Skip to main content

Enkele weken geleden zijn we klant geworden.

Maar sinds dag 1 start onze ontvanger op met zwart beeld. Elke ochtend. Menu's en geluid werken wel. Opnieuw opstarten werkt niet.

Alleen als ik een ander apparaat in dezelfde HDMI ingang van onze tv steek, het beeld daarvan afwacht en dan deer de ontvanger in die poort steek, hebben we weer beeld.

Komt iemand dit bekend voor? Kabel heb ik al eens vervangen, maar aangezien menu's en geluid probleemloos werken heb ik niet het idee dat het probleem daar ligt.

Op welke resolutie staat de KPN-ontvanger ingesteld? Vaak is 1080i 't beste (zo verlaat het meestal ook de studio's). 


Instelling veranderd van automatisch naar 1080i, geen resultaat helaas


Hoi @BartvHam, welkom. 

Zwart beeld is wel ontzettend irritant. Je ziet dus verder wel het menu, maar geen beeld. Je hebt een andere HDMI kabel gebruikt? In sommige gevallen kan dat namelijk wel de oplossing zijn. Ook andere HDMI poorten op de tv getest? En de ontvanger een reset gegeven? Maakt dat nog verschil?

Ik wil ook graag eens meekijken. Zou je daarvoor jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer en naam van de contractant? Dan kijk ik mee. 


Poort switchen helpt niet helaas.

Had al het vermoeden dat het niet aan de HDMI aansluiting ligt, aangezien het menu wel gewoon blijft werken.

Sinds enkele dagen krijgen we ook minimaal 1 keer per dag een "zender niet beschikbaar" melding. Stekker even uit het stopcontact is de enige oplossing.

 


Je hebt wel echt een nieuwe HDMI kabel geprobeerd? Andere poort helpt dus niet. Er hangt geen externe apparatuur meer in het netwerk?


De monteur heeft de oude HDMi kabel in eerste instantie laten zitten. Later heb ik sie verwisseld met de kabel die bij de apparatuur is meegeleverd. Ik zal vanavond of morgen telefonisch contact opnemen.


Ik heb je al een nieuwe ontvanger gestuurd. Deze ontvanger is vermoedelijk de boosdoener. De ontvanger kun je omruilen bij het PostNL servicepunt waar je ook een sms over hebt ontvanger. Oude ontvanger mag inclusief stroomkabel in een doosje en deze kan je dan bij het servicepunt omruilen voor een nieuwe. 


Een medewerker van de klantenservice heeft mij er gisteren ook al één gestuurd. Krijg ik er nu twee?

Beetje vreemd om dingen op te sturen zonder duidelijke bevestiging...


Lijkt er wel een beetje op. Heb ik gisteren niet helemaal goed opgelegd. In ieder geval, ik heb je een privébericht gestuurd met alle gegevens van het servicepunt. 


Na een tijdje proberen lijkt hey probleem toch nog niet opgelost. Het probleem is er nog steeds, ook met de nieuwe ontvanger.

Binnenkort eens proberen met een andere tv. Ik houd jullie op de hoogte


Heb je de bekabeling tussen ontvanger en tv ook aangepast? Ander HDMI poort getest? Of eventueel zelfs via een SCART? 


Om een Scart kabel te testen heb ik een adaptertje nodig, die heb ik hier helaas niet liggen. Zoals al gemeld heb ik inderdaad al meerdere HDMI kabels geprobeerd.

Over de poorten: daar zit juist het tricky gedeelte. Ten eerste: het menu, statusbalken en geluid werken gewoon ten alle tijden. Alleen het beeld van de zenders komt niet door. Ook niet na opnieuw/nogmaals opstarten.

De enige oplossing die werkt:

  • 1. KPN ontvanger aanzetten (met zwart beeld)
  • 2. HDMI KPN uit de poort van se tv halen
  • 3. HDMI ander apparaat (XBox, Chromecast e.d.) in de poort steken waar zojuist de ontvanger in zat.
  • 4. Beeld van dat apparaat afwachten.
  • 5. HDMI ander apparaat weer verwijderen
  • 6. HDMI KPN ontvanger (die nog steeds aan staat) weer in dezelfde poort steken.
  • 7. Beeld van TV is terug.

Zoas gezegd, morgen zal ik een andere tv proberen


Dat is een duidelijk vreemd verhaal. Het ligt dus niet aan de HDMI kabels en poorten, maar toch lijkt er iets mis te gaan met de handshake tussen ontvanger en tv. Heb je de andere tv geprobeerd? Heb je daar wel meteen beeld?


Lange tijd niets laten horen, voornamelijk omdat het probleem een redelijk simpele workaround kende die we voor lief namen.

Inmiddels toch een andere tv geprobeerd. En zoals ik stiekem al verwachtte, werkt daar alles naar behoren. Waarschijnlijk ligt het dus aan de tv. Wat het probleem natuurlijk niet minder vreemd maakt. Namelijk KPN ontvanger werkt op geen enkele poort, overige apparaten werken op elke willekeurige poort.

Zou het een leeftijdsdingetje zijn? TV is ondertussen ook al zo'n 12 jaar oud.


Ook niet met een Scart kabel? Dat zou je nog kunnen testen. Of heb je dat al gedaan. En mocht je de tv nog kunnen updaten zou dat kunnen helpen, maar ben er bang voor.


Scart kabels hebben wij niet meer in huis.

Maar het probleem is inmiddels miraculeus opgelost na de nieuwe menu update.


Dat is fijn. Blij dat te lezen. 🙂 Geniet ervan. 

Mocht er nog weer eens iets zijn, laat het dan vooral weten.