Skip to main content

Is het mogelijk om Channel4, en wellicht meer Britse kwaliteits-televisie zenders (BBC3, BBC4), via KPN te krijgen? Als je google’t zijn er oplossingen via VPN (extra kosten en dan heb je het nog niet gelijk op je TV) of geklungel met een schotel (dan kun je het gewoon ontvangen?). Dat zou een welkome toevoeging zijn, via de bestaande glasvezel-set-top-box-en-afstandbediening. Naast de baby/kinder/prono/anderstalig-zenders die er nu zijn maar waar ik echt niks aan heb. Ik kan me niet voorstellen dat er niet meer klanten zijn die hierop zitten te wachten.

Gaat niet gebeuren. Om de simpele reden dat de eigenaren van deze zenders geen toestemming geven aan KPN om deze zenders door te geven. Dit heeft o.a. met de auteursrechten te maken. Om dezelfde reden mogen de Vlaamse commerciële zenders niet door gegeven worden. 

Ik heb zelf een schotel en dat is even een klusje om op te hangen. Maar daarna heb je wel genoemde zenders en meer in HD gratis op je tv. 


Thanks Gertjan. Maar ik begrijp het verschil niet goed, en de auteursrechten. Waarom KPN het niet digitaal en gebruikersvriendelijk door zou mogen geven terwijl het gratis in de satelliet/lucht hangt. Dan is het toch handiger dat KPN het eenmalig uit de lucht haalt en doorgeeft aan iedereen?


Hallo @Jojojoost ,

De kans dat Channel 4, Channel 5 en de vier ITV zenders door KPN worden doorgegeven is nihil. Dit zijn commerciële zenders en zij hebben niet de rechten om buiten de UK (en mogelijk Ierland) hun programma’s uit te zenden. 
 

De kans dat BBC 3 en BBC 4 kunnen worden doorgegeven is iets groter. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat KPN hierover een deal gaat sluiten met de BBC. Een aantal jaar geleden zijn deze zenders juist verdwenen bij KPN. 
 

De oplossing voor jou is inderdaad een schotel. Hoezo geklungel? Ik heb zelf al ruim 20 jaar een schotel en kan inderdaad ook (gratis) zo’n 100 Engelse zenders ontvangen. Geen ruimte op het dak? Zet de schotel dan in je tuin of op het balkon. 
 

Wat betreft auteursrechten: Officieel kunnen wij de Engelse zenders hier niet ontvangen, maar in de praktijk is het geen probleem. Zeker niet in het westen van het land. KPN mag niet zomaar deze zenders doorgeven aan hun klanten zonder betaling aan de BBC.


gratis in de satelliet/lucht hangt. Dan is het toch handiger dat KPN het eenmalig uit de lucht haalt en doorgeeft aan iedereen?

Alleen de Zwitserse wet staat dit toe, uiteraard alleen voor providers in dat land. Zwitserland zit niet in de E.U.

In de E.U. is het niet toegestaan zonder contract/afspraak met een zendereigenaar de '’gratis'’ versie OPNIEUW door te geven. Zendereigenaren willen dit vrijwel nooit omdat ze niet voor dat gebied uitzenden (programma's / ondertiteling / extra rechten betalen).


Hoi Jojojoost,

Of KPN plannen heeft het Britse aanbod uit te breiden, is een vraag die alleen KPN beantwoorden kan.

Wat ik wel weet, is dat met een schotel (en een satellietontvanger) de BBC,  ITV, Channel 4, Channel 5, vrij en ongecodeerd in zijn te ontvangen, wat wil zeggen dat er geen abonnement nodig is.

Naast de bovengenoemde zenders, is nog een enorm aanbod (vrij) te ontvangen: themazenders, muziekzenders, filmzenders, zenders die zich op jeugd- en jongeren richten. En, in de Kerstperiode radio- en televisiezenders met 24/7 kerstmuziek en kerstfilms. Je moet er van houden, maar het aanbod is groot. En daarnaast nog vrijwel alle regionale en lokale BBC- en ITV zenders. De programmering daarvan is echter grotendeels gelijk aan de landelijke zenders: op gezette tijden zijn er regionale nieuwsbulletins te zien, een regionale versie van ‘opsporing verzocht’ en tijdens regionale verkiezingen, verkiezingsdebatten. Voor mij niet zo interessant, al was het maar omdat het dialect onverstaanbaar is..

Bijzonders is ook dat een aantal zenders, een ‘+1’ variant hebben. Daarop loopt de programmering een uur achter: handig wanneer het begin is gemist.
 

Ik heb een aantal jaren in Edinburgh gewoond en daarom kijk ik vaak naar BBC Scotland en BBC Alba,  ITV Scotland, die in Nederland alleen met de schotel te ontvangen.

Het ‘geklungel’ met een schotel valt best mee. Er is weliswaar een investering voor nodig maar die valt relatief gezien best mee. Een ontvanger is te koop vanaf € 40, maar er zijn er ook die 20 keer zo duur zijn. Zaak is wel de schotel optimaal uit te richten maar dat is ook maar eenmalig. Ik heb mijn schotel nu 15 jaar: alleen de ontvangers zijn opgewaardeerd naar een 4K en HD versies.

De 4K versie was wel prijzig maar soit… die heeft ook een flinke harddisk aan boord. Handig voor opnames en via het thuisnetwerk door de andere ontvangers te benaderen: beneden opnemen: boven kijken.

Een overzicht van het vrij te ontvangen Engelse aanbod:

https://www.satellietentv.nl/free-tv-astra2

 

 

 


@Gertjan Woudenberg @Berteman 

De laatste maanden kijk ik best wel vaak naar Now 70's en Now 80's. :musical_note::notes:  Aanraders.! (Je hebt ook nog Now 90's…..)  

 

 


Now 80’s staat hier ook met regelmaat op, maar ook BoxMas, Paramount, Sony Movies, Smithsonian HD, Yesterday.  Soms ook de Italiaanse RAI. RAI 1 weliswaar vaak veel geschreeuw met weinig inhoud maar soms is de ochtendshow wel vermakelijk. RAI 3, werkelijk schitterende documentaires: eergisteren een over de vulkaan Etna. Prachtig en bijzonder leerzaam ook. 

En zappend via  de Oosterburen naar ARD Alpha, Kabel Eins Doku, N24 Doku, naar TV5/Monde of Arte

Van de ‘Nederlandse’ TV eigenlijk alleen NPO, RTL4 (Jinek)…  De Nederlandse TV vind ik eigenlijk weinig interessant, daarom heb ik alleen een abonnement op NLZiet.


Hallo @Jojojoost ,

De kans dat Channel 4, Channel 5 en de vier ITV zenders door KPN worden doorgegeven is nihil. Dit zijn commerciële zenders en zij hebben niet de rechten om buiten de UK (en mogelijk Ierland) hun programma’s uit te zenden. 
 

De kans dat BBC 3 en BBC 4 kunnen worden doorgegeven is iets groter. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat KPN hierover een deal gaat sluiten met de BBC. Een aantal jaar geleden zijn deze zenders juist verdwenen bij KPN. 
 

De oplossing voor jou is inderdaad een schotel. Hoezo geklungel? Ik heb zelf al ruim 20 jaar een schotel en kan inderdaad ook (gratis) zo’n 100 Engelse zenders ontvangen. Geen ruimte op het dak? Zet de schotel dan in je tuin of op het balkon. 
 

Wat betreft auteursrechten: Officieel kunnen wij de Engelse zenders hier niet ontvangen, maar in de praktijk is het geen probleem. Zeker niet in het westen van het land. KPN mag niet zomaar deze zenders doorgeven aan hun klanten zonder betaling aan de BBC.


De EU heeft bepaald dat de binnengrenzen geen belemmering meer mogen zijn voor tv-abonnementen. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk op een Nederlands adres, een abonnement bij TV Vlaanderen af te sluiten. En op een Frans adres, geen Nederlands abonnement.

Het is nu dus mogelijk, ‘buitenlandse’ abonnementen af te sluiten. In principe lijkt het me daarom mogelijk, dat providers ‘buitenlandse’ pakketten kunnen doorgeven in een aanvullend pakket.

Mijn broer woont in Frankrijk en daar zijn (via de kabel) Belgische en Spaanse zenders in een aanvullend pakket beschikbaar.

Maar, nu het Verenigd Koninkrijk uit de EU te vertrokken is, zal dat waarschijnlijk voor de Engelse zenders niet meer gelden...


@Jojojoost Het is heel simpel: een zender zal altijd toestemming moeten geven om doorgegeven te worden via een kabelnet in ons land. Dan zal er tussen zender en kabelexploitant onderhandeld moeten worden over de voorwaarden voor doorgifte. In een ver verleden heeft ITV, die toen ook eigenaar was van Channel 4, ervoor gekozen om niet meer via kabelnetten buiten het Verenigd Koninkrijk (plus Ierland) doorgegeven te worden. De zender moet dan namelijk extra auteursrechten betalen. Die opstelling van de Britse commerciële zenders is in de afgelopen jaren niet veranderd.

Piet.


@P.J.M. van der Vooren : Channel 4 is, net als de BBC en onze NPO, een publieke omroep. Maar deze wordt niet gefinancierd uit publieke middelen: de inkomsten van de zender worden gehaald uit commerciële activiteiten zoals reclame. De zender werd opgericht om de pluriformiteit te bevorderen en dat de twee BBC-kanalen en de twee commerciële tv-zenders (ITV) die er ten tijde van de oprichting waren, de enige tv-zenders van het land zouden zijn.

ITV is nooit eigenaar van Channel 4 geweest.


@Berteman Het juiste verhaal: https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_4

ITV en Channel 4 vielen indertijd allebei onder de IBA.

Piet.


@P.J.M. van der Vooren ,

De IBA was geen eigenaar van ITV of Channel 4. De IBA was - kort gezegd - een regelgevende instantie en toezichthouder op de commerciële televisie en radio. IBA was wel eigenaar van het zenderpark en verdeelde frequenties.

Meer over de IBA:

https://en.wikipedia.org/wiki/Independent_Broadcasting_Authority