose-3-2-1 kies je meestal met de sat knop. Dat is tenminste de fabriek af instelling. Als je dat nooit veranderd hebt...


Hoe zet ik het geluid stero op mijn Diw7022 

War moet ik doen


Hoe zet ik het geluid stero op mijn Diw7022 

War moet ik doen

Hier al vermeld.....


Wat bedoel je met Uit de bèta en v10


Wat bedoel je met Uit de bèta en v10

Dat is niet wat Peter bedoelt. Je moet klikken op de groene tekst in zijn bericht...


Wat onder het streepje staat is mijn ondertekening. Daar moet je niet (minder) op letten.

Ik heb alles uitgelegd om met betrekking tot de Bose-3-2-1 deze te gebruiken met de TV+ box. Om niet in herhaling te vervallen verzoek ik je de eerdere berichten te lezen.

En links zijn om op te klikken… 😉

En om niet in herhaling te vervallen kom ik hier niet weer. Het moet met de eerdere uitleg lukken; anderen met de Bose-3-2-1 is het daarmee tenslotte ook gelukt.

Succes.

 

 

 

 


Zie ook hier. 

Is al een oudje zie ik, 20 jaar oud.

 

Wat je misschien ook nog kan proberen is de Toslink kabel (optische audio kabel) in de tv stoppen (daar zit als het god is ook een toslink uitgang. 

En misschien werkt het daarna perfect.

 

Of misschien voor een nieuwe model kiezen met HDMI en die op HDMI eARC verbinden.

 

Verder zoals @PeterG perfect heeft beschreven, zie eerdere reacties in deze topic. 


Heb alles geprobeerd geen geluid

Denk je dat een kpn monteur het wel voor elkaar krijgt zo ja wat zijn de kosten en als hij komt moet de Bose321 het wel doen.

Niet dat ik voorrijkosten moet betalen en het werkt nog niet dus moet zeker weten dat die monteur het kan.


Als de monteur komt dan kost dat sowieso € 75. 

Ongeacht of die het wel voor elkaar krijgt. Het kan ook nog aan de Bose liggen. Defecte DAC bijvoorbeeld. 

Een student via Student aan Huis zal goedkoper zijn. Maar kost ook als het niet werkt natuurlijk.

En niemand in je omgeving die een beetje handig met apparaten is? Kennis van een kennis ofzo.

Probeer je het met de optische ingang van de Bose? Of heb je (ook) de losse converter?

Heb je de Bose aangesloten op je televisie toestel? Dan moet je daarop natuurlijk de uitvoer op pcm stereo zetten. Anders …. geen geluid op de Bose.

Ergo: de optische uitgang waarop je de Bose aansluit, tv-box of televisie, moet wel op pcm stereo gezet. Anders geeft de Bose geen geluid.

Ergo 2: als de uitgang waar de Bose op zit wel op pcm stereo staat maar hij geeft alsnog geen geluid dan is mogelijk de interne DAC defect. Dan moet je zelf beslissen of je een losse DAC koopt of een nieuwe set…. Want die Bose is dik 20 jaar oud al.

 

En dit is echt mijn laatste bijdrage hier. Als mijn 85 jarige moeder dit soort zaken al in d'r eentje en bij buren voor elkaar krijgt moet het jou ook lukken.


Het is jammer met ziggo had ik geen probleem. En nu met glasvezel en kpn box lukt het niet.

Bedankt voor je moeite


Dus de optische uitgang heb je op de TV+ Box aan staan?

Zie je dan ook rood licht achter het klepje van de Toslink aansluiting op de TV+ Box?

 

En het geluid heb je op stereo staan?

 


Is de arris vp5202 een betere kpn box dan Diw7022 


Is de arris vp5202 een betere kpn box dan Diw7022 

Beter wil ik niet zeggen, stabieler wèl.

Bij de 5202 zijn de kinderziekten er uit en bij de DIW7022 (nog) niet @RickAntoi 

Â