Skip to main content

Gisteren avond 30e december is mijn tv minstens 15-20 keer gestopt met vermelding van foutcode STB-NMC-400. Nu deze ochtend wederom alle weer 5 keer. Alles gedaan wat geadviseerd wordt door KPN. De ontvanger is rechtstreeks bekabeld. Sinds kort ook een nieuwe ontvanger ontvangen ( geen Experia meer). Langzaam maar zeker begint het vervelend te worden en gezien de vele topics die er al geweest zijn is het probleem niet opgelost bij vele andere klanten. Ik weet het niet meer, wat ik wel weet is dat ik langzaam maar zeker aan informeren ben bij andere partijen en dus te stoppen bij KPN. Of hebben jullie een hele snelle oplossing?????????

Hoi @Anno1961 ,

Welk modem heb je?En had je ook problemen met de oude ontvanger?


Hoi, het is een KPN box 12. En ja ook voor deze modem hadden we dit probleem, alleen afgelopen is het wel erg dikwijls


Zo'n soort kastje is ook omgeruild?Of alleen het modem?


Hoi Martijn, alleen de modem is vervangen. Buiten de modem heb dit kastje

 


Oke,Duidelijk.Dan lijkt me dat dat kastje eens omgeruild moet worden.

Dat kan via een moderator of via 0800-0402.Als je het door een moderator wilt laten doen moet je eerst je profiel aanvullen.

Verder ben ik nog benieuwd of je de kabel al eens vervangen hebt.


Oké dank Martijn, ik zal contact opnemen met KPN voor nieuw kastje. Ik heb een nieuwe kabel liggen.

Groetjes

 


STB-NMC-400 betekend dat de KPN tv decoder geen signaal ontvangt van de Experiabox (BOX12)

Is het mogelijk dat er een knik in de UTP kabel zit? Dat kan de oorzaak zijn. 

Ook te scherpe bochten kunnen het probleem veroorzaken.

Vervang hem, inderdaad, eens door een nieuwe UTP CAT5E of CAT6 kabel.

Kijk ook of de UTP stekkers goed in de BOX12 en goed in de KPN tv decoder Arris 2952 zitten.

Op de foto zag ik dat je de Arris 2952 hebt, op zich een hele goede KPN tv decoder. 


Oké dank Martijn, ik zal contact opnemen met KPN voor nieuw kastje. Ik heb een nieuwe kabel liggen.

Groetjes

 

Ik ben benieuwd!Laat maar weten.

Prettige jaarwisseling!


Dag @Anno1961 Van harte welkom hier. Hoe is de situatie nu? Is het probleem inmiddels verholpen?

Even ter verduidelijking en om de verwachtingen te managen: 

Als een apparaat dat je van ons in bruikleen hebt defect is, vervangen we het natuurlijk. Met een nieuwe tv-ontvanger schiet je echter niet veel op als het probleem toch ergens anders ligt. Het is dus handig om eerst goed te controleren wat er precies aan de hand is, voordat je belt met de klantenservice om iets om te laten ruilen. Dat scheelt tijd en wellicht is het probleem dus eenvoudiger op te lossen. Zoals Joop geheel terecht aangeeft wil je kijken of de bekabeling in orde is en je zou je ontvanger een frisse start kunnen geven. 


STB-NMC-400 betekend dat de KPN tv decoder geen signaal ontvangt van de Experiabox (BOX12)

Is het mogelijk dat er een knik in de UTP kabel zit? Dat kan de oorzaak zijn. 

Ook te scherpe bochten kunnen het probleem veroorzaken.

Vervang hem, inderdaad, eens door een nieuwe UTP CAT5E of CAT6 kabel.

Kijk ook of de UTP stekkers goed in de BOX12 en goed in de KPN tv decoder Arris 2952 zitten.

Op de foto zag ik dat je de Arris 2952 hebt, op zich een hele goede KPN tv decoder. 

Dit is een veel gegeven advies bij deze code helaas. Wij hebben de kabel meermaals getest met kabel testers, niets aan de hand. Rechtstreeks op het modem, nieuwe software updates, andere kabels, en nog steeds regelmatig code 400.

 

Naast de kabel wordt het dan vaak gegooid op andere apparatuur in het netwerk waar het KPN modem niet tegen kan... Dus eigen hardware(?).... Wij hebben daarom al 2 maanden problemen met deze code...

 


Hoi @Casperrr ,

Welk modem en welke ontvanger heb je?En heb je er geen switch tussen?En heb jet het kastje al eens gereset?:

Welk type kabel heb je eigenlijk(5,5E,6,7)?


Hoi @martijn197108,

 

Wij hebben een Xperia v10 modem en een hmb2260 ITV ontvanger.

Verbinding loopt via een cat 6 utp kabel. 

Software op de ontvanger al eens verwijderd en vernieuwd door bovenstaand stappen te volgen.

Mvg Casper


Hoi @martijn197108,

 

Wij hebben een Xperia v10 modem en een hmb2260 ITV ontvanger.

Verbinding loopt via een cat 6 utp kabel. 

Software op de ontvanger al eens verwijderd en vernieuwd door bovenstaand stappen te volgen.

Mvg Casper

De V10 al eens een monteursreset gegeven(anders dan een normale reset)?

Dat doe je door herstel+reset in te drukken tot power uitgaat.


Wij hebben deze alleen een heel aantal keren van het stroom afgehaald als reset. Internet en al het andere functioneerde namelijk nog wel, alleen communicatie met de ITV ontvanger niet.

Het lijkt er op dat het door het toekennen van IP adres komt dat de ITV ontvanger er mee ophoudt.

Een andere reset zal daarom wel nut hebben, maar voor een paar dagen totdat het modem weer een verkeerd IP adres toekent aan de ontvanger😑


 

Een andere reset zal daarom wel nut hebben, maar voor een paar dagen totdat het modem weer een verkeerd IP adres toekent aan de ontvanger😑

Proberen kan geen kwaad,Gewoon even herstel+reset indrukken en afwachten:)


@martijn197108 inmiddels ook uitgeprobeerd, alles ging inderdaad even uit, ontvanger gereset maar helaas nog steeds storing.

 

Het enige dat echt werkt is alles uit, alle apparatuur af koppelen. Resetten en opnieuw opstarten, dan alles weer aankoppelen en duimen dat alles 2 dagen storing vrij blijft....


Dan weet ik het ook niet meer helaas;(


In ieder geval bedankt voor het mee denken en de tip 👍


Dag @Casperrr Wat jammer dat Martijn's advies niet heeft geholpen. In de meeste gevallen zou dit moeten helpen. Heb je trouwens dit stappenplan al eens doorlopen? 

Even samenvattend: je tv-ontvanger is rechtstreeks, met een kabel, aangesloten op de V10-Experia Box. Je hebt de ontvanger al een frisse start gegeven, je hebt de Expera Box al eens een reset gegeven (iets anders dan enkel van het stroom) en het probleem blijft bestaan.  

Wat voor een zaken heb je nog meer aangesloten op je Experia Box? Heb je die apparaten al een keer losgekoppeld en met tussenpozen één voor één weer aangesloten?


@Bart_  het stappenplan hebben wij al best vaak doorlopen. Resetten van zowel modem als tv ontvanger is ook dagelijkse kost, frisse start en nieuwe software installatie bij de ontvanger ook gedaan.

Alles van het modem af en alles resetten ook gedaan. Dan functioneert alles weer voor een paar dagen.

Op de andere poorten van het modem zitten 1 adapter voor de desktop pc (zit er al vele jaren op). En 1 kabel naar een switch die 3 apparaten  bekabeld voorziet van internet (mesh systeem).

We hebben in het begin het mesh systeem op dezelfde switch gehad als de tv ontvanger maar daar kregen we zo goed als alle foutcodes van die er bestaan. Daarom een rechtstreekse kabel gemaakt speciaal voor de tv ontvanger, alle codes weg behalve 400.


@Bart_ uiteindelijk met één van u collega's gesproken (na meerdere gesprekken). Die kon mee kijken op afstand en had het vermoeden dat het kastje er niet tegen kan als hij z'n favoriete ip adres niet kreeg. Iets anders wist hij ook echt niet meer, hij gaf alleen aan dat hij zelf een fritzbox heeft, dat zegt denk ik ook genoeg over een KPN medewerker😉