Skip to main content

Goedendag allen,

 

Ongeveer 3 weken terug heb ik een eigen glasvezelmodem op het KPN punt hier thuis gezet, ter vervanging van de originele meegeleverde modem. De nieuwe modem is een AVM Fritz!Box 5590 Fiber en is ONT goedgekeurd en ingeschakeld door KPN. 

Nu wilt het feit dat de TV ontvanger sinds twee dagen niet meer wilt opstarten en foutcode DBL-307 geeft. Het standaard riedeltje gedaan: zowel modem als ontvanger uitgeschakeld, een minuut van het stroom af, Ethernet kabels nagekeken en vervangen etc. 

Nu werkt het helaas nog niet. Telefonische support eerstelijn kan mij niet helpen i.v.m. eigen apparatuur. Enig idee hier?

Hallo @AlkoMasterz kijk eens via onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Foutcode 300, 301, 307, 840, 841, 845 in beeld, zo los je het op | KPN

Als je het standaard modem aansluit, werkt het dan wèl goed? Zo ja, dan is er met de instelling van je eigen router niet in orde.

 

 


Hallo @AlkoMasterz kijk eens via onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Foutcode 300, 301, 307, 840, 841, 845 in beeld, zo los je het op | KPN

Als je het standaard modem aansluit, werkt het dan wèl goed? Zo ja, dan is er met de instelling van je eigen router niet in orde.

 

 

Hoi JanD,

De standaard modem is niet meer aan te sluiten tenzij ik het ONT punt weer laat over zetten. Op dit moment dus niet direct te testen. 

De eigen modem heeft het twee weken prima gedaan, inclusief tv. Dat het aan instellingen ligt, valt dus af.


Hallo @AlkoMasterz , @wjb en @Babylonia weten hier ook veel vanaf, misschien kunnen en willen zij je helpen. Ik heb ze even ingeseind.

Succes.

 


Hallo @AlkoMasterz , @wjb en @Babylonia weten hier ook veel vanaf, misschien kunnen en willen zij je helpen. Ik heb ze even ingeseind.

Succes.

 

Hoi JanD, hartelijk dank alsnog voor je suggestie!


Wacht hun reactie s.v.p. even af @AlkoMasterz 

 


Als het herstarten van jouw FRITZ!Box en TV ontvanger geen soelaas biedt dan houdt het voor mij een beetje op.

Ik neem aan dat je de TV ontvanger ook al een keer een factory reset hebt gegeven.

Het is heel vervelend dat KPN geen support wil leveren bij eigen apparatuur.

Het feit dat jij nu de ONT van KPN terug zou moeten plaatsen is echt een groot nadeel van het vervangen van de ONT van KPN door een eigen ONT (SFP module in 5590).

Of je moet bereid zijn om KPN Service Plus een maandje aan te zetten, dan kan je de vraag daar neerleggen.


Zit er een DVS tussen? 


Wat me nog te binnen schiet.

Is jouw TV ontvanger een 5202?

Zo ja, welke DNS server(s) heb je ingesteld staan op jouw FRITZ!Box?

Als dat de DNS servers van Cloudflare zijn, zet deze dan eens terug naar de DNS servers van KPN?

Start de TV ontvanger dan wel op?


Hallo @wjb ,

Na contact met de KPN Service + lijkt het erop dat er geen signaal vanuit de ontvanger naar internet gaat. Raar, want de ontvanger popt wel op in de Fritzbox.

Daarop heb ik de Fritzbox compleet gereset maar zonder soelaas. Enig idee?


Zit er een DVS tussen? 

Nika tussen, directe cat6e naar de modem.


Wat me nog te binnen schiet.

Is jouw TV ontvanger een 5202?

Zo ja, welke DNS server(s) heb je ingesteld staan op jouw FRITZ!Box?

Als dat de DNS servers van Cloudflare zijn, zet deze dan eens terug naar de DNS servers van KPN?

Start de TV ontvanger dan wel op?

Standaard kpn servers. Ook na reset geen reactie


Na contact met de KPN Service + lijkt het erop dat er geen signaal vanuit de ontvanger naar internet gaat.

Laat KPN Service Plus het oplossen, je betaalt daar niet voor niets voor.


Na contact met de KPN Service + lijkt het erop dat er geen signaal vanuit de ontvanger naar internet gaat.

Laat KPN Service Plus het oplossen, je betaalt daar niet voor niets voor.

Hallo @wjb , @AlkoMasterz schrijft dat hij zelf een FritzBox gekocht heeft, dus niks serviceplus via KPN.

 


Na contact met de KPN Service + lijkt het erop dat er geen signaal vanuit de ontvanger naar internet gaat.

Laat KPN Service Plus het oplossen, je betaalt daar niet voor niets voor.

Hallo @wjb , @AlkoMasterz schrijft dat hij zelf een FritzBox gekocht heeft, dus niks serviceplus via KPN.

Hallo @JanD, @AlkoMasterz schrijft dat hij zelf contact heeft gehad met KPN Service Plus. 😏


Allen! Het is gefixt! Niet door KPN echter. De KPN+ service heeft meegekeken maar kon er zelf niks over vinden. 

Via AVM is de volgende fix aanbevolen:

Basically, I can recommend to the last FRITZ! lab version for the 5590. Do you use FRITZ!OS 7.39-103612?

Installatie van de LAB versie zorgde voor een meer gebalanceerde internetconnectie maar verhielp niet direct het probleem met de TV ontvanger. Via een ander forum kwam een optie dat de PPPoE functie beter werkt in de LAB versie en dat ik die moest aan zetten. Eenmaal aangezet ramde de TV ontvanger een update er door heen en voila, alles werkt weer.

Raar is dat de PPPoE in de ‘normale’ softwareversie niet als zodanig werkte. Die had ik namelijk ook al geprobeerd. AVM gaat het uitzoeken en bij meer informatie update ik het hier ook weer.

Vreemd blijft alsnog dat het eerst wel werkte. AVM vermoed een instelling aan de kant van KPN. Na contact met KPN wordt dit ontkent en nogmaals stellig benadrukt dat ‘ik als klant verantwoordelijk ben voor werkende apparatuur als ik er zelf wat in zet'. Op de vraag of hulp niet mogelijk is op apparatuur waar zijzelf aan meewerken als vaste partner, wordt geen reactie gegeven. Ook op de vraag of ik dezelfde hulp zou krijgen als ik een Fritz!Box 5450 van KPN zou huren, is de reactie ‘dat zijn twee andere apparaten die niks met elkaar te maken hebben'.  Op de suggestie om deze oplossing op te nemen in de database voor toekomstig gebruik: ‘We gaan er niet van uit dat dit vaker gebeurt’.

Nou, goed. Verbeterpuntje voor de KPN(+) service: de software van jullie eigen ondersteunde Fritz!Box 5450 en de Fritz!Box 5590 Fiber is 95% hetzelfde. Testers zijn in dit soort gevallen een groot goed. Een grote pluim voor de service van AVM die gelijk komt met een (tijdelijke) oplossing tot ze zelf wat meer hebben uitgezocht.