Skip to main content

Goedemorgen,

Wij hebben de laatste tijd onwillekeurig dat de bovenste helft van de televisie haperingen/schokkerigheid vertoont bij beeld via de Arris. Ik heb hierover gisteren met de support gebeld en n.a.v. het gesprek onze 2e Arris aangesloten om te kijken of dit iets deed; helaas ook daar hetzelfde nare effect.

Ik heb e.e.a. op het forum doorgelezen dus hieronder alvast de huidige situatie:

  • KPN glasvezel, Experiabox V10
  • Arris 5202, met het nieuwe menu al zichtbaar, direct aangesloten op het modem
  • Beeldinstellingen Arris: 1080p@50Hz, UHD kwaliteit, HDR uit
  • 2 verschillende HDMI kabels geprobeerd naar de televisie (Samsung UE40J6240)
  • In de beeldinstellingen van de televisie ruisonderdrukkingen uitgezet en ook Auto Motion etc uit
  • Bijzonder is dat bijv. Netflix via de tv (wifi) prima werkt, zonder het issue
  • Het probleem doet zich voor op live tv, terugkijken en ook bij Netflix via de Arris.
  • Ik heb al een paar keer het modem en de arris van de stroom gehaald, toen leek het even wat minder… maar het komt altijd weer terug

Wat te doen om weer comfortabel naar het beeld te kunnen kijken?

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt oorspronkelijk topic

Hoi @MarLok . welkom op het forum.

Wat een vervelende en merkwaardige storing. Als ik het verhaal goed lees was het voorheen goed? Wanneer begonnen de problemen ongeveer en treedt het af en toe op of non stop?

Heb je misschien nog een andere tv in huis waar we op kunnen testen? 


@Erwin_ dank voor je reactie!

Het is niet vanaf het begin maar enige tijd later ontstaan.

Zojuist een andere televisie geprobeerd (Samsung UE32F6400), daar lijkt het probleem zich niet voor te doen. Vervolgens de eerste weer aangesloten, met verschillende kabels en op verschillende HDMI poorten. Een tijd lijkt het goed te gaan en dan ontstaat het weer, dan ook wanneer de kabel op andere poorten wordt aangesloten. Het probleem is met name zichtbaar bij (snel) bewegend beeld, niet wanneer het beeld nagenoeg stilstaand is.


Lastig, l.astig. Het kan zijn dat de tv en de arris elkaar niet liggen maar die kans acht ik klein.  Ik zit ook nog steeds aan een ‘beeldverbeteraar’ van je tv te denken.


@Erwin_  wat is nu de volgende stap?

Tot op heden geen verbetering en geen oplossing. Het lijkt alleen maar erger te worden...


Omdat je het op beide arris tuners hebt, heeft omruil geen zin.

Is er misschien nog een firmware update van je televisie beschikbaar?

Zo niet, maak je ook gebruik van 4k abonnement? Anders kan ik proberen om je een andere itv tuner te sturen (die dan geen 4k ondersteunt) 


Zijn de ontvangers direct met een kabel aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen zoals een draadloos verbindingsset of een switch?


@Erwin_ We hebben (nog) geen 4K televisie, 1080p is wat onze huidige televisie ondersteund.

 

@Joep1965 de ontvanger is direct (via een UTP-wcd) middels CAT6 verbonden met het modem.

Ik had al gelezen dat bijv. een switch kan leiden tot problemen met iTV dus daarom bij voorbaat TV en overig netwerk vanaf het modem verder gescheiden.


als je het probleem ook met een andere tv ontvanger hebt, de hdmi kabel al vervangen is en je ook een andere hdmi poort hebt gebruikt, is de kans wel heeeel erg groot dat het probleem in je tv zit.

Heeft je tv ook een scart aansluiting? Miscchien niet de meest sexy oplossing, maar ik zou toch eens kijken of je daarmee wel fatsoenlijk (sd) beeld hebt.


@Digi Daisy ik begon eerst ook wel te twijfelen, echter is Netflix via wifi geen probleem en bijv. F1tv via een laptop (hdmi) gaat ook prima. De PS4 via hdmi ook geen probleem. Het probleem is echt alleen als er beeld gekeken wordt met de ontvanger, audio is prima.


@MarLok : Ik heb het verzoek aan de logistieke afdeling gedaan om een andere tuner te sturen. Of dit gehonoreerd wordt, kan ik niet garanderen. Dat moeten we even afwachten.


@MarLok : Het lijkt te lukken. Ze vragen alleen nog welke er omgeruild moet worden. Kun jij dat aangeven?

Tv-ontvanger 1

VIP5202 (M919*****582)

Tv-ontvanger 2

VIP5202 (M919*****177)


@Erwin_ maakt voor ons niet uit, zelfde probleem op allebei. Dan kies ik de ***177 om te ruilen.


Ik geef het door. Ik verwacht dat je op korte termijn een SMS’je krijgt met logistieke informatie.


@Erwin_ 

Geen idee of je er nog wijzer van wordt maar opvallend is dat nu tijdens de wedstrijd oranje-italië geen problemen zichtbaar zijn. 

Tijdens de pauze dan weer wel. Erg bijzonder maar wellicht helpt het je in het onderzoek...


Is de omruil gelukt?


ik heb dit probleem ook al enkele jaren, ook hier op het forum wordt al eerder melding gemaakt van dit probleem met de bovenste helft van de samsung.

 

In de periode dat ik hier last van heb ben ik zelf verhuisd met een complete nieuwe glasaansluiting, nieuwe experia, nieuwe settopboxen. maakt allemaal niet uit. De samsung lijkt niet goed overweg te kunnen met instellingen in de settopbox. netflix inderdaad geen enkel probleem, fabrieksinstellingen, ander kabels etc, maakt allemaal niks uit…..


@Erwin_  De omruil is gelukt. Helaas nog steeds hetzelfde euvel :frowning2: Wat is nu de volgende stap?

 

@emielstroeve Heb je de ervaring dat het met een andere televisie wel goed gaat? Nog tips die het televisiekijken prettiger maken? Want zo'n haperende bovenste helft is niet lang te negeren…


@MarLok : Dus je hebt nu een ander type tuner? Als dat zo is, en het probleem blijft, zijn mijn middelen helaas uitgeput. :-(


@Erwin_  nou het kastje ziet er exact hetzelfde uit, dus in zoverre geen ander type tuner 


Oef. Dat was niet de bedoeling. :-(  We wilden juist een ander type tuner proberen. Blijkbaar is er een fout gemaakt bij de logistieke club.

Ik ga het  opnieuw proberen. 


hebben we hier nog nieuws over te melden? 


@MarLok, hoe gaat het met de nieuwste ontvanger?


@Bart_Z we hebben de ontvanger nu een aantal dagen aangesloten staan. Het begon veelbelovend maar helaas inmiddels toch weer hetzelfde manko als bij de andere ontvangers.

Typische blijft dat alle andere randapparatuur dit manko niet heeft in combinatie met de televisie...


Zou je eens een foto van het fenomeen willen maken.

Aangezien het nu weer is, verdenk ik toch sterk de televisie zelf. Aangezien een Samsung UE40J6240 pas 4 jaar oud is kan ie natuurlijk altijd ene probleem hebben.

Zojuist een andere televisie geprobeerd (Samsung UE32F6400), daar lijkt het probleem zich niet voor te doen.

Hoe lang heb je met die andere TV getest? Een uur, een dag, een week?

Beeldinstellingen Arris: 1080p@50Hz, UHD kwaliteit, HDR uit

Euh… 1080p50 is natuurlijk GEEN UHD kwaliteit, dus dat spreekt elkaar tegen….

Maar 1080 (i50 danwel p50) is wel de kwaliteit van de meeste zenders.


@PeterG 

De televisie is een Samsung UE40J6240.

Ik ben het met je eens dat het opmerkelijk is dat een andere Samsung wel goed gaat. Echter is het echt alleen icm de ontvanger van KPN. Hiervoor T-Mobile gehad en nergens last van. En dus al andere apparatuur via HDMI alsmede Netflix via de televisie zelf; geen enkel probleem... hoe zie jij dat?

Foto volgt.