Skip to main content

Ik ben op zoek naar de code van de TCL soundbar om te koppelen met de KPN afstandsbediening, hen dit altijd werkend gehad met m'n JBL soundbar, echter ik kan nergens de code voor de TCL soundbar vinden.

 

Alvast bedankt,  groet,

Dirk Leeuwerink 

Ik ben op zoek naar de code van de TCL soundbar om te koppelen met de KPN afstandsbediening, hen dit altijd werkend gehad met m'n JBL soundbar, echter ik kan nergens de code voor de TCL soundbar vinden.

 

Alvast bedankt,  groet,

Dirk Leeuwerink 

 

Je kan alleen de tv koppelen en het geluid via de tv regelen.

Als je de soundbar met een HDMI kabel op de eARC aansluiting van de tv verbind en op de tv aangeeft dat het geluid via de soundbar moet, kan je met de AB het geluid op je tv regelen en de soundbar gaat dan harder of zachter (tv speakers zijn dan uit). 

Zo doe ik het al jaren en werkt perfect. 


Dank voor je reactie, je aangegeven optie is me bekend, echter ben op zoek naar de code voor de TCL soundbar, (TS9039) heb de soundbar via de optische uitgang aangesloten en wil hem harder/ zachter kunnen zetten via de KPN afstandsbediening. 


Nee hoor, @joop2011 . Met de T4H ab kun je ook de volume knoppen instellen op diverse merken SB en HTS. Maar niet alle.

TCL is inderdaad, helaas, net een merk waarbij het NIET kan. Dus, vóór aankoop volgende keer even de lijst (met merken) raadplegen. @Dirk harderwijk ? T’s maar een ideetje.

Waarom heb je je JBL weg gedaan?

PDF merken HTS / SB codes om te koppelen .


Dank voor je reactie PeterG, TCL heeft toch ook gewoon een ir code, indien je de code hebt zou het gewoon moeten kunnen werken, JBL weggedaan omdat ik de Sub op een grote afstand had staan en de verbinding dan niet best was, heeft deze TCL geen last van, JBL staat bekend om zijn volle bas, deze TCL doet daar zeker niet voor onder, we blijven zoeken naar de code, ha ha


Nee hoor, @joop2011 . Met de T4H ab kun je ook de volume knoppen instellen op diverse merken SB en HTS. Maar niet alle.

TCL is inderdaad, helaas, net een merk waarbij het NIET kan. Dus, vóór aankoop volgende keer even de lijst (met merken) raadplegen. @Dirk harderwijk ? T’s maar een ideetje.

Waarom heb je je JBL weg gedaan?

PDF merken HTS / SB codes om te koppelen .

 

Hoi @PeterG 

T4H AB?

Is deze voor de 5202?

Die heb ik zelf niet.

Maar via de HDMI en eARC van de TV gaat het toch ook perfect?😉


@joop2011 . De T4H ab is die met Netflix knop. Is er voor 2952, 2260 én 5202. Die voor de 5202 is de BT uitvoering. Die anderen zijn IR.

Nrs. 1 en 2 zijn de T4H

 


TCL heeft toch ook gewoon een ir code

Oh zeker wel, @Dirk harderwijk . Anders zou z'n eigen ab niet werken. Maar die IR codes zijn dus niet voorgeprogammeerd op de afstandsbediening van kpn (merk Tech 4 Home).

Ik heb 't met de SB van Polk, ook niet in de lijst, van mijn moeder geprobeerd op de zustermerken Marantz en Denon. Maar dat was geen succes. Ze gebruikt voor het volume dus de Polk ab.

Even een woordje van een geluidsliefhebber. Zet de sub niet verder dan een meter of 4 van de bron danwel midden/hoog speakers.

 

Hoe heb je die TCL aangesloten? Als dat met HDMI ARC van af de TV is dan zou het volume sowieso via de KPN ab én ab van de TV zelf moeten gaan.


PeterG, de sub staat binnen de vier meter, heb de soundbar op dit moment optisch aangesloten op het kastje van KPN, zo heb je geen last van de  Synchronisatie die anders voor geen meter klopt.

Verder gebruik een versterker met een paar goede luidsprekers welke wel is aangesloten op  de ARC, deze gebruik als ik alleen muziek luister.

 

Dus zou voor mijn handig zijn als ik hem gewoon op die manier aansluit ( optisch) 

 


De Polk van mijn moeder wordt ook niet ondersteund.

Echter … via HDMI ARC (verbinding tussen televisie en SB) danwel via BT (tussen SB en televisie) gaat het volume '’mee'’ via de TV-instelling van de KPN ab.

Voor radio luisteren met tv uit, dan OOK optische verbinden (kpn ontvanger → SB). Dan wel volume regelen met de TCL ab.

Ik gebruik ook twee verbindingen op mijn HTS met KPN

Ontvanger → hdmi → tv en tv → hdmi arc → HTS

En om radio te luisteren met tv uit

ontvanger → optisch → HTS

Voordeel hierbij: door de verbinding tv → hdmi arc → hts werkt het geluid van de tv apps als Viaplay ook via de HTS.


PeterG, zit er aan te denken om hem optisch en via HDMI ACR aan te sluiten, er moet dan wel een verloop tussen zodat ik ook gewoon de versterker op de ARC kan laten zitten, maandag maar mee aan de slag, voor nu bedankt en met groet,

 

Dirk


Heb je een versterker EN een soundbar?????

En gebruik je die alle twee voor geluid bij radio / tv zenders??

Zo niet, zou je de versterker optisch (of zelfs analoog) met de kpn ontvanger kunnen verbinden voor radio luisteren en de SB via HDMI ARC aan je TV. Voor geluid TV (en radio) ÉN ook geluid via SB van de apps die je op je tv gebruikt.😀

N.B. Maandag, Tweede Paasdag, zullen veel fysieke winkels dicht zijn. Supermarkt is wel open.


PeterG, inderdaad heb een versterker en soundbar welke allebei gebruikt kunnen worden voor tv en radio en gebruik de versterker ook om muziek te luisteren via de PC, inderdaad winkels morgen dicht, heb er nog wel 1 liggen om te proberen,  normaal doe ik alles via de soundbar, echter als ik echt een goed stukje muziek wil luisteren gebruik ik de versterker, we zullen zien morgen, laat het nog wel even weten.


inderdaad heb een versterker en soundbar

Dan zou ik het zo aansluiten:

Hopelijk heb je van kpn een Arris vip2952 of Arcadyan hmb2260, dan

Naar de versterker gewoon analoog (via de groene mini jack naar rood/wit tulp aux in op versterker). Die dan lekker ook gebruiken voor radio luisteren via de kpn ontvanger.
Indien versterker optische ingang heeft kan dat ook.

Soundbar bij voorkeur met HDMI ARC van af de tv verbinden. Dus:

Ontvanger met HDMI naar de TV. En van af TV HDMI ARC poort naar ARC ingang van de soundbar. A.h.g.i. kan het volume dan, via de tv, op de SB geregeld worden. Dus met de witte kpn ab zonder dat ie voor een SB ingesteld hoeft te worden.

Volumeknoppen weer instellen voor televisie? Eerst de T4H resetten. Houdt rode en blauwe knop samen ca.  seconden ingedrukt, rode ledje licht op. Druk op OK. Nu opnieuw instellen voor het merk televisie.


PeterG,

 

Soundbar op de ARC aangesloten, versterker optisch,  kan nu de afstandsbediening van de tv gebruiken voor de soundbar en onscreen display, KPN afstandsbediening gereset, alles werkt naar behoren, alleen het geluid via de afstandsbediening KPN blijft het zelfde,  moet ik hem ook optisch naer de tv zetten of heeft dat geen invloed op de bediening KPN afstandsbediening?


peterG, dus het kastje van KPN ook optisch naar de tv zetten?


peterG, dus het kastje van KPN ook optisch naar de tv zetten?

Huh! Dat kan niet want de tv heeft geen optische INgang. Optisch kan alleen van tv ontvanger naar versterker (of SB). Of van de optical OUT van de tv naar de INgang op de versterker / SB.

Dus je gedachtengang is een beetje van het spoor hier.

Alleen via ARC zal de televisie het volume van de SB aansturen. 


 

PeterG

De soundbar is nu op de ARC aangesloten van de tv, verder heb ik vanaf het kastje KPN en nu de soundbar ook optisch aangesloten op de TV, (dus niet meer op het KPN kastje) er zit wel degelijk een optische uitgang op de tv, dus via HDMI en optisch is de soundbar nu aangesloten op de tv, met de tv afstandsbediening kan ik nu ook de soundbar bedienen, verder heb ik door deze aansluiting nu ook on-screen display van de soundbar.

Verder heb ik de KPN afstandsbediening gereset, voorts een nieuwe koppeling voor de bluetooth werking, alles doet het, echter het geluid via de KPN afstandsbediening bedienen van de soundbar is nog steeds niet mogelijk.

Versterker heb ik op de tweede optische uitgang van de tv aangesloten en heeft de juiste werking.

Dus waar het mij omging is niet gelukt.


HDMI en optisch is de soundbar nu aangesloten op de tv

Beetje dubbelop. HDMI ARC is : geluid van tv naar soundbar. Optisch is : geluid van tv naar soundbar. Het is dus maar net welke ingang je op de soundbar kiest. Het resultaat blijft hetzelfde. Eén verbinding van tv naar soundbar is natuurlijk voldoende en dan lijkt mij ARC de meest geschikte ivm volume regeling.

En hoe luister je zo nu dan naar radio zonder tv aan?

Versterker heb ik op de tweede optische uitgang van de tv aangesloten en heeft de juiste werking.

Heeft de TV twéé optische uitgangen? Wouw, dat heb ik nog nooit gezien.

Met jouw apparatuur zou ik het zo doen als ik eerder al aangaf.

Ontvanger met HDMI naar TV. 
TV met HDMI van af de ARC aansluiting naar de ARC van de SB.

Ontvanger optische (of analoog) naar versterker voor radio luisteren zonder tv aan.

Een 2260 / 2952 heeft 2 audio uitgangen; optisch en analoog (groen randje). Je kan dus evt. 2 audio apparaten als de versterker én de SB nog direct verbinden.

Om TV te kijken én en volume regelen voor de soundbar MOET je de ARC tussen TV en SB gebruiken.

 


PeterG,

Met andere woorden, als ik  de optische aansluiting weglaat en alleen de  soundbar via HDM (ARC) aansluit, zou er werking moeten zijn van KPN afstandsbediening naar de soundbar?


Met andere woorden, als ik  de optische aansluiting weglaat en alleen de  soundbar via HDM (ARC) aansluit, zou er werking moeten zijn van KPN afstandsbediening naar de soundbar?

Lijkt mij wel. ARC is deel van CEC protocol. De kpn ab dan, ook voor volume, instellen op je televisie. Via tv zou dan juist het volume van de soundbar moeten reageren.


PeterG,

Optische kabel er tussenuit, alleen via HDMI (ARC) , voor de zekerheid KPN afstandsbediening  gereset,  geen resultaat, geen werking volume KPN afstandsbediening?


Werkt het wel met die van de tv zelf? Indien ja, dan zou het ook met die van kpn werken indien die natuurlijk na de reset wel weer op je tv merk is ingesteld
( http://kpn.com/afstandsbediening )

Als ARC op de SB niet ondersteund wordt icm volumeregeling dan houdt het op; dan kan je het volume van de TCL SB alleen met die van de TCL SB regelen.

Volgende keer toch maar even de PDF (vd ab van kpn tov SB's) raadplegen? Er zijn genoeg merken die wel ondersteund worden.


PeterG,

Kennelijk doe ik iets verkeerd,  de afstandsbediening  van de tv heeft gewoon werking op de soundbar,  zie nu in de lijst TCL gewoon staan, echter de aangegeven procedure werkt niet, dit heeft niets met TCL te maken, zelfs als ik JBL codes invoer gaat het rode lampje niet branden, er staat 5 seconden indrukken en code invoeren?


PeterG,

Bedankt voor je hulp en advies, ben weer teruggegaan naar de oude situatie,  die lippen die niet kloppen met geluid, werd er moedeloos van, bedien geluid wel via de afstandsbediening van TCL. (Dus gewoon weer optisch via KPN kastje)

 Met groet,

Dirk