Skip to main content
Omdat ik veel in bed via chromecast kijk maar niet de hele tijd berichten wil ontvangen heb ik vanmorgen een goedkoop mobiel telefoontje gekocht (wil deze ook als "werk" telefoon gebruiken, vandaar een mobiel en geen tablet)

De keuze is gevallen op de goedkoopste smartphone die ik kon vinden, een Wiko Sunny 3 mini, draaiend op Android 8.

Googel home, KPN Itv, Netflix, NPO Start geïnstalleerd en ge-deïnstalleerd en geïnstalleerd enz. Alles werkte steeds, ik kon Netflix, You Tube, NPO Start allemaal casten via chromecast naar mijn tv, behalve KPN iTV.

Nu heb ik al gelezen dat meer mensen dit probleem hebben, maar ik ben bang dat ik geen oplossing heb gezien.
Is jouw Chromecast netjes met jouw wifi netwerk verbonden en staat de gastmodus uit of aan?

Is jouw telefoon ook met de wifi verbonden?



Onderstaand de instellingen van mijn Chromecast 2 waar ik prima naar kan casten vanuit de iTV app.




@wjb het toestel is een Google Android Oreo (Go edition)



De Wiko Sunny 3 en de Mini hebben geen ondersteuning voor 4G. Er is 8GB opslagruimte (uitbreidbaar tot 64GB) en 512MB RAM-geheugen.

Is dat voldoende om de app te kunnen casten?
Voor casten heb je vrijwel geen capaciteit nodig, de communicatie vindt immers plaats tussen de Chromecast en de iTV server. Met de telefoon worden alleen maar opdrachtjes gegeven aan de Chromecast om de stream af te spelen en bijvoorbeeld het volume te regelen. Dat is dus heel weinig.
En de ITV app kan met 512MB RAM geheugen ook goed overweg?



Al gevonden,

Minpunten van de Wiko Sunny

Wiko heeft de Sunny voorzien van 512 MB werkgeheugen. Dit is in principe genoeg om apps te kunnen draaien, maar als je zwaardere apps en games wil draaien of wil multitasken loop je al snel tegen deze limiet aan. Daar staat tegenover dat de Wiko Sunny gewoonweg erg goedkoop in aanschaf is. Als je een telefoon zoekt die wél goed kan multitasken raden je we aan in een iets hoger prijssegment te kijken.



Zou dat het probleem zijn?
Is jouw Chromecast netjes met jouw wifi netwerk verbonden en staat de gastmodus uit of aan?

Is jouw telefoon ook met de wifi verbonden?



Onderstaand de instellingen van mijn Chromecast 2 waar ik prima naar kan casten vanuit de iTV app.







Als alles bij You Tube, NPO Start en Netflix wel werkt dat zal de WiFi wel goed staan, en ook wel aan staan, denk je ook niet?
Als alles bij You Tube, NPO Start en Netflix wel werkt dat zal de WiFi wel goed staan, en ook wel aan staan, denk je ook niet?

Nee, niet noodzakelijk zoals je ook uit het onderstaande screenshot kunt concluderen.





De telefoon heeft geen wifi verbinding, maar kan wel casten.

Met de iTV app lukt dat in deze situatie niet en vandaar dat ik die vragen stelde.
En de ITV app kan met 512MB RAM geheugen ook goed overweg?



Al gevonden,

Minpunten van de Wiko Sunny

Wiko heeft de Sunny voorzien van 512 MB werkgeheugen. Dit is in principe genoeg om apps te kunnen draaien, maar als je zwaardere apps en games wil draaien of wil multitasken loop je al snel tegen deze limiet aan. Daar staat tegenover dat de Wiko Sunny gewoonweg erg goedkoop in aanschaf is. Als je een telefoon zoekt die wél goed kan multitasken raden je we aan in een iets hoger prijssegment te kijken.



Zou dat het probleem zijn?


Nee, casten mag geen enkel probleem zijn, casten vergt namelijk geen enkele capaciteit van de telefoon. Je kunt de telefoon zelfs helemaal uit zetten direct nadat je de cast gestart hebt. Bij casten is het niet meer de telefoon die het werk doet maar de Chromecast.
Oke duidelijk, dankjewel wjb


Als alles bij You Tube, NPO Start en Netflix wel werkt dat zal de WiFi wel goed staan, en ook wel aan staan, denk je ook niet?Nee, niet noodzakelijk zoals je ook uit het onderstaande screenshot kunt concluderen.





De telefoon heeft geen wifi verbinding, maar kan wel casten.

Met de iTV app lukt dat in deze situatie niet en vandaar dat ik die vragen stelde.


Als ik eenmaal aan het casten ben, kan ik de wifi uitzetten, maar de wifi uitzetten en dan proberen te casten lukt niet, ook niet bij You Tube. En dit lukt ook niet met mijn andere mobiel, en Huawei P Smart Plus



Ik heb overigens nauwelijks app op deze telefoon omdat ik 'm alleen als afstandsbediening voor de chromecast wel gebruiken, en voor contact met het werk.
Als ik eenmaal aan het casten ben, kan ik de wifi uitzetten, maar de wifi uitzetten en dan proberen te casten lukt niet, ook niet bij You Tube.

Dus je hebt op de Chromecast de gastmodus uit staan en dat is ook prima.

Dat betekent echter ook dat je met de iTV app gewoon zou moeten kunnen casten.


Als ik eenmaal aan het casten ben, kan ik de wifi uitzetten, maar de wifi uitzetten en dan proberen te casten lukt niet, ook niet bij You Tube.Dus je hebt op de Chromecast de gastmodus uit staan en dat is ook prima.

Dat betekent echter ook dat je met de iTV app gewoon zou moeten kunnen casten.



Misschien moet je dan even de begintopic lezen. Dat staat nml dat alles werkt, behalve iTV. Ik heb deze chromecast al diverse keren geïnstalleerd, op het werk heb ik 3 chromecasten geïnstalleerd, weet dus heel prima hoe dit moet.
Als ik eenmaal aan het casten ben, kan ik de wifi uitzetten, maar de wifi uitzetten en dan proberen te casten lukt niet, ook niet bij You Tube.Dus je hebt op de Chromecast de gastmodus uit staan en dat is ook prima.

Dat betekent echter ook dat je met de iTV app gewoon zou moeten kunnen casten.
Misschien moet je dan even de begintopic lezen. Dat staat nml dat alles werkt, behalve iTV. Ik heb deze chromecast al diverse keren geïnstalleerd, op het werk heb ik 3 chromecasten geïnstalleerd, weet dus heel prima hoe dit moet.


Je hoeft niet zo geïrriteerd te reageren hoor, het enige dat ik schreef was dat het dus zou moeten kunnen werken. Ik zie namelijk geen belemmeringen door instellingen.

Kan jij met een andere telefoon of tablet wel vanuit de iTV app casten naar die Chromecast?






Als ik eenmaal aan het casten ben, kan ik de wifi uitzetten, maar de wifi uitzetten en dan proberen te casten lukt niet, ook niet bij You Tube.Dus je hebt op de Chromecast de gastmodus uit staan en dat is ook prima.

Dat betekent echter ook dat je met de iTV app gewoon zou moeten kunnen casten.
Misschien moet je dan even de begintopic lezen. Dat staat nml dat alles werkt, behalve iTV. Ik heb deze chromecast al diverse keren geïnstalleerd, op het werk heb ik 3 chromecasten geïnstalleerd, weet dus heel prima hoe dit moet.
Je hoeft niet zo geïrriteerd te reageren hoor, het enige dat ik schreef was dat het dus zou moeten kunnen werken. Ik zie namelijk geen belemmeringen door instellingen.

Kan jij met een andere telefoon of tablet wel vanuit de iTV app casten naar die Chromecast?




Misschien reageer ik wat geïrriteerd omdat je een beetje belerend overkomt.

Ik kan casten met mijn andere mobiel en ook met een tablet, hiervoor had ik een andere tablet ook daarmee kon ik prima casten. Kortom casten gaat prima behalve met de Wiko Sunny 3, ondanks de Android 8 versie en meer dan genoeg opslagcapaciteit.
Ik kan casten met mijn andere mobiel en ook met een tablet, hiervoor had ik een andere tablet ook daarmee kon ik prima casten. Kortom casten gaat prima behalve met de Wiko Sunny 3, ondanks de Android 8 versie en meer dan genoeg opslagcapaciteit.

Dan lijkt de iTV app niet 100% correct met Android op die Wiki Sunny 3 te communiceren.

Ik hoop dat er spoedig iemand van KPN zal reageren om dit issue binnen KPN eens aan te kaarten.
Ja, daar ben ik al. Super irritant @HTS dat jouw Wiko Sunny 3 niet wil casten. Bedankt wjb voor de hulp, zo te zien hebben jullie uitgebreid de instellingen gecontroleerd, top! Iedereen kan namelijk wel eens wat over het hoofd zien.



Ik speel het door naar het ontwikkelteam. Zodra ik informatie heb, meld ik het uiteraard hier.
Ja, daar ben ik al. Super irritant @HTS dat jouw Wiko Sunny 3 niet wilt casten. Bedankt wjb voor de hulp, zo te zien hebben jullie uitgebreid de instellingen gecontroleerd, top! Iedereen kan namenlijk wel eens wat over het hoofd zien.



Ik speel het door naar het ontwikkelteam. Zodra ik informatie heb, meld ik het uiteraard hier.



Volgens mij is dit een jaar geleden ook al naar het ontwikkel team gestuurd.
Daar ben ik niet van op de hoogte. Bron?
Daar ben ik niet van op de hoogte. Bron?



https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kan-niet-meer-streamen-naar-chromecast-met-itv-app-464934

Zie je overigens binnen de iTV app wel het casting ikoontje of is ook die niet zichtbaar?
Zie je overigens binnen de iTV app wel het casting ikoontje of is ook die niet zichtbaar?



Nee er is geen icoontje, bij de andere apps wel
Hah @HTS, de bron is van 5 maanden geleden en daarbij had de TS de moed verloren, helaas. Het ontwikkelteam heeft hier dus niks kunnen uitvoeren. Verder moet casten met de meeste devices gewoon kunnen werken, anders hadden we het hier wel erg druk op het forum 😉 Dus even verder kijken wat de achterliggende oorzaak is. Daarbij heb ik nog een aantal vragen, onder het mom van better safe than sorry;


  • Welke generatie Chromecast heb je?
  • Is het Chromecast icoontje zichtbaar op de iTV app met de Wiko?
  • Werkt iTV app casten wel met een ander device? Zo ja, welke?



Ik zie graag je reactie.
Hallo,



Ik heb denk ik de 2e generatie chromecast. Ergens 1½ à 2 jaar geleden aangeschaft.

Het castingsymbool zie in niet in de iTVapp (wel bij Netflix, You Tube, NPO Start)

Met mijn reguliere mobiel, de Huawei P smart+ en m'n Huawei tablet kan ik wel casten naar de iTVapp
Jammer, geen reactie meer van KPN.

Wiko heeft net een hele ris update's gedaan maar ik kan nog steeds niet casten naarde iTV app.
Hey @HTS, ik had nog wel een antwoord gekregen maar helaas vergeten te posten. Mijn excuses. Helaas kan het voorkomen dat een aantal toestellen niet goed werken met casten en de iTV app. De meest populaire merken en modellen testen we intern met de iTV app. Daarnaast proberen we uiteraard een zo breed mogelijk merkenportfolio te ondersteunen.



Voor Chromecast gebruiken we de standaard Chromecast SDK. Simpel gezegd betekent dat dat Google ons een softwarepakketje geeft, en wij die in de app implementeren. Uit testen merken we dat sommige merken zich niet altijd aan de industriestandaard houden, en dat zou hier ook zomaar het geval kunnen zijn?



Jouw melding is met de developpers besproken, daar herkennen ze het niet direct. Ze zouden het moeten kunnen reproduceren om het verder te kunnen testen. Wel voegen we aan de volgende androidrelease een nieuwe chromecast library toe, wellicht dat het dan wel werkt op jouw toestel. Dat kunnen we dus niet met zekerheid zeggen.



Als je de nieuwste Android iTV update hebt geïnstalleerd hoor ik graag wat je bevindingen zijn. Kan er altijd nog een balletje over opgooien. Dan heb ik wel wat meer details nodig van het toestel (Play services versie, google chrome versie, android versie). Hoor het graag 🙂
Is het al bekend wanneer er een nieuwe update komt? Als dit nog lang duurt dan zet ik de mobiele telefoon op Marktplaats.

Reageer